Auteur Topic: Hond niet welkom op de markt van Bree...  (gelezen 15526 keer)

Offline EvilFreD

• Kwispeltje
  • Kandanou?
Re:Hond niet welkom
« Reactie #15 Gepost op: januari 02, 2011, 05:57:03 am »
Omdat ik tijdens mijn zoektocht nav deze vraag langs heel wat websites met nuttige info passeerde, leek het me handig die informatie op een centrale plaats op te slaan.
Derhalve heb ik een lijstje samengesteld van nuttige informatie aangaande dierenwetgeving en dierenwelzijn.

Te vinden in dit topic:
http://www.dogsfriendly.be/mijnforum/index.php/topic,7718.0.html
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2011, 06:04:33 am door EvilFreD »

Offline Ilero

• Slopertje
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: januari 02, 2011, 11:06:22 am »
Het is dus ook volgens mij omdat er mensen te lui zijn om de poep op te ruimen of hun hond overal laten tegen plassen. Is wel niet eerlijk voor de andere honden en eigenaars die dit wel opruimen. 

Vaak mag de hond wel ergens mee naar toe als deze niet rondloopt (op de arm of in een karreke of zo).

In Utrecht heb je in sommige delen van de stad (waar veel winkels zijn) waar ook geen honden mogen komen. Ben daar eens op gewezen geweest door een vriendelijke mevrouw.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
« Reactie #17 Gepost op: januari 02, 2011, 14:46:13 pm »
vraag doorgestuurd naar stad Bree (die van Evilfred)

dit vond ik op de site:

http://milieu.bree.be/cb/default.asp?iId=GLJFLD

de tekst:
(vetgedrukte gaat over het onderwerp)

Citaat
Hondenpoep

Uw baasje ook al zindelijk?
Hondenpoep is een vervelend probleem. We moeten het niemand uitleggen dat het absoluut niet aangenaam is om in een hondendrol te trappen.

Bree is een propere stad en dat willen we natuurlijk zo houden. Vanuit de stedelijke diensten worden dagelijks grote inspanningen geleverd om de hele stad proper en rein te houden. Natuurlijk rekenen we ook op de medewerking van alle Breeënaren: wie in een propere stad wil wonen, moet daar ook zelf een inspanning voor doen.

Natuurlijk zijn onze viervoetige vrienden welkom in de stad. Maar om het voor iedereen aangenaam te houden, moeten we met hun baasjes toch een aantal afspraken maken.

Het mag duidelijk zijn dat hondenpoep op de openbare weg en in parken en plantsoenen niét kan. Daarom wil het stadsbestuur de aandacht hiervoor vragen van alle hondenbezitters, maar ook van alle Breese inwoners.

Het stadsbestuur heeft een foldertje ontwikkeld, waarin deze boodschap is opgenomen. We vragen vriendelijk elke hondenbezitter zijn verantwoordelijkheid te nemen: wie voor een hond kiest, kiest automatisch ook voor de zorg om zijn behoeften. Via de stadswachten willen we deze vriendelijke boodschap verspreiden.
Deze boodschap willen trouwens ook via de Breeënaren zelf laten verspreiden. Het foldertje is opgevat als een kleine raamaffiche en kan dus ook op duidelijk zichtbare plaatsen opgehangen worden. Wie zo'n foldertje wenst kan het gratis verkrijgen bij de stedelijke ombudsdienst of hier beneden downloaden.
Als beeld is gekozen voor een ludieke, maar niet mis te verstane cartoon. Onder de slogan ‘Uw baasje ook al zindelijk?’ willen we alle hondeneigenaars vragen het voorbeeld van deze gentleman te volgen en de hondenpoep van zijn of haar hond in een zakje en in een vuilbak te deponeren. Op de plaatsen waar in het verleden reeds veel klachten waren i.v.m. hondenpoep zal er verhoogde aandacht gevraagd worden en zullen hondeneigenaars door zowel stadswachten als politie actief aan gesproken worden om zich mee in te schakelen in dit verhaal.

Nu willen we onszelf niets wijsmaken: zonder stok achter de deur zullen heel wat hondeneigenaars onze vriendelijke vraag helaas aan hun laars lappen. Reeds enkele jaren is er een stedelijk politiereglement, dat bepaalt dat hondeneigenaars die de uitwerpselen van hun geliefde viervoeter niet opruimen een boete riskeren. De aandacht voor deze stedelijke verordening zal in de komende maanden gevoelig toenemen. Gedurende de komende maanden zal onze lokale politie en de stadswacht een verhoogde aandacht hebben voor de problematiek van de hondenpoep.

Graag willen we u eraan herinneren dat ook het laten loslopen van de hond verboden is en blijft op het volledige grondgebied van de stad Bree. Op plaatsen waar veel mensen samenzijn zoals markten en andere evenementen is het zelfs niet toegestaan zich met de hond op deze plaats te begeven. Ook op speelpleinen en parken mag u de hond niet de vrije loop geven De reden daarvoor is eenvoudig: een hond wordt door heel wat medebewoners als onaangenaam en bedreigend ervaren. In het bijzonder komen er heel wat klachten van bezorgde ouders over loslopende honden die kinderen in hun spel verstoren en angst aan jagen. Wie zijn hond toch de vrije loop kan geven, kan daarvoor best in zijn eigen tuin terecht…

Vanaf nu start het stadsbestuur met een aantal maanden verhoogde aandacht rond hondenpoep en loslopende honden. Heel wat diensten hebben de handen in elkaar geslaan om de krachten wat te bundelen. Zo is er medewerking van de ombudsdienst, dienst leefmilieu, de technische dienst, de stadswachten en de lokale politie. Wij rekenen echter vooral op de verantwoordelijkheid van de Breeënaren zelf. Het is vooral de hondeneigenaar zelf van wie het afhangt. Stad Bree zoekt hondeneigenaars met stijl !

Druk hier de affiche en/of folder af over de hondenpoep en plak hem aan je raam.

Affiche hondenpoep

Folder hondenpoep

Wie klachten over hondenpoep heeft kan zich wenden tot de ombudsdienst van de stad.

Vrijthof 10
3960 Bree
Tel. 089 84 85 17
E-mail: ombuds@bree.be

Voor zover ik kan opmaken, slaat het dus enkel op het moment dat er zich een situatie voordoet, waarbij héél veel mensen samen zijn. Wanneer er geen markt of (bijv concert) evenement is... mag je met je hond op die plaats komen.

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline frakke

• Puppedup
  • *
« Reactie #18 Gepost op: januari 02, 2011, 19:07:38 pm »
hier in merksem ook nog geen last mee gehad de agenten liggen hem zelf te aaien

Offline losloper

• Snuffeltje
« Reactie #19 Gepost op: januari 02, 2011, 20:45:01 pm »
Dank je wel voor de informatie,het zal inderdaad alleen zijn als er een markt is, dat je ongewenst bent.Maar ik vrees dat in de toekomst onze honden en wijzelf nergens of nog op weinige plaatsen welkom zijn  :cry:
Wel dan gaan we maar een een extra plaatsje maken hier, waar alle adressen worden gegeven waar we wel welkom zijn, zoals nu al is voor op vakantie met je hond.
grtn
en een poot van Che mijn chi'ke

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #20 Gepost op: januari 03, 2011, 14:33:39 pm »
ik vind het wel 'onverdraagzaam' van Bree...

Iedereen maar zitten klagen en zagen dat niemand nog iets kan verdragen van een ander... het zijn zij die het voorbeeld moeten geven!

Offline EvilFreD

• Kwispeltje
  • Kandanou?
« Reactie #21 Gepost op: januari 03, 2011, 16:57:30 pm »
Het is natuurlijk ook deels die onverdraagzaamheid van de mensen waardoor de gemeente Bree zich genoodzaakt ziet dit verbod in te stellen. Alhoewel je je mag afvragen of het werkelijk zo leeft onder de bevolking zoals de gemeente het schets in die tekst.
Daarnaast vind ik deze passage:
Citaat
Wie zijn hond toch de vrije loop kan geven, kan daarvoor best in zijn eigen tuin terecht…
Wel heel erg raar om te lezen in een door een overheid opgestelde tekst.

Offline EvilFreD

• Kwispeltje
  • Kandanou?
« Reactie #22 Gepost op: januari 03, 2011, 17:02:49 pm »
En nu ik de hele tekst nog eens nalees vindt ik het sowieso meer als een heksenjacht in een 'vriendelijk jasje' klinken.
Als ik het zo bezie geloof ik dat honden helemaal niet zo welkom zijn in Bree.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2011, 17:04:20 pm door EvilFreD »

Offline karlien

• Speelkontje
  • **
    • Blindengeleidehondenschool Genk
« Reactie #23 Gepost op: januari 03, 2011, 17:28:24 pm »
Ik ga regelmatig in Bree naar de markt en het verbod van honden op de markt is er uiteraard niet zomaar gekomen; maar naar aanleiding van enkele incidenten.
Het is jammer dat ook de fijne hondenbaasjes daar de dupe van zijn; maar ik begrijp het wel.
Het is trouwens zowat onmogelijk om met je hond op de markt te geraken zonder dat je de verbodstekens gezien hebt want die hanger werkelijk waar langs alle kanten!

Ze maken overigens geen probleem van assistentiehonden, ik wordt meestal aangesproken en moet mijn pasje laten zien; maar ik ben nog nooit in discussie moeten gaan.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #24 Gepost op: januari 03, 2011, 17:36:05 pm »
ondanks 'incidenten' begrijp ik het niet... eerlijk waar

als er kinderen vechten op het marktplein, verbieden ze toch ook geen kinderen... of als ze teveel jengelen aan de oren van de mama (of gelijk bij wie), wordt hen ook geen spreekverbod opgelegd

Honden zijn een onderdeel van de maatschappij, al eeuwen lang... iedereen moet daar maar eens rekening mee gaan houden...

Offline EvilFreD

• Kwispeltje
  • Kandanou?
« Reactie #25 Gepost op: januari 03, 2011, 18:20:22 pm »
Zo dramatisch vind ik nu ook weer niet dat je de zaak kunt bekijken.
Honden zijn een deel van de maatschappij ja, maar daarvoor is nog niet iedereen daar blij mee.
Auto's zijn ook een deel van de maatschappij en omdat die ook op bepaalde plaatsen niet gewenst zijn, zijn die daar verboden. Trouwens, dat geldt ook voor kinderen.
We hebben nu eenmaal voor en tegenstanders van alles en daar moeten we allemaal mee leren leven.
Maar we moeten wel eerlijk over de zaken zijn en een hetze niet in een vriendelijk jasje willen steken. Je bent tegen iets? Prima! Maar kom er dan wel voor uit.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2011, 18:22:12 pm door EvilFreD »

Offline losloper

• Snuffeltje
« Reactie #26 Gepost op: januari 04, 2011, 20:17:32 pm »
@evilfred, je hebt een punt daar,(Maar we moeten wel eerlijk over de zaken zijn en een hetze niet in een vriendelijk jasje willen steken)
 maar ik heb inderdaad het gevoel dat de hondeneigenaren paria's gaan worden, reden vanwege een hond in bezit te hebben.

En wat die uitspraak betreft, wel dan moet iedereen maar in zijn tuin blijven,dan heeft niemand last van niemand!! ale of waar gaan ze daar dan hetze op maken?

@ dogfriendly, ik vind ook dat tegenwoordig kinderen geen manieren meer hebben, en de ouders ervan niet meer weten hoe ze een kind manieren moeten bijbrengen, en in sommige gevallen vind ik dit zeeer ergerlijk.
grtn
en een poot van Che mijn chi'ke

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #27 Gepost op: januari 05, 2011, 01:16:40 am »
een appartement heeft meestal geen tuin en daar wonen soms ook honden.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal