Auteur Topic: Al wedstrijden spelen of niet?  (gelezen 13563 keer)

Offline Borderfan

• Slijkduiveltje
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • There is no greater friend than a faithful dog!
Al wedstrijden spelen of niet?
« Gepost op: mei 27, 2009, 16:41:07 pm »
Ik zou heel graag wedstrijden gaan spelen met Hinta.
Ze doet heel goed op de trainingen, hoewel de onderbreking gisteren niet zo goed ging.
Als ik zeg tegen Hinta dat we 'den break' gaan doen, gebeurt het dat ze al aan het eerste toestel dat naast haar staat al begint te remmen en soms al durft gaan liggen, dan moet ik haar verder roepen. Of als ik niets zeg heb ik kans dat ze gewoon verder komt en mijn bevel negeert. Maar van de onderbreking lig ik voorlopig niet wakker. 
Ik kan zelf het parcours al veel beter onthouden, al loop ik soms nog een AW.
De meeste zeggen dat ik pas met wedstrijden zou moeten starten in augustus, maar ik zou graag al wat ervaring op doen. Ik weet dat je na 10x 95 hebt gespeeld in hetzelfde sportjaar je over moet naar p1.
Maar ik zie mezelf nog niet direct 95 spelen.
Wat zouden jullie doen, nog even wachten, of toch al wedstrijden beginnen te spelen?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Offline christelbalou

• Wriemelkontje
  • *
Re:Al wedstrijden spelen of niet?
« Reactie #1 Gepost op: mei 27, 2009, 16:59:32 pm »
ik zou wel al wedstrijden gaan spelen als ik van jou was

je moet dat als een training bekijken en je hondje gaat wennen aan andere terreinen

wandelening  en aw's , meestal zijn die wandelingen niet zo moeilijk hoor   (ofwel trainen wij bij ons in de hondenschool te hard op moeilijke wandelingen, dat kan ook)

schrijf er een paar in en bekijk dan het resultaat

balou doet bij ons op eigen terrein break altijd goed, laatste keren op wedstrijd stopt ze wel maar gaat ze niet liggen

als je al direct 10 X 95 zou spelen, dan heb je wel een superhondje hoor!!

niet twijfelen maar gewoon doen

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #2 Gepost op: mei 27, 2009, 17:24:03 pm »
Wachten  :hihi:

Ik ben zelf in de problemen geraakt  :doh:

Brevet in januari 99/100, in maart 1ste wedstrijd en ik had mij vast voorgenomen om onder die 95 te blijven (desnoods onnodige bijbevelen) - maar hij was zo goed bezig en ik ben met 99/100 na barrage 3de geworden (er waren er 2 met 100)
Heb dan geprobeerd om op 4 maand mijn debutanten bij elkaar te spelen om in augustus naar programma 1 te gaan en een volledig seizoen te kunnen spelen eventueel voor de beker ... maar al spoedig bleek dat nefast voor Elbee's enthousiasme. Hij was dan ook nog maar net 1 jaar (van april). Bovendien kon hij wel wat (trainings)ervaring gebruiken voor apportjes en toestellen en zo en dus heb ik alles wat teruggeschroefd en een jaar gewacht. De laatste 4 maand van die periode mocht ik dan niet meer spelen wegens te veel 95... (ik heb ongeveer 20 debutantenwedstrijden gespeeld - 10 ervan boven de 97, 10 ervan iets rond de 60 ofzo - getraind en punten zelf weggespeeld maw  :eehm:)
Mijn programma 1 seizoen was dankzij dat wachten zéér geslaagd - ik had anders ook nooit 4de geworden op de beker, en geloof me vrij, ik had ook NOOIT gedacht dat ik de bekerselectie ging halen, laat staan 4de worden  :eek:

Om maar te zeggen ... we zijn nu al bijna juni, ik zou het risico niet nemen  :lol:

Ik heb Hinta gisteren zien volgen - en zelfs als je zelf de weg wat kwijt bent en haar dus niks meer kan ondersteunen, loopt ze aandachtig mee. Daar zit dus potentieel in  :thumbsup:

en die onderbreking  :denk:
begin niet te wisselen, toch onderbreken zonder verwittiging of niet onderbreken met
'den break' is onderbreken - punt  :mrgreen:
maar ik zou dat nu een aantal lessen niet doen en gewoon wat doorroepen
en dan onderbreken enkel zonder merktekens en zeer afwisselend heel snel na haar vertrek en de andere kaar pas aan 't eind en ook al eens een hele lange en een hele korte ... zo weinig mogelijk de standaard onderbreking in feite ...

« Laatst bewerkt op: mei 27, 2009, 17:28:48 pm door els »

Offline Copin

• Ploeteraartje
  • *
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2009, 17:49:18 pm »
Ik zou ook wachten,
zit zelf niet in de GG, maar heb met Banneke bewust langer gewacht voor een wedstrijdje,
tot mijn trainster er bijna op stond dat ik er 1 deed...
Vertrouwen in elkaar is een vd broodnodigste dingen om wedstrijd te spelen,
dat ontwikkel je ook op training
en als je dan een "slechte" wedstrijd zou spelen,
zal jullie vertrouwen een ferme deuk krijgen  :neen: en dààr zit je wss niet op te wachten é

Offline Linsey

• Blaffertje
« Reactie #4 Gepost op: mei 27, 2009, 18:10:09 pm »
Elke hond is anders, dus moelijk om te zeggen.

Ik had met Kai brevet in juni 2008 en in juli 2008 eerste 2 wedstrijden omdat ik nog zo graag wedstrijden wilde doen van het oud reglement. Daarna ben ik dan maar gewoon wedstrijden blijven doen. Slechtste keuze ooit voor Kai. Kai kende zijn onderbreking en plaatske eigenlijk niet. Onderbreking op brevet was gewoon toeval dat hij 10/20 had. Het gevolg is bekend, 5 nullen achter elkaar op wedstrijd zelfde met plaatske. En beiden zijn nog altijd niet hoe ze moeten zijn.
Ga ik met volgende hond nooit doen. Wat ik wel ga doen is naar wedstrijden gaan en dan als de wedstrijd gedaan is met de hond op dat terrein de oefeningen gaan doen. Als ik dan merk dat dat goed gaat, dan pas ga ik erover nadenken om wedstrijden te doen. Ik ga met de jonge hond dan ook de wedstrijden in de buurt af om te leren gehoorzamen op vreemde terreinen met vreemde geurtjes. Maar dat is ieder zijn ding natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2009, 18:57:53 pm door Linsey »

Offline Ziggy

• Ploeteraartje
  • *
  • www.dogvision.be
    • DOGvision
« Reactie #5 Gepost op: mei 27, 2009, 19:27:25 pm »
ik zou wachten en dit om volgende redenen:

- ook als je dit als training wil beschouwen, eenmaal op t plein wil je t toch goed doen. (en maar best ook als je ervoor betaald  :wink:) Nee, de kans zit er dan in dat je dingen over t hoofd gaat zien om geen punten kwijt te spelen, of door stress. Als je een training zo ver mogelijk wil drijven moet je ook de kans op falen zo klein mogelijk maken.

- laten wennen aan andere plaatsen, mensen, geluiden etc kan je overal. Met een volg op de zondagsmarkt ga je de grenzen van je hond meer verleggen dan met een wedstrijd te spelen en mss iets in het honderd te laten lopen voor een AW (twijfel, stress,... op je hond overbrengen). Het gaat er immers om dat je hond aan jouw gewend geraakt en jullie samen in een routine belanden. Dus ik zou dan zeggen, train op de markt, bij vrienden thuis, op de hondenwei (ook als er anderen spelen) op straat, in een parkeergarage, in het bos tussen de konijnengeurtjes, ... Ander voordeel van heel gevarieerd te trainen is dat je hond geen cultuurschok beleefd eenmaal je in een hogere groep komt.

- dat van op voorhand zeggen, daar sta ik persoonlijk niet achter. Mens zegt altijd dat je hond moet weten wat hij gaat doen. Wel ik vind net van niet. Om te beginnen weet een hond vaak aan je houding en nonverbale signalen hoe hij moet reageren. En net als hij het niet weet verleg je de training naar een hoger niveau. Ik trainde de onderbreek bv tijdens een spel of wandeling. Gewoon effe zomaar een commando. Eender wanneer. Dan is je hondje - naar mijn mening- altijd klaar voor wat je gaat zeggen. Ook als de oefening niet bezig is.
Uiteraard, als jij je daar t best bij voelt, dan moet je dat doen. Maar geen verwarring zaaien bij je hondje.

In elk geval, wat je ook beslist, succes!

Offline Saantje

• Snuffeltje
« Reactie #6 Gepost op: oktober 15, 2009, 16:42:08 pm »
Ik zou ook nog eventjes wachten en elders gaan trainen om ervaring op te doen.
Als dan de training goed zit kan je zeker en vast wedstrijd spelen. :winkt:

Offline christelbalou

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #7 Gepost op: oktober 15, 2009, 16:48:42 pm »
Ik zou ook nog eventjes wachten en elders gaan trainen om ervaring op te doen.
Als dan de training goed zit kan je zeker en vast wedstrijd spelen. :winkt:

ps, ze heeft al supergoede wedstrijd gespeeld!!

Offline Saantje

• Snuffeltje
« Reactie #8 Gepost op: oktober 15, 2009, 16:52:15 pm »
Heb het gelezen hoor!
Is inderdaad zeer goed.

Offline Borderfan

• Slijkduiveltje
  • **
  • There is no greater friend than a faithful dog!
« Reactie #9 Gepost op: oktober 15, 2009, 21:22:56 pm »
Dank je wel iedereen voor de reacties.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal