Auteur Topic: Met stamboom of zonder?  (gelezen 19190 keer)

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
  • Geslacht: Man
Met stamboom of zonder?
« Gepost op: januari 29, 2009, 16:34:29 pm »
Bericht door: Heavenlysaints op Maart 04, 2008, 07:18:09
Met stamboom of zonder?

Mijn eerste sint (toen ik alleen ging wonen) was een winkel hond, veel ellende gekend het eerste jaar, demodex, ocd, artrose en noem maar op.

Maar toch is hij nog het oudst van allen geworden...

Mijn andere sinten met stamboom zijn minder oud mogen worden.

Ik verkies toch voor stamboom, omdat ik de voorgeschiedenis zo beter weet en contact met de fokker belangrijk vind, maar toch...ik wou toch dat mijn honden beetje ouder mochten worden.

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
Re:Met stamboom of zonder?
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2009, 16:34:49 pm »
Bericht door: Riet op Maart 04, 2008, 07:55:17
Charlie is ook een stamboomloos hondje uit een hondenfabriek. Gisterenavond zijn Minoes en ik daar voorbij gereden, je kunt er de ellende ruiken bij wijze van spreken.
Duidelijk dat ze niet door hen in dat asiel gedumpt is geweest.
Demodex, atopie....
Kobbe heeft een flinke stamboom en uiteraard is hij niet perfect maar demodex en atopie heeft hij alleszins toch niet
Nu, langs de andere kant vind ik mijn beide hondjes perfect zoals ze zijn op een paar details na  :lachen:
Maar voor mij toch liever eentje met een boom  :wink:

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #2 Gepost op: januari 29, 2009, 16:35:04 pm »
Bericht door: Christel op Maart 04, 2008, 08:15:10
Erka en Skye hebben alletwee een stamboom. Zo weet je toch meer over de voorgeschiedenis.
Aan de fokster van Skye heb ik een heel goede vriendin overgehouden waar ik met al mijn vragen terechtkan.
Ik ken ook veel mooie,lieve honden zonder stamboom hoor  :thumbsup:maar persoonlijk heb ik er toch liever eentje met.

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #3 Gepost op: januari 29, 2009, 16:35:18 pm »
Bericht door: alessandraak op Maart 04, 2008, 09:41:49
Ik heb mét gekozen, omdat je dan inderdaad meer weet over de voorgeschiedenis. Alleen vind ik de prijzen soms wel schandalig. Je gaat me niet wijsmaken dat de fokkers geen geld verdienen aan een Chihuahua-teefje van 1300 euro. Ik kan wel begrijpen waarom mensen stamboomloze honden kopen..

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2009, 16:35:32 pm »
Bericht door: Perdita op Maart 04, 2008, 09:44:41
Asielhond zonder stamboom.
Wanneer het geen herplaatser is, in principe mét stamboom.  :)

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2009, 16:36:15 pm »
Bericht door: miss e op Maart 04, 2008, 09:57:03
Buck oepsnestje zonder stamboom
De tollers hadden er wel ene
En de mechelaars waren met SH of NVBK stamboom en soms ook zonder

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #6 Gepost op: januari 29, 2009, 16:36:42 pm »
Bericht door: droopy op Maart 04, 2008, 10:01:46
Ik ga nu mogelijk een aantal mensen op mijn dak krijgen maar dat neem ik er dan wel bij.
Ik heb gekozen "maakt toch niet uit' omdat ik twee honden heb met stamboom en die zijn ook niet oké.
Ik heb toen bewust gekozen, bewust de fokker gekozen, bewust de afstamming uitgeplozen en het heeft allemaal niet mogen baten.
Als je dan achteraf hoort vertellen hoe er gefoefeld wordt dan stel ik me daar zeer grote vragen bij en zeker als dat dan tussen de regels door bevestigd wordt door de fokker.
Het zal er natuurlijk wel mee te maken hebben welk ras je kiest, zoveel te populairder, zoveel te meer kans je hebt op gefoefel.
Ik zal ook nooit een hond kopen in een winkel of iets dergelijks maar als ik een gelegenheidsnestje zou vinden en waar ik beide ouders zou kunnen van zien, dan hoeft dat hele stamboomgedoe voor mij niet meer.
Ik denk dat mijn volgende hond zowiezo toch een asielhond of een herplaatser zal zijn.

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #7 Gepost op: januari 29, 2009, 16:36:59 pm »
Bericht door: miss e op Maart 04, 2008, 10:02:49
Ik ga niet op U dak zitten
Heb dat ook een paar keer mee gemaakt

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #8 Gepost op: januari 29, 2009, 16:37:15 pm »
Bericht door: droopy op Maart 04, 2008, 10:08:17
Das lief zenne  :mrgreen:

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #9 Gepost op: januari 29, 2009, 16:37:37 pm »
Bericht door: Dogsfriendly op Maart 04, 2008, 10:16:22
ik denk van niet te stemmen, nu toch nog niet...

Een groot deel van de fokkers die een stamboom hebben, hebben een stamboom om een stamboom te hebben... Geldklopperij van de vereniging uit - vanwaar de stamboom komt - omdat deze vereniging het nalaat er werk aan te besteden om na te kijken of de fokkers in kwestie op een correcte manier omgaan met hun dieren en/of ze op een correcte manier fokken, zoals ze zouden moeten fokken.

Dit is een bepaald aantal % honden die slecht worden gefokt en toch een stamboom hebben, wat de geloofwaardigheid van een stamboom niet ten goede komt.

Als je dan vertelt aan de mensen: 'neem er ene met een stamboom want... ' steigeren de meesten... Want: zij hadden int verleden een pup met stamboom en die was toch ziek hoor, of agressief of angstig of... en probeer jij dan maar eens uit te leggen dat een stamboom wel 100% betrouwbaar is, maar dat... blablabla

Chucky

Chucky is een kooikerhondje met een stamboom FCI - Raad van Beheer - Nederland

Chucky is afkomstig van een fokster die jaar in, jaar uit, 24/24 pups kweekt, verkoopt ... Zeven teven, constante verkoop. In mijn ogen is dat een broodfokster. Ze leeft in onmin met de Nederlandse Kooikervereniging...

maar toch kan ze aan stambomen geraken... :krab:

dat vind ik bijv al ni kloppen. Als je als fokster niet bent aangesloten bij een rasvereniging - al zijn sommige van die verenigingen ook niet 100% ok - dan vind ik ook niet dat je recht kan hebben op een stamboom

maarja... Stambomen brengen geld in het laatje... Je zou zot zijn om er te weigeren, n'est ce pas?  :zwijg:

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #10 Gepost op: januari 29, 2009, 16:37:54 pm »
Bericht door: Riet op Maart 04, 2008, 10:19:14
Ik kan je goed begrijpen, zeker omdat er voor sommige rassen hier in België op zogoed als niks moet getest worden.
Aan de volgende stamboom bij ons zullen er een paar attesten over bepaalde zaken moeten hangen.
Niet dat je dan 100 % zeker bent... maar dat is een mens nooit  :mrgreen:
En je leert al doende  :roll:

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #11 Gepost op: januari 29, 2009, 16:38:11 pm »
Bericht door: els op Maart 04, 2008, 10:55:31
Stamboom ...

Ook al heb ik hier een zeer dure mislukkig rondlopen  :wink:

't is uiteraard geen garantie maar pupjes op de wereld willen zetten zonder iets fatsoenlijk te weten over de ouders (of naar de toekomst de verdere nakomelingen) - 'k vind dat een gemiste kans en dus lomp.

mensen die niet te vertrouwen zijn heb je overal  :mrgreen:

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #12 Gepost op: januari 29, 2009, 16:39:42 pm »
Bericht door: droopy op Maart 04, 2008, 11:12:10
Citaat van: Riet op Maart 04, 2008, 10:19:14
Ik kan je goed begrijpen, zeker omdat er voor sommige rassen hier in België op zogoed als niks moet getest worden.
Aan de volgende stamboom bij ons zullen er een paar attesten over bepaalde zaken moeten hangen.
Niet dat je dan 100 % zeker bent... maar dat is een mens nooit  :mrgreen:
En je leert al doende  :roll:

Je leert al doende en attesten.

Ik weet nu ook waar zeker niet maar ik weet nog altijd niet waar zeker wel ik een hond moet kopen. Ik weet ook dat de natuur een (negatieve) hand kan hebben in de ontwikkeling van je pup. Die uitwendige effecten kan je echter tot een minimum herleiden als je enige kennis van zaken hebt.

Wat mij echter stoort is dat er "clubje" van ingewijden is die er in slagen om documenten en attesten te vervalsen en je moet echt diep in het wereldje ingeworteld zijn om toegang te verkrijgen tot dat "clubje".

Een andere vraag die ik me stel?

Als ik zie hoe "zwak" onze tegenwoordige honden wel zijn ondanks de fel verbeterde voeding en verzorging in het algemeen, dan kan ik niet anders dan grote vraagtekens plaatsen bij het huidige fokbeleid.

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #13 Gepost op: januari 29, 2009, 16:40:01 pm »
Bericht door: els op Maart 04, 2008, 11:16:50
Nu worden die zwakke honden bijgehouden, vroeger kregen die zonder pardon een kogel door de kop (in 't beste geval)

Offline Hans

• Administrator
  • Blaffertje
« Reactie #14 Gepost op: januari 29, 2009, 16:40:14 pm »
Bericht door: muffin en emma op Maart 04, 2008, 11:52:52
Mij maakt het absoluut niet uit.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal