Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
Heb je de
activerings-mail
niet ontvangen?
Index
Forum
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Dogsfriendly
»
Hondse woorden
»
Van kop tot Staart
»
Leren alleen te blijven op oudere leeftijd
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Leren alleen te blijven op oudere leeftijd (gelezen 7557 keer)
Ilero
Slopertje
Geslacht:
Leren alleen te blijven op oudere leeftijd
«
Gepost op:
januari 25, 2018, 13:41:36 pm »
Door omstandigheden moeten de hondjes (eindelijk) leren alleen te blijven. Ze hebben alleen hun leeftijd al mee (niet dat ze stock oud zijn he, maar ze zijn ook geen puppy meer). Zino bijna 10 jaar en Sammy bijna 7 jaar (bij ons sinds een jaar of 3).
Beide, vooral Sammy heel aanhankelijke hondjes. Ondanks ze nooit alleen zijn geweest heeft Sammy het toch vaak zwaar als ik werken ben.
Ik ben vandaag begonnen met enkele keren een aantal minuten naar buiten te gaan. Jas aan, schoenen aan, tot straks zeggen en weg. Hoorbaar deur open en dicht doen.
1ste keer was Zino aan het blaffen. Niet veel en hard.
2de keer was ik aan het bellen toen ik weg ging.
3de keer heb ik ze in de gaten gehouden via ip camera's en opgenomen via de webcam van de computer. Sammy heeft wat zitten piepen en janken. Beide hielden de deur in de gaten. Ben iets van 4 a 5 minuten weg geweest.
De laatste keer was zwaarder voor Sammy gezien haar reactie achteraf.
Dus als iemand nog tips heeft....
Ze mogen los op de beneden verdieping. Bench kennen ze alleen voor in de auto.
els
AdviesRaad
Racertje
Geslacht:
Re: Leren alleen te blijven op oudere leeftijd
«
Reactie #1 Gepost op:
januari 25, 2018, 14:51:08 pm »
Een knabbelding geven en zo onopvallend mogelijk vertrekken ?
Bij Borus destijds hielp het als hij niet wist dat we echt weg waren, dus we zetten die achteraan in de keuken en gingen stiekem langs voor weg (auto stond dan al op straat)
Ilero
Slopertje
Geslacht:
«
Reactie #2 Gepost op:
januari 25, 2018, 16:01:08 pm »
Knabbeling geen opties. Dan is er ruzie. Zino denkt dan de hele tijd dat Sammy het haar gaat afnemen en gaat Sammy haar, die het dan laat liggen, pikken. Het zijn trutten voor iets he
Ben net nog eens naar buiten gegaan. Alle gedaan alsof en ben in de buiten berging wat gaan potteren. Ik had het idee dat ze het iets minder erg al vond zo aan haar reactie te zien bij binnenkomen.
Als ze tegen 9 febr. al een kwartier alleen kunnen zijn ben ik blij. Dan gaat het wel snel naar een uur gaan denk ik, hoop ik.
Xtreme Taz
Grompot
Geslacht:
«
Reactie #3 Gepost op:
januari 25, 2018, 16:33:42 pm »
Ik zou blijven volhouden hoe je bezig bent. Duurt wat langer als bij een pup omdat er nu reeds jaren inzit dat ze nooit alleen zijn. Maar rustig opbouwen zolang dat kan lijkt mij de beste manier. En idd eens een kwartierke/20 minuutjes kunnen dan gaat het snel.
http://www.bloggen.be/cairn/
The road to my heart is paved with paw prints.
*~*DF*~*
Administrator
Grijze Snoet
Geslacht:
«
Reactie #4 Gepost op:
januari 25, 2018, 20:52:09 pm »
Ik zou ook blijven volhouden... al is 't maar 5 minuten... of meerdere keren per dag zelfs...
Want éénmaal het zover is... en je oefent niet meer, is het meteen de grote schok. Nu zullen ze het sowieso al snappen dat je es weg bent.
Ze zijn natuurlijk al van leeftijd, je kan het ze niet meer aanleren zoals bij pups hé.
Snoepjes zullen wellicht ook geen goed idee zijn? Elk zijn 'zoekspel' bijv... of zoals een Kong...
Honden maken geen lawaai, maar Muziek
Ilero
Slopertje
Geslacht:
«
Reactie #5 Gepost op:
januari 26, 2018, 07:01:36 am »
Snoepjes ook geen goed idee.
Als ik Sammy haar gedrag analyseer van gisternavond viel het alleen blijven (die paar minuten) goed mee.
Ze was moe maar niet gestressd of had geen moeite met de nieuwe situaties. Als dit wel zo was dan kroop die gisterenavond tegen mij om zo te slapen. Maar ze heeft na het knuffelen gewoon aan het voeteinde gelegen.
Vandaag neem ik ze even mee naar kantoor. En als we terug zijn ga ik ze nog eens alleen laten.
Gisterenavond viel me te binnen dat ze sowieso wisten dat ik niet lang zou wegblijven omdat ik mijn handtas niet mee had.
*~*DF*~*
Administrator
Grijze Snoet
Geslacht:
«
Reactie #6 Gepost op:
januari 26, 2018, 12:03:41 pm »
kan je, voordat je (later) vertrekt voor langere tijd, anders geen wandeling maken met hen? minpunt is dan natuurlijk dat je zelf ook moe zal zijn wellicht... dan zijn zij al moe, moeten ze rusten... duurt die tijd 'minder lang'
Honden maken geen lawaai, maar Muziek
Ilero
Slopertje
Geslacht:
«
Reactie #7 Gepost op:
januari 26, 2018, 17:23:14 pm »
Wandeling is een goede tip maar niet toepasbaar. Als ik ga werken is mama nog thuis. En zij kan niet gaan wandelen. En dan is het van de ene keer wel en de andere niet.
Eigenlijk doen ze het vrij goed. Sta eigenlijk verbaast. Hun houding ziet er niet erg gestrest uit. Staart ontspannen, wel oortjes alert bij Sammy.
Ben daarnet zo een 12 min. weg gebleven. Ook een tijdje aan het huis blijven staan. Maar hoorde ze niet. Sammy is bij de zetel gaan liggen en zitten. Af en toe ging ze bij de deur kijken. Zino is op de zetel blijven liggen.
De andere keren hebben we het beperkt tot een 5 a 6 min. Maar omdat het rustig was ben ik wat langer buiten gebleven.
Ilero
Slopertje
Geslacht:
«
Reactie #8 Gepost op:
januari 29, 2018, 08:25:38 am »
Gisteren hebben we niet geoefend.
Ik heb het idee dat het oefenen voor een paar minuten, verschillende keren op een dag, Sammy onzeker maakt. Ze is nu niet meer zeker of ik gewoon thuis blijf of even weg ga.
Mama gaat in de voormiddag en in de namiddag even 10 minuten naar de overbuurvrouw.
Ze laat me op voorhand weten wanneer dan kan ik S en Z via de camerakes beetje in de gaten houden.
viviane
Ploeteraartje
Geslacht:
«
Reactie #9 Gepost op:
januari 29, 2018, 19:10:18 pm »
Het komt wel goed,
die cameraatjes zijn een goede uitvinding zo zie je alles é
Ilero
Slopertje
Geslacht:
«
Reactie #10 Gepost op:
januari 29, 2018, 21:23:29 pm »
Mama is namiddag 25 minuten weg geweest
Zino is gewoon op de zetel blijven liggen. Heel rustig.
Sammy die had het iets moeilijker. Die heeft op een aantal plaatsen gelegen. En de oortjes stonden alert.
En ja dankzij de camera's zijn wij geruster omdat we kunnen zien hoe ze reageren.
Xtreme Taz
Grompot
Geslacht:
«
Reactie #11 Gepost op:
januari 29, 2018, 21:49:56 pm »
Ilero
Slopertje
Geslacht:
«
Reactie #12 Gepost op:
januari 30, 2018, 06:07:34 am »
Sammy heeft toch meer stress gehad dan dat ze op het moment zelf liet blijken.
Was een kort nachtje. Met stresskip heeft vannacht zitten ontstressen.
Zometeen maar zeggen dat ze de klop beter in de gaten moet houden en haar uitstapjes minder lang moet maken voorlopig.
Xtreme Taz
Grompot
Geslacht:
«
Reactie #13 Gepost op:
januari 30, 2018, 20:25:58 pm »
Had jij het pakketje olietjes van YL ook niet? De stress away eens proberen?
Ilero
Slopertje
Geslacht:
«
Reactie #14 Gepost op:
januari 30, 2018, 22:17:08 pm »
Inderdaad vanmorgen de verdamper aangezet. Alleen niet met stress away maar een 'zen' olie (niet van YL) Die zen stond beneden en anders moest ik nog eens naar boven
En het heeft geholpen. Ze heeft zelfs breiwol 'gepikt' om mee te spelen waar mama bijzat
Mama is wel maar 1 keer weggeweest vandaag.
Print
Pagina's: [
1
]
2
« vorige
volgende »
Dogsfriendly
»
Hondse woorden
»
Van kop tot Staart