Auteur Topic: Hoe leren jullie je hond spelen?  (gelezen 44292 keer)

Offline Linsey

• Blaffertje
Re:Hoe leren jullie je hond spelen?
« Reactie #15 Gepost op: april 24, 2009, 23:31:16 pm »
spelen is op de hondenschool ook soort van beloning

efkes de stress en de druk weg en efkes dollen

voor diegene die niet graag met iets spelen, spelen met bazeke is ook goed hoor

dat is mijn visie als ik les geef
en tegelijkertijd leren ze weer bij

er zijn bij ons mensen bij debutanten die het plein op komen en direct beginnen te spelen met hun hond, :neen: :halt:
IK DOE DAT NIET :neen:, tegen dat jou tijd er is om te apporteren, gaat je hond het niet meer halen, hij heeft zijn spel al gehad, dit is misschien ook een tip voor velen onder ons

Dat is bij Kai toch wel omgekeerd, des te meer je met hem met de apport speelt des te liever hij die gaat halen en des te gefixeerder hij erop wordt. Kai ziet zijn apport dan ook wel heel graag en tenzij hij gestresst is, zal hij die altijd gaan halen of je er nu al veel mee hebt gespeeld of niet. Kai zijn apport is trouwens ook zijn belonings speeltje, bij de meeste honden gaat dat niet en heeft iedereen daar 2 apparte dingen voor. Maar als je Kai zot maakt op 1 ding dan is het andere ding minder interessant, dat hoeft dan geen apport te zijn kan evengoed je schoen zijn :tong:

Op de vorige hondenschool was dat ook zo verplicht spelen tussendoor vooral in de A en B klas, de andere klassen moest niet direct met een speelgoedje, Kai deed dat nooit en dan moest ik hem telkens proberen dwingen van te spelen. Ik heb daar ook nooit het nut van ingezien. Ik speel enkel met Kai als hij een oefening goed gedaan heeft, als beloning (en sinds kort ook zonder speelgoedje om hem een beetje beter voor te bereiden op wedstrijden). Ik vind dat ze zo een moment inlassen van allé nu allemaal spelen, dan kan je de hond ook foute dingen leren. Want op die hondenschool was dat altijd allemaal samen volgen en dan spelen, maar misschien volgde jou hond dan niet goed en moest je hem toch belonen.  :kweetni:
Ik kies liever zelf wanneer ik speel met mijn hond.

Offline christelbalou

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #16 Gepost op: april 25, 2009, 09:12:03 am »
euh balou speelt niet graag maar volgt wel supergoed!!

Offline Linsey

• Blaffertje
« Reactie #17 Gepost op: april 25, 2009, 11:11:20 am »
Mooi volgen heeft dan ook niets met spelen te maken, misschien mijn berichtje verkeerd geïnterpreteerd :wink:
Ik bedoel dus dat je enkel met je hond moet spelen wanneer je zelf vind van nu wil ik dat of nu heeft de hond het verdiend. Dus niet zoals op de vorige hondenschool waar ik ging, na allemaal samen op een rijtje te volgen en dan de instructeur die zegt van nu moet je allemaal met de hond spelen. Misschien was maar de helft van de honden mooi aan het volgen, die andere helft wordt dan ook beloond door dat spelen terwijl ze eigenlijk niets goed deden.

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #18 Gepost op: april 25, 2009, 12:45:56 pm »
Het 'verplicht' spelen in de lagere klassen heeft denk ik de bedoeling om de druk er even af te halen ... als je wil spelen als beloning moet het onmiddelijk op de uitgevoerde oefening volgen en da's dus nog iets anders. Er bestaan daar zelfs trainigsvesten voor met een ingebouwde afstandsbediening om een balletje te laten vallen.

Als je hond niet speelt kan je dat moeilijk gebruiken als beloning - snoepjes dan bijvoorbeeld hé ...

Om toch die speelmomenten op te vullen zijn er andere dingen die je kan doen, zoals hiervoor al gezegd.

Maar ik zou toch proberen om dat thuis op 't gemak wat proberen te stimuleren - per hond afzonderlijk, als ze al eens iets vastnemen (stok als ze dat leuk vindt) proberen een trekspelletje te starten etc...

Offline Sheltiefun

• Grommertje
« Reactie #19 Gepost op: april 27, 2009, 09:39:25 am »
Ik heb zaterdag het nog eens gevraagd of dat spelen nu echt moet. Het moet wel voor de apport aan te leren... Ik heb de tip gekregen om nog een wubba bij te kopen en constant met beide wubba's te wisselen en Xkippy alleen mee te nemen en zo te oefenen.... Ik heb dus nu een roze en paarse wubba en ik ga da es proberen, voorlopig heb ik koekjes in die staartdingen verstopt zodat de intresse al gewekt is... Zaterdag liep ze mooi naast mij en de zit voor was bijna perfect, alleen ietsie dichter nog  :thumbsup: Maar ik weet niet goed wat er scheelt met Xkippy, laatste tijd is ze gelijk verdrietig en futloos  :? Ik ga der dikwijls nu alleen meepakken en zo wat oefenen.

Offline Linsey

• Blaffertje
« Reactie #20 Gepost op: april 27, 2009, 13:16:23 pm »
Het is dus voor gehoorzaamheid voor de apport nadien, had ik niet direct door. Dacht dat het voor een andere hondensport was. ;)

Als ze echt niet willen spelen dan is dat voor de apport nog niet direct erg. Je hebt zoveel ander manieren om een apport aan te leren dan vanuit spelen. Je kan de oefening ook opbreken in stukken en dan met de clicker of clickerwoordje dat zo opbouwen. Op veel oudere hondenscholen wordt dat nog niet echt toegepast. Dus dan is het wel moeilijk als je daar alleen aan moet beginnen natuurlijk.

Dit illustreert mooi wat ik bedoel met andere manieren:
http://www.youtube.com/watch?v=loXRBLlk5Dw

Nu ik terug aan iets denk. Lotje wilde ook nooit spelen op de hondenschool, wat ik allemaal niet heb geprobeerd (pennenzak met snoepjes in, balletjes, pluche speeltjes,...).  :doh: Daar Kai uiteindelijk wel wilde spelen bleef dat voor Lotje altijd moeilijk. Dan heb ik maar een namaak muizenvelletje rond een apportvoorwerpje gedaan (tja terrier voor iets é :lol: ) en als ik dan geluk had bracht ze dat soms wel eens terug. Met geluk heeft ze dan ook haar brevet behaald. Dan een jaar nadien ging ik agility met haar doen, iets wat ze zoveel leuker vond dan gehoorzaamheid en toen was het spelen geen enkel probleem meer. Ik kon eender welk speelgoedje meenemen en wegsmijten ze ging er altijd achteraan en bracht het dan terug. Maar als ze dan thuis ook niet spelen dan is dat inderdaad wel heel moeilijk. Je hebt inderdaad honden die echt niet graag spelen.

Offline Sheltiefun

• Grommertje
« Reactie #21 Gepost op: april 27, 2009, 13:39:58 pm »
Maar ik wil geen gehoorzaamheid doen , maar doggydance  :winkt:

Offline Linsey

• Blaffertje
« Reactie #22 Gepost op: april 27, 2009, 16:20:55 pm »
Oo ik wist niet dat ze daarvoor ook de apport moesten kennen, als ik het woordje apport zie denk ik meteen aan gehoorzaamheid  :hihi: Dat is dan een ander soort apport dan?

Offline Sheltiefun

• Grommertje
« Reactie #23 Gepost op: april 27, 2009, 17:20:24 pm »
Oo ik wist niet dat ze daarvoor ook de apport moesten kennen, als ik het woordje apport zie denk ik meteen aan gehoorzaamheid  :hihi: Dat is dan een ander soort apport dan?

Nee denk eerder dat dat is voor als ge uw brevet wilt halen van de A naar de B klas da ge da moet kunnen als basis...

In doggydance is apport wel handig ja voor eventueel gereedschap op te pakken zoals bv. een bloem of een stok ofzo  :winkt:

Offline Linsey

• Blaffertje
« Reactie #24 Gepost op: april 27, 2009, 17:32:44 pm »
Om dingen op te pakken voor doggydance kan je dat dan ook op die methode doen waar ik het filmpje van erop had gezet. Ik heb hier een boek van Mary Ray en daarin leert zij dat ook aan op een gelijkaardige manier.

Maar dan kan de hond nog altijd niet spelen, is wel moeilijk ja  :lol:

Offline Sheltiefun

• Grommertje
« Reactie #25 Gepost op: april 27, 2009, 17:48:59 pm »
Om dingen op te pakken voor doggydance kan je dat dan ook op die methode doen waar ik het filmpje van erop had gezet. Ik heb hier een boek van Mary Ray en daarin leert zij dat ook aan op een gelijkaardige manier.

Maar dan kan de hond nog altijd niet spelen, is wel moeilijk ja  :lol:

Ja de boek van Mary Ray heb ik ook... we zullen wel oefenen op het spelen... ooit lukt het  :mrgreen:

Offline christelbalou

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #26 Gepost op: april 27, 2009, 20:06:54 pm »
Het is dus voor gehoorzaamheid voor de apport nadien, had ik niet direct door. Dacht dat het voor een andere hondensport was. ;)

Als ze echt niet willen spelen dan is dat voor de apport nog niet direct erg. Je hebt zoveel ander manieren om een apport aan te leren dan vanuit spelen. Je kan de oefening ook opbreken in stukken en dan met de clicker of clickerwoordje dat zo opbouwen. Op veel oudere hondenscholen wordt dat nog niet echt toegepast. Dus dan is het wel moeilijk als je daar alleen aan moet beginnen natuurlijk.

Dit illustreert mooi wat ik bedoel met andere manieren:
http://www.youtube.com/watch?v=loXRBLlk5Dw

een heel mooi filmpje, maar das dan ook een hond met een serieuze basis hé, perfecte zitvoor + perfecte aanneming van de houten blok, dat is al voor heel veel honden moeilijk

Offline Linsey

• Blaffertje
« Reactie #27 Gepost op: april 27, 2009, 23:43:31 pm »
Daarmee ik ook dit maar liet zien als voorbeeld. ;) Wat eraan vooraf gaat staat er inderdaad niet op, maar kan je wel in boeken enzo lezen (voorbeeld het boek van Mary Ray). Je clickt dan eerst als de hond naar de blok kijkt, dan als hij dat met de neus aanraakt en dan zo verder.

Moet er wel bij zeggen ook dit werkt bijlange niet voor elke hond. Bij Kai dit lukte dit ook niet, de stap van zelf iets opnemen lukte niet, maar sinds hij toen wel ineens met een speelgoedje begon te spelen op de hondenschool was het ook niet nodig van verder te zoeken.

Offline Sheltiefun

• Grommertje
« Reactie #28 Gepost op: april 28, 2009, 09:30:48 am »
Gebruik jij een clicker Linsey? Ik heb dat nooit gebruikt, Xkippy kan zowel op stem alleen als op gebaren alleen werken en als ze het goed doet gebruik ik in de plaats van een click het woord flink.

Offline Linsey

• Blaffertje
« Reactie #29 Gepost op: april 28, 2009, 12:44:31 pm »
Ik heb dat zowel bij Lotje als Kai geprobeerd, ze kenden beiden de clicker. Maar ik merkte geen verschil in snelheid van dingen aanleren. Dus ik gebruik het niet meer. Ik heb altijd het woordje 'flinke' gebruikt, zo een beetje als de clicker. En dat doe ik nu nog.  :wink:

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal