Auteur Topic: Bos Vloethemveld mag geen losloopzone hebben, omdat...  (gelezen 3080 keer)

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
Bos Vloethemveld mag geen losloopzone hebben, omdat...
« Gepost op: april 08, 2011, 18:22:17 pm »
Beste mensjes, ik doe heus wel meer dan wat rondmailen en vragen of er een stad een losloopzone heeft...

ik vraag ook of er een mogelijkheid in bestaat om daar of ginder een zone te maken...

Ik vraag al van 2006 voor zo'n zone in het bos Vloethemveld (Zedelgem/Jabbeke)... Zedelgem zelf zei dat het niet kon, maar uiteindelijk bleek dat zij daar geen bevoegdheid hebben... Natuur en Bos dan maar. Blijkbaar was er uiteindelijk maar één die de juiste persoon heeft gecontacteerd (en dat was die van laatst)

Zijn reactie (regiobeheerder) waarom er geen losloopzone kan gemaakt worden in Vloethemveld (en tevens in geen enkel westvlaams bos)

---
Wat Vloetemveld betreft heeft de vraag mij (als regiobeheerder) en de boswachter nooit bereikt.

Enfin in de filosofie beter laat dan nooit, kan ik wel aangeven dat wij niet de intentie hebben een hondenuitlaatzone te voorzien in de omgeving Vloetemveld.
Recreatief medegebruik (dus ook wandepaden, fietspaden, speelzones, hondenuitlaatzones etc,....) betekent immers dat een aantal (wilde) diersoorten geen kans krijgen omdat ze nu eenmaal een voldoende aaneengesloten rustgebied nodig hebben. Hetgeen u als een onnuttige zone beschouwd is misschien precies voor die diersoorten belangrijk.

Hondenuitlaatzones voorzien wij dan ook na een degelijke afweging tussen het 'natuur'belang en het belang van de recreant.
In die zin is het logischer hondenuitlaatzones te voorzien in parken, stedelijke groengebieden of aansluitend bij een stad dan een rustgebied waar in onze ogen de natuur beter primeert.

In onze afweging is Vloetemveld een gebied waar de natuur en de rust dient te primeren.
Mogelijk bent u het hiermee niet eens, maar zeker in West-Vlaanderen is ons areaal aan bos en natuur zeer klein en versnipperd. Hierdoor kunnen wij onmogelijk voldoen aan alle vragen die ons gesteld worden.
Dit is dan ook meteen het antwoord op de vraag waarom elders misschien dingen kunnen, die hier niet of moeilijk kunnen.

Met vriendelijke groet,

---

Ik ben natuurlijk zo vrij geweest om daar ff op te reageren... :mrgreen:

Mijn reactie:

In ieder geval, dank aan uw collega dat hij m’n mail naar u heeft doorgezonden
En aan u dank om mijn vraag te beantwoorden.

Niet dat ik op uw zenuwen wil werken. Maar u spreekt van een rustgebied… maar daar niet ver vandaan – regio ex-militaire looppiste meer bepaald – maken jullie dan wel een speelzone voor kinderen.
Mijn inziens maken kinderen méér kabaal dan een hond die eens in een afgesloten stuk bos rondloopt. Daarnaast heb je nog het natuurgebonden gebied ‘Vloethemveld – ex-munitiedepot’ waar de dieren mijn inziens al veel meer op hun gemak zijn dan daarbuiten, aangezien men daar minder kans heeft een wandeling aan te vatten. Dan zou Natuur en Bos – als u echt een rustgebied wil creeëren – het de mens moeten verbieden bomen om te hakken – wat gebeurd is in dat ‘onnuttig’ stuk, want volgens mij zijn boomzagen ook geen rust voor de dieren daar aanwezig. En dan mag u sowieso geen mensen toelaten in het bos, want mensen maken lawaai en laten vuiligheid achter. Ook al niet zo positief voor de dieren…

En om het geheel af te sluiten… dan moet de jacht worden afgeschaft, want die maken niet alleen lawaai, ze doden ook die dieren waarvoor er stilte en rust moet zijn.

Ik heb meer begrip voor de dieren dan u denkt, meer voor dieren dan voor mensen.

Geheel terzijde vermelden dat als men er schapenweides kan creeëren rondom het bos en runderen kan laten grazen (in het stuk dat opnieuw bos zou moeten worden), men daar gerust een stuk kan van afdoen voor een hondenzone.

Ik besef wel degelijk dat een simpele burger met een vraag tot een hondenzone, niets uitmaakt in jullie keuze om iets wel of iets niet te doen.

Begrijp me nu niet verkeerd. Ik snap wel hoe N&B ertoe komt om het niet te doen. Ik weet ook dat West Vlaanderen niet te vergelijken valt met andere provinciën op vlak van bossen.
--

Het spijtige aan West Vlaanderen is dat zij veel te weinig denken aan de mensen met honden.

Ten eerste heb je al de provinciale domeinen… geen enkele heeft een losloopzone voor honden
(andere provincies wel)

Ten tweede: je kan de gemeentes die een hondenlosloopzone hebben tellen op één hand.
Net alsof er in West Vlaanderen geen honden leven in vergelijking met Antwerpen en Vlaams Brabant, waar de hondenweides de pan uit swingen.

Ten derde: geen enkel bos – bij Ryckevelde is het ook niet in ’t bos zelf – heeft een losloopzone (u heeft net uitgelegd waarom)

Ten vierde: slechts een handvol gemeentes handhaven de wet ‘honden mogen los buiten de bebouwde kom’ (Wingene, Bredene, Anzegem en Knokke-Heist)

Ik vind dat je altijd honden los zou mogen laten...

Dat boswachters en ander gewettigde mensen hondeneigenaren beboeten waarvan hun honden niet voldoen aan die wet (onder gezag staan, niet over velden en weiden zwerven, geen verkeer hinderen, geen wild achterna jagen)… heb ik totaal geen probleem mee. Ik heb een probleem met de wet die mijn brave honden verplichten aan de lijn te blijven… Mijn honden die goed zijn opgevoed, slechts van het pad afgaan om een plasje te placeren tegen een boom… die daar een geurtje opvangen… maar die nooit achter andere dieren (of joggers, fietsers,…) aangaan… dat vind ik foutief. Mijn honden (en wellicht die van nog veel andere hondeneigenaren) worden gestraft omdat de wet veel te stijf is.

In Nederland – ik zou beter verhuizen – laten ze dat bijv wel toe. Ze laten honden los wandelen, maar als de hond iets uitspookt wat in de ogen van de gewettigde persoon niet kan, dan wordt die beboet.

Simpel…

Daarom en alleen daarom vraag ik begrip voor de mensen die graag hun honden los laten in het bos en dat kan alleen als er een ofwel: hondenzone komt ofwel een gedoogzone.

Rustgebied kan gerust met honden los…

Groetjes,

Tim Meulemeester

---

als je zelf wil mailen om een losloopzone te krijgen in de westvlaamse bossen:
wim.pauwels at lne.vlaanderen.be

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal