Auteur Topic: Hoe starten  (gelezen 9223 keer)

Offline Pukkie

• Speelkontje
  • **
Hoe starten
« Gepost op: augustus 05, 2010, 23:21:03 pm »
Hoi

Ikzelf ben een amateur loper en kan tot 5-7km lopen. Ik doe er ongeveer een 30tal minuten over om 5km te lopen, soms wat langer naargelang de motivatie.

Ik heb twee honden, een labrador van 5.5 jaar en een dwergpincher van 1jr.
Ik heb het canicrossmateriaal, dus de gordel en harnas voor de hond en baas en had graag met de lab gestart met lopen.

Ik verneem dat het het beste is om te starten van 0 met de hond (start to run bvb) en samen met de hond te lopen aan de gewone leiband eigenlijk, dus geen canicross tuigje, daar de hond anders naar mijn tempo zou lopen?
Ook is het handig om commando's tijdens het lopen aan te leren zoals een linker bocht en rechterbocht, rechtdoor lopen en stoppen met lopen. Hoe dit wordt aangeleerd is mij een raadsel? Ik veronderstel dat dit tijdens het lopen wordt aangeleerd en niet met voedselbeloningen? (maagtorsie bij lopen en eten?)

Is het zo dat het beter is om te lopen aan de gewone leiband en niet aan zo'n tuigje?
Ik heb het eenmaal geprobeerd en ben na enkele meters gestopt daar mijn lab zo hard trekt dat ik  niet meekan met zijn tempo  :oops:

Eigenlijk is mijn vraag dus : alle uitleg over het starten en het verloop van dergelijke training?
Wat indien je hond een andere hond tegenkomt? Mag je hem dan tegenhouden of zo? Of leiden?
Ik weet dat je je hond niet mag meetrekken, maar ik denk dat het het omgekeerde zal zijn hier :mrgreen:
Mag de hond draven zonder echt te trekken aan de riem. Als je eigenlijk jogt en niet hardloopt zoals ik zie op de meeste videoclips?

Offline Ziggy

• Ploeteraartje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • www.dogvision.be
    • DOGvision
Re:Hoe starten
« Reactie #1 Gepost op: augustus 06, 2010, 00:08:14 am »
bedoel je dat je echt gaat canicrossen voor wedstrijd of recreatief?

ik denk, als het gewoon voor de fun is, je vnl moet kijken wat voor jouw en je honden het best gaat.

Afhankelijk van je hond start je best zoals een gewone start to run. Als je hond met gemak een paar uur kan lopen kan je iets sneller opbouwen. Maar een half uur ineens is om te starten af te raden gezien honden tijdens een wandeling enzo zelden echt een half uur aan een stuk doorlopen. De meesten zijn gewoon om wat wandelen, snuffelen, lopen, ravotten etc af te wisselen.

tuigje of halsband... als het een goed niet-schurend tuig is zou ik daarvoor gaan. En iets dat je handen vrij houd lijkt me wel noodzakelijk (of toch zeeer handig)

De commando's leer ik al doende. je kan ze ook oefenen zonder te lopen, bv tijdens een wandeling.
Tijdens het lopen of fietsen zijn mijn honden net in draf. Heel stabiel en rustig. Is ideaal om conditie te trainen.

Waarom zou je je hond niet mogen tegenhouden als je een andere hond tegenkomt?

Offline Pukkie

• Speelkontje
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 06, 2010, 13:12:47 pm »
Hoi
Bedankt voor je reactie.

Goh ik zou graag starten met recreatief te lopen en wie weet wil ik dan wel es een canicross meedoen?
Ik heb een echt canicross gordel, zo met een rekkerriem precies gekocht uit de Tom & Co en was redelijk duur eigenlijk.
Hij heeft een gewoon tuigje aan (zo'n borsttuig die op de rug wordt aangeklikt, in legerkleurtjes :lachjes:)
Mijn lab is eigenlijk wel groter dan de standaard vinden we en weegt dan ook 28 kg. Wij veronderstellen dat het een kruising is met een herder, daar zijn romp meer aan een herder doet denken en hij ook wat van een masker heeft (donkerder aan de smoel)
Dus als hij begint te lopen worden mijn heupen ver uitgetrokken  :sad: en kunnen mijn voetjes echt niet mee.
Mijn vriend kan veel sneller lopen dan ik, en is een getraind halve marathon loper maar die wil dan niet met de hond lopen :zucht:, dus ja...
Ik probeer graag nieuwe dingen uit die actief zijn met je hond vandaar mijn interesse in cross.
Ik zie vaak honden lopen met hun baasje in de gavers te harelbeke en vind dit zo leuk!

Zijn er geen videobeelden van start to canicross?

Offline Ziggy

• Ploeteraartje
  • *
  • www.dogvision.be
    • DOGvision
« Reactie #3 Gepost op: augustus 08, 2010, 01:44:28 am »
voor wat begeleiding kan je misschien wel eens gaan horen bij een club die canicross doet.

ivm actieve dingen kan je ook kickbiken of bike joring overwegen, natuurlijk is ook daar het gecontroleerd trekken of net niet trekken wel handig
maar dat valt wel te leren denk ik

Offline Pukkie

• Speelkontje
  • **
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2010, 21:08:16 pm »
Heb vandaag mijn eerste les met Evy en met Bono gelopen en het ging redelijk eigenlijk.
Bono loopt vlot vooruit en ik bengel erachter  :lachjes:...ja mijn loopconditie is wat achteruit gegaan klaarblijkelijk.
Enkel toen we mensen tegenkwamen al lopend, wou hij eens gedag zeggen en moest ik hem wel effen bij mij trekken.
Ik gebruik hup hup om te starten met lopen en dan gewoon stop om te stoppen.
Vreemd hoeveel mensen dit grappig vinden om nen mens te zien lopen met nen hond.
Er was er zelfs ene in de Gavers die zei 'moh, das nog goe gevonden!' Hahaha...

Nu effen wachten en dan les 2. Misschien ook es proberen met de pinchie. Da gaat meer mijn tempo zijn denk ik :mrgreen:

Loop jij ook met je hond(en)? En hoe lang loop je dan?

Greetz

Offline Ziggy

• Ploeteraartje
  • *
  • www.dogvision.be
    • DOGvision
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2010, 14:42:30 pm »
t heeft natuurlijk zijn  voordelen als je hond trekt, als je moe bent krijgt ie je wel thuis  :mrgreen:

met mijn eerste hond ging ik een paar keer per week lopen maar met gewrichtproblemen is lopen voltooid verleden tijd. Nu is het dus mijn honden die mogen rennen en ik die comfortabel meefietst of stept  :8

ivm de commando's heb k ookal commentaar gekregen onderweg: 'precies een millitair commando!" alsof je veilig thuis geraakt als je met 2 grote honden op een democratische manier gaat fietsen en dan nog mensen met honden tegenkomt  :hm:

Offline Borderfan

• Slijkduiveltje
  • **
  • There is no greater friend than a faithful dog!
« Reactie #6 Gepost op: augustus 23, 2010, 16:53:51 pm »
Ik verneem dat het het beste is om te starten van 0 met de hond (start to run bvb) en samen met de hond te lopen aan de gewone leiband eigenlijk, dus geen canicross tuigje, daar de hond anders naar mijn tempo zou lopen?
Ik zou toch een canicross tuigje gebruiken als je loopt met je hond. Als de hond trekt, krijgt hij druk op zijn nek en met een tuigje op zijn borst. Dat is veel beter voor de hond.
Ook is het handig om commando's tijdens het lopen aan te leren zoals een linker bocht en rechterbocht, rechtdoor lopen en stoppen met lopen. Hoe dit wordt aangeleerd is mij een raadsel? Ik veronderstel dat dit tijdens het lopen wordt aangeleerd en niet met voedselbeloningen? (maagtorsie bij lopen en eten?)
Het wordt inderdaad aangeleerd tijdens het lopen, telkens je met je hond naar links of rechts draait kan je tegelijk het commando geven. En ik zou hem onder het lopen niet met eten belonen.
Is het zo dat het beter is om te lopen aan de gewone leiband en niet aan zo'n tuigje?
Nee, een tuig is veel beter, dan wordt de druk op de borst gelegd.
Ik heb het eenmaal geprobeerd en ben na enkele meters gestopt daar mijn lab zo hard trekt dat ik  niet meekan met zijn tempo  :oops:

Eigenlijk is mijn vraag dus : alle uitleg over het starten en het verloop van dergelijke training?
Je kan beginnen met het start to run programma. Als je hond echt zo hard trekt zou ik eerst zonder hond lopen, zodat je zelf een goede conditie kunt opbouwen.
Wat indien je hond een andere hond tegenkomt? Mag je hem dan tegenhouden of zo? Of leiden?
Als ik met Hinta een wedstrijd loop en ik passeer een andere hond zal ik steeds haar lijn vastnemen en haar wat dichter bij mij houden. Als je een andere hond tegenkomt zorg er dan voor dat hij niet naar de andere hond kan gaan. Neem dan de rek even vast, zo blijft hij bij jou.
Ik weet dat je je hond niet mag meetrekken, maar ik denk dat het het omgekeerde zal zijn hier :mrgreen:
Mag de hond draven zonder echt te trekken aan de riem. Als je eigenlijk jogt en niet hardloopt zoals ik zie op de meeste videoclips?
Ja, dat mag, maar als hij voor je loopt is het in jouw voordeel. Als je dan een beetje moe bent en je hond trekt eens goed, dan wordt je gelanceerd. :mrgreen:
Ik hoop dat je aan mijn antwoorden iets hebt.
Veel succes.

Offline Sarah

• dikkopske
Re: Hoe starten
« Reactie #7 Gepost op: juli 29, 2012, 22:46:08 pm »
Hoop dat ik even dit topic mag overnemen.

Mijn vriend is ook 'begonnen' met canicross met ons Muna, maar zij trekt hem wel niet vooruit, ze blijft eigenlijk naast hem lopen.

Hoe kunnen wij haar aanleren om te trekken/vooruit te lopen?

Offline Borderfan

• Slijkduiveltje
  • **
  • There is no greater friend than a faithful dog!
Re: Hoe starten
« Reactie #8 Gepost op: oktober 12, 2012, 20:47:11 pm »
Hoop dat ik even dit topic mag overnemen.

Mijn vriend is ook 'begonnen' met canicross met ons Muna, maar zij trekt hem wel niet vooruit, ze blijft eigenlijk naast hem lopen.

Hoe kunnen wij haar aanleren om te trekken/vooruit te lopen?
Samen met enkele andere honden lopen.
Toen ik Hinta leerde wat canicross was heb ik verschillende toertjes samen met m'n papa en Emmy gelopen. De honden liepen naast elkaar en waren aan het racen. En zo is bij Hinta, op den duur, de klik gekomen en loopt ze mooi voor mij. Al zal ze in het begin wel blaffen en springen, omdat ze het ziet als een manier van spelen, maar als ik haar negeer stopt ze en loopt ze mooi voor mij.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal