Ooit vroeg ik via een mailtje aan dierenrecht.be of je je hond mag verkopen via internet.
Dit was mijn vraag:
Al maanden ben ik op zoek naar het artikel (wetboek) waarin staat dat het verboden is honden te koop aan te bieden via forums (internet)
Eigenlijk vind ik dat raar hoor…
Ik was ooit van plan om zoiets – onder streng toezicht evenwel – op te zetten op m’n eigen hondenforum (en site) www.dogsfriendly.be doch werd mij dit meteen verboden door verschillende mensen … die zeiden dat ‘dieren verkopen via het internet’ niet mag… ze spraken dus niet van ‘wel of geen erkenningsnummer hebben’ gewoon zo…
Ondertussen ben ik te weten gekomen dat je dus enkel mag verkopen via internet als je zo’n nummer hebt… maar kapaza en tal van andere dwaze sites staan er wel vol van… of ze nu een nr hebben of niet…
Wat is daar nu van aan, weet u het?
Tim Meulemeester
Dogsfriendly.be
en dit was het antwoord:
Beste,
Het is inderdaad zo dat via het internet geen dieren te koop mogen aangeboden. Maar de bevoegde instanties hebben het te druk om daar tegen op te treden. De wet op het dierenwelzijn in België zit trouwens raar in elkander, zo mag een particuliere eigenaar van een dier, zijn dier verkopen aan iemand anders (niet via het internet) of mag hij het zelfs gratis doorgeven. Indien je toch dieren te koop aanbied via een website, dan treedt inderdaad de wetgeving van de erkende dierenasielen in werking en moet degene die dieren aanbied via het internet een erkenningnummer hebben (HK) van de overheid.
Zo hebben wij navraag gedaan i.v.m. een programma dat VTM wil opstarten om dieren aan een nieuw baasje te helpen. Onderstaan bericht kregen wij als antwoord van de overheid.
Beste
Een particulier mag zijn hond of kat wegdoen en er al dan niet geld voor vragen. VTM mag dat niet doen voor andere mensen omdat ze dan aan asielwerking doen, of dat ze dat nu gratis of tegen betaling doen. VTM moet dus een erkenning als dierenasiel overeenkomstig het KB van 27.04.2007 hebben.
Met vriendelijke groet
Lieve Parent
FOD Volksgezondheid
Dienst Dierenwelzijn en CITES