Auteur Topic: Slecht voor je hond !  (gelezen 14022 keer)

Offline Riet

• Zwemmertje
  • Geslacht: Vrouw
    • DreamsForEternity
Slecht voor je hond !
« Gepost op: februari 02, 2009, 17:40:09 pm »

GIFTIG ETEN

CHOCOLADE  !!
Chocolade bevat caffeine  en theombromine , twee  bestanddelen die door de hond zijn verteringsstelsel niet worden verteerd;  deze bestanddelen blijven door de hond zijn verteringsstelsel gaan in een  eindeloze cirkel die de hond uiteindelijk vergiftigt.  De verschillende  types chocolades bevatten verschillende hoeveelheden van deze stoffen.   Melkchocolade is het minst giftig, pure chocolade is zeer giftig.   Dit geld ook voor cola, koffie en thee.
De eerste symptomen treden  gewoonlijk op na 6-12u, na een grote dosis soms al na 1u. Aanvankelijk is het  dier rusteloos, drinkt en plast veel, braakt en heeft diarree. De toestand  verslechtert: beven en rillen, zwak op de poten staan en epilepsieachtige  aanvallen. Andere gevolgen zijn: verhoogde hartslag, hartritmestoornissen,  verhoogde bloeddruk en koorts. Hartritmestoornissen en/of ademhalingsstilstand  worden het dier fataal.
=> http://www.boozoo.be/html/A_Spoed_04_7.htm

UIEN, PREI, ASPERGE, BIESLOOK,  SJALOTTEN
rauw,  gekookt of gedroogd hebben een toxisch effect op hond en kat.
=> http://www.akhila.nl/docs/postings/uien/uien.htm
=>  Zie ook Leliefamilie : Hyacinten, lelies, tulpen, herfststijloos en aspidistra  (potplanten), lelietjes van dalen, salomonszegel, prei, asperge, bieslook, ui,  sjalotten.
Symptomen: hevige krampen van maag en  darmen

RAUWE  AARDAPPELEN & AARDAPPELSCHIL
Aardappel vergiftiging komt zowel bij mens als hond  voor.  Rauwe aardappelen, zeker aardappelschillen, spruiten zijn zeer  giftig voor de hond. Opmerking ; gekookte of gepureerde aardappelen zijn goed  voor de hond, zelfs vrij voedzaam en verteerbaar. Let wel op NIET  gekruid!!
=> zie ook Nachtschadefamilie
Rauwe aardappels en  aardappelloof, tomatenplanten, bitterzoet, boksdoom, doomappel, capsicum,  petunia, tabaksplant, zwarte nachtschade, oranje appelboompje,  lampionplantje.
Symptomen: maag-darmontsteking, apathie, toenemende  algemene verzwakking, coma.

AMANDELEN, ABRIKOZEN, AVOCADO’S, LOOK,  PADDESTOELEN
NOOTMUSKAAT, PERZIKEN, SPINAZIE, TOMAAT
Opgelet met de bladeren en wortelen van  deze planten

WALNOTEN
zijn giftig voor honden en moeten vermeden worden. In  het bijzonder is er een schimmel die veelvoorkomend is bij walnoten (vooral  bij natte dode walnoten) en die ernstige periodes van ziekte kunnen  voortbrengen. Vele noten zijn niet goed voor honden in het algemeen, hun hoog  fosfor gehalte word veronderstelt van nier- en blaasstenen te  veroorzaken.

KRENTEN, DRUIVEN EN  ROZIJNEN
=> http://www.akhila.nl/docs/postings/rozijnen/Krenten_en_rozijnen.htm

TAFELRESTEN
Tafelresten die  vermeden dienen te worden:
Eend, wildbraad, varken- en kalfsvlees  zijn allen te vet voor het spijsverteringssysteem van de hond.  
Gekruid voedsel en hesp brengen een hondenmaag van streek.  
Gekookte kip-, kalkoen- of steakbeenderen zijn allen te broos  en scherp.

BOTTEN VAN VARKENS, KIPPEN OF  WILD
Deze splinteren  makkelijk doordat ze een hoog kalkgehalte hebben (zijn broos).
Splinters  kunnen ernstige verwondingen aanbrengen aan de keel, slokdarm, maag en  darmen.

RAUWE  VIS
“zalm  vergiftigingsziekte” krijgen ze als ze rauwe met parasieten besmette vis eten  uit beken of rivieren.

KALKOENHUID
wordt verondersteld om acute pancreatis  bij honden te veroorzaken.

ALCOHOL
Alcohol houdende  dranken

PLASTIEKVERPAKKINGEN EN  ALUMINIUMFOLIE
Honden  eten dit soms op vanwege voedselresten die hieraan hangen.  
De  verpakking en folie kan verstikking, of darm en maagverstoppingen veroorzaken,  met interne bloedingen als gevolg.

MENSELIJKE  GENEESMIDDELEN
Veel  vrij verkrijgbare geneesmiddelen voor mensen zijn zeer gevaarlijk voor de  hond. Ibuprofen (pijnstiller voor hoofdpijn e.d.) kan leiden tot schade aan de  nieren en maagzweren veroorzaken bij honden. Aspirine heeft vergelijkbare  effecten. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Zorg er dus voor dat uw hond  deze middelen niet per ongeluk binnen kan krijgen.

MESTSTOFFEN en  insecticiden
Het is  zaak te voorkomen dat uw hond in aanraking kan komen met pesticiden, maar ook  met meststoffen. Niet alleen de verpakking met inhoud, maar ook na gebruik  kunnen deze middelen zeer gevaarlijk zijn. Honden zijn vaak erg nieuwsgierig  wat de baas nu weer in de tuin (of in huis) heeft gedaan en gaat vervolgens op  onderzoek uit. Meststoffen ruiken voor honden ook nog eens erg aantrekkelijk.  Uitkijken en de verpakking goed wegbergen dus!

GIFTIGE PLANTEN
-------------------------
-          amaryllis
-          azalea
-          begonia
-          chrysanten
-          alle bessen
-          marihuana
-          paddestoelen
-          nootmuskaat
-          oleander
-          rododendron
-          rabarber
-          spinazie
-          en nog vele andere  Ã¢â‚¬Â¦

WOLFSMELKFAMILIE (oa.  Buxus,...)
Het  melksap van alle soorten is vergiftig, van sommige tropische planten zelfs  dodelijk. Tot deze familie behoren de kerstster, het palmboompje of  buxus, de wonderboom met z'n wonderbonen die ricinusolie bevatten en de  gatenplant of philodendron.
Symptomen: hevig braken, diarree,  bewustzijnsstoringen die de dood ten gevolge kunnen hebben, soms zelfs nog na  weken tot maanden.

NACHTSCHADEFAMILIE (oa. Tomatenplanten,  petunia,...)
Rauwe  aardappels en aardappelloof, tomatenplanten, bitterzoet, boksdoom, doomappel,  capsicum, petunia, tabaksplant, zwarte nachtschade, oranje appelboompje,  lampionplantje.
Symptomen: maag-darmontsteking, apathie, toenemende  algemene verzwakking, coma.

LELIEFAMILIE (oa. Tulpen, prei,  uien,...)
Hyacinten,  lelies, tulpen, herfststijloos en aspidistra (potplanten), lelietjes van  dalen, salomonszegel, prei, asperge, bieslook, ui, sjalotten.
Symptomen:  hevige krampen van maag en darmen.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 23:30:40 pm door dogsfriendly »

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Slecht voor je hond !
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2009, 17:41:45 pm »

Paddestoelen, allé, de gewone witte die we zouden gebruiken in onze champignonsaus, zijn niet giftig, maar bevatten weinig voedingswaarde voor de hond.  Ikzelf heb ze gegeven aan Filou, en hij staat er nog. :wink:

Spinazie is ook niet giftig... maar als je er teveel van geeft, in combinatie met bot, neemt deze het calcium van het bot weg... Vraag me niet juist hoe het in elkaar steekt, maar giftig is het niet... want ja... filou staat hier ook nog. :lol:

Varken : dat mag je niet geven, ivm het virus van aujeszky, of hoe het ook geschreven wordt.

Kippebotten of wild, kunnen geen kwaad, indien ze rauw gegeven worden.  Filou heeft gisteren een volledige kip (op vleugels en billen na) op van 900gr. Het is ook niet zn eerste.  Hij verteert alles zonder probleem.  Maar geef hem gekookte kippebotjes, dan blijven ze gegarandeerd zitten, en komen er langs zijn achterwerk terug uit. (ik spreek uit ervaring :roll: )

Zalm heeft inderdaad een bacterie, als elke andere zoetwatervis denk ik, maar als je die min. 10 à 14 dagen in de diepvriezer legt, wordt de bacterie gedood.

Tomaten zou, indien goed rijp, ook niet slecht zijn. Maar ik geef ze uit voorzorg niet. :)

Het merendeel van die tekst die je gevonden hebt, klopt wel... maar niet alles. :)  Het is heel goed van je van deze hier te posten. Zo leren we altijd bij. :wink:
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 23:30:52 pm door dogsfriendly »

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Slecht voor je hond !
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2009, 17:42:31 pm »

oh ja... kleine verbetering : elk bot, van het kleinste tot het grootste kan gevaarlijk zijn voor een hond die niet gewend is van bot te eten... :wink:
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 23:31:03 pm door dogsfriendly »

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Slecht voor je hond !
« Reactie #3 Gepost op: februari 02, 2009, 17:45:48 pm »
Bericht door: Lady

Citaat
even nuanceren en geen paniek zaaien  :D :D :D:
hier staat links een 3 meter hoge taxushaag, buurvrouw heeft 4 hondjes (vroeger 5), oudste is er 14 ondertussen, rechts staat een 2 meter hoge laurierhaag...
de honden eten er heus niet van hoor...
blauwe regen heb ik ook staan, daar komen ze ook niet aan.
Als wij alles uit onze tuin moeten halen wat giftig is, staat er niets meer in. Dieren hebben een soort ingebouwde bescherming volgens mij, ik merk dat ook bij de kippen en de konijnen, gooi iets in de ren dat ze niet mogen eten, het blijft liggen...

Ik denk dat de bezoeker de gewone keuken laurier bedoelde - die is inderdaad giftig - maar ik heb er hier een paar lopen die alles naar binnen spelen en van mijn laurier blijven ze toch af.
Wat taxus betreft toch wel oppassen - vallen geregeld dode dieren mee - ikzelf heb er verleden jaar een 8 tal cavias  door vergeven . De taxus werd in de ren gegooid 

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Slecht voor je hond !
« Reactie #4 Gepost op: februari 02, 2009, 17:47:25 pm »
Bericht door: Thea

rauwe vis kan gegeven worden en is ook goed voor de hond, mits de vis eerst minimaal 2 wkn is ingevroren. Dit dood de parasieten.

Offline Dotchielover

• dikkopske
Slecht voor je hond !
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2009, 22:46:42 pm »
Tomaten (en alles op basis van tomaten zouden zelfs zeeer gezond zijn voor honden! Ze moeten wel goed rijp zijn. Volgens een DA-wetenschapper zou het (net alsbij de mens) goed zijn om kanker te helpen voorkomen.
Bij aardappelen zijn het ook de groene plekjes die je soms hebt die zeer gifitg zouden zijn.
Wanneer varkensvlees voldoende verhit wordt kan het geen ziekte van Aujeszky veroorzaken.
(Verse) spinazie zou vooral slecht zijn als het meermaals verhit wordt dan scheidt het een giftige stof af.
Groetjes, Vera en de honden bende

Offline Borderfan

• Slijkduiveltje
  • **
  • There is no greater friend than a faithful dog!
Slecht voor je hond !
« Reactie #6 Gepost op: november 05, 2009, 20:53:14 pm »
Dank je wel voor de verwittigingen.  :thumbsup:

Offline Sarah123

• Puppedup
  • *
Re: Slecht voor je hond !
« Reactie #7 Gepost op: november 24, 2014, 12:37:05 pm »
Daar schrik je van, dat er zoveel slecht is voor je honden! Nu, wij geven nooit iets buiten hun gewone brokjes. We hebben altijd al honden gehad, groot en klein, en ik vind dat een hond die af en toe iets krijgt, ook letterlijk je eten uit je mond zit te kijken wanneer je iets eet! Vandaar dat ik dat nooit doe. Ik geloof de dierenartsen wanneer ze zeggen dat je beter niet zelf kunt zorgen voor het eten van je hond. Je geeft hen al rap iets dat niet voor hen geschikt is, of ze krijgen te weinig van iets anders.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2014, 14:18:53 pm door *~*DF*~* »

Offline Nathalie

• Speelkontje
  • **
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2014, 12:19:37 pm »
Dat is idd zo, ik denk daar ook zo over. Mijn honden krijgen enkel hun korrels, nooit niks van tafel of 'mensen voeding'. Wat ze niet kennen kunnen ze ook niet missen.  :hihi:

Offline viviane

• Ploeteraartje
  • *
« Reactie #9 Gepost op: mei 01, 2016, 19:28:13 pm »
Wat ik mij afvraag is of erwtjes schadelijk zijn voor honden :kweetni: Ché heef er vandaag bij zijn diepvries eten gekregen

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #10 Gepost op: mei 01, 2016, 23:51:41 pm »
Kan geen kwaad Viviane
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline viviane

• Ploeteraartje
  • *
« Reactie #11 Gepost op: mei 02, 2016, 12:46:42 pm »
Oef goed om te weten  :joepie:

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal