Auteur Topic: Het grote gps dilemma (graag jullie mening...)  (gelezen 16350 keer)

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
  • Geslacht: Man
Het grote gps dilemma (graag jullie mening...)
« Gepost op: december 01, 2010, 18:54:10 pm »
Zoals jullie ondertussen al zullen weten zijn we al een tijdje aan het nadenken om een wandelgps aan te schaffen en na wat speurwerk op het internet ben ik gisteren dan maar naar een officiele verdeler van Garmin Gps geweest.
Ik was al op één en ander voorbereidt en had al een paar vragen opgeschreven en heb ze dan ook gesteld.
Mijn keuze was al een beetje gevallen op de Dakota 20 van Garmin en de verkoper van Gps center raadde mij die dan ook aan.

Het is de bedoeling om wandelingen in Belgie,Nederland,en Duitsland te maken en vooral routes en traks te up en downloaden van het internet en natuurlijk zelf routes te maken.

Maar verschillende hier op het forum weten ook dat wij niet elke week gaan gaan wandelen en zeker niet op onbekend terrein en dat is dan ook één van de hoofdredenen waarom wij opteren voor een wandelgps.Dat is gewoon om niet verloren te lopen en onze weg gemakkelijk terug te vinden naar de wagen .
Ik kan jullie verzekeren wanneer wij wandelen in het dik besneeuwde en beboste Duitsland het bitter koud is en eventuele wandelpad bordjes moeilijk te vinden en te zien zijnals er al zijn :denk:
Daarom dat wij een gps zouden nemen en ook de hele uitgestrekte bossen en parken.
Het park waar we de eerste week van januari zullen naartoe gaan voor een week is 2055km² groot , dus een wandelgps zouden we daar zeker kunnen gebruiken
De antwoorden waren naar mijn verwachting en dan kwam een nog heel belangrijke vraag nml de PRIJS.

De prijs voor de Dakota20 ,topografische kaart Benelux en topografische kaart van Volledig Duitsland komt
op een 600€.

Nu is mijn vraag aan jullie,wat jullie mening is hierover,zouden jullie dit bedrag geven mochtenn jullie in onze plaats zijn
ja of neen en de reden waarom
« Laatst bewerkt op: december 04, 2020, 16:06:36 pm door Hans »
www.bloggen.be/doggylover

-   Manchester Terrier & Chihuahua -

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het grote gps dilemma (graag jullie mening...)
« Reactie #1 Gepost op: december 01, 2010, 19:08:51 pm »
't is moeilijk iemand anders zijn rekening te maken hé - ikzelf ben daarin nogal een gierige - ik moet niks hebben 'om te hebben' en 'basic' is goed genoeg want ik ben toch te lui om al de extra's uit te pluizen  :hihi:

in jouw plaats zou ik de papieren kaarten van het gebied kopen denk ik

ik heb zelf ook lang gewacht om een wandelgps te kopen, en ik doe in normale omstandigheden meerdere wandelingen per week op diverse plaatsen

Offline Moozer

• Snuifdooske
« Reactie #2 Gepost op: december 01, 2010, 20:32:58 pm »
Beetje idem Els.
Ik heb me een occasie gekocht die perfect doet wat ik wil. Heb er ook lang over gedaan ene te kopen.
En touchsrceen zie ik mezelf niet gebruiken voor een wandelgps.

Offline Ice Dragon Tyco

• Blaffertje
« Reactie #3 Gepost op: december 01, 2010, 20:47:57 pm »
 :denk: :denk: :denk:
Over de prijs:
Als ik de dakota20 intik bij vandenborre komt deze op €299 en de topokaart belux €99, dan kost die duitse een €200 ?

Het gebruik:
Een vijftal jaar geleden heb ik in den aldi een gps/pda gekocht voor een €200, toen ook veel geld. Maar ik gebruik nog steeds dezelfde om ergens naartoe te gaan. Oké, de kaarten zijn verouderd, waar vroeger twee grote banen elkaar kruisten ligt er nu een rond punt, maar dat maakt niet veel uit: afslaan of rechtdoor. Geen nieuwe wijken, geen nieuwe straten.... Maar waar we ook gaan, we komen altijd terecht.

Ik denk dat een topokaart niet zóveel verandert en dusdanig kun je er ook nog jaren plezier van hebben. En waar je ook terechtkomt: het brengt je terug, dus geen schrik om efkes van het pad af te wijken. :bid:

Offline greatballsoffire

• Deugenietje
  • *
« Reactie #4 Gepost op: december 01, 2010, 21:47:36 pm »
Of je het wel of niet zou kopen vind ik persoonlijk dat niemand anders voor jou die beslissing kan nemen. Ik zeg altijd : "Zolang ze bij mij niet om het geld komen trek ik me daar niks aan van wat een ander koopt of doet met zijn geld "  :hihi: 
Veel geld. Voor de een is veel geld 100 € en voor een ander is 600€ geen geld omdat die persoon het geld eraan wil spenderen.
Het hangt af van wat je prioriteiten zijn. Sommige mensen kunnen met gemak veel geld uitgeven voor een wagen , anderen zullen van de prijs van die wagen achterover vallen , maar, dan met gemak veel geld uitgeven voor reizen.
Zelf zou ik in jouw geval liever één huren dan één kopen omdat jullie eigenlijk geen echte die hards wandelaars zijn  :hihi:.
Gebruik je hem toch veel en gaat hij bvb 10 jaar mee dan is het eigenlijk maar 60€ per jaar.Updates niet meegerekend.
Dus ja Yvy.Eigenlijk moet jij dat zelf beslissen of je hem wel of niet koopt . Eén vraag speelt nog in mijn achterhoofd.Als we nu met z'n allen zouden zeggen: "Niet kopen ." Zou je het dan ook opvolgen ?  :mrgreen:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
« Reactie #5 Gepost op: december 01, 2010, 22:32:46 pm »
 :hihi: GBOF
Het is alleen om zijn beslissing nog wat uit te stellen of Belle beter voor te bereiden.

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
« Reactie #6 Gepost op: december 02, 2010, 16:29:36 pm »
Daarom dat ik in de titel dilemma heb geplaatst hé.

Voor de Dakota 20 is het 285€ micro Sd kaart van 2Gb inbegrepen,topokaart Benelux 115€ en topokaart volledig Duitsland 195€.
Dat is dan ook de reden waarom ik jullie mening vroeg,omdat het een moeilijke keuze is.

Het is veel geld en zeker omdat we de kaart van Duitsland erbij moeten hebben,want daar gaan we zeker jaarlijks naartoe en omdat dit daar zeker grote en uitgestrekte gebieden zijn waar we wandelen.
Want zoals gemeld in de start topic is dat park daar maar liefst 2055 km².

Het grote voordeel van zo'n gps is natuurlijk dat je nooit meer verloren loopt en je steeds terug naar de startplaats kan brengen.

Ik weet ook dat jullie onze rekening niet kunnen maken en tenslotte ben ik ook maar een gewone arbeider.

Het is dan ook niet de bedoeling om jaarlijks een nieuwe topokaart aan te schaffen,want eens je een kaart hebt verandert die naar mijn inziens niet zoveel en zeker niet wat wandelpaden betreft.

Dus mochten we er toch ene aanschaffen,dan zou ik met de bijgekochte kaart toch voor jaren goed zijn.

Ik had er ook al aangedacht om enkel de kaart van Duitsland erbij te nemen en te wachten voor die van de Benelux,maar ik zou er natuurlijk eerst moeten leren mee werken voordat we richting Duitsland vertrekken op 4 januari
En daar zit nu het probleem.
Standaard zit op de Dakota een wereldwijde basiskaart en denk dat deze onvoldoende is om daar gedurende enkele weken op te oefenen.

En om te antwoorden op de vraag of ik mij zou laten beinvloeden door de reacties hier,dat ik ik nog niet zeggen want het hangt ook af van jullie argumenten en jullie antwoorden en daar kan ik eventueel rekening mee houden.

Ook had ik al gedacht aan een papieren topokaart,maar vraag me dan af of we dan wel op die kaart onze startplaats zouden kunnen terugvinden ?

Dus het is en blijft een groot dilemma  :denk: :krab: :doh: :kweetni:

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #7 Gepost op: december 02, 2010, 17:10:16 pm »
Ik zou het er zelf nooit aan uitgeven (daarom dat wij der ook nog gene hebben). Maar ik zou eens opschrijven wanneer je echt van plan bent hem te gebruiken. Als het alleen of hoofdzakelijk is voor jullie verblijf in Duitsland zou ik er eerder ene gaan huren. Aan die prijs moet ge hem toch al heel erg intensief gebruiken gaan vind ik. Als je hem maar eens sporadisch gebruikt kan je misschien beter huren en nog wat wachten met er enen aan te schaffen.  :kweetni:
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline greatballsoffire

• Deugenietje
  • *
« Reactie #8 Gepost op: december 02, 2010, 22:08:50 pm »
Op onderstaande link kan je verschillende reviews vinden ivm de Dakota 20. Misschien heb je hier wel iets aan.  :kweetni:

http://www.gpsshop.be/review/75554/category-4670-outdoor-gps/garmin-dakota-20.html

http://www.kieskeurig.be/recreatieve_gps/garmin/dakota_20/prijzen/bezorgen/342834/
« Laatst bewerkt op: december 02, 2010, 22:23:57 pm door greatballsoffire »

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
« Reactie #9 Gepost op: december 03, 2010, 15:15:15 pm »
Op onderstaande link kan je verschillende reviews vinden ivm de Dakota 20. Misschien heb je hier wel iets aan.  :kweetni:

http://www.gpsshop.be/review/75554/category-4670-outdoor-gps/garmin-dakota-20.html

http://www.kieskeurig.be/recreatieve_gps/garmin/dakota_20/prijzen/bezorgen/342834/
Dank je , maar heb deze al lang gezien , want heb mijn huiswerk grondig gemaakt hoor  :hihi:

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
« Reactie #10 Gepost op: december 03, 2010, 18:03:22 pm »
de kogel is door de kerk............... deze middag de Gps besteld en volgende week donderdag hebben we hem .

Het was een moeilijke keuze maar we hebben ons voorgenomen om meer wandelingen te doen en hebben nu ook contact opgenomen om ons verblijf in Duitsland te verlengen en er een volledige week van te maken.
We hebben deze beslissing ook gedaan omdat onze voorgenomen reis naar Italie niet doorgaat en we nu een heel stuk goedkoper naar Turkije gaan en met dat verschil van prijs kunnen we ons zelfs meerdere wandelgps-en aanschaffen :hihi:
We zijn dan ook volgend jaar 10j. getrouwd en 'kword er dan tevens 45.
Dus het is een goede investering geworden ........
 :poot:

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #11 Gepost op: december 03, 2010, 18:58:52 pm »
 :thumbs: :thumbs:
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
« Reactie #12 Gepost op: december 03, 2010, 21:45:38 pm »
 :thumbsup:

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #13 Gepost op: december 04, 2010, 00:02:09 am »
Veel succes met je/jullie aankoop en jullie langere wandelingen en langere verlofperiode(s) en het niet verloren lopen

O ja, voldoende oplaadbatterijen gekocht en een batterijlader ook? ...

Offline greatballsoffire

• Deugenietje
  • *
« Reactie #14 Gepost op: december 04, 2010, 23:49:44 pm »
Groot gelijk Yvy  :thumbsup: . Geniet er mee met volle teugen  :)

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal