speciaal voor Yvy
dit is wat ik ervan weet, en dat is bijlange nog niet veel, maar misschien kan het je helpen
mijn fototoestel is een nikon D5100, zeg maar het nieuwe broertje van de jouwe
zoals je zelf aangaf, is een statief eigenlijk onontbeerlijk als je bij weinig licht wil fotograferen
qua lens is een lichtsterke lens natuurlijk altijd handig, maar ook met een 18-55 moet sit lukken, ik ga ervan uit dat diafragma 3,5 het grootste is dat je kan (of kleinste getal)
ik ga een paar van mijn eigen foto's al voorbeeld nemen, ze komen van facebook, dus kwaliteit is belabberd, maar gewoon om even te tonen

een 'gelige' gloed is bij avondfotografie moeilijk te vermijden
begin met je fototoestel op manueel te zetten (stand M)
je gaat naar je menu:
- Iso trek je stuk omhoog, je mag gerust tot een 1600 gaan (dan heb je wel ruis, maar dat krijg je er achteraf wel uit in je bewerking)
daarna met je draaiwieltje
- je diafragma zo open mogelijk, dus je getal zo klein mogelijk (in het donker gaat dit vaak niet kleiner dan 4.8 gaan, of zelfs hoger)
- je sluitertijd redelijk lang, dus ook hier getal zo klein mogelijk (en daarom heb je statief nodig, anders krijg je bewegingsonscherpte) => 1/20, 1/10 of zelf naar meer dan een seconde gaan
hoe langer je sluitertijd, hoe lager je je iso kan houden en dus hoe minder ruis je gaat krijgen

als je foto's neemt van een straatbeeld met verlichting, waar ook mensen passeren, krijg je vaak dit 'schimmige' effect, mensen die wazig in beeld zijn, dit kan bijdragen tot de sfeer van de foto

een klein folieke dat soms leuk kan zijn, zeker in kerstperiode: je zet je fototoestel op lange sluitertijd, drukt af en tijdens dat het toestel ontspant (dus de foto neemt), draai je aan je lens, dus ga je eigenlijk inzoomen terwijl je de foto neemt
doe dit rustig, hou je hand bij voorkeur al aan de lens voor je afdrukt, door de beweging kan je schokken krijgen in je lichtlijnen

hier heb je een foto met verschillende lichtbronnen, overbelichting van bepaalde bronnen is moeilijk te vermijden, tenzij je voor onderbelichting zou gaan
overbelichting op zich is niet zo erg, je kan met je bewerkingsprogramma achteraf veel goedmaken
door met je lange sluitertijd te werken (hier meer dan een seconde zelfs) krijg je dat effect in het water, een soort ijslaagje zeg maar
en nog een laatste 'trucje'
wel een slechte foto als voorbeeld, maar je gaat het ermee moeten doen

om het stereffect te krijgen in de lampen
diafragma heel klein (dus getal heel groot nemen, niet aarzelen om naar een 18 te gaan) en lange sluitertijd
wat jouw foto betreft:

ik denk dat je te lang belicht hebt, de middendeel van het torentje is uitgebrand, waardoor de aandacht van de kijker daarnaartoe getrokken wordt, hier zou ik gaan voor een kleiner diafragma en een langere sluitertijd, en op statief werken
statief is belangrijk, maar let op, zelfs bij een statief heb je soms bewegingsonscherpte. tenzij je echt een zwaar (en duur) statief hebt, krijg je vaal de natrillingen van het afdrukken in je foto
ik trek daarom 's nachts of 's avonds vaak met zelfontspanner of met de afstandsbediening, je toestel is uitgetrild op het moment dat hij begint te ontspannen (oh boy, wat een zin

)