Cardijnplein werd verwijderd van het forum (op de site vind u de link wel nog, maar dan krijgt u de mededeling dat u ‘verkeerd’ zit) Hondenpark stond nochtans ooit ergens op een website vermeld, anders zou die er bij ons niet opstaan… Zoals in m’n artikel in de krant Het Nieuwsblad staat, wens ik geen hondenlosloopzones te vermelden die niet afgebakend zijn. Als je daar slechts 50% van de hondenpopulatie in Oostende kan laten loslopen, is dat het vermelden niet waard. Als ik de hond van mijn moeder daar laat lopen, is ze weg… (En dan moet ik haar noodgedwongen dwingen rond te lopen in een speelweide die de naam ‘speelweide’ niet waardig is… waar ze haar energie niet kwijt kan…)Daarenboven is de losloopzone regio Vismijn veel te gevaarlijk. Naast een tramspoor en een drukke tweevaksbaan. Als men daar een speelzone voor kinderen zou aanleggen, gaan daar ook geen ouders komen met hun kinderen, zolang er geen bedrading is.Om nog maar te zwijgen van de losloopzone Konterdam (Ijzerweg) waar je links (hoe je het bekijkt) je hond niet mag laten lopen… omdat er daar treinsporen zijn (voorbij de draad), dus moet je hond rechts lopen op dat strookje… met daarnaast een diepe beek, waar je je hond niet meteen uit kan redden als hij of zij erin valt. (+ dat dat het uiteinde is van een fietspad… Dus dan heb je ook alweer fietsers. Opnieuw kan ik mijn hond daar niet laten rennen… )Als mijn hond wisselt van kant en op dat moment passeert er een arm van de wet, krijg ik een boete…Als mijn hond van de losloopzone aan Happy Dog afloopt, omdat hij bijv een grote bocht wenst te nemen (honden hebben geen weet waar de scheiding wel los/niet los is (en daar staan mensen die niets van honden kennen, veel te weinig bij stil)) en op dat moment passeert er een wagen op die strook. Ben ik wel verantwoordelijk voor mijn hond. En mag ik de schade aan de wagen betalen. Je mag nooit vertrouwen hebben… je moet altijd dicht bij je hond blijven, om hem indien nodig te corrigeren/bij je te roepen. Dan is het nut van een losloopzone ver zoek…Waarom zou ik de lezers van mijn website supergevaarlijke zones aanbieden? We heten dogsfriendly.be, niet dogsdeadly.beDe stad Oostende heeft op een dag besloten de hondeneigenaren de mond te snoeren, door 4 zones aan te stippen, waar ze toch niet veel mee zijn (vooral die aan de Ijzerweg valt daarbij op) om zo te zeggen: “zie je wel dat wij een hart hebben voor honden? Je hebt nu een grote zone (happy dog Stene) en 3 kleinere. Nu wil ik jullie niet meer horen.â€ÂDe miniweides staan vermeld (met foto’s) zoals je zelf hebt waargenomen… en de strandzones werden ook vermeld.Van het hondenbos ben ik al op de hoogte… Buitengoed vzw had mij gevraagd eens te laten weten wat ze konden doen om het bos hondvriendelijk te maken. Ik stelde voor: ‘afbakening’. Als er één hond op de Karperstraat terechtkomt (gracht is niet breed) en er passeert net een bromfietser… zijn wij ook weer daar in de fout. We moeten onze hond ook daar constant in de gaten houden. Met een afbakening (bekaert of kotjesdraad) kan een hond niet weg… en kunnen we hem in alle vrijheid laten lopen. DAT is ‘verantwoord en veilig omgaan met alle bewoners’.Om op je zin verder te gaan‘Verder is het inderdaad zo dat al deze locaties vooral tegemoet willen komen aan de vragen van de Oostendenaar en inderdaad niet van die omvang zijn dat ze mensen van buiten Oostende willen aantrekken.’Oostende is een toeristische stad, sowieso trekken jullie mensen van buiten Oostende aan.Ons doel tot het vermelden van de speelzones is net als bedoeling, de toerist te wijzen op ‘waar kan ik met mijn hond los in Oostende’? Niet iedereen wil zand in de schoenen en dan is een speelweide een aangename plaats om ff te vertoeven.Als ik bezoek krijg van vrienden uit Lanaken (limburg) en ik zeg hen: laten we ff naar een speelweide gaan… dan zijn dat mensen van buiten Oostende en behoren zij volgens u niet tot het doelpubliek.In Bredene, buurgemeente van Oostende… even geheel terzijde – vermeldde de journalist niet – mogen honden los buiten de bebouwde kom. Aan de andere kant mogen honden dan niet los op hun strand…Met vriendelijke groetjes,Tim Meulemeesterwww.dogsfriendly.be