Auteur Topic: Hond in de wagen  (gelezen 12742 keer)

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
Hond in de wagen
« Gepost op: oktober 01, 2010, 16:19:37 pm »
Wat zegt de wet over een hond in de wagen?

In het Belgisch verkeersreglement staat  niets over dieren in de auto, maar het artikel 8.3 stelt dat iedere bestuurder ten alle tijde de controle over zijn stuur moet kunnen bewaren. Je moet dus al het mogelijke doen opdat je hond je niet kan hinderen. Voor de veiligheid van je hond en jezelf kan je best de hond vastmaken. Bij een ongeluk kan de airbag van de auto je hond ernstig of dodelijk verwonden; daarom is het raadzaam om honden met een hondengordel vast te zetten op een plaats zonder airbags (of uitschakelbare).

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
Re:Hond in de wagen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 01, 2010, 19:01:07 pm »
 :thumbs:

Wij steken ze gewoon in een reis bench
www.bloggen.be/doggylover

-   Manchester Terrier & Chihuahua -

Offline tamara

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #2 Gepost op: oktober 02, 2010, 22:27:22 pm »
zie je da laatste tijd vaker, wel ideaal  :winkt:

Offline Shiba

• Jankertje
  • Geslacht: Vrouw
    • Shiba rescue VZW
« Reactie #3 Gepost op: oktober 03, 2010, 11:47:48 am »
ik dacht dat St-hubertus ooit wat op hun site hadden gezet over dit onderwerp van wetgeving?

een hond aan een te lange gordel (of los) die achteraan zit kan makkelijk de chauffeur of bijrijder zijn rug breken bij inslag door de kracht waarmee die naar voor schiet (om te zwijgen over de toestand van de hond zelf....)
als hij de stoelen mist vliegt hij, zonder gordel of bench, door de ruit en zal niet beter af zijn.

het gebeurt dat een hond die los in de auto zit en het ongeluk overleeft toch afgemaakt moet worden indien de mensen vastzitten.
de hond is oftewel in paniek en zal om deze reden de hulpdiensten proberen te bijten, of hij wilt zijn baasjes beschermen en hierdoor kan hulp voor de mens te laat komen. hulpdiensten hebben niet altijd de tijd om de hond te kalmeren.

Mijn honden zitten ten alle tijde vast. Twee in de bench en een in een goed harnas/gordel.

ook dit heeft mogelijke nadelen bij een ongeluk, dat weet ik, maar gezien naar alles, is het voor hun het veiligste.
Shiba rescue: Klik hier

Offline ximmeke

• Platsmoeltje
    • Our Dogs
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2010, 08:05:40 am »
bij mij zitten de honden los in de auto

maarja als je tegen 80 a 120 ergens tegen aan botst is de weerslag waarschijnlijk heel groot
en krijg je dingen zoals hieronder

een hond aan een te lange gordel (of los) die achteraan zit kan makkelijk de chauffeur of bijrijder zijn rug breken bij inslag door de kracht waarmee die naar voor schiet (om te zwijgen over de toestand van de hond zelf....)
als hij de stoelen mist vliegt hij, zonder gordel of bench, door de ruit en zal niet beter af zijn.

het gebeurt dat een hond die los in de auto zit en het ongeluk overleeft toch afgemaakt moet worden indien de mensen vastzitten.
de hond is oftewel in paniek en zal om deze reden de hulpdiensten proberen te bijten, of hij wilt zijn baasjes beschermen en hierdoor kan hulp voor de mens te laat komen. hulpdiensten hebben niet altijd de tijd om de hond te kalmeren.

ook dit heeft mogelijke nadelen bij een ongeluk, dat weet ik, maar gezien naar alles, is het voor hun het veiligste.

ik wilde een soort busje waar de honden in benchen konden zitten
veel veiliger en gemakkelijker vond ik , maar man lief dacht daar anders over dus
werd het een VW Touran daar kunnen geen 5 benchen in zeker niet als je 3 berners hebt
ik heb intussentijd er wel gordels ingemaakt , ik zal dat eens gaan trainen dat ze vastgeklikt worden
straks vakantie in duitsland moeten ze vast in de auto , maar vooral
we moeten uitstappen aan een redelijk drukke weg en ik zie ze met 5 al uit de auto vliegen
veel te gevaarlijk en zeker de 2 jongste luisteren nog geen 100%

dus ik weet wat te trainen

Offline dafkapin

• Snoepertje
« Reactie #5 Gepost op: oktober 24, 2010, 00:37:16 am »
onze Martha zit altijd op de achterbank, mijn polootje is gewoon té klein om een bench in te placeren, of ik zou er een cabrio van moeten maken, of Martha op een aanhangwagentje

dus zit ze achteraan in de auto aan een korte gordel, waarbij ze mij niet kan hinderen

ik werd een tijd terug tegengehouden door twee norse agenten. Aan  de verkeerslichten stonden we naast elkaar, en de bestuurder van de combi keek in de auto. Een paar honderd meters verder mochten we aan de kant, een van de twee agenten wou persé controleren hoe het zat met mijn hond. Hij vroeg zelfs mijn papieren niet. Hij vroeg of ze gevaarlijk was. We hebben het wel over Martha hé  :zot:  Dus ik zei, het grootste gevaar dat je loopt is dat ze je een lik geeft, die agent wou het toch eens testen of ze vast zat, deed de voorzetel omhoog en keek bij Martha, en jaja, een lik van kin tot voorhoofd  :hihi: ik had hem zo gewaarschuwd!
maar toen mochten we gaan, heb zelfs geen papieren moeten tonen, geen rijbewijs, niks, ... stomme hondehatende flik  :grrr:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #6 Gepost op: oktober 24, 2010, 01:11:12 am »
er staat in de wet niets over dat ze MOETEN vastzitten... er staat gewoon dat ze je niet mogen hinderen...

dus in principe kan een agent je zelfs niet beboeten als je hond los zit

Mijn honden zitten los... en als ik kort rem, zitten ze tussen de twee zetels.

Mijn achterzetel ligt plat, volledig. Speciaal een soort bakje gemaakt met linoleum voor de kofferafdeling, als er met water wordt gespat, dat dat tapijt niet nat wordt... en de zetel zelf is afgedekt met zo'n hondendeken en daarbovenop een doek nog es (over de volle lengte van de ruimte die ze hebben)

Uiteindelijk is er (in mijn ogen) niets veilig voor de hond

een bench en zo'n gordel is alleen veilig 'om je niet te hinderen', maar voor de hond zelf? :krab: Als je overkop gaat, zal je hond evenveel last hebben als dat hij los zit... als je auto in brand vliegt, zullen bijv mijn honden door een gebroken raam kunnen en die van de 'vastzittende' kunnen niet weg... Bench evenmin.

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Gittje

• Puppedup
  • *
« Reactie #7 Gepost op: oktober 24, 2010, 12:09:34 pm »
Onze honden zitten los achter de voorzetels.

Wij rijden met een honda Jazz, waarvan de zitting van de achterzetels net als cinemastoeltjes omhoog kan zodat zij in feite op de vloer zitten (uiteraard afgedekt met enkele extra dekens).  Zie http://www.fl.honda.be/content/wagens/modellen_jazz_highlights_ruimte.php

Dat laag op de vloer zitten, heeft met grote honden een aantal voordelen :
- de honden zitten veilig beschermd tussen de voor- & achterzetels;
- ze kunnen moeiteloos in- & uitstappen, wat zeker voor oudere honden een pluspunt is;
- wij behouden een maximale achteruitzicht gezien als ze zitten hun hoofd niet boven de zetelleuningen uitkomen;
- door het feit dat ze in het middengebied van de auto zitten, zitten ze stabieler dan als ze achteraan in de koffer zouden zitten.

Offline Tommelein

• Grommertje
« Reactie #8 Gepost op: oktober 24, 2010, 12:32:30 pm »
Wij hebben een break, wat ik zelf heel handig vind met hondjes.
Onze honden zitten in de koffer.
Met z'n tweetjes lukt dit perfect.
Allebei springen ze graag op de achterzetel. Voor onze reis naar Kroatië kocht ik een net voor in de auto te spannen, zodat de honden niet meer op de achterbank kunnen.
Voor onze 2 rakkers was dit echt een miskoop. Dit hield ze niet tegen.  :neen:
Wat hield ik steeds mijn hartje vast tijdens onze passage aan douane, controles, ...
Gelukkig geen moeilijke mensen gehad  :lol:.

Offline Sheltiefun

• Grommertje
« Reactie #9 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:49:48 am »
De onzen zitten in hun petbox in de koffer. Ik vind het stukken veiliger, maar ik heb zo'n schrik als er iemand in ons "gat" vliegt wat er dan nog van de honden overblijft  :bang:

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #10 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:59:23 am »
De onzen zitten in hun petbox in de koffer. Ik vind het stukken veiliger, maar ik heb zo'n schrik als er iemand in ons "gat" vliegt wat er dan nog van de honden overblijft  :bang:
Dat risico is nog hoger als de honden los in de koffer zitten. Denk dat die petbox nog een beetje bescherming geeft.
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #11 Gepost op: oktober 25, 2010, 12:00:22 pm »
Wij hebben een busje met helemaal op maat zelfgemaakte ijzeren kennels. Gewone benches vind ik wat aan de slappe kant en dan zouden er geen 4 ingekund hebben (te breed).
Jussi zit in een varikennel op de achterbank. Als Laika ook mee moet (dan zijn het er 6) gaat Jussi in Elbee's appartement, Laika in de varikennel en Elbee los vooraan  :lol:
Ik vind het supergemakkelijk zo, de klep kan ook gemakkelijk open blijven staan, of we hebben ook 2 staven (lang en kort) om gedeeltelijk open te zetten.

Bij een ongeval zitten ze toch redelijk beschermd, nadeel is inderdaad dat er niet zo simpel uit kunnen én de Russen zullen naar vreemden uitvallen waarschijnlijk (maar dat zou ook zo zijn als ze wel konden 'ontsnappen')

Ik vind het wel minder gezellig dus ik neem soms wel eens eentje stiekem mee vooraan  :stil:

In mijn auto (kleine break) gaan ze gewoon los in de koffer of op de neergeklapte achterbank als ik er daar meer dan 1 in moet vervoeren. Ze zijn dat echter niet zo gewend en vinden moeilijk hun evenwicht.

We hebben ook nog een aanhangwagen, maar die wordt enkel gebruikt in noodgevallen.

Offline Ziggy

• Ploeteraartje
  • *
  • www.dogvision.be
    • DOGvision
« Reactie #12 Gepost op: oktober 25, 2010, 15:43:50 pm »
bij mijn auto rijden de honden achterin mee. heb een lichte vracht peugeot. Achter mijn stoelen hangt een net.
in Joeri's auto zitten zig en vas op de achterzetel, Eclips aan mijn voeten. Van hachiko mogen honden enkel aan de voeten of in de koffer mee. Maar bij mij geen honden in de koffer. De koffer wordt t meest bijeen gereden. plus ik vind t bizar om rommel mee te nemen op de achterbank en mijn dierbare honden in de koffer te steken (maar dat is mijn hersenkronkel  :wink:

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal