*Linsey schreef:*
Zondag gaat Kai zijn eerste wedstrijd bij de debutanten doen in Geel

De wedstrijd komt niet in het boekje ma verloopt wel als een gewone wedstrijd.
3 a 4 punten gaat hij sowieso al verloren hebben op de apport, nu gaan duimen dat het er niet meer worden

Hij heeft vandaag voor de eerste keer tijdens de individuele training op de hondenschool de onderbreking goed gedaan, lag voor de eerste keer binnen de 4m. Maar de zitvoor is nog moeilijk, hij springt soms nog tegen mij aan voordat hij gaat zitten. Verder zal hij waarschijnlijk ook wel wat puntjes verliezen op de losse volg. Dus hopelijk houden we nog wat over om niet laatst te eindigen, zolang we niet laatst eindigen ben ik tevreden

Verslagje volgt zondagavond

Els schreef:
Citaat
hij springt soms nog tegen mij aan voordat hij gaat zitten.
als dat in één beweging is, trekken ze daar meestal geen punten voor af - als hij goed 'landt' en recht zit uiteraard
Veel succes gewenst !
Linsey schreef:
Dat wist ik niet

Ik ben nu al enkele dagen 'nee' aan het zeggen voordat hij springt en dat lijkt te lukken, maar hij komt een stuk minder enthousiast af nu.

Als daar geen punten worden voor afgetrokken meestal dan zal ik het zo maar laten. Hij land meestal recht voor mij, tenzij hij te snel aan de voet wil gaan.

Nog een vraagje. :tongue: Met de onderbreking als je ze in zitvoor roept en je beweegt je handen voor je terwijl je roept, worden daar dan punten voor afgetrokken?
Bedankt voor het duimen allemaal nu maar hopen dat Kai het gezien heeft en er zondag aan denkt

Els schreef:
Ja, handen bewegen is in principe bijbevel gebaar, stil blijven staan is de boodschap.
Je mag wel nog 'zit-voor' bevel geven als hij binnen de meter is (denk wel dat dat in 't volgend seizoen niet meer gaat mogen, ik moet dat dringend eens bekijken

)
Els:
Normaal is dat evengoed op brevet een bijbevel (die handen), maar idd brevet wordt meestal soepel gekeurd.
Ikzelf 'foefelde' ook wel wat - ik riep het eerse stuk met mijn handen min of meer naast mij (omdat ik dan zogezegd zijn bal ging werpen) en terwijl hij dan lag schoof ik die stillekes bij elkaar (keurder in 't oog houden of die kijkt hé

) - 't is ook een beetje gevaarlijk hoor want als de hond je ziet bewegen kan hij vertrekken hé - de mijne was dat zo gewend dus dat lukte
tegenwoordig sta ik ook gewoon met mijn handen voor mij, benen ietsje open zodat hij zijn kop daar tussen kan planten om recht te gaan zitten

- dat geeft dan weer problemen als 't ergens op is maar da's programma 1 hé

soms verplichten ze je zelfs om benen te sluiten maar dan heb ik plots wat O-benen :lachen:
Linsey:
Dus zo vanaf het begin met de handen voor je gaan staan mag dan wel?
Ik ga dat morgen eens proberen wat hij dan doet, heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Mijn benen staan altijd toe dus dat is geen probleem

Els:
ja dat mag zeker - ik zou niet weten waarom niet

Els:
een paar zit-voor fotookes opgesnord

Linsey:
Met de apport als ze vertrekken voordat de apport op de grond ligt 2maal dan is dat 0 zeker é? Ik heb dat precies al eens ergens gelezen

Als dat zo is dan is dat al 0

Normaal als ik heel streng wachten zeg blijft hij wel wachten tenzij hij die dag heel zot is :haha:
Handen al voor mij houden vanaf het begin van de onderbreking dat lukt toch nog niet goed, hij is dat niet gewoon é en loopt dus een heel stuk nog door. Dus denk dat ik zondag maar gewoon mijn handen voor mij beweeg als ik hem in zitvoor roep. Zullen wel zien wat er daarvoor wordt afgetrokken :tongue: Zijn normaal 3 punten dan, is wel veel.

In het reglement staat dit:
Citaat
Een "niet natuurlijke" houding van de geleider kan worden aanzien als constant bijbevel (interpretatie van de keurmeesters): bestraffen a rato van de invloed op de uitvoering van de oefening.
Maar daar wordt dan eigenlijk niet opgelet sinds iedereen toch met zijn handen zo voor zich staat?

Linsey:
Ben terug

Resultaat:
Vaste volg 12/15 aw-3
Losse volg 13/15 aw-1 1/2-1
Voedsel weigeren 10/10
2min 8/10 H
Onderbreking 5/20 bb2 bba 9m zv
Houdingen 7/10 bb 2m
Voorstellen 5/5
Apport 12/15 bb lv zv
Totaal 72/100
Bij 2min liggen bleef Kai mooi liggen totdat iemand heel hard zijn deur van de auto toe sloeg. Hij schoot recht in zit en was enorm bang, maar blijft zitten op de plek. Dat zorgde er dus ook voor dat hij de hele tijd met alle oefeningen bang was. Met de onderbreking dacht hij maar aan 1 ding en dat was zo snel mogelijk tot bij mij komen. In het begin wilde hij eerst ook niet van de voorlopige houding liggen naar de zit gaan. Ik ga nog eens nadenken of het niey beter is om gewoon om terug van de voet naar de lig te laten gaan, hij snuffelt dan wel veel.

De houdingen was juist hetzelfde, hij wilde enkel en alleen maar bij mij zijn.
Dan de vaste volgoefening was niet met kegels of tonnen, maar met zo'n platte ronde dingen waar de hond over kan stappen. Dat was dan een ingewikkeld sla-om parcours daartussen en ik moest als eerste

Ik snapte niks van die sla-om, maar Kai die bleef mooi volgen ook al was ik daar enorm aan het sukkelen.
En dan de losse volg, zelfde als vaste maar omgekeerd, nu had ik hem beter door, ik ben enorm trots op Kai, dat was iets wat hij ook nog niet altijd goed deed, bleef nogal dikwijls achter, maar nu enkel een half metertje. En dan natuurlijk ikzelf ook weer in de fout :tongue:
Apport ging hij eerst nog eens een goede dag zeggen met de apport vast tegen 1 van de andere honden en toen heb ik hem maar geroepen. Laten vallen en zitvoor daar wordt aan gewerkt, thuis doet Kai sinds gisteren een zitvoor met de apport vast, helemaal zelfstandig, dus dat komt na een tijdje wel goed hoop ik.
Dan heeft hij ook nog een hoopje gelegd (van de stress denk ik) en een plasje gedaan

Maar niemand heeft dat gezien denk ik, want er zijn geen punten voor af

Al bij al had ik totaal niet verwacht om nog 72 te hebben, dus dat viel ook nog goed mee. Met Kai is het vooral zoveel mogelijk wedstrijden doen, zodat hij alles gewoon wordt. Hij was enorm onder de indruk van de drukte enzo. Hopelijk komt dat nog wat goed met meer wedstrijden te doen

Linsey:
Het is eigenlijk enkel de onderbreking waar nog wat werk aan is. De onderbreking hangt ook heel erg af van Kai zijn humeur die dag. Bij zotte Kai en bange Kai, wordt de onderbreking niets. Is hij rustiger dan gaat hij normaal juist op tijd liggen of max 2m te ver. En de zitvoor daar was ook iets vreemds aan de hand, hij deed geen zitvoor, maar een ligvoor

Springt eerst tegen mij en laat zich dan in ligvoor ploffen. Heeft hij nog nooit gedaan (dat springen wel, maar het liggen niet). Ook bij de houdingen, was hij zo precies alles wat vergeten. In plaats van staan gaat hij liggen. Houdingen kent hij normaal heel goed, alleen het ter plekke blijven niet vooruitkomen dat doet hij nog niet goed.
Maar het zal aan alle nieuwe indrukken liggen denk ik.
In ieder geval weet iedereen daar nu wat een leeuwhondje is. Er werd heel dikwijls gevraagd wat voor ras Kai was. Ik hoorde mensen ook tegen elkaar uitleggen wat ras Kai is en elkaar vragen wat Kai is

Binnenkort kent iedereen het leeuwhondje

Linsey:
Bij Kai vragen de meeste niet direct wat voor ras hij is, ze plakken er meestal een ras op. Zoals vandaag heb ik dikwijls gehoord van 'is dat een tibetaanse terrier of is dat shih tzu?' Vandaag was Kai voor 1 keer is gene poedel.

Meestal als ik met Kai voortaan ergens kom, vragen ze of hij een poedel is of hoor ik achter mijn rug zeggen van 'dat is toch een schone poedel'

Kortharige sint bernard kennen inderdaad niet veel mensen, op show was er ook zo eens een en hoorde ik veel mensen zeggen van dat je dat toch niet doet een sint bernard kaal scheren

Als je dan zelf wel wat rassen kent, is dat soms wel grappig wat mensen soms van bepaalde rassen maken. :tongue:
Linsey:
De onderbreking zal in Mol al niets worden, ik heb juist op het forum van die hondenschool de foto's van vorige jaren bekeken van de wedstrijd en dat is een heel groot terrein

Dus lange onderbreking. Dat gaat al niet veel beter worden dan in Geel

Ik ga in ieder geval terug hem laten liggen met de onderbreking in plaats van zitten. Met zitten kan hij volgens mij nog meer snelheid opbouwen dan dat hij van lig moet vertrekken. Dan kan het wel zijn dat ik hem moet lokken omdat hij zo aan het snuffelen is. Maarja dat nemen we er dan maar bij. Dan doet hij ook het begin goed normaal, in Geel heb ik 2 keer bijbevel moeten geven om van de lig naar de zit te gaan (weer met zijn gesnuffel :saywhat?).
Linsey:
Dat van die foto's was ik alweer vergeten

Ik heb op het forum van de hondenschool nog andere gezien en daar leke dat terrein nog groter op nu ik terug naar de foto's ben gaan kijken die je erop had gezet. Ben mij weer serieus zenuwachtig aan het maken. Ik zoek altijd vanalles op en ik mag dat eigenlijk niet doen, want ik wordt daar altijd nog meer zenuwachtig van dan ik al ben

Ik ben juist nog eens wat gaan trainen en nu kent Kai ineens zijn houdingen niet meer, gaat liggen in plaats van staan of staan in plaats van zitten. Net hetzelfde zoals hij deed in Geel

En onderbreking heb ik wat langer gemaakt, maar dat lukt niet. Ene keer 4m te ver andere keer 3m. Ik kan dat dus ook zoveel oefenen als ik wil, hij wordt niet trager.

Maarja het zal tijd nodig hebben zeker, ik denk ook dat hij nog niet echt snapt dat hij direct moet gaan liggen, hij denkt dat als hij maar ligt dat het goed is, dat hij dan nog vooruit loopt maakt hem niets uit.
Linsey:
De punten weet ik wel namelijk 64/100

Ik heb daar echt geen zicht op, op hoeveel punten ik verlies. Ik dacht echt dat ik nog geen 50 ging hebben

Ik weet heel zeker dat hij 0/20 voor de onderbreking heeft sinds ik Kai ben gaan halen toen hij vluchtte en hem heb aangelijnd.

Maarja het was ook wel echt warm en Kai zag enorm af van de hitte. Ik ga dus ook in de zomer niet meer (of heel beperkt) inschrijven voor wedstrijden, dat is echt niet om te doen zoals vandaag. Ik had echt verwacht dat het nog slecht weer ging zijn

Linsey:
Ook op de training loopt Kai weg als de instructeur langs de zijkant van de onderbreking staat, ik heb echt geen idee meer hoe ik dat er terug uit kan krijgen zonder hem weer rustig te laten wennen aan de instructeurs, wat niet kan.
Alles ging goed totdat mijn leiband weer overgenomen werd bij de 2min liggen. Er is toen niets gebeurd, maar vroeger wel op andere hondenschool en dat overnemen van de leiband heeft die angst bij Kai terug opgewekt, hij werd paniekerig toen die leiband werd overgenomen. Ik had nog gewaarschuwd tegen de instructeur dat zoiets ging gebeuren en nu zit ik weer met de last. :roll:
Toen ik van hondenschool veranderde heeft het echt wekenlang geduurd voordat Kai weer wat vertrouwen in instructeurs had, spijtig genoeg is dat dus weer helemaal de dieperik ingegaan en is zelfs nog erger dan voordien.
Linsey:
Ik heb vandaag gemerkt dat Kai het niet alleen doet met onbekende, maar ook als ik vlak naast de muur oefen op het hondenschool terrein en er bekende mensen achter de muur staan te kijken. Hij maakt dan ene kleinere bocht, maar toch nog wijkt hij uit. Ik heb het dan 3 maal na elkaar geoefend, een heel korte onderbreking en de derde keer kwam hij recht vooruit, wijkte niet meer uit. Dus ik denk dat ik gewoon de onderbreking korter ga maken en dan vragen dat ze erlangs gaan staan op de training. Met lijn werken is nogal veel gerisceerd met Kai, hij neemt nogal snel een schrik, ook al is er niet echt reden om bang te hebben.
Ik heb vandaag mijn boekje terug met puntenblad van zondag

Vaste volg 13/15 R 1/2
Losse volg 6/15 BB T-2 W 1/2IIIII
Voedselweigeren 10/10
2min 10/10
Onderbreking 0/20 loopt door
Houdingen 7/10 BBG 2M
Voorstellen 5/5
Apport 13/15 1M Z
Totaal 64/100
Die apport dat snap ik niet hoor

Kai was zeker dichter dan een meter bij mij toen ik de apport aannam. Mijn arm is niet eens zo lang, dat betekent toch dat hij een meter weg was é

En bij het volgen, wat is het verschil tussen tempo en wacht? Is dat eigenlijk niet gewoon hetzelfde?

Els:
tempo zal over de hele oefening bekeken zijn - een wacht is op een bapaald punt
bij de apport zullen ze dan kleine meterkes genomen hebben (nogal subjectief) ofwel was hij net iets te laat bij jou en was hij nog op 1 meter toen de tijd om was

Linsey:
Op de training weer wat meegemaakt met Kai :saywhat? Met de onderbreking wilde hij nu niet meer vertrekken. Ik maar roepen en lokken en niets. Hij bleef gewoon liggen. Heeft hij dus nog nooit gedaan, dus ik keek echt wel zo :shock: Dat deed Lotje vroeger altijd toen ik nog gehoorzaamheid deed, maar Kai nooit.
Dan is er maar een instructeur naartoe gewandeld en sinds Kai bang is van instructeurs vloog hij ineens richting mij (natuurlijk niet eens geporbeerd om te onderbreken, had totaal geen nut). Dus weer de onderbreking niet degelijk kunnen oefenen. Pff zit ik mij eerst altijd zorgen te maken over de apport, blijkt de onderbreking het grote struikelblok te zijn en er is totaal geen verbetering zichtbaar.

Het vervelende is dus dat Kai dat hier thuis in de tuin perfect doet (ligt altijd binnen de 4m), ook op lange afstand, dus hij kent het wel.

Misschien toch maar eens terug over privéles gaan nadenken

Binno:
Als hij het thuis wèl goed doet kent hij het wel degelijk en denk ik dat privé les niet echt nodig is.
Misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, maar kan het niet dat je een beetje teveel doet of wil bereiken met Kai, en dat hij de druk niet goed aankan?
En met privé les er juist nog méér druk op hem komt te staan?
Zou even wat gas terug nemen geen goed kunnen doen?

Linsey:
Ik doe eigenlijk niet veel met Kai. Ik ben al gestopt met de agility en ik ga maar 1 keer per week naar de gehoorzaamheidstraining. Thuis oefen ik wel redelijk veel, maar hij doet dat graag. Ook op de training is hij graag, als we op de parking aankomen blaft hij de hele buurt bijeen van enthousiasme. Het is enkel de onderbreking dat niet wil lukken. Op training lijkt het alsof hij het niet snapt, maar hij doet het thuis dan weer wel.

En wedstrijden worden er momenteel ook niet meer gedaan. Dus zoveel doe ik eigenlijk niet met hem

Els:
En kan het niet in details zitten ?
De manier waarop je staat ?
De manier waarop je naar je plaats gegaan bent ?
(als ik wandel en niet loop en met mijn handen op de rus ga staan, dan denkt Elbee dat het de 2 minuten blijf is

- is bewust zo aangeleerd maar misschien pikt de jouwe zo'n dingen op zonder dat je het weet

)
Linsey:
Dat was ik ook aan het denken, misschien heb ik toch onbewust iets gedaan waardoor hij dacht dat het 2min liggen, al doe ik vooraf toch anders dan bij de onderbreking. Bij 2min liggen zeg ik vooraf duidelijk 'blijven', bij de onderbreking zeg ik dit nooit. Ook sta ik anders. Maarja waar zal het aan gelegen hebben é, ze zien ook alles zoveel beter dan ons :tongue:
Vandaag nog eens op mijn eentje gaan trainen en alles is supergoed verlopen. Ik heb vandaag ook eens filmpjes gemaakt, misschien dat ik iets onbewust fout doe dat ik zelf niet opmerk.

(je kan beter op' watch in high quality' ondr het filmpje klikken dan is alles duidelijker

)
Plaatske
Soms zijn de paardjes in de wei ernaast toch nog interessanter dan het baasje. Kai durft dat wel meer doen als hij in de voet moet, hij zal denken ze ziet het niet, dus kan ik vanalles uitspoken

Snoepje bij de leiband leggen is nu afgebouwd. In het filmpje ligt er geen snoepje meer, maar soms laat ik er nog wel een snoepje bij leggen als verassingselement om de motivatie te houden.
http://nl.youtube.com/watch?v=85EWpgf-VxgApport
1 hekje. Apport laten vallen gebeurt nog dikwijls, maar belangrijkste is dat hij hem brengt.
http://nl.youtube.com/watch?v=UozEbg4w1OoLos volgen
Tijdens het volgen ben ik zelf nog wat onhandig, vooral tijdens het los volgen
http://nl.youtube.com/watch?v=Ulu1aIIsa9Qhttp://nl.youtube.com/watch?v=EDJGYtNMpAsHoudingen op afstand
Beloning zal ik voortaan geven als ik naast hem sta

Want is slechte gewoonte aan het worden dat hij niet op zijn plaats blijft totdat ik er terug naast sta.
http://nl.youtube.com/watch?v=3aivyAI-9G8De gevreesde hindernis, de halve ton
Na weken werk zijn we zover dat hij een halve ton niet meer zo erg vind. Cavaletti's (de oorzaak van zijn angst) gaan ietsje moelijker, maar daar is ook verbetering in te zien.
http://nl.youtube.com/watch?v=tBrgKWDvbWYOnderbreking
Het is lang geleden dat hij het nog zo goed heeft gedaan. Afstand is redelijk kort, maar ik wil de afstand nu ook weer niet te snel te lang maken. En met nieuw reglement hoeft ze nu ook niet meer zo heel lang te zijn, maar 5m dan langer dan die van brevet. Toch 1 voordeel voor Kai :tongue:
http://nl.youtube.com/watch?v=OcOHHLPjsJELinsey (20/09/08)
Vandaag nog eens een wedstrijd meegedaan op de eigen club. 50/100

Is wel goed aan het dalen:
Brevet 86
Eerste wedstrijd, niet officieel 72
Eerste wedstrijd officieel 64
Eerste wedstrijd nieuw programma 50
De volgende keer gaat het in de 40 zijn denk ik. :saywhat?
Onderbreking 0
Plaatske 0
De rest viel nog goed mee. Ik heb zelf toch ook wel een paar fouten gemaakt die hebben bijgedragen tot die nullen denk ik. Bij de onderbreking vertraagde hij wel toen ik lig zei (kwam ook weer af gelijk een raket), maar hij bleef nog stilletjes doorgaan. Ik heb toen geen 2de keer lig gezegd en hij bleef stil staan op 9m te ver. En dan uiteindelijk is hij terug vertrokken. Had ik nu maar een 2de keer geroepen é

En dan bij het plaatske iets zeer belangrijk vergeten te zeggen. Ik leg de leiband neer en ik vergeet gewoon te zeggen van 'hier is uw plaats'. Ik zeg dan nadien lig. Kai wist niet goed met welke oefening hij bezig was en vond niet beter dan recht voor mijn neus een plasje te doen. De afstand was ook nog wel wat ver voor hem, maar normaal gaat het dan toch nog beter.
De losse volg had hij 9/15. Mijn moeder staat achter de hekken vlak aan het begin van de losse volg, had hij natuurlijk weer gezien. Hij bleef ook heel veel achter, gebeurt de laatste tijd nogal veel bij de losse volg, nu dat er toestellen bijkomen bij de training.
Vaste volg had hij 13/15, een wacht (ik weet niet waar) en een voet, hij ging niet helemaal zitten, voet was half op een composthoop, zal hij te vuil gevonden hebben om zijn achterwerk in te planten

Houdingen heel goed, 1m en een bijbevel omdat hij bij de staan direct terug ging zitten. Bij de houdingen moest de hond in een hoepel en dan de geleider achter een stapel banden gaan zitten. Er waren veel honden die naar het baasje kwamen omdat ze op de grond zaten, had ik ook wel wat schrik voor met Kai maar dat deed hij heel goed.
2 min liggen 10/10, al had ik ook daar wel wat schrik voor, want we moesten al lopend weggaan van de hond, wat soms voor Kai nog moeilijk is.
Apport heel goed weer, mooi gaan halen in de driehoek van hekken en dan een laatvallen en de zitvoor, maar dat is iets wat gewoon is voor Kai. Dus 13/15.
Het uiteindelijk resultaat niet echt goed, maar wat het belangrijkste is voor Kai. Hij is bij geen 1 oefening bang geweest van de keurders

Ik denk dat we op dat vlak toch de goede weg op zijn. Wat ik ook wel opmerkte van de 80 honden die meededen waren er maar 8 die geboren zijn in 2007, de rest was allemaal ouder. Dus ik denk dat Kai zijn leeftijd er ook wel wat mee te maken heeft. Hij is nog jong é.

Het zijn ook echt de oefeningen die hij al doet van in de puppyklas die nu heel goed beginnen te gaan, de nieuwere oefeningen zoals de onderbreking en het plaatske lukken nog niet erg goed, maar het zal zijn tijd nodig hebben
En snuffelen dat was vandaag weer ook wat een probleem, pas gemaaid gras en allemaal nieuwe honden die hij niet kent :tongue:
Al bij al heb ik weer veel bijgeleerd, nu maar hopen dat ik er iets van onthoud voor de volgende wedstrijd

Ik vind wel dat Kai het goed gedaan heeft, vooral omdat hij nog altijd met een oorontsteking zit aan beide oren. Hij heeft er niet echt last meer van, maar zijn oren voelen nog wel warm aan.
Linsey:
Vandaag eens alleen gaan trainen op de club en de oefeningen van de wedstrijd nog eens gedaan, om te zien ofdat het niveau niet te hoog ligt voor Kai zoals ik de hele tijd dacht.
Onderbreking perfect binnen de 4m, plaatske was geen enkel probleem de afstand hij liep naar zijn leiband alsof hij altijd niet anders had gedaan :saywhat? De losse volg heb ik wel wat anders gedaan want tussen zo'n bewegende agility paaltjes dat was nog wat teveel voor Kai. Maar geen enkele halve meter zover ik zelf kon zien. En de rest ook heel goed.
Ik verschoot echt wel van de onderbreking en het plaatske, zijn beide oefeningen die ik op training nog inkort en pas de laatste training voor de wedstrijd op volle afstand had gedaan, met succes ook wel toen. Maar dat inkorten is dus blijkbaar voor niets nodig.
Dus nu weet ik dat het niveau niet te hoog ligt en Kai het allemaal wel kan, maar gewoon de ervaring van wedstrijd spelen nog wat mist. En dan ik ook nog wat meer vertrouwen moet hebben in Kai, ik denk altijd van te voren al van oei dat kan hij niet en dan komen de zenuwen é. Maar het niet kunnen is dus het probleem niet, het grootste probleem ligt waarschijnlijk bij mijzelf

Dat weten is al een grote stap voorwaarts

De rangschikking van de wedstrijd:
http://spreadsheets.google.com/pub?key=p6ewtq61moV_ye_OuoCgVGgDe 69ste plek van de 78 :tongue:
04/10/08 wedstrijd Westerlo

Vast volgen 13/15 R 1/2
Los volgen 12/15 1/2 aw-1 aw-1
Plaatske 7/15 (BBI zv v) (BB1 3M)
2min 10/10
Onderbreking 0/20 L2 BBA 9M Stop zv v
Houdingen 7/10 BB2 1M
Apport 12/15 vertrek zv
61/100
Niet veel, maar ik ben content.

Vast volgen was ik wat in de war en duw Kai per ongeluk van mij weg dus 1/2 en een trek aan de leiband. Bij los volgen verkeerd vertrokken, moest in looppas vertrekken en ik merkte mijn fout te laat op. Dan ook nog eens de voet voor de kegel in plaats van ernaast.

Losse volg was ook met een hindernis en daar is die halve meter van, Kai sprong te ver over de hindernis. Bij de vaste was er ook een hindernis en Kai heeft met beide hindernissen geen probleem gehad :handjes: Dus zijn angst voor toestellen is ook de goede weg aan het opgaan.
Het plaatske, hij vertrok naar zijn plaats, maar was ineens de kluts kwijt en wilde terug naar mij komen, ik roep heel hard liggen en hij gaat gelukkig op die plek liggen, dus toch nog 7 over. Dat is al beter dan de 0 vorige keer :tongue:
De onderbreking dan

Weer veel te veel gesnuffeld en weer veel te snel af komen lopen. Dus de gewoonlijke 0
Houdingen moesten we de hond onderaan de trap achterlaten in lig en dan op de ijzeren trap gaan staan, Kai werd bang van het gekraak van de trap en sprong weg en dan zette ik een stapje verder op de trap en weer hetzelfde. Eens ik boven stond heeft hij de staan en zit goed gedaan. Had ik niet verwacht want dat is iets dat ik eigenlijk nog niet geoefend heb, de houdingen als je zelf op de trap staat en de hond onderaan.
Bij de apport vertrekt hij normaal nooit meer op voorhand, maarja vandaag dus wel. Eens een keer niet laten vallen dus dat was wel goed dan.

Dus al bij al ben ik heel tevreden, zijn volgoefeningen beginnen heel goed te gaan bijna perfect als je mijn fouten er niet bij telt

Zijn plaatske begint ook al beter te lukken hij durfde nu al voorbij de keurmeesters te lopen spijtig dat hij terug wilde komen toen