23/01/'18 - VoormiddagRond 9u45 vertrek ik op wandel.
Ik ga meteen naar een stukje waar het drassig is - en dus het kalmst.
Ik moet een uur wegblijven van Hans, want hij wil rustig kunnen stofzuigen.
Gisteren had Hans gesproken van het mini-voetbalveldje aan de skeelerpiste en om eerlijk te zijn had ik er nog nooit bij stil gestaan dat je daar los in kan, laat staan dat ik doorhad welk soort veld dat is.
Dus besloot ik om tot daar te wandelen en te zien wat dat veldje kon betekenen.
Daar heb ik Pip losgemaakt, ondanks dat verderop het hek openstond en dat er aan de zijde waar we binnen zijn gegaan, geen deur hangt.
Hij is mooi in mijn omgeving gebleven en samen met Pharos gingen ze doorheen het open gat van de deur verderop, maar na terugroepen kwamen ze alletwee mooi mee terug binnen het veld.
Ze hebben niet met elkaar gespeeld, maar dat vind ik zo erg niet. Ik wou zien wat Pip ging doen toen ik hem los liet.
Nadat we het veld hadden verlaten, heb ik hem terug aangelijnd en zijn we bovenop de 'berg' beland. Ik heb hem daar losgemaakt - omdat foto's nemen mooier is zonder die leiband...

Het probleem is dan dat als je Pharos roept, Pip naar me toe kwam. Even opnieuw doen neerliggen

"Pip opletten" riep ik en Pip kwam naar me toe. Geen probleem, gewoon opnieuw doen neerliggen.
Voor zover ik had begrepen had C & A hem het woord 'laag' aangeleerd, maar daarnet op het sportveldje probeerde ik dat om te buigen naar 'Af' gewoon omdat dat voor ons gemakkelijker is.
Pharos af en Pip laag... dat wordt verwarrend.
Tijdens het foto's nemen, lukte het al aardig om het woord 'af' te gebruiken. Of hij had het nog onthouden van daarnet of hij heeft een goed geheugen en zal het woord 'AF' voor altijd snappen. Dat zal de tijd - later op de dag - uitwijzen.
Er was nochtans niets te zien waar Pip heen keek

Waar Pharos heen keek, daar waren mannen bezig met snoeiwerk.

Deze foto toch redelijk geslaagd

beloond met een 'jaa, dat is 't.' wie stond er als eerste recht? Juist ja... Pharos. Pip bleef mooi liggen. Snel van geprofiteerd en beloond.
Daarna richting de snoeiers gewandeld, kijkt hij niet naar om en verderop nog eens bankje getest.
Als ik mijn handpalm op het bankje klop en zeg 'hop' dan springt hij er al uit z'n eigen op en blijft hij ook mooi zitten.

Hierna hebben we wat gestraatwandeld. Hondjes gepasseerd - vond ie interessant - andere mensen (zonder honden) geen interesse in.
Toen ik thuiskwam heb ik eerst nog de test
'Samen in de wagen' gedaan.
Ik nam de sleutel van mijn wagen, wandelde naar mijn wagen en opende de deur. Het klikgeluid intrigeerde hem 'Ah, dat ken ik'.
Ze waren beiden nog aangelijnd. Ik ben naar mijn koffer gewandeld, geopend. "Wachten" tegen beiden. Pip zal dit bevel wel snel kennen, denk ik

Gezien ik het wel héél vaak gebruik.
Koffer open. Leibanden los van de tuigjes en dan eerst Pharos erin, daarna Pip erin.
Pip vond de wagen héél interessant. Hoe zou je zelf zijn? De geur van Nuka, al die leibanden erin, mijn opvouwbaar stoeltje erin...
Pharos er weer uit, Pip uit zichzelf eruit... toeme
Pharos er weer in, Pip er weer in.
(af en toe snoepje geven ter beloning)
Pharos er weer uit. Pip 'Wachten!' Pip wacht. Pip mag er ook uit.
Ze zijn los hé intussen. Geen enkele beweging van Pip waaruit ik opmaak dat hij er vandoor wil.
Hij is enthousiast... wil er weer in, maar moet wachten. Ik doe hem zitten.
Pip erin, Pharos erin. Geen probleem...
Autokoffer even dicht, terug openen, belonen.
Pip eruit, Pharos eruit
Pharos erin, Pip erin, kofferdeksel dicht, ik naar voor. Ga op de zetel zitten, draai m'n slot - muziek speelt. Pip zijn oren gaan omhoog
Ik steek de motor aan, geen verandering in zijn doen.
Alles terug uitgeschakeld, hondjes er los laten uitspringen - 'met de WACHT' voor ze mochten springen. Want zomaar eruit mag ie niet. Wachten op bevel.
Ik laat ze er los uitspringen en het eerste wat Pip doet, is naar de voordeur lopen. Ik had enkele dagen geleden al gemerkt dat hij al wist welke deur de zijne was

Pip terugroepen = geen probleem, komt meteen
Beide P'tjes doen zitten. en dan mogen ze van mij tot de voordeur. Tuigje af, deur open, naar binnen.
Begroeting bij Hans
alles gelukt maw

ik zou vanavond met Pip en Pharos eerst naar de speelweide willen. Lukt het niet (wegens volk) ga ik met Pip en Pharos wandelingetje maken in een nabijgelegen bos en dan mag mama Nuka komen brengen. Iets wat ook wat 'nieuws' is. Lukt het niet om hen samen te vervoeren, zal ik alleen met Pip weg moeten.
Als Nuka meegewandeld heeft, moet mama Nuka terug komen halen, want mét Nuka al in de wagen, wacht ik nog liever af.
Binnen na de wandeling en de test zet ik me hier aan de laptop... en ineens hoor ik verdachte geluiden.
Pip had ergens een tennisbal gevonden. Hij mag dat niet hebben, dus heb ik 'm dat 'geruild' voor een ander speeltje en dan eerst nog wat gespeeld met dat speeltje.
Dat speeltje na enige tijd op tafel gelegd en hem het woord 'genoeg' aanleren, want hij wil zijn 2 poten op tafel zetten om dat speeltje te pakken.
Hij mag geen tennisbal hebben: zijn tanden zijn ervan afgesleten - nu al... door altijd maar op tennisballen te kauwen.