Auteur Topic: Info gevraagd  (gelezen 8751 keer)

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
  • Geslacht: Man
Info gevraagd
« Gepost op: oktober 10, 2010, 19:43:38 pm »
Zoals jullie weten doen we met Zita sinds enige tijd agility,en ze doet het heel goed,maar............ .
En nu komt het ... tijdens de agility,als zij het parcour moet doen gebeurt het de laatste tijd meer dan vroeger ,dat Zita gewoon op het gemak gaat gaan lopen en dan kan het een tijdje duren vooraleer ze terug komt.
Ze gaat gaan snuffelen of gaat gewoon ergens kijken.
Nogtans doet ze heel graag agility en kan de toestellen bijna allemaal perfekt.
Voor dat ze aan de beurt is,ligt ze vast aan een paaltje,zoals de andere honden,maar dan een beetje afgezonderd,omdat ze anders soms een beetje kan uitvallen naar de andere honden.
Wij vragen ons nu af wat de reden is van te gaan lopen,maar vinden het antwoord niet en daarom dat ik ze hier stel.

Wat kunnen we ertegen doen en hoe kunnen we ze het best terug roepen,want het kan soms wel een dikke minuut
duren vooraleer ze komt.

En als ze komt dan komt ze afgespurt.
Ik weet en begrijp dat andere honden dat ook wel eens kunnen doen ,maar vindt het ambetant,want ondertusen moeten de andere wachten.
Ik heb deze voormiddag de videocamera meegedaan om te zien en te tonen wat er beter kan en ook om dat weglopen eens te filmen en te zien naar wat,waar en waarom ze het doet.
Maar ik heb nu een andere laptop en zie dat de camera aansluiting hier niet op past.
Ben aan het uitzoeken hoe ik dat kan oplossen om jullie eens visueel te laten zien wat ik hier in feite bedoel.

Het is een lange uitleg voor een kort en klein probleem hé :oops:
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2010, 01:49:09 am door yvy »
www.bloggen.be/doggylover

-   Manchester Terrier & Chihuahua -

Offline Ziggy

• Ploeteraartje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • www.dogvision.be
    • DOGvision
Re:Info gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: oktober 10, 2010, 21:30:11 pm »
misschien heeft ze nood aan een soort ontspanning? gaat snuffelen ofzo?

Offline marijke

• Snoepertje
« Reactie #2 Gepost op: oktober 10, 2010, 23:53:44 pm »
Mms haar heel uitbundig belonen na elke sprong (in het begin) om dan op te bouwen naar meerdere sprongen dus als ze klaar is met springen ze onmiddellijk naar je toekomt om beloond te worden met spelletje , knuffels of koekje

Haar bij jou houden en met haar spelen , contact opbouwen , andere leuke oefeningen ipv haar af te zonderen
 :kweetni:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #3 Gepost op: oktober 11, 2010, 01:28:21 am »
ik wacht ff op dat filmpje :wink:

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
« Reactie #4 Gepost op: oktober 13, 2010, 01:50:12 am »
Filmpje bijgevoegd , nu tevreden DF ?

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #5 Gepost op: oktober 13, 2010, 12:20:01 pm »
en de begeleiders zeggen niet wat Belle het best doet?

mag ik eens een raad geven?

Zeg eens tegen Belle dat ze rechtop moet lopen...

Ik snap wel, tis een klein hondje en dan maak je je automatisch ook kleiner... maar tis beter dat je rechtop blijft... Hondje moet naar jou luisteren eh, jij moet niet naar je hond toegaan.

Tis al goed dat Belle blijft staan...

Wat ze ook kan doen is hard wegrennen naar de andere kant en ondertussen roepen naar Zita... Als ze komt = uitbundig belonen.

Wat ze ook kan doen is zich wegsteken, nergens een boom waar ze achter past? En dan roepen naar Zita. Zita moet haar baasje zoeken eh... niet omgekeerd.

Misschien ook eens dat oefeningetje doen op wandeling. 'Zoek het baasje'

Als je hond een probleem heeft, zou ik niet kijken naar m'n andere medespelers. Jouw hond heeft een probleem of creeërt er één, dan moeten ze daar aan werken...

Desnoods train je eens zonder al die andere honden bij... vraag je of je vroeger het terrein op mag, want dat je graag zou hebben dat Zita dat probleem weer afleert... en of zij geen tips hebben?

Voorover buigen naar je hond = je hond wegduwen (uiteindelijk)

eerder moet ze werken met haar lichaam, door Zita te 'trekken' + misschien werken met een speeltje? Iets waar Zita zot van is. Tussen elk toestel eens wat dollen met je hond. Daarna terug onder de aandacht zetten en volgend toestel.

Wat je ook kan doen is je speeltje tonen aan Zita 'hier speeltje' en ge steekt dat in je jaszak. Daarna begin je te lopen... Als ze bij een bepaald toestel ernaast gaat, haal je dat speeltje uit en lok je Zita daarmee... desnoods laat je haar springen door het speeltje over de stok (van het toestel) heen te gooien... aangezien die stokken nu nog op de grond liggen, kan dat geen probleem zijn...

Dan speel je wat met het speeltje en loop je terug verder, tot het weer gebeurt

aangezien Zita wegloopt om te gaan snuffelen... gooi geen speeltjes weg, want dan duw je haar van je weg...

en om eerlijk te zijn zou ik Zita op de grond laten nadat ze gelopen heeft en haar belonen door meteen te gaan spelen. Al spelend naar je plaats terugkeren...

« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2010, 12:30:42 pm door dogsfriendly »

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #6 Gepost op: oktober 13, 2010, 12:29:15 pm »
ik spreek uit ervaring eh... Chucky had ook zo'n neus. Hij kende alle toestellen, kon ze allemaal perfect doen... ideaal hondje om agility mee te doen...

alleen begon hij enorm te snuffelen.

Ik gooide altijd zijn flostouw weg van mij

en toen zei de voorzitter: 'waarom doe je dat nu? Eigenlijk stuur je hem weg van je... terwijl hij al wegloopt van je'

En sindsdien hield ik de flostouw in mijn handen en moest ie er wat aan sleuren...

op terrein liep ie ook altijd naar m'n moeder (en in den tijd naar m'n ex-vriend) als zij aan de zijlijn stonden. Mijn moeder noch mijn ex mochten wat zeggen tegen hem als hij afkwam

daarom dat ik je ook al zei dat je je niet mag wegsteken... dat wil dan zeggen als je ooit es meedoet aan het clubkampioenschap dat je je eigen hond amper kan gaan zien, want je moet je wegsteken?

Mijn moeder schreef vroeger op de wedstrijden (van de club) en ze stond dus OP het plein toen ik moest starten met Chucky... Mijn moeder moest zich van de keurder in het toestellenhok verstoppen...

dat heeft helaas niet gebaat, mijn hond ging speuren tot hij haar vond... net een politiehond die zijn prooi moet gaan zoeken... Dus het heeft echt z'n nut niet dat je je wegsteekt.

Jij moet blijven staan en niets zeggen. Je zend Zita niet terug naar Belle, je roept niet naar haar dat ze weg moet, je doet gewoon en eenvoudig NIETS

Belle is de baas over Zita op het terrein, het is Belle die de touwtjes in handen moet hebben.

En het is in feite aan de lesgever om dat ook tegen Belle te zeggen... als er zich problemen voor doen, moeten ze daar op oefenen...

'dat de anderen dan minder tijd hebben' is dan maar zo... als zij problemen hebben met hun honden, moet het ook opgelost worden.'

Chucky heeft in de VOE tweemaal meegedaan aan een beginnerstornooi (wedstrijd voor hondjes die nog nooit hadden gespeeld, eens op ander terrein... om eens te zien wat ze gingen doen)

Daarin waren er 3 parcourtjes. 1 om op te warmen en dan de 2 voor echt

de eerste snuffelde Chucky langs alle kanten... GANS dat terrein heeft ie afgesnuffeld... en ik dacht: "dit komt echt niet goed..."

tot hij moest lopen. Hij had zijn terrein daarnet verkend en nu liep ie zo perfect als wat. Die eerste keer dat ie dat deed was ik echt verbaasd... zo verbaasd dat ik fouten liep... ik was er niet op voorzien... ik dacht dat ik een snuffelaar ging hebben, dat ik ging moeten trekken en roepen en... maar niet dat ik ging moeten spurten. Hij behaalde toen wel een 1ste plaats op 30 honden...

Nu, ik heb uiteindelijk niet verder gedaan vanwege zijn HD (wat achteraf pas uitkwam) en op echte wedstrijden speel je maar 2x geen 3x, dus 'k zou sowieso 1 toerke met een snuffelaar hebben gezeten.

Snuffelen is echt den boze... ik vind dat het moeilijkst om af te leren...

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #7 Gepost op: oktober 13, 2010, 12:38:33 pm »
Zita speelt niet dacht ik  :denk:

maw - ik ken ook de wondertruuk niet - ken verschillende honden met zo'n probleem (afgeleid, even geen interesse...) en eerlijk gezegd weinig die het er helemaal uit krijgen

als Laika op de lappen gaat, laat ik die haar toertje draaien, kijk wanneer haar fixatie wat breekt en roep haar dan zo normaal mogelijk met haar bal...

bij ons Zohra hielp 'streng' zijn - maar wel pas na 2 jaar en eens goed te laten schrikken :eehm: - die kon gerust een kwartier het terrein gaan verkennen en was niét te vangen - zij (en ik) hebben ook het geduld van veel mensen op de proef gesteld :mrgreen:

Citaat
de eerste snuffelde Chucky langs alle kanten... GANS dat terrein heeft ie afgesnuffeld... en ik dacht: "dit komt echt niet goed..."

tot hij moest lopen. Hij had zijn terrein daarnet verkend en nu liep ie zo perfect als wat.

dit klopt ook wel - het 'nieuwe' is er dan af

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
« Reactie #8 Gepost op: oktober 13, 2010, 19:11:34 pm »
Ok we zullen vrijdag en zondag eerst een toertje doen op het terrein voordat de les begint,zodat ze al eens kan snuffelen.

Nu stel ik me iets verder van het terrein,ong. 2 meter en dat blijkt beter te zijn.

De ene dag loopt ze perfekt en de andere dag is een snuffeldag.
De anderen zeggen er niks van ,maar zelf vindt ik het ambetant,omdat ik weet dat Zita de toestellen goed kan en ze is verzot op de katteloop.

En inderdaad het is zoals Els reeds aangaf,Zita speelt niet of weinig.
Thuis kan ze heerlijk spelen en zeker als Hoska begint te spelen dan wil Zita altijd meedoen,maar Zita is niet sterk genoeg ten opzichte van Hoska wanneer die bvb met het varken,(ikke nie hé !) begint te spelen,en het een trekspelletje wordt.
Maar we zijn al blij dat Zita begint mee te spelen want dat wil volgens mij toch wel iets zeggen hé.
Zita kent nogtans het woordje "vast" en dan neemt ze het speeltje,maar blijft steeds op zo'n 20 cm van onze hand die we op de grond houden en wanneer we vragen om het te brengen .

Dat Belle zich bukt voor Zita dat weten we,maar het is zo'n klein beestje .
We weten dat je rechtop moet lopen ook kwestie wat gezag tov de hond betreft,maar het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik weet ook dat Belle ,hoe moet ik het nu zeggen,gestresseerd is omdat ze denkt dat Zita nu weer gaat gaan lopen en snuffelen,en Zita voelt dit natuurlijk,maarja......

In ieder geval al mercikes voor de reaktie en info.

We kunnen er alleen maar uit leren en misschien komt de gouden tip nog

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #9 Gepost op: oktober 13, 2010, 22:52:03 pm »
snoepje geven, anders dan het snoepje dat je gebruikt tijdens de les... dat ze het verschil kent.

Als ze niet wil spelen.

Offline Linsey

• Blaffertje
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2010, 15:52:03 pm »
Kai had dat ook, maar dan bij de gehoorzaamheid ineens rook hij iets en hij vergat echt gewoon wat hij aan het doen was, als hij dan toch even met zijn gedachten er terug bij was dan keek hij verbaasd omdat hij ineens zo ver van mij weg was en kwam dan paniekerig terug. Ik heb altijd van Kai weggegaan, maar dat hielp eigenlijk niet echt, Kai kon dat gewoon zo hebben ineens echt totaal de buitenwereld afgeblokt en helemaal opgaan in een geurtje. Dat is een beetje vanzelf overgegaan, is zo begonnen rond 10 maand en toen hij 1,5 jaar was is dat gaan minderen of misschien omdat ik nu meer spelletjes met hem doe waar hij zijn neus moet gebruiken en dan ook het plaatske dat erbij gekomen is als oefening, een oefening waar ze moeten snuffelen. Ik vermoed toch vooral de leeftijd :kweetni:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #11 Gepost op: oktober 14, 2010, 21:47:25 pm »
anders kan Belle ook eens proberen met gekookte lever... dat geurt enorm en je hond is veel attenter.

Ik gebruikte (tijdens de les en dus de toestellen) altijd bifiworstjes, omdat men ooit es zei 'dat geurt beter dan een gewoon koekje of snoepje'

dus deed ik dat, maar dat hielp nog niet echt veel.

Hadden toen eens bijscholing agility... van ene uit een andere federatie die wat uitleg gaf over HOE lopen enzo...

en ik had m'n bifiworstjes mee (in stukjes eh) en Dixie wou echt ni opletten. Toen dropte de lesgever mij een stel leverstukjes in de hand... Hij keek meteen op, ik heb nog nooit zo'n alerte hond gehad als toen.

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
« Reactie #12 Gepost op: oktober 14, 2010, 21:55:15 pm »
kzal het haar eens zeggen,we hebben ook al van die weense worstjes gegeven .

En is da gewone lever van de slager,gebakken,rauw,want ken daar niks van zenne :krab: :kweetni:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #13 Gepost op: oktober 14, 2010, 21:56:01 pm »
Citaat
gekookte lever.

en volgens ik weet, gewoon lever dat ge in de winkel koopt...

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
« Reactie #14 Gepost op: oktober 14, 2010, 23:25:28 pm »
Rauwe lever die je in de winkel koopt en nadien bakt of kookt.
Bij Kobbe werkte gebakken lever of gebakken kalkoen het beste

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal