Vandaag nog een wedstrijdje, Melsbroek... tussen de opstijgende vliegtuigen.
We mochten beginnen met het terugsturen naar de plaats. Kort wandelingske, hond afleggen in een gang tussen twee afsluitingen. Ik zag dat niet echt zitten, was er van overtuigd dat Elbee zich voor de draad ging leggen. En dat deed hij ook, al corrigeerde hij zich vrijwel onmiddelijk

. Keurder doet teken dat ik mag gaan ophalen en ik doe dat dan ook, alleen was dat dus problematisch...Elbee was al niet erg zeker (wegens zijn eigen correctie) en hij kan heel slecht verdragen dat ik recht op hem afstap - 't is ne flauwe en hij vindt dat dus heel bedreigend. Normaal kan ik dat goed opvangen maar in zo'n gang komt dat wellicht nog bedreigender over en hij is dus recht gesprongen

. Werk aan de winkel dus, al is dat echt tegen zijn natuur en er teveel op trainen kan hem nog onzekerder maken

Behoorlijk wat punten kwijt op deze oefening dus, al was ik supercontent dat hij toch de gang in gegaan is

Daarna apporteren, was niet zo moeilijk, heeft hij perfect gedaan.
Volgende oefening was het 'blijven'. Houding zit en ze passeerden met een rammelton. Wij moesten de uitleg van de volgende oefeningen gaan aanhoren ondertussen. Geen puntenverlies.
Toen had de keurder een moeilijk scenario bedacht. De houdingen met onmiddelijk erna het verloren stokje. Houdingen op een plastieken tuinbank. Liggen, staan, liggen. Ik vertrek en leg hem neer. Keurster zegt 'Oui' (Melsbroek is schijnbaar franstalig

) en Elbee gaat daarop zItten

. Ik vermoed dat het vliegtuiglawaai en die I-klank hem in de war brachten - ik had in ieder geval een bijbevel aan mijn been ...
Vervolgens het stokje, vooruit vertrekken naar een tafel, stokje daar op leggen en verder stappen paar meter verder terugdraaien over een balk en weer naar die tafel stokje gaan ophalen. Daarna doorstappen voorbij het vertrekpunt achter een schuthokje en naast een bloempot dat stokje laten vallen. Nog door een flappengordijn en 5 meter verder op een bankje gaat zitten. Stokje lag dus hoop en al 7 meter achter de opstuurplaats. Elke hond vertrok uiteraard vooruit naar die tafel. Elbee ook en hij is al niet van de rapsten dus dat werd moeilijk. Maar hij heeft mooi heel zijn spoor afgelopen en dus toch nog binnen de tijd zijn stokje gevonden

Ben wel 3 punten kwijt wegens geen correcte 'voet', een halve meter en een foutje van mij :bloos:
Maar meer dan tevreden dus met zijn manier van werken, rustig maar met verstand

De wandeling was ook moeilijk. Vertrekken op een tractorband en meteen houding liggen geven en zelf weglopen. Elbee snapt dat nog niet. Hij heeft 4 jaar al mee moeten volgen of blijven in de houding waarin ik hem zet, moet dus nog op getraind worden en gaat wel in orde komen. Nu nog een bijbevel voor nodig dus. De rest was ook niet simpel, houding zit op de trap, lastige voeten en zitvoors, staan in een flessendraaimolen etc... Heeft behoorlijk wat puntjes gekost MAAR hij heeft wél steeds gehoord wat ik gevraagd heb, niks omgewisseld of zijn eigen gedacht gedaan dus en daar ben ik ook al héél tevreden mee. Hij zat zo in de knoop met zijn gewoontekes uit het vorige programma 1 en dat schijnt nu toch wat te slijten
Nog een laatste oefening was het oproepen door een tractorband en zitvoor gevolgd door een voet op een hoge tractorband. De meesten sukkelden met die voet, Elbee deed dat goed, helaas was de veel gemakkelijkere zitvoor een tikkeltje scheef

Alles bij elkaar goed voor 133/150 - maar ik heb duidelijk vorderingen gezien in zijn werk en ben dus tevreden.
De punten lagen er trouwens algemeen laag.