Auteur Topic: Hond niet welkom op de markt van Bree...  (gelezen 15525 keer)

Offline losloper

• Snuffeltje
  • Geslacht: Vrouw
Hond niet welkom op de markt van Bree...
« Gepost op: december 31, 2010, 21:24:18 pm »
Hej,
Vandaag was ik in Bree op de markt met mijn chi, (naast me lopend) kom ik en agente tegen, die vraagt: " Mevrouw, weet u dat er geen honden toegestaan zijn op de markt?" ik, euhhh nee, ik vraag:” ook niet op de arm?” antwoord;" neen" wel, dit vind ik toch echt bizar.
Zijn jullie ook al eens van een markt gestuurd, met je hond?
Dus als ik een koffie wil gaan drinken in Bree, dan gaat dat niet op vrijdag, want je moet altijd een stukje van de markt doen.!!!
grtn
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2011, 19:56:43 pm door dogsfriendly »
en een poot van Che mijn chi'ke

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
Re:Hond niet welkom
« Reactie #1 Gepost op: januari 01, 2011, 04:04:23 am »
 :krab:

Ik ga wel vaker naar de markt hier, geen problemen gehad tot nu toe.
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline EvilFreD

• Kwispeltje
  • Kandanou?
« Reactie #2 Gepost op: januari 01, 2011, 04:45:00 am »
Op 12 Oktober 2004 werd een wetsvoorstel ingediend 'betreffende de aanschaf en het bezit van honden door particulieren'.

Hierin stond:
Art. 6
Het is verboden honden mee te brengen naar alle openbare plaatsen die door de burgemeester worden aangewezen en waar de aanwezigheid van een hond niet verenigbaar is met de aard van de plaats of het publiek kan storen.

Het eerste lid is niet van toepassing op geleidehonden voor slechtzienden.

Na door een aantal comissies behandeld te zijn werd het dossier op 2 mei 2007 als niet bestaand beschouwd wegens ontbinding van de kamer.

Wat er daarna met het wetsvoorstel gebeurt is en of er nieuw wetsvoorstel is ingediend heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Aangezien een wetsvoorstel de wet altijd aanpast mag je dus aannemen dat in ieder geval voor 2007 het niet mogelijk was om honden preventief te weren van openbare plaatsen.

Vraag is dus nu wat er na 2007 nog gebeurd is op dit gebied en eventueel wat er al in de wet stond beschreven vóór 2004.
Wordt vervolgd...

Offline Christel

• Grommertje
« Reactie #3 Gepost op: januari 01, 2011, 11:31:50 am »
Hier op de markt ook nog nooit problemen gehad en ik ben niet de enige die hier met een hond naar de markt gaat.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: januari 01, 2011, 11:37:12 am »
in Nederland is dat al langer van toepassing (op bepaalde plaatsen)... Gaan ze er nu hier ook mee beginnen... :zucht:

ze zouden de Markt op hun buik mogen schrijven...

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #5 Gepost op: januari 01, 2011, 12:16:45 pm »
Dat zullen we te danken hebben aan de hondeneigenaren die hun hondjes overal tegen laten piesen. Ik heb al een paar keer hier op de markt ruzie gehad met mensen die hun honden tegen uitgestalde groenten of kleren hun poot lieten opheffen. Of dat je de  :kakje: van andere van je schoenen moogt gaan vegen.
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline EvilFreD

• Kwispeltje
  • Kandanou?
« Reactie #6 Gepost op: januari 01, 2011, 13:12:37 pm »
Het vervolg...

Het al dan niet toestaan van honden of andere dieren op openbare plaatsen is in België (binnen gemeentegrenzen) een gemeentelijke aangelegenheid.
Indien dit noodzakelijk geacht wordt kunnen honden ( of andere dieren) dus geweerd worden van openbare plaatsen.

Een markt is naast een openbare plaats trouwens ook een (tijdelijke) werkplaats.
Op de werkplaats dient ten allen tijde de blootstelling aan gevaar voorkomen te worden en de hygiëne gewaarborgd te zijn.
Op basis van de welzijnswet zou je dus kunnen concluderen dat honden sowieso al verboden zijn op een openbare plaats die ingericht zijn tot al dan niet tijdelijke werkplaats.
Of jouw chihuahua een gevaar vormt of een risico inhoud met betrekking tot hygiëne is uiteraard een kwestie van interpretatie.

Of iets onbereikbaar wordt voor jou en je hond door deze bepaling doet niet terzake.
Trouwens, ik betwijfel ook of er daadwerkelijk horecazaken onbereikbaar worden tijdens de markt. Of vormt de markt in Bree een gesloten cirkel met daarbinnen een aantal horecazaken?

Offline Zorrathello

• Wriemelkontje
  • *
  • ik hou van jou
« Reactie #7 Gepost op: januari 01, 2011, 17:07:16 pm »
Ik neem regelmatig Zorra mee naar de markt in Zoersel, nooit problemen gehad, in tegendeel zelfs maar Sloeber(ke) laat ik thuis, hij is een reu en durft al eens te markerenen.
Goed getrainde honden doen geen poging je lunch te delen, ze geven je alleen zo veel schuldgevoel dat je er niet van kunt genieten

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #8 Gepost op: januari 01, 2011, 23:34:41 pm »
Ik neem inderdaad wel aan dat ze dat gemeentelijk kunnen regelen - maar langs de andere kant lijkt het me praktisch nogal moeilijk, tijdelijke verkeersborden dan met 'honden verboden' op ?

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: januari 02, 2011, 00:16:47 am »
Eens gaan zien in Nederland, daar zijn er gemeentepleinen waar honden niet welkom zijn... of op terrassen niet mogen komen. Kan nu niet meteen een voorbeeld geven... maar normaal zijn Nederlandse gemeenten wel zo vriendelijk dat duidelijk te vermelden op hun websites.

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Ziggy

• Ploeteraartje
  • *
  • www.dogvision.be
    • DOGvision
« Reactie #10 Gepost op: januari 02, 2011, 01:24:02 am »
nog nooit problemen gehad met onze honden op de markt

Offline losloper

• Snuffeltje
« Reactie #11 Gepost op: januari 02, 2011, 03:51:07 am »
ze zouden de Markt op hun buik mogen schrijven...
[/quote]
Dit heb ik tegen de agente gezegd,en dat ze beter sommige mensen van de markt zouden weren(is misschien niet netjes) maar was wel kwaad op dat moment)dit is voor mij ook de 1ste keer dat me dit overkomt, nu ik kan begrijpen dat sommige hondenbaasjes de   :kakje: niet opruimen, en daardoor geweerd worden,maar moeten dan alle honden geweerd worden? maar toch, ik vind dat ze tegenwoordig alles wat met hond te maken heeft verbieden, net zoals roken en wat nog er nog meer verboden gaat worden.
Wat de verbodsborden betreft; toen ik terugliep zag ik wel aan die uitgang een stangketsel( afrastering) met een verbodsbord op met een grote hond op( dus geen kleine)  :mrgreen: grapje.
Mij zie je niet meer op de markt in Bree.
grtn

Offline losloper

• Snuffeltje
« Reactie #12 Gepost op: januari 02, 2011, 03:57:42 am »
@ evelfred,
Inderdaad, Bree is een gesloten cirkel, met de horeca zaken erin, er kan/kunnen 1 of 2 zaken net buiten die ring liggen, maar daar ga ik geen koffie drinken, maar goed, we zullen altijd de rekening moeten betalen omdat sommige hondenbaasjes het voor ons verpesten, en daarmee ook aan het korste einde trekken.
grtn en bedankt voor de goed info.

Offline EvilFreD

• Kwispeltje
  • Kandanou?
« Reactie #13 Gepost op: januari 02, 2011, 04:37:04 am »
Dan heb ik nog een vraag voor je.

Als er binnen de markt, of aan het marktplein, horecazaken liggen die onbereikbaar worden door de markt, dan liggen er mogelijk ook woningen of appartementencomplexen binnen de marktgrenzen.
Ik ben benieuwd hoe de gemeente omgaat met hondenbezitters die wonen binnen de zone waar het verboden is met honden te komen.

Offline losloper

• Snuffeltje
« Reactie #14 Gepost op: januari 02, 2011, 04:54:48 am »
Awel, dat is een goede vraag, had ik dit nu geweten vrijdag, en dan kunnen vragen aan de agente!!
Ik zou haast zeggen,ik ga nog 1x terug naar de markt(zonder che) en vraag aan een agent datgene wat ik nu weet van jouw, bedankt hiervoor,  :thumbs: ik ben er nog wel eens geweest in de zomer, toen liepen er 2 agenten rond, die zeiden niets, maar toen had ik Che wel op de arm, reden, te veel volk in een vernauwde straat, 'k was bang dat ze hem zouden vertrappelen.
grtz

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal