Ik verneem dat het het beste is om te starten van 0 met de hond (start to run bvb) en samen met de hond te lopen aan de gewone leiband eigenlijk, dus geen canicross tuigje, daar de hond anders naar mijn tempo zou lopen?Ik zou toch een canicross tuigje gebruiken als je loopt met je hond. Als de hond trekt, krijgt hij druk op zijn nek en met een tuigje op zijn borst. Dat is veel beter voor de hond.Ook is het handig om commando's tijdens het lopen aan te leren zoals een linker bocht en rechterbocht, rechtdoor lopen en stoppen met lopen. Hoe dit wordt aangeleerd is mij een raadsel? Ik veronderstel dat dit tijdens het lopen wordt aangeleerd en niet met voedselbeloningen? (maagtorsie bij lopen en eten?)Het wordt inderdaad aangeleerd tijdens het lopen, telkens je met je hond naar links of rechts draait kan je tegelijk het commando geven. En ik zou hem onder het lopen niet met eten belonen.Is het zo dat het beter is om te lopen aan de gewone leiband en niet aan zo'n tuigje? Nee, een tuig is veel beter, dan wordt de druk op de borst gelegd.Ik heb het eenmaal geprobeerd en ben na enkele meters gestopt daar mijn lab zo hard trekt dat ik niet meekan met zijn tempo Eigenlijk is mijn vraag dus : alle uitleg over het starten en het verloop van dergelijke training?Je kan beginnen met het start to run programma. Als je hond echt zo hard trekt zou ik eerst zonder hond lopen, zodat je zelf een goede conditie kunt opbouwen. Wat indien je hond een andere hond tegenkomt? Mag je hem dan tegenhouden of zo? Of leiden?Als ik met Hinta een wedstrijd loop en ik passeer een andere hond zal ik steeds haar lijn vastnemen en haar wat dichter bij mij houden. Als je een andere hond tegenkomt zorg er dan voor dat hij niet naar de andere hond kan gaan. Neem dan de rek even vast, zo blijft hij bij jou.Ik weet dat je je hond niet mag meetrekken, maar ik denk dat het het omgekeerde zal zijn hier Mag de hond draven zonder echt te trekken aan de riem. Als je eigenlijk jogt en niet hardloopt zoals ik zie op de meeste videoclips?Ja, dat mag, maar als hij voor je loopt is het in jouw voordeel. Als je dan een beetje moe bent en je hond trekt eens goed, dan wordt je gelanceerd.
Hoop dat ik even dit topic mag overnemen.Mijn vriend is ook 'begonnen' met canicross met ons Muna, maar zij trekt hem wel niet vooruit, ze blijft eigenlijk naast hem lopen.Hoe kunnen wij haar aanleren om te trekken/vooruit te lopen?