Auteur Topic: schade aangebracht door je hond...  (gelezen 9674 keer)

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
schade aangebracht door je hond...
« Gepost op: september 14, 2010, 23:12:18 pm »
bron: plusmagazine.be

Ik ben verantwoordelijk voor verwondingen of andere schade die mijn hond veroorzaakt- JUIST

Citaat

Eigenaars worden systematisch aansprakelijk gesteld voor de daden van hun dieren en de verwondingen (bijtwonden, schrammen...) en stoffelijke schade (gescheurde kleren, beschadigde auto's,...) die erbij komen kijken. Dit onaantastbare principe is vastgelegd in artikel 1385 van het Burgerlijk Wetboek: "De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was."

Zelfs wanneer u niets te verwijten valt, zult u meestal aansprakelijk gesteld worden. Bijvoorbeeld als een voetganger die langs uw tuin wandelt zo schrikt van het geblaf van uw hond, aan de andere kant van het hek, dat hij opzij springt en door een fietser aangereden wordt. Zelfs in geval van overmacht -als uw hond bijvoorbeeld schrikt van vuurwerk, ontsnapt en een ongeval veroorzaakt - zult u waarschijnlijk verantwoordelijk zijn, omdat de rechtbanken meestal oordelen dat het ongeval voorzienbaar was.

Toch kunt u in bijzondere omstandigheden gedeeltelijk van uw aansprakelijkheid ontslagen worden:

* als het slachtoffer zelf een fout heeft begaan: wanneer het slachtoffer ondanks een bordje Gevaarlijke hond uw tuin binnengestapt is, deelt het de aansprakelijkheid voor het ongeval met u. Hetzelfde geldt wanneer iemand een vreemde hond aait en gebeten wordt. De meest elementaire voorzichtigheid zegt immers dat het slachtoffer eerst had moeten informeren of het de hond veilig kon aaien
    * als verscheidene honden bijgedragen hebben tot de schade, zonder dat het met zekerheid te bepalen is welk dier precies wat gedaan heeft, delen alle eigenaars de aansprakelijkheid
    * als het ongeval een gevolg van overmacht is (bijvoorbeeld van een brand)
    * als het ongeval uitgelokt is (wettelijke zelfverdediging, diefstal of schending van eigendom). De aansprakelijkheid ligt dan bij de persoon die het ongeval uitlokte (de dief, de aanrander).

Wie betaalt? Behalve in het geval van een opzettelijke of ernstige fout van uw kant, zal uw burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering (familiale) het slachtoffer vergoeden.

dus ik lees bovenin:

als de pensionhouder met mijn hond gaat wandelen en mijn hond veroorzaakt onderweg schade... moet die schade niet door de eigenaar maar door de begeleider van dat moment, worden betaald...

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Xtreme Nails
Re:schade aangebracht door je hond...
« Reactie #1 Gepost op: september 14, 2010, 23:49:04 pm »
Inderdaad, zo lees ik het ook.
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline greatballsoffire

• Deugenietje
  • *
« Reactie #2 Gepost op: september 14, 2010, 23:58:33 pm »
Niet alleen de pensionhouder.

Als je als gewone burger een hond meeneemt van iemand anders en die hond is de oorzaak van bvb een val van iemand dan ben je verantwoordelijk omdat je op dit eigenste moment de hond onder je hoede had .

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2010, 00:20:37 am »
pensionhouder was dan ook maar als voorbeeld bedoeld :D

de vraag is dan wel of de pensionhouder (in dit geval) het recht heeft om deze 'onkost' door te rekenen in zijn eindfactuur, wanneer je de hond terug gaat afhalen...

of bijv je vriend gaat wandelen met de hond en de hond valt aan... je vriend moet de boel betalen... zou je dat dan niet gewoon terugbetalen?

Offline wezel

• Puppedup
  • *
Re: schade aangebracht door je hond...
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2015, 22:44:10 pm »
Gezien onze hond soms bij de buren logeert hebben wij een vijfennegentig afgesloten. Die dekt al deze schadegevallen.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2015, 23:56:37 pm »
en kan je uitleggen wat een vijfennegentig is?

Offline wezel

• Puppedup
  • *
« Reactie #6 Gepost op: april 09, 2015, 06:10:20 am »
 Dat kan ik niet uitleggen nee. Ik bedoelde een hondenverzekering.

Soms denkt mijn smartphone in mijn plaats...

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #7 Gepost op: april 09, 2015, 22:19:55 pm »
de enige verzekering die  ik ken die een soort van hondenverzekering heeft hier in België is Corona... maar dan moet je hond nog gezond zijn tegen dat je het afsluit...

ivm voorbeeld:

volgens mij is er wel een verschil als je de buur laat wandelen met je hond en die komt wat tegen... ik denk dat je je buur sneller gaat terugbetalen dan dat je het logisch vind dat een pensionhouder de rekening mee verrekent in zijn factuur...

Offline wezel

• Puppedup
  • *
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2015, 06:11:58 am »
Wij hebben bij KBC een hondenverzekering afgesloten. Het is dus wel geen ziekteverzekering, maar een aanvulling op de familiale. De gezondheid van de hond speelt dan ook geen rol.
Operatie van hond bij verkeersongeval is wel gedekt.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #9 Gepost op: april 10, 2015, 17:03:25 pm »
ahzo, dat wist ik niet. Ik zit bij Fortis, kzou eens moeten navragen of zij dat ook hebben.

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: april 10, 2015, 17:34:25 pm »
Citaat
Verzekering voor uw hond
 Als uw hond iemand bijt, vergoeden wij de lichamelijke letsels. Ook als iemand van uw gezin het slachtoffer is
 Een andere hond bijt iemand van uw gezin? Ook dan vergoeden wij de lichamelijke letsels
 Is uw hond het slachtoffer van een verkeersongeval? Wij vergoeden de dierenartskosten tot 2 000 euro. Bij overlijden vergoeden we de crematiekosten tot 350 euro en zelfs een nieuwe, gelijksoortige pup als u dat wilt

kost 36 euro per jaar maar ik koop daar dan liever een zak eten van  :lol:

want het enige dat je daar voor krijgt is de vergoeding van hondenbeten door eigen hond en de max 2000 euro bij aanrijding 

een gewone familiale betaalt namelijk ook als je hond iemand anders bijt en andersom ook als je gebeten wordt gaat je rechtsbijstand jouw schade terugvorderen van de aansprakelijke

Ik denk niet dat er andere maatschappijen zijn die dit aanbieden, toch nog niet tegengekomen

Offline wezel

• Puppedup
  • *
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2015, 23:01:02 pm »
Volgens mij betaal ik minder, wellicht omdat al mijn verzekeringen bij KBC zijn afgesloten.
De verzekering dekt zeker meer dan een gewone familiale.
Hoofdreden voor ons was dus dat de kinderen van de buren er ook mee gaan wandelen, en dat hij er soms logeert.alle details heb ik ergens op een papieren document. Jammer genoeg niet digitaal, en wat dat document is... ordelijkheid is niet mijn grootste talent.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal