Auteur Topic: Wennen aan vreemd terrein/hondenscholen  (gelezen 2073 keer)

Offline Linsey

• Blaffertje
Wennen aan vreemd terrein/hondenscholen
« Gepost op: februari 14, 2011, 17:36:31 pm »
Dino is van pups af aan meegeweest naar wedstrijden van Kai met de gedachte dan zal hij later niet zoveel problemen hebben met vreemde terreinen, ik heb met hem als pup ook altijd wat kleine oefeningetjes gedaan na de wedstrijd inclusief wat speels apporteren. Dit was allemaal voor de winterstop. Nu is Dino ondertussen een 9 maanden oude puber. Kleine oefeningetjes doen na de wedstrijd lukt nog redelijk, alleen bij oefeningen waar hij meer vrijheid heeft loopt het fout. Normaal is Dino verzot op apporteren, maar op vreemd terrein loopt hij nu achter de apport aan maar loopt hem dan voorbij om te gaan snuffelen en geurtjes op te zoeken. Plaatske kent hij perfect, maar na een wedstrijd loopt hij 1 pas en gaat liggen, ver van zijn leiband :hmm: Nu is hij natuurlijk een reu en als de wedstrijd gedaan is dan zit dat veld waarschijnlijk vol met loopse teven geurtjes. Wat mij vooral opvalt is dat Dino reageert op die terreinen net zoals op wandeling, hij lijkt precies niet de klik te leggen van nu is het gehoorzamen zoals hij doet op onze hondenschool, hij beseft precies nog niet dat hij daar moet gehoorzamen en niet zoals op wandeling wat vrijer zijn, eigen zin doen en wat rondsnuffelen. Natuurlijk zit er na zo'n wedstrijd niets routine in waaruit hij kan opmaken dat hij moet opletten en dat we nu aan het trainen zijn, dat is toch altijd anders dan echte training.
Hoe kan ik dat nu het beste opbouwen zodat hij op vreemd terrein ook gehoorzaamt? Iemand misschien wat tips?

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wennen aan vreemd terrein/hondenscholen
« Reactie #1 Gepost op: februari 14, 2011, 17:44:20 pm »
En train je op je eigen terrein soms ook alleen ?
Indien ja en geen probleem, dan zal het voornamelijk de leeftijd en het bijhorend gebrek aan concentratie zijn denk ik - vooral simpele dingen doen dan - aan de lijn.
Zo na een wedstrijd oefen ik wel vreemde toestellen maar zelden al de oefeningen. 'k Vind dat zelf te verwarrend omdat het daar dan dikwijls vol loopt. Dan ga ik nog liever op een bevriende club eens trainen.
Ik ga ook vaak op een voetbalplein wat oefenen, daar zijn minder hondengeuren (konijnen wel  :doh:) en minder afleiding.

Offline Linsey

• Blaffertje
Re:Wennen aan vreemd terrein/hondenscholen
« Reactie #2 Gepost op: februari 14, 2011, 17:59:14 pm »
Op eigen terrein train ik 1 maal per week alleen (Kai is er dan wel bij, maar verder geen andere honden) en dat gaat heel goed, evengoed als een training in groep soms nog beter. Waar ik nu wel aan denk, als ik met Dino alleen ga trainen op hondenschool terrein is dat woensdags terwijl het dan zondags les is geweest, dus veel geuren zijn al vervlogen. Misschien eens gaan trainen de dag na een training, dan zitten er nog meer geuren in het gras :denk: Al zal het dan misschien de leeftijd wel zijn.
Ik train wel altijd na de wedstrijd wanneer er minder volk is en losse oefeningen altijd wanneer er geen volk is, maar toch gaat dat niet zo goed. Ik zal het dan maar even op simpele dingen houden en vooral wat wennen aan toestellen  :thumbs:

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal