Wedstrijd op onze eigen club, uiteraard hadden we ons daar voor ingeschreven ...
Bij aankomst wisten ze ons te vertellen dat het geen makkelijke wedstrijd was ... persoonlijk vond ik ze goed doenbaar. Maar alles moet gespeeld worden natuurlijk.
Om 14 u mochten we aantreden, eerste oefening was het terug naar de plaats sturen.
Vertrekken aan een hoge bedvering, naar een wip waar we zonder bevel iets voor halverwege moesten stoppen, hond mocht de wip niet doen omslaan. Op bevel van de keurder een kwartdraai naar rechts en naar een kattenloop, hond erover en op het einde naar links, langs die kattenloop. Onder de kattenloop zijn door de steunbalkjes e.d. 3 vakken, het middenste vak was het plaatske.
Geleider terug naar die bedvering, hond oproepen in zitvoor, vervolgens aan de voet en terugsturen.
19/20 - Elbee komt naar me toe, wil schijnbaar op de bedvering springen, bedenkt zich en gaat links naast me staan

- zitvoor al kwijt dus. Ik zeg 'Elbee voet' en hij wil al vertrekken, ineens valt zijn eurocentje en draait hij terug en komt aan de voet. Dat punt heb ik nog gekregen
Ik stuur hem terug naar zijn plaats en hij landt in het eerste vak, de keurder zegt '1 meter' en ik wacht en kijk nog wat viezer

Elbee verlegt zich naar de juiste plaats

Eaarna apporteren, opstelling met hekjes, ingang ofwel door over een aanhangwagen te springen ofwel langs achter maar dat gat was moeilijk zichtbaar (rooster op rooster en naar 't schijnt heeft een hond minder dieptezicht dan wij

)
Elbee liep eerst een rondje, staat aan die aanhanger te twijfelen maar ziet dat springen toch niet zitten en loopt door, hij vindt de ingang maar ziet het voorwerp niet liggen

We hadden dat nu wel in een autoband moeten gooien maar toch, hij zat met zijn gedachten bij die aanhanger. Hij wil dus terug uit de opstelling lopen zonder apport en toen heb ik ingegrepen door hem een bijbevel te geven. Kost 1 punt maar zo had ik toch nog 14/15
Daarna de oefening programma 1 - een apportje in een put, waarbij de hond rechtdoor via een brugje moest lopen en niet mocht springen (onrechtstreeks -2)
Was geen probleem. 20/20
Volgoefening. Vlak na vertrek houding zit op dat brugje, zelf in de put gaan zitten en zitvoor, voet. Dat was nog menselijk, al stond zijn voorpoot voor mijn voet en kreeg ik dus al -1. Dan een rondje lopen rond en kegel vlak naast dat brugje, hij zet toch wel geen poot terug op die brug zeker

-1 halve meter
nog wat buitenkantjes lopen en een slalom door traktorbanden, in de laatste band houding staan. Was ok. Maar toen ... voet zitvoor voet op/naast een schuine helling - en die heeft hij gewoon allemaal verwisseld - behalve die laatste voet, hij zat al zo dus heb ik dat maar stillekes herhaald, dat punt heb ik gekregen. Nog over een ladder stappen, gaan draaien met een molentje met slierten aan, naar een soort tuinhuis-achtig hok en daarin houding liggen. Hij lag wat de verkeerde richting uit -1 :roloog:
Gelijder buiten dat hok op een schommelding gaan staan, zitvoor voet. Zitvoor was niet goed heb ik bijbevel gegeven en was nog niet goed - stom dus want dat koste nog eens 2 punten
33/40
de blijf - houding zit - was ok 20/20
verloren stokje
starten in een tractorband, buitenkantje looppas naar kattenloop, hond erover, beetje verder rond een spoel en halve draai rechts in een bak. Naar rechts waarna de keurster met een blikkensliert achter ons aanliep. Nog over een vat en weer terug, naar rechts in looppas - halverwege stokje laten vallen, aan de overkant van het terrein naar rechts tot weer aan de overkant - voet en opsturen.
De meeste honden zijn in de rommel gaan zoeken, Elbee was meteen de goede weg op maar had toch niet direct geur en draaide naar de overkant

maar op de terugweg heeft hij het wel gevonden.
Ik dacht dat de oefening foutloos was maar dat bleek te optimistsich, een 'wacht' (daar gaan we weer :roloog:) en een halve meter. 18/20 dus
Nog de houdingen op de kattenloop - heeft hij perfect gedaan - 15/15
Totaal 139/150 waarvan 2 punten volledig mijn schuld (wacht en bijbevel) en 3 waar ik het hem duidelijker had kunnen maken (de halve meters en de lig in de volgoefening) 144 had er dus wel ingezeten ... en dat komt toch al in de buurt

op 52 deelnemende honden waren er 17 met meer dan 139 - dus we zitten zeker niet slecht, voor een beginnelingske

de voeten en de zitvoors, hij snapt daar momenteel niks meer van maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat wel goed komt
de volgende is echter al binnen 2 weken en zo snel zal dat niet opgelost zijn, veronderstel ik