Geachte,Het politiereglement van uw gemeente bestuderende constateerde ik de volgende strijdigheid met de 'Wet betreffendede bescherming en het welzijn der dieren':HOOFDSTUK 2: WEGENIS EN OPENBARE WEGAfdeling 3: Laten loslopen van dierenArt.2.3.4Ronddolende en zonder meester aangetroffen honden zullen door de politie opgeslotenworden. De eigenaars der gevangen honden zullen hiervan verwittigd worden indien zijgekend zijn. De honden die binnen de 24 uur, te rekenen vanaf de kennisgeving aan deeigenaar of toezichter, door deze laatsten niet worden opgeëist of waarvan de eigenaaronbekend blijft, zullen door de politie naar een instelling voor dierenbescherming wordenovergebracht. Is het dier ziek, zwaar gewond of gevaarlijk, dan mag het door de politieterstond worden afgemaakt. Alle hieruit voortvloeiende onkosten vallen ten laste van deeigenaar van de hond indien deze gekend is.De vetgedrukte zin is strijdig met de dierenwelzijnswet, die stelt:HOOFDSTUK I. - Doel - BegripsbepalingenArtikel 1.Niemand mag, uitgezonderd bijovermacht, handelingen plegen die niet doordeze wet zijn voorzien en waardoor een dierzonder noodzaak omkomt of zonder noodzaakverminking, een letsel, of pijn ondergaat.Handelingen waardoor een dier zonder noodzaak omkomt die door deze wet zijn voorzien mogen enkel door een erkende dierenarts worden uitgevoerd en uitsluitend na het toedienen van voldoende efficiënte verdovingsmiddelen.Overmacht: Een ziek of zwaar gewond dier valt hier niet onder. Een gevaarlijk dier mag enkel worden gedood uit acute noodzaak.Ik vertrouw er op u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd en verwacht dan ook de noodzakelijke aanpassing aan het politiereglement binnen korte termijn.
Dank voor de info, bij een eerstvolgende aanpassing van het algemeen gemeentelijk politiereglement zullen we hieraan de nodige aandacht besteden.
het blijft rond 'noodzaak' draaien en ik denk dat er nergens problemen gemaakt wordt als er een agressieve hond, die ook echt aanvalt wordt doodgeschoten.Ik denk ook niet dat een politie-agent uit die gemeente zo maar snel even beslist om een hond dood te schieten.
Het verleden heeft wel al aangetoond dat er schietgrage agenten rondlopen, vooral als het om bepaalde rassen gaat
wat is agressief hé Hartje...
Ge moet bij de A van Aalbeke beginnen eh Evilfred en zo tot de Z van Zottegem... wat is agressief hé Hartje...
Beste,Wij hebben uw e-mail goed ontvangen en doorgestuurd naar de bevoegde dienst.Met vriendelijke groet,Gemeentebestuur Ingelmunster
Beste,Wij hebben uw mail overgemaakt aan de Juridische dienst stad Harelbeke. Dhr. Frank Detremmerie neemt zo spoedig mogelijk contact met u op.Als u nog vragen heeft, aarzel dan niet contact op te nemen met de Juridische dienst, dhr. Frank Detremmerie, tel. 056 733 323, frank.detremmerie@harelbeke.be.Met vriendelijke groetenNancy BostoenAdministratief medewerker dienst CommunicatieHarelbeke
ge moet es mailen naar de politie van Jabbeke... tegen dat ge daar een mail van terug krijgt