Auteur Topic: Hoe leren jullie je hond spelen?  (gelezen 43945 keer)

Offline Sheltiefun

• Grommertje
  • Geslacht: Vrouw
Hoe leren jullie je hond spelen?
« Gepost op: april 23, 2009, 11:56:56 am »
Spelen... de moeilijkste taak voor ons van alle lessen op de hondenschool... als ze zeggen dat we moeten spelen krijg ik al stress  :doh:

Hoe pakken jullie het aan als ze niet willen spelen? Geen interesse hebben?
Welke speelgoedjes raden jullie aan? Hoe maak je het aantrekkelijk?

:kweetni:

Offline marijke

• Snoepertje
Re:Hoe leren jullie je hond spelen?
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2009, 12:53:58 pm »
zeg ,maar wat verstaan ze onder spelen ?  :denk:

Offline Sheltiefun

• Grommertje
« Reactie #2 Gepost op: april 23, 2009, 12:55:02 pm »
zeg ,maar wat verstaan ze onder spelen ?  :denk:

Met speelgoed met de mens

Offline Linsey

• Blaffertje
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2009, 12:59:57 pm »
Met Kai heb ik daar heel wat problemen mee gehad, hij wilde absoluut niet spelen op het terrein van de hondenschool (had vooral wel wat met stress te maken). Ik heb dan verschillende speelgoedjes geprobeerd, piepertjes, pluche beestjes, touw,... Thuis speelde hij wel altijd en nog geen beetje ook niet. Ik merkte al snel dat hij heel hevig reageerde op een handdoek thuis, nog meer dan op speelgoed. Ik heb dan een handdoek opgerold en vastgenaaid en dan een lusje aangemaakt. Het bleek een succes te zijn en sindsdien speelt Kai ook op de hondenschool met eender welk speelgoedje of voorwerp. Die handdoek is trouwens nu nog altijd zijn apport.  :tong:

Een verschil met de andere speelgoedjes thuis, is dat hij die handdoek thuis niet krijgt, die zit altijd in mijn trainingsvest. Soms haal ik die er eens uit, maak hem zot erop en steek het dan terug weg. Ik heb zo ook andere apporten op de kast liggen, Kai kan die zien, maar kan er niet aan. Oefen ik thuis ook wat mee en daarop reageert hij hetzelfde als op de handdoek. Een andere favoriet van Kai is een bijtrol van jutte. Spijtig dat die wat groot is om als apport te gebruiken, kan hem niet kwijt in mijn vest  :hihi: Kai reageert enorm op het geluid van de bijtrol als ik die op mijn hand klop, ook met de handdoek is dat zo. Dan wordt hij helemaal zot als hij dat hoort, al hij vanachter in de tuin is en ik neem de bijtrol of die handdoek en ik klop ermee op mijn hand dan komt hij al afgestormd. Is ook zo'n beetje onbewust aangeleerd door hem telkens zot te maken erop en dan de speeltjes terug weg te steken.

Offline marijke

• Snoepertje
« Reactie #4 Gepost op: april 23, 2009, 13:07:44 pm »
dus trek en apport spel ?

iets lekker op smeren , ze eraan laten likken en belonen als ze eraan komen eventueel eerst met de klikker

het speelgoed belangrijk maken door er zelf mee te spelen en uit je dak te gaan en ze het nog niet direct geven en zoals lindsey enkel op de hs uithalen mss

thuis niet meer spelen en enkel eerst buiten dan op de hs 
hond een per een daarop trainen zodat ze niet onderling kunnen spelen en heeeel blij doen als je speelt en extra veel aandacht geven en het vooral zelf welgemeend leuk vinden van met hun te spelen  :thumbs:

Offline alcoppe

• pikkediefje
  • **
  • Geslacht: Man
  • Danté en Cedric Coppejans; Hearts of Gold
    • Onze pagina
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2009, 20:26:42 pm »
Wil iemand Ceddie van mij lenen.
Die "SPEELT" 24 uur per dag.
Hij heeft tientallen speeltjes en kent ze allemaal persoonlijk bij naam :twister:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2009, 21:51:12 pm »
Het spelen heeft Kobbe tegelijkertijd met het aporteren terug aangeleerd.
Met heel veel geduld (ongeveer een jaar lang  :mrgreen: )
Ik denk dat er hier nog wel ergens in een topic (over aporteren) over gesproken wordt.  :krab:

Offline Sheltiefun

• Grommertje
« Reactie #7 Gepost op: april 24, 2009, 09:16:32 am »
Ma kheb nu geen antwoord hé.

De onzen kijken er totaal NIET naar, nergens niet. K'heb nu al koekjes tss zo een wubba geduwd, Whisper haalt het er wel uit, maar voor de rest kijkt hij er niet meer naar. Geef Xkippy een speeltje en die kijkt helemaal de andere kant uit ...

Offline Binno

• Platsmoeltje
« Reactie #8 Gepost op: april 24, 2009, 11:32:14 am »
een paar dingen waar ik dan meteen aan denk...

waarom moet een hond persé spelen dan (op de HS), omdat een instucteur dat zo wil op dat moment
beetje geforceerd vind ik
alle honden spelen niet even graag, zullen het misschien wel thuis willen doen maar niet op het terrein waar ze al wat onwenniger of gestresst zijn
trouwens, spelen tijdens het lesuurtje op de HS, hmmm, misschien nog wel tijdens de puppylessen, maar daarna kweetni, ik vind dat er genoeg andere dingen te leren zijn
in één van mijn vroegere hondenscholen werd dat ook gedaan hoor, zo tussen twee oefeningen door om eventjes te ontspannen, maar dan vind ik wel dat ieder dat op zijn manier moet/mag doen
het is niet de bedoeling dat dit nog eens een extra druk op de hond legt
ik kan dan misschien tegendraads doen, maar ik vond het verplichte speelintermezzo niet echt leuk (omdat het echt zo was van nu gaan de baasjes met hun hond spelen, start, instructeur kijkt na een tijdje op zijn horloge en jaah mannekes, stop! en nu weer de hond aan de voet) en tijdverlies, spelen kan thuis ook, daar ging ik niet voor naar de HS. :kweetni:

Offline Sheltiefun

• Grommertje
« Reactie #9 Gepost op: april 24, 2009, 12:12:13 pm »
Ja Binno daar geef ik je volledig gelijk in. Ik vind dat voor onszelf het meest stresserende van de hele cursus. Ik moet haar verplichten om te spelen met iets, terwijl ze veel liever ne knuffel krijgt. Xkippy is een werker, en dat speelgoed interesseert haar niet, enkel ik vind ze belangrijk. Spelen, ja dat doet ze wel, als ze op de weides lopen en dan crossen ze achter mekaar met de bek rond de staart enz.. en stokken gooien, dat vind ze leuk  :thumbsup: maar effectief verplicht worden op dat moment met een speeltje te spelen. Ik vind dat hardstikke moeilijk. Mss moet ik eens een stok meepakken als da mag?  :kweetni: mja ben dan ook nog niet zo zeker dat ze daarmee zal spelen enkel met mij want het spel is samen met Cayenne, mekaars stok afpakken. Da kan ik es proberen  :thumbsup:

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #10 Gepost op: april 24, 2009, 13:01:16 pm »
Hoe je dat leert ? Van pup af aan, ze zetten hun tanden toch overal in dus da's de moment om daar een flostouw oid in te stoppen en te spelen  :lol:
En afzonderlijk, geen andere honden in de buurt want dan zijn ze daar door beïnvloed.

Maar verder volg ik Binno ook hoor, niet elke hond is een 'speler' en dus niet elke hond kan je daarmee belonen. Bij ons is dat Fifi. Ze speelt wel maar ze zit er ook niet echt op te wachten. Op de HS is het dan ook altijd wat vervelend tijdens de speelmomenten - degene die wil mag altijd zelf eens proberen  :mrgreen:

Wat soms gedaan wordt is een bijtrol ofzo aan een lang touw voortslepen...de meeste hondjes gaan wel achter iets dat beweegt ...

Offline Copin

• Ploeteraartje
  • *
« Reactie #11 Gepost op: april 24, 2009, 13:27:28 pm »
Tijdens speelmomenten deed ik met Garbhan wat heen en weer loop spel met mezelf  :LOL:
of wat sjorren aan de leiband.
met Copin was dat gewoon hem wat pesten  :rofl: duwtjes geven, poten proberen pakken enz...
dus meer op de interactie met de geleider dan met "iets".
Spel is een heel ruim begrip in mijn ogen  :mrgreen:

Offline Christel

• Grommertje
« Reactie #12 Gepost op: april 24, 2009, 13:43:06 pm »
Skye wil ook niet spelen op hondenschool. Ik doe eigenlijk hetzelfde als Copin, een beetje hondje pesten  :hihi:
Ik geef Skye een duwtje, probeer zijn staart te pakken te krijgen, neem een snoepje in mijn hand en maak een vuist zodat hij wat moeite moet doen om aan dat snoepje te geraken, op zulke spelletjes komt altijd reactie van Skye, als ik speelgoed gebruikt staat hij daar maar wat te kijken.

Offline Sarah

• dikkopske
« Reactie #13 Gepost op: april 24, 2009, 14:49:09 pm »
Voor op de HS hebben wij zo'n lang soort flostouw, in begin wou ze daar dus niet mee spelen, dus had ik twee speeltjes mee, één knuffeltje waar ze ongeloofelijk gek van is, speelde daar eerst mee en als ze dan zot genoeg was nam ik het flostouw en nu speelt ze daar ook meteen mee.

Het doel van het spel is om ze te leren lossen en hen het commando pak het te leren, bij ons op de HS is het toch zo.

Offline christelbalou

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #14 Gepost op: april 24, 2009, 20:46:49 pm »
spelen is op de hondenschool ook soort van beloning

efkes de stress en de druk weg en efkes dollen

voor diegene die niet graag met iets spelen, spelen met bazeke is ook goed hoor

dat is mijn visie als ik les geef
en tegelijkertijd leren ze weer bij

er zijn bij ons mensen bij debutanten die het plein op komen en direct beginnen te spelen met hun hond, :neen: :halt:
IK DOE DAT NIET :neen:, tegen dat jou tijd er is om te apporteren, gaat je hond het niet meer halen, hij heeft zijn spel al gehad, dit is misschien ook een tip voor velen onder ons

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal