Auteur Topic: Blaffen bij doggydance (afgesplitst van Hinta's doggydance)  (gelezen 7271 keer)

Offline ximmeke

• Platsmoeltje
    • Our Dogs
Blaffen bij doggydance (afgesplitst van Hinta's doggydance)
« Gepost op: mei 31, 2010, 11:56:35 am »
Hoi hInta de doggydans lessen gaan al prima zo te horen ,,,

enne ja de mensen van SwingingTails Hans en Christel die  ken ik wel,,,

Citaat
mogen ze niet blaffen?

das toch van enthousiasme?

Neen das toch een groot misverstand ,,
Blaffen wijst op stress , oorzaken kunnen zijn dat ,,,
de hond de bevelen of oefening niet goed genoeg kent
of dat je tesnel bent voor hem voorbeeld je vraagt slalom door de benen maar de hond kan niet volgen
of andersom dat je te traag bent voor de hond ,,
maar in mijn ogen is de hond dan de baas aan het trainen

blaffen kan ook een oorzaak zijn dat de hond ergens pijn heeft en
dat hij de oefening niet goed kan uitvoeren en daarom aangeeft dat hij blaft

als je hond blaft moet je onmiddelijk een oorzaak gaan zoeken , laat je de hond blaffen kan het ook aangeleerd gedrag worden en dan is het heel moeilijk af te leren

blaffen komt vooral voor bij de actieve sporten zoals agility , flyball , frisbee en dogdancing
bij dogdancing zijn het meestal borders die blaffen

Gino heeft lang niet geblaft en op eens begon hij ook te blaffen , hij was toen 1.5 tot 2 jaar en was echt aan het puberen
de eerste keer dat hij dat deed was Gino mij aan het commanderen hoe het moest en wat hij niet graag deed
de 2 keer jaren later waren het medische problemen die hij aangaf

blaffen is af te leren maar is heel moeilijk en je moet heel conseqent zijn in je trainingen
Gino kon zelfs blaffen zonder bijna iets te horen als ik zoiets zag stopte ik onmiddelijk de training
hij heeft het afgeleerd maar het was niet simpel

maar in elk geval veel plezier met je trainingen ,,

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
Blaffen bij doggydance (afgesplitst van Hinta's doggydance)
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2010, 02:02:56 am »
en hoe weet je dat het van stress is en niet van enthousiasme? :krab:

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline greatballsoffire

• Deugenietje
  • *
Re:Blaffen bij doggydance (afgesplitst van Hinta's doggydance)
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2010, 14:37:28 pm »
@ Ximmeke . Mja, de gelukkige en trotse bezitter zijnde van enthousiaste sheltie 's ben ik het toch niet eens met de zienswijze dat er bij het blaffen een negatieve oorzaak moet gezocht worden.  :wink:
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2010, 13:16:46 pm door greatballsoffire »

Offline Riet

• Zwemmertje
  • Geslacht: Vrouw
    • DreamsForEternity
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2010, 17:37:15 pm »
 :LOL: GBOF, stressblaffen doet Kobbe ook maar meestal is het van puur enthousiasme, het leven is toch zo fijn en de ganse wereld moet dat weten.  :fluit:

Offline greatballsoffire

• Deugenietje
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juni 06, 2010, 13:26:04 pm »
:LOL: GBOF, stressblaffen doet Kobbe ook maar meestal is het van puur enthousiasme, het leven is toch zo fijn en de ganse wereld moet dat weten.  :fluit:

:hihi: :thumbsup:

Ons Chari bvb. Als je daarmee bvb naar de zee gaat of ergens anders waar ze goed kan crossen dan loopt ze weg, komt terug (geroepen of niet ) begint van alles te vertellen ( =blaffen ) met zo'n schattig leutig toteke dat je hart ervan smelt en er een glimlach op je gezicht verschijnt.
Ook thuis doet ze dat . Haar mama deed dat ook.
En, de anderen kunnen op hun manier ook net als Kobbe hun enthousiasme wereldkundig maken.  :wink:

Offline ximmeke

• Platsmoeltje
    • Our Dogs
« Reactie #5 Gepost op: juni 12, 2010, 09:42:00 am »
blaffen en stress en enthousiasme

kijk naar een wolfen roedel daar word zogoed als niet geblaft
dus van erfelijkheid kan je niet spreken

blaffen in doggydans is meestal een teken dat de hond een oef. niet begrijp of niet kan volgen of dat hij pijn heeft
ik blijf daar bij ,,,veel honden doen het bij dezelfde oefeningen

waarom blaffen veel honden naar hun baasje omdat wij ze voor het blaffen negatief of positief beloont hebben
vb. als 20 keer een bal weggooit en dan in één keer niet , gaat 80 % van de honden een blaf geven ,,,
waarom een blaf , in mijn ogen zegt hij gewoon ,,, gooi die bal nu weg en wat doen veel baasjes ze doen dat ook
resultaat hond heeft geleerd , ik blaf baasje gooit bal weg
en bij heel veel dingen gaat het zo ,,,

een voorbeeld bij agility er zijn toch honden die niet blaffen ,,,  wil dat dan zeggen dat zij het niet graag doen ,
ook hier is de blaf meestal ook beloont en heeft het enthousiasme er weinig mee te maken
 blaffen honden gaan veel sneller fouten maken dan de honden die niet blaffen

ook dat blaffen aan de zee is aangeleerd gedrag , je hond heeft per toeval geblaffen en jij hebt waarschijnlijk heel blij gereageerd op zijn  enthousiasme , dus positief beloond met je stem

sheltie's zijn echte blaffers , ik heb zelf ook een sheltie , maar wij hebben Cedi het blaffen nooit beloond niet negatief of positief , resultaat hij blaft een stuk minder dan de meeste sheltie's ,
maar in mijn ogen blaft cedi meestal om mij te commanderen dat ik met iets niet snel genoeg ben zoals met zijn eten op de grond te zetten en Cedi blaft heel veel en heel luid  als er visite  komt waarom omdat hij daar meestal van mij toch negatieve aandacht krijgt met Cedi stop en 9 van de 10 keren word Cedi na het blaffen bij bezoek beloont door de bezoekers omdat ze het zo zielig vinden dat hij het kleinste hondje is en hem dan altijd na blaffen gaan belonen of oppakken , dus bij bezoek hoort heel Merksplas dat er bij ons visite is   :hihi: :hihi: :hihi:
dat ga ik nooit kunnen afleren omdat veel mensen hem na het blaffen toch belonen
het eten in huis zou ik nog wel kunnen afleren maar dan moeten alle honden daar onder lijden en dat wil ik niet

als je meer blaffende honden of sheltie's hebt nemen  pups of geadopteerde dat gedrag gewoon over
die kans is toch wel heel groot

neen echt blaffen is door ons een beloond gedrag geweest negatief of positief

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #6 Gepost op: juni 12, 2010, 11:56:43 am »
Citaat
sheltie's zijn echte blaffers

als 't niet 'aangeboren' is - waarom zijn shelties dan blaffers en andere rassen minder ?

Bij ons geen blaffers tijdens het werken - of dat ook met de jongste gaat lukken weet ik nog niet - want die heeft precies wat meer aanleg  :fluit:
Ik smijt daar dus gewoon ne sloef naar - of doe iets anders dat de aandacht wat afleidt zonder hem er rechtstreeks op aan te spreken - gewoon laten keffen is in mijn ogen geen optie want ik ben bang dat zoiets heel snel gewoontegedrag (zelfbelonend) kan worden - we zullen zien hé  :kweetni: :mrgreen:

Offline greatballsoffire

• Deugenietje
  • *
« Reactie #7 Gepost op: juni 12, 2010, 13:08:04 pm »
Zelf ben ik er ook van overtuigd dat het bij de sheltie wel in de genen zit.En, dat kan ook niet anders. In een ver verleden moesten ze met hun geblaf de waakhonden en de herder ervan op de hoogte brengen dat er gevaar was. Sheltie's zijn daardoor ook enorm alerte hondjes.
Net zoals ik ervan overtuigd ben dat je er vroeg mee moet beginnen om het geblaf in te dijken. Dit is een raad die wij aan de mensen ook geven. Net zoals we mensen ook ontraden om, als ze bvb al moeilijke buren hebben , om een sheltie te nemen als ze veel van huis zijn.
Dat het niet erfelijk is daar ben ik het dus niet mee eens. Dan bedoel ik bvb op Chari. Haar mama is geboren bij een andere fokster. Net als Chari kwam zij ook bij haar baasje zitten en vertelde blaffend hele verhalen. Chari doet dit ook. Haar dochter Habibi doet dit ook .Weliswaar in mindere mate, maar, ze doet het. Net zoals ze allebei een bepaald grappig "woehoe" geluid kunnen voortbrengen . Haar andere dochter die hier ook woont doet dit niet. Ze zijn dus op krak dezelfde manier opgevoed . Voor mij dus het bewijs dat het in de genen zit en zoals dit met genen is komt het bij de ene wel en bij de andere niet voor.
Ik beweer niet dat er geen sheltie's zullen zijn die minder blaffen en bijna helemaal niet, maar, het grote percentage doet dit wel.
Er zullen inderdaad ook wel momenten zijn dat het met stress of angst te maken heeft, maar, enthousiasme mag m.i. alleszins niet vergeten worden.En, zo zijn er nog zaken. Ze blaffen gewoon om je iets duidelijk te maken . Blaffen is hun taal en op die manier communiceren ze met ons. Maar, net zoals de mens ook soms moet zwijgen moeten honden dit ook doen.  :hihi:
En, net zoals het voor sommige mensen heel moeilijk is om te zwijgen is dit ook voor sommige honden zo cf de sheltie .  :hihi:
Ik ben nu eenmaal van mening dat niet alle gedrag van om het even welke hond altijd hetzelfde moet verklaard worden omdat iedere hond een andere genenpoel heeft en een creatuurtje op zn eigen is  .
Natuurlijk zit er ook aangeleerd gedrag bij. Maar, hoe komt het dan dat bij honden van verschillende rassen die allemaal op dezelfde manier zijn grootgebracht en in hetzelfde huishouden wonen , het de sheltie is waar ,wat geblaf betreft , heel hard aan gewerkt moet worden. :kweetni:  :)
Wat wolven betreft. Wolven blaffen alleen als ze elkaar niet zien .
Maar, als je zegt dat het niet erfelijk is omdat de hond vd wolf afstamt dan moet je ook zeggen dat er geen rasspecifieke kenmerken zijn omdat de hond van de wolf afstamt en dit is niet zo.  :kweetni: :)

Offline ximmeke

• Platsmoeltje
    • Our Dogs
« Reactie #8 Gepost op: juni 12, 2010, 13:39:30 pm »
Ik ga  er niet veel meer over zeggen , maarrr,,,

ik ben er niet van overtuigd dat het blaffen in de genen zit bij de Sheltie , Shelties blaffen veel , maar algemeen blaffen alle kleine rassen wel meer
krijgen veel sheltiepuppy's het al niet mee van bij de fokker
als moeder sheltie al blaft en of andere honden in de kennel blaffen zien ze en horen ze al dat gedrag  :krab:

wat zou het resultaat zijn als je een nest shelties laat grootbrengen door een ander ras ?

Offline greatballsoffire

• Deugenietje
  • *
« Reactie #9 Gepost op: juni 12, 2010, 14:25:40 pm »
Ieder zijn mening.  :)
Maar... .
Citaat
als moeder sheltie al blaft en of andere honden in de kennel blaffen zien ze en horen ze al dat gedrag 

En, als de fokker het aanleert dat het zn grenzen heeft dan leert de hond dit toch ook  :kweetni:
Ik denk dat iedere fokker de pups diets maakt dat blaffen wel kan, maar, dat het zn grenzen heeft.
Het is niet omdat honden blaffers zijn dat ze niet moeten aangeleerd worden dat ook dit zn grenzen heeft.
Het moet nog altijd leuk blijven .
Dat kleine honden sowieso blaffers zijn daar ben ik het dan weer niet mee eens.
Ik tik wat mijn ervaring is . Vandaar ook mijn:
Citaat
Maar, hoe komt het dan dat bij honden van verschillende rassen die allemaal op dezelfde manier zijn grootgebracht en in hetzelfde huishouden wonen , het de sheltie is waar ,wat geblaf betreft , heel hard aan gewerkt moet worden.
  :)

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: juni 12, 2010, 15:27:30 pm »
Enthousiasme of stress...

ik ben er gewoon tegen dat je ZIJN taal wilt afleren...

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Borderfan

• Slijkduiveltje
  • **
  • There is no greater friend than a faithful dog!
« Reactie #11 Gepost op: juni 19, 2010, 15:23:35 pm »
Ieder zijn eigen mening.  :wink:
Maar ik denk dat het bij Hinta echt van enthousiasme is.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal