Auteur Topic: Met stamboom of zonder?  (gelezen 19191 keer)

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
  • Geslacht: Man
Re:Met stamboom of zonder?
« Reactie #15 Gepost op: januari 29, 2009, 16:40:27 pm »
Bericht door: kitje op Maart 05, 2008, 07:07:29
al mijn honden waren zonder stamboom, tja, had 3 mixen en 1 rashond, ook zonder stamboom

weet niet of ik een hond met stamboom zou nemen omdat men veel meer moet betalen en het geen garantie is dat de hond wel degelijk gezond en zo is, en naargelang ik nooit plannen zal hebben om ermee te fokken of wedstrijden te doen hoeft stamboom ook niet voor mij

sonja

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #16 Gepost op: januari 29, 2009, 16:40:44 pm »
Bericht door: Copin op Maart 05, 2008, 08:43:21
hum, ik heb al vanalles gehad...

1)een particulier gefokte collie zonder stamboom, amerikaans type.
spotgoedkoop én oerdegelijk...

2)Een broodfok sheltie, die ne collie geworden is, origineel zonder stamboom, nu met een roze boom.
Atopie-geval, en wie weet wat de toekomst nog brengt.
aan de andere kant, wel een sterke hond

3)stamboom/particulier gefokte sheltie, tot nu toe alles goe, zal wel onder de standaard maat blijven.

De volgende hoeft niet perse een stamboomhond zijn, de VOE stelt die eis niet :hihi:

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #17 Gepost op: januari 29, 2009, 16:41:05 pm »
Bericht door: Sheltiefun op Maart 05, 2008, 09:07:50
Met stamboom

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #18 Gepost op: januari 29, 2009, 16:41:18 pm »
Bericht door: saskia op Maart 05, 2008, 10:06:42
Met stamboom ...
Alhoewel mijn eerste stamboom bernerke er eentje was van 'klopt die stamboom wel :krab: '
Vandaar mijn ambitie om het veel beter te doen en dat kan alleen met stamboom

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #19 Gepost op: januari 29, 2009, 16:43:16 pm »
Bericht door: Copin op Maart 05, 2008, 10:52:07
Citaat van: biegel op Maart 05, 2008, 10:47:03
met stamboom, en bij een fokker waar ik zeker van ben  :winkthumb:

ik ga liever voor de zekerheid van da laatste, als dat dan zonder boom is, soit...

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #20 Gepost op: januari 29, 2009, 16:43:31 pm »
Bericht door: muffin en emma op Maart 05, 2008, 03:40:37
Emsje komt uit een gelegenheidsnest van twee stamboom labs, waarom zou ik betalen voor een stamboom als ik geen plannen heb behalve haar plat te knuffelen??
Muffin idem ditto :hihi:

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #21 Gepost op: januari 29, 2009, 16:43:48 pm »
Bericht door: Ziggy op Maart 05, 2008, 03:45:07
heb nu 1 hond uit het asiel een kruising en dus zonder stamboom en 1 hond met stamboom. (mss daarom zijn voorliefde voor markeren? :hihi:)
Mijn vorige hond was eentje met stamboom en die is gestorven toen ze een jaar was. De rest van de honden zijn bij mijn weten wé; gezond. PLus ken persoonlijk 2 honden van dezelfde lijn die alle2 perfect gezond zijn.

heb toch aangegeven dat het niet erg uitmaakt voor mij.
Dit wil niet zeggen dat ik geen waarde hecht aan een stamboom. MAAR, allereerst vind ik een stamboom geen garantie, mede ook dankzij een aantal goedgekeurde rotzakken die geen bal doen voor het welzijn van het ras. Daarbij vind ik sommige vereiste looks gewoon belachelijk en zelfs misdadig. bv een herder met een extreem lage achterhand, boxers met zeer platte snuit, gecoupeerde onderdelen (ookal gaat dat er nu uit), veel te lange teckels, honden met superkorte pootjes dat hun romp over de grond sleept, zoveel huid dat de hond er 5 keer in kan enz.

Het type hond dat je mooi vind is een persoonlijke kwestie, maar wanneer je fokt of keurt moet je daar volgens mij afstand van doen voor het welzijn van de hond. Het is de hond die met zijn lijf moet leven en als je dat bewust onpraktisch gaat fokken ben je volgens mij slecht bezig. Een korte snuit zorgt voor meer ademhalingsproblemen, een lang lijf is meer kans op maagtorsie, van die superkorte pootjes zijn niet alleen onhandig ze staan ook vaak krom, enz.

Entoch wanneer ik een hond van een bepaald ras wil, dan moet daar een stamboom bij. Bij mijn laatste pup ben ik wel specifiek op zoek gegaan naar een zuiver ras. Waarmee ik wil zeggen, een hond die gespaart geweest is van allerlei show-aanpassingen, een hond die nog niet platgefokt is en dus nog karakter heeft, en die nog niet zó populair is dat ze als konijnen worden gekweekt.

Maar ik zit er niet mee in om nog eens een kruising uit het asiel te halen.
Ben zelf van mening dat kruisingen een goeie zaak zijn indien degelijk gefokt.

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #22 Gepost op: januari 29, 2009, 16:44:02 pm »
Bericht door: Bo op Maart 05, 2008, 09:49:05
Voor mij maakt het niet uit... ik zal toch altijd asieldieren of herplaatsers hebben...

Ooit hebben wij thuis een Jackske aan de voordeur gevonden én was de eigenaar zo lief geweest om de stamboom in de brievenbus te steken...
Dat was de enige stamboomhond die we ooit hadden in al die jaren...

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #23 Gepost op: januari 29, 2009, 16:44:14 pm »
Bericht door: Lady op Maart 09, 2008, 01:46:45
Maakt niet echt uit voor mij daar ik toch niet naar trainingen ga of schows .
Hier is één hondje van een broodfokker in huis  :oops: is gezond maar nooit meer .
Twee hondjes van een okazineel nestje partikulier en twee herplaatsers waarvan ééntje met stamboom .
Men volgende tibetaan zal er eentje zijn met stamboom maar daar mag van mij een partikuliertje bij rond lopen  :wink:

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #24 Gepost op: januari 29, 2009, 16:44:27 pm »
Bericht door: christelbalou op Maart 10, 2008, 08:10:56
Als mijn volgende hond een pup wordt, dan wel met stamboom, wordt het een asielhond dan speelt het geen rol

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #25 Gepost op: januari 29, 2009, 16:44:57 pm »
Bericht door: Xtreme Taz op Maart 26, 2008, 02:57:37
Mijn maltezertje was zonder stamboom en mijn cairn terrier is uit het asiel, heeft ook geen stamboom.

Ik wil alleen een ras dat bij ons gezinnetje past, mag rashondje zijn met/ zonder stamboom of een kruising, als ie maar lief is voor ons :winkthumb:

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #26 Gepost op: januari 29, 2009, 16:45:13 pm »
Bericht door: miss e op Maart 26, 2008, 03:58:24
Normaal ging het eentje met een stamboom worden
Maar de poging is mislukt en het word een kruising  :mrgreen:

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #27 Gepost op: januari 29, 2009, 16:45:34 pm »
Bericht door: Linsey op Maart 26, 2008, 04:26:26
Sinds ik graag hondensporten met mijn honden doe en al met een kruising brevet gehaald heb, zullen de volgende honden allemaal met stamboom zijn. Vind ik dus enorm spijtig want toen ik Kai nog niet had en op zoek was naar info over een pupje, kwam ik op een asiel site een leuke kruising tegen van border collie/jack russell. Ik heb dikwijls naar de foto's gaan kijken, maar het ging dus niet. :doh:

Een seniorke dat allang in het asiel zit zou ik dan eventueel wel adopteren en nog leuke laatste jaartjes geven.  :wink:

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #28 Gepost op: januari 29, 2009, 16:46:18 pm »
Bericht door: miss e op Maart 26, 2008, 04:45:04
Citaat van: Linsey op Maart 26, 2008, 04:26:26
Sinds ik graag hondensporten met mijn honden doe en al met een kruising brevet gehaald heb, zullen de volgende honden allemaal met stamboom zijn. Vind ik dus enorm spijtig want toen ik Kai nog niet had en op zoek was naar info over een pupje, kwam ik op een asiel site een leuke kruising tegen van border collie/jack russell. Ik heb dikwijls naar de foto's gaan kijken, maar het ging dus niet. :doh:

Een seniorke dat allang in het asiel zit zou ik dan eventueel wel adopteren en nog leuke laatste jaartjes geven.  :wink:

je moet toch niet perse een stamboomhond hebben om verder te kunnen doen

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #29 Gepost op: januari 29, 2009, 16:46:41 pm »
Bericht door: els op Maart 26, 2008, 04:50:17
In principe 'mag' je van St. Hubertus geen werkboekje voor een kruising aanvragen als je al een hond gehad hebt.
Uiteraard is dat op te lossen.
De enige andere beperking is uitsluiting voor de beker en de grote prijs... en showlopen zal ook niet gaan.

En je kan ook in andere verbonden / federaties je gading vinden natuurlijk  :lol:

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal