Nou, ik kan hier niets vinden over je huis schoon houden met dieren. Gek, dat betekent dat niemand dat een probleem vind? Nu, ik vind (vond) dat wel en ben heel erg blij dat ik nu eindelijk (ehh, ik heb al 15 jaar honden en poezen in huis...) een manier heb gevonden om het huis makkelijk schoon te maken.
Ik dacht, ik deel even mijn ervaring hier...
Allereerst, wij komen hier binnen via het washok. Lopen dan door de garage, en komen dan pas binnen. Dat scheelt al veel natuurlijk... Halverwege het washok heb ik altijd een grote strandhanddoek liggen. Daar loopt de honden dus zo wie zo overheen, en als het nat is buiten, laat ik hem er rondjes op lopen. Zo'n handdoek is super gemakkelijk te wassen en te drogen in de machine.
Voor het stukje tussen de deur en die handdoek heb ik achter de deur altijd een dweilmop staan in microvezels. Gewoon droog, die neemt super het vocht op en dus ook de eventuele modder.
Dan in de garage heb ik aan de ingang naar het huis een groot stuk kortharig tapijt liggen. Ik koop af en toe een stuk van 2,5 meter, en snij dat in twee. Zo'n stuk tapijt kun je super makkelijk stofzuigen. Daar laat ik soms ook nog een rondje draaien. Ik moet het tapijt regelmatig vervangen, want de poezen hebben de gewoonte om, als ze binnen overgeven, het natuurlijk altijd net daarop doen... heerlijk... Nou ja, het kost me 30€ aan tapijt per 2 jaar dus dat valt nog wel mee.
De hond (tja, een grote deense dog...) heeft een 1-persoonsmatras liggen in de garage voor 's nachts. Die matras ligt op isolerende platen tegen de kou en om wat hoger te liggen, en er rond zit een groot plastic. Daarrond doe ik dan een normale donkerkleurige matrashoes. Ik heb er twee, en die zijn ook heel gemakkelijk te wassen natuurlijk. Binnen ligt er dan een matras van een kinderbedje. Deze zit ook verpakt in plastic, en daarrond zit een grote handdoek waarbij ik in de hoeken elastiek heb genaaid zodat de handdoek rond de matras blijft zitten, ook als James draait. Daar heb ik er ook 2 van, en die zijn ook simpel te wassen in de wasmachine. Dat plastic zit enkel rond de matrassen omdat je dan vermijd dat de matrassen op een gegeven moment erg naar hond gaan ruiken.
En dan binnen heb je natuurlijk makkelijk veel haren, zeker bij de seizoenswisselingen. Daar heb ik dan nog een microvezel zwabber voor klaarstaan met een mop tegen haren. En die werkt goed !!! Geweldig gewoon!
Klaar is kees !!! Ik ben super trots altijd, als er eens mensen komen die geen hond hebben, zeggen die altijd heel verbaast, goh, het ruikt hier helemaal niet naar hond, terwijl je zo'n grote hond hebt !