Auteur Topic: agility vraagjes  (gelezen 9347 keer)

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
  • Geslacht: Man
agility vraagjes
« Gepost op: april 06, 2010, 20:43:29 pm »
Omdat wij willen beginnen met de agility met Zita,hebben wij toch nog enkele vraagjes ;

* welke verschillende bevelen worden er gebruikt bij de agility
   zoals bij het nemen van de weave,de wip,de band,de sprong  enz...

* hoe begin je eraan ,wanneer je hond het nog nooit heeft gedaan,daarmee bedoel ik
  gewoon hoe leer je de verschillende toestellen het best aan.

ik weet het is niet gemakkelijk om zo iets te beginnen,maar toch zouden we Zita graag al wat voorbereiden
met de toestellen die ik zelf heb gemaakt,voordat we deze zomer met agility beginnen in de HS.

Ikzelf heb al wat zitten zoeken op het net,maar de beginsels zijn moeilijk te vinden en het zou een
beetje stap voor stap moeten uitgelegd worden,zodanig dat we geen verkeerde begrippen,bevelen en dergelijke
zouden gebruiken en aanleren.
Voor mij lijkt het aanleren van de weave wel het moeilijkst,dus daar wringt voor ons wat het schoentje.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat we nu eigenlijk willen vragen hé :doh:

Dus alle tips,hulp enz.... zijn hier van harte welkom
 :poot:
www.bloggen.be/doggylover

-   Manchester Terrier & Chihuahua -

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
Re:agility vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2010, 14:57:57 pm »
Citaat
welke verschillende bevelen worden er gebruikt bij de agility
   zoals bij het nemen van de weave,de wip,de band,de sprong  enz...

dat bepaal je in feite zelf... wat je het beste ligt.

voor de springtoestellen worden de bevelen: hoog, spring, hop, over of horde  gebruikt
(Met Dixie was het huppe, het westvlaamse dialect voor hop :lol: later heb ik dat aangepast naar 'over')

onder zo'n springtoestellen behoren ook de waterbak en de waterput.

De waterbak is een horde met daaronder water in een bak.

De waterput is een horde zonder doorzicht onderaan, het is in de vorm van een waterput.

Indien mogelijk: leer de twee soorten hordes aan: diegene die open zijn onderaan en diegene die gesloten zijn.

voor de weef: ofwel gebruik je het woord weef (het is het kortst en neemt het minst adem van je af)

andere benaming(en) voor de weef zijn: slalom => kan je dat woord ook gebruiken
(ik nam de benaming slalom)

andere uitspraken voor de weef zijn: tussen

voor de wip gebruikten wij altijd het woord zelf: wip
(gebruikte ik zelf ook altijd)

voor de hondenloop gebruikten wij altijd het woord zelf: hondenloop (wat je zelf kan afkorten naar ev. loop)
(ik zei altijd hondenloop)

voor de schutting: kan je het woord zelf gebruiken: schutting

andere benaming(en) voor de schutting zijn: de A, dak of de kapel
(ik gaf de naam 'schutting')

voor alles waar een hond door moet, gebruikte ik de term: door

en dat zijn de: band, slurf (of zak) en de tunnel

er zijn altijd mensen die daar nog eens een onderscheid in maken en hun hond 'de band', 'de zak', of de 'tunnel' aanleren...

maar zelf probeerde ik voor hetzelfde - want een hond ziet enkel een gat - hetzelfde te gebruiken.

---

Citaat
* hoe begin je eraan ,wanneer je hond het nog nooit heeft gedaan,daarmee bedoel ik
  gewoon hoe leer je de verschillende toestellen het best aan.

je neemt een sprongtoestel (kortweg: horde)... meestal zijn dat aan weerszijden twee staken (simpel gezegd) met een stok

je legt de stok op de grond.

je zet je hondje kort ervoor.
(indien een tweede persoon, blijft deze bij haar en ga jij naar de andere kant)

zelf ga je achter de horde staan en als je hondje oplet, roep je haar.

Komt ze meteen naar je toe, tussen de twee staken en over de stok, beloon haar dan.

*Waarom zet je je hondje er kort voor?

omdat je niet wil dat je hondje van int begin fouten gaat maken... hoe korter je je hond voor het toestel zet, hoe minder kans erin zit dat je hondje ernaast zal lopen.

Als je hondje niet meteen terugkomt bij de beloning (doordat je een bal weggooide of iets dergelijks)... stop dan met het spelen op deze manier. Tis de bedoeling dat de beloning kort duurt en dat ze bij je blijft...

Bijv Chucky luisterde nooit... ik smeet zijn flosse weg, hij liep erom... ik leerde hem op die manier om van mij weg te gaan, ipv bij me te blijven... terwijl hij vaker naast het toestel liep (int begin) dan erover sprong.

bij de verte-sprong leg je 1 zo'n plankje op de grond... eventueel op z'n zijde, zodat de afstand nog korter wordt gemaakt. Je doet je hondje erover springen... daarna leg je de plank zoals hij zou moeten liggen en doe je haar erover springen. ... bij een kleintje zoals een chihuahua gaan ze niet verder dan 3 plankjes dacht ik.
Om het haar goed te leren, leg je de plankjes echter nooit knal tegen elkaar, laat wat ruimte tussen. Op die manier leert ze verder springen dan dat ze eigenlijk moet.

bij de wip: je zet (lees goed eh) je hondje op de wip, daar waar hij de grond raakt. Een tweede persoon (indien mogelijk) houdt de wip vast aan de andere kant. Je lokt dmv snoepjes je hond verder de wip op. Ga nooit te snel.
Zie je dat je hond halt houdt, hou dan ook halt. Liefst van al sta je naast je hondje. Probeer je hond ervan te overtuigen dat de wip niet gevaarlijk is. Als de persoon aan de andere kant de wip te snel lost (in geval van een chihuahua zullen de gevolgen niet zo drastisch zijn), dan valt de wip naar beneden met een klets op de grond en zit de kans erin dat je nog héél lang zal mogen oefenen op die wip.

Als de hond op het middelpunt is - en sowieso gans de weg naar boven door - beloon je haar goed. Daarna beweegt de tweede persoon de wip héél voorzichtig naar beneden. Als je hondje achteruit schrikt, hou dan halt met het omlaag halen van de wip.

Jij gaat met je snoepjes haar vragen toch verder te gaan... als zij een stapje zet - laat de plank gelijk, zet ze nog een stapje, probeer dan heel lichtjes naar beneden te gaan. Dit doe je totdat je op de grond uitkomt.
Laat je hond zitten op het uiteinde (raakvlak) en laat haar dan van het toestel wegspurten. Beloon haar.

Ik raad je aan dit toestel even over te slaan en een ander toestel te oefenen, kwestie van het niet stresserend te maken... noch het saai te maken voor je hond.

+ doe je hond nooit terugkeren op de wip!

de hondenloop is hetzelfde principe, met dat verschil dat je niets omlaag moet halen. je lokt haar omhoog, blijf bij haar op het gelijke vlak en laat haar lopen tot bijna op het eind. Een kort eind voor het raakvlak moet je haar afremmen. Je doet haar zitten (rechtstaan mag ook hoor of liggen) op het raakvlak, beloon haar daar en laat haar dan lopen.

*Je doet haar een houding aannemen op het raakvlak omdat je sowieso het raakvlak moet hebben, anders heeft ze een fout aan haar been (gesteld dat je meedoet met het clubkampioenschap of nog verder...)

de schutting, normaal staat die bijna helemaal plat. Sommige hondenscholen houden daar echter geen rekening mee en laten die staan zoals die staat voor volwassen dieren... sommige schuttingen kunnen ze ook niet zo plat krijgen.

en dat is hetzelfde principe als de wip - behalve dat omlaag halen. Laat haar erop lopen, geef haar een snoepje op het bovenste punt en laat haar zitten op het raakvlak als je er terug afgaat

probeer bij alledrie de toestellen ervoor te zorgen dat je haar niet afremt vlak na het middelpunt. De bedoeling van agility is dat een hond snelheid haalt... dus hou de rem tot vlak voor het raakvlak en laat haar dan weer spurten.

de tunnel leg je kort en languit, zodat je hond de andere kant kan zien... zet je hond er zo kort mogelijk voor
(indien een tweede persoon, blijft deze bij haar en ga jij naar de andere kant)
en ga naar de andere kant.

steek desnoods je hoofd door het gat aan die andere kant en roep je hondje, vanaf haar blik op jou is gefixeerd.
klap eventueel ook in je handen (maar niet in de tunnel, want dat weergalmt)

Als je hondje door de tunnel is gelopen, belonen...
Dit toestel mag je gerust een paar maal na elkaar doen.

De band - een in de hoogte staande 'door'-toestel

je legt die op z'n zijde, waardoor je hond enkel een klein sprongetje moet maken om erdoor te springen.

Zelfde principe als bij de tunnel - hondje roepen met je hoofd bijna erdoor
Zelfde principe zoals bij de wip, om de band te verhogen. (je verhoogt pas als de hond de lagere stand aankan en doet)

hoe verhoog je zoiets?

of je hebt een band gemaakt die steunt op een stok en dan leg je die schuin... eerst op de grond, daarna op een baksteen (bijv) en dan op iets dat hoger is dan een baksteen... of je tweede persoon houdt die gewoon vast en mik je op je ogen dat die hoger was dan eerder.

of je hebt een band gemaakt in een kader en dan kan je werken met een ketting die bovenaan bevestigd is aan de band en trek je hem zo omhoog. Voordeel aan dit toestel is dat je de hoogte van gisteren vandaag ook ziet.
zoals deze: http://i442.photobucket.com/albums/qq143/yvy66/agility/Afbeelding009.jpg

de Slurf of de zak is een toestel dat start zoals bij een tunnel, maar waar het uiteinde niet zichtbaar is omdat het laatste deel op de grond ligt.

Als je start met aanleren heb je een tweede persoon (noodzakelijk) nodig om het achterste open te houden, zodat je hondje denkt dat het een tunnel is. Laat je hond er een paar maal doorheen lopen.

Heb je geen tweede persoon, zet je hondje er kort voor, ga zelf naar de andere kant, trek de zak open en roep je hondje.

Zorg altijd dat je hond je kan zien door het gat bij de tunnel en de slurf (zak)

Net zoals bij de band en de wip, laat je beetje bij beetje de achterste zijde van de slurf zakken, tot ie op de grond ligt en je hond er vanzelf doorheen loopt.

Let er altijd op dat je achterste zijde effen ligt... als hij gedraaid ligt, zit de kans erin dat je hondje er in vast komt te zitten... en is al je werk naar de maan.

In uitzonderlijke gevallen kijken de honden er niet naar om, maar speel toch maar op zeker.

en tot slot de weef...

de weef is (volgens mijn persoonlijke mening) het moeilijkste toestel om aan te leren.

Je hebt verschillende methodes

A. je zet de stokken vlak na elkaar in de grond... en om de twee palen zet je draad, zodat je hond er niet uit kan... je doet je hondje erdoor heen lopen, ondertussen roep je je bevel, en aan de andere kant beloon je je hondje.

na wat oefenen kan je de draad verderaf zetten en zien of je hondje het ook zonder die draad kan ...

(oudste methode, maar waarschijnlijk de minst 'uit eigen beweging' slalommen)

B. je zet de stokken in zigzag (en dus in twee rijen)  en dan ga je met je hondje naar stok 1 en zo naar stok 2 en ...
ondertussen lok je je hondje ertussen met een snoepje en zeg je per keer dat ze een stokje dient te passeren je bevel.

(dit is volgens mij de traagste methode - je moet dan nog oefenen op snelheid ook = en dat vereist geduld)

C. Je zet de stokken zoals bij A, maar dan schuin... en tamelijk ver uit elkaar... net genoeg in feite om je hond te tonen dat ze door een schuine stokken laan gaat lopen. Ze kan nu gewoon rechtdoor lopen.
Naarmate de oefeningen vorderen zet je de stokken langzaam meer naar 1 lijn toe... ondertussen zet je ze ook wat rechter. In het geval van een chihuahua gaat dat zo niet maken, maar voor een grote hond zijn schuine stokken nu éénmaal niet handig.

Op het eind kom je aan 1 rechte lijn van stokken en kan je hond in principe slalommen.

Kan ze niet mee met jou snelheid (jij hebt geen geduld) doe de stokken dan weer wat verder uiteen.

Wat je ook kan doen bij C is eerst de achterste drie stokken (bijv) dichterbij zetten, zodat ze pas op 't eind moet beginnen slalommen. Dit doe je best pas wanneer je merkt dat ze de 'slalom-neiging' begint te krijgen.

nog enkele onthoudertjes:

*Heb altijd geduld met je hond (dat geld voor alles uiteindelijk)

*Beloon je hondje goed, als zij het toestel correct heeft genomen. (speeltje, aaitje, snoepje)

*Wees NOOIT kwaad op uw hond. Als uw hond een verkeerd toestel neemt
(in een later stadium kan je er twee vlak naast elkaar zetten)
dan ligt de fout veelal bij de handler (de eigenaar die met de hond loopt) doordat zij of hij wellicht een verkeerd manoeuvre heeft gedaan met haar handen of hoofd

*Een hond let ALTIJD op je handen en hoofd. Heb je lang haar? in een paardenstaart liefst, streel nooit je haar weg achter je oren. Voor de hond kan dit een 'teken' zijn...
Zwaai je hoofd niet naar achter om je haar weg te krijgen, kan evengoed een 'teken' zijn...

en zeker als je op dat moment aan twee toestellen komt. Ze hoeven daarom al niet vlak naast elkaar te staan.

* Als je hond een toestel foutief neemt, doe die dan meteen weer opnieuw... en zorg er ook voor dat je hond niet beseft dat ie fout is geweest! Het moet nog altijd leuk blijven...

* Een hond met flaporen heeft minder zicht op zijn omgeving (opzij en achter) dan zijn maatjes met rechte of kortere oren.
* Een hond met flaporen heeft minder gehoor dan zijn maatjes met rechte of kortere oren.

reden?

Flaporen bewegen op en neer. Op het moment dat jij ff kort wijst met je vinger, kunnen de flappers net omlaag zijn en ziet je hond die vingerbeweging niet.
(Honden zien je ook als je links of rechts achter hen staat)

Flaporen bewegen op en neer en maaien ook een deel van het gehoor weg. Op het moment dat jij wat roept en de oren zijn naar beneden, kan het zijn dat de hond maar de helft heeft verstaan van wat je zei.

Hou daar rekening mee!
(algemeen bedoeld, een chihuahua heeft korte oren en zou in principe héél goed moeten horen)

---

ik denk dat ik zowat alles heb opgeschreven van wat ik geleerd heb in mijn 12jarig wedstrijdleven met Tommy en Dixie... als er me wat nog te binnen schieten, schrijf ik het nog wel even op... of als je nog vragen hebt... shoot :wink:

« Laatst bewerkt op: april 07, 2010, 15:12:10 pm door dogsfriendly »

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Copin

• Ploeteraartje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2010, 19:37:44 pm »
 :mrgreen:

heb daar niet veel aan toe te voegen, Df'ke,
alleen zou'k liever zien dat er op een HS gestart wordt met toestelgewenning, mét een lesgever die weet waar ie/zij mee bezig is, het verder trainen of uitwerken van de eerste lessen kan dan gemakkelijk thuis gebeuren  :oops:

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
« Reactie #3 Gepost op: april 07, 2010, 19:43:05 pm »
Amai,da's de moeite ...... :thumbs:

De sprong door de band gaat al goed en de hoogte sprong gaat ook die richting uit.
Wel doen we alles nog op redelijk lage hoogte,aja,want Zita moet nog leren en ze is nie van de grootste ook hé!
Het is een kwestie van eerst te leren wat de bedoeling is van die band en stok van de hoogtesprong.

Wat die weave betreft is een ander paar mouwen,en daar zijn we volgens jou uitleg wat verkeerd,want hier staan
ze op één rij :krab:

Jammer genoeg heb ik voorlopig op het internet nog bijna geen filmpjes gevonden op het aanleren van de agility :cry:

maar ik blijf zoeken hoor.

Dit is het enige wat ik tot nog toe gevonden heb; http://www.agilitybits.co.uk/bits/training/beginner.html
Enne mercikes voor de uitgebreide info :thumbs: :headbang: :thumbs:

Offline greatballsoffire

• Deugenietje
  • *
« Reactie #4 Gepost op: april 07, 2010, 20:43:14 pm »
:mrgreen:

heb daar niet veel aan toe te voegen, Df'ke,
alleen zou'k liever zien dat er op een HS gestart wordt met toestelgewenning, mét een lesgever die weet waar ie/zij mee bezig is, het verder trainen of uitwerken van de eerste lessen kan dan gemakkelijk thuis gebeuren  :oops:

Daar moet ik Copin volledig gelijk in geven . Wat Zita bvb nu verkeerd aangeleerd wordt zal ze dan weer eerst moeten afgeleerd worden VOOR ze het juiste zal kunnen leren.  :kweetni:

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
« Reactie #5 Gepost op: april 07, 2010, 20:57:53 pm »
Ja , ik heb dat ook gezegd tegen m'n Belle.
Deze zomer krijgt Zita 8 lessen ivm toestelgewenning,maar ze zou liever Zita al wat voor bereiden
en thuis al wat leren wennen,om zo toch al wat mee te kunnen......
Vrouwen hé,alst in hun koppeke zit,dan........

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #6 Gepost op: april 07, 2010, 23:34:40 pm »
ik vind het niet slecht dat iemand gemotiveerd is en meteen al wil oefenen in de tuin

zeg mij nu eens wat je verkeerd kan aanleren? :krab:

de franse dans en de belgische dans kan je toch alleen maar als je het ziet hoor. (dat zijn wissels Yvy)

Het is de bedoeling dat je Belle zo weinig mogelijk loopt...

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
« Reactie #7 Gepost op: april 07, 2010, 23:35:16 pm »

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2010, 22:42:49 pm »
nou nou... tis de bedoeling dat we leden aantrekken eh... dat er dus mensen zien staan: 'ah agility, interessant, we gaan ons ff inloggen'...

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #9 Gepost op: januari 24, 2016, 13:30:28 pm »
ik denk dat ik zowat alles heb opgeschreven van wat ik geleerd heb in mijn 12jarig wedstrijdleven met Tommy en Dixie... als er me wat nog te binnen schieten, schrijf ik het nog wel even op... of als je nog vragen hebt... shoot :wink:

Interessante uitleg hoe je de toestellen enzo moet aanleren. Denk dat ik in de toekomst nog veel van je jarenlange ervaring zal kunnen leren  :winkt:
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2016, 19:30:08 pm door Loki »
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
Re: agility vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: januari 26, 2016, 19:25:25 pm »
Citaat
Waarom zet je je hondje er kort voor?

omdat je niet wil dat je hondje van int begin fouten gaat maken... hoe korter je je hond voor het toestel zet, hoe minder kans erin zit dat je hondje ernaast zal lopen.

Hier kom ik even op terug.

Op de hondenschool tijdens de lessen gehoorzaamheid moeten we over de wip (van tijd tot tijd) en altijd zie ik mensen met een losse leiband ... ergens is dat natuurlijk wel goed, maar aan de andere kant, geef je je hond het gevoel (en dus de kans) om eraf te springen... Hou de leiband zo kort mogelijk, zonder dat je je hond het gevoel geeft dat ie wordt opgehangen...

Ivm de tunnel, ook in de gehoorzaamheid: zet je hond er zo kort mogelijk voor. Niet veraf. Zelfde reden... als je aan de andere kant aan het roepen gaat, zal ie sneller de tunnel inlopen. Als je je hond veraf zet, geef je hem/haar de kans er voorbij te lopen.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #11 Gepost op: januari 26, 2016, 19:33:13 pm »
Citaat
Waarom zet je je hondje er kort voor?

Hier kom ik even op terug.

Op de hondenschool tijdens de lessen gehoorzaamheid moeten we over de wip (van tijd tot tijd) en altijd zie ik mensen met een losse leiband ... ergens is dat natuurlijk wel goed, maar aan de andere kant, geef je je hond het gevoel (en dus de kans) om eraf te springen... Hou de leiband zo kort mogelijk, zonder dat je je hond het gevoel geeft dat ie wordt opgehangen...

Moet de leiband van Loki zowiezo kort houden en we moeten met 2 dicht tegen de wip staan zodat ze er niet af kan springen. Onze meid is dan zo slim om zich zo lang mogelijk uit te rekken om het snoepje te pakken en toch niet op de wip te moeten lopen. 1ste keer (op andere HS) heeft ze de plank tegen haar kont gekregen tijdens het dalen. Dus wordt nog een uitdaging maar heb al gevraagd om tijdens de agility hier extra op te oefenen.

Een vraag ivm het maken van een wip:
Hoe dik mag die plank zijn? Jurgen wil zelf ene maken en hij heeft hier nog een badding liggen maar ik vind dat wel te dik.
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
« Reactie #12 Gepost op: januari 31, 2016, 22:49:07 pm »
De planken die ik gebruikte kwamen oorspronkelijk van een houten schutting, ongeveer 12mm dik.
Volgens wat ik denk moet je niet te dik maar ook niet te dun nemen, zodat ze enige stevigheid hebben.

Ik zou zo'n 15mm max. nemen wan dat zou volgens mij stevig genoeg moeten zijn...

vb-en

http://www.dogsfriendly.be/mijnforum/index.php/topic,5080.0.html

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel  :hey:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #13 Gepost op: februari 01, 2016, 19:10:24 pm »
De planken die ik gebruikte kwamen oorspronkelijk van een houten schutting, ongeveer 12mm dik.
Volgens wat ik denk moet je niet te dik maar ook niet te dun nemen, zodat ze enige stevigheid hebben.

Ik zou zo'n 15mm max. nemen wan dat zou volgens mij stevig genoeg moeten zijn...

Denk wel dat 15mm te weinig zal zijn. Loki is geen kleine hond en weegt wel 20kg. Het is niet de bedoeling dat de plank na een tijdje begint door te hangen.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal