Auteur Topic: Kooikerhondje Winja's - Noodles-Pip Van de Kytomba ((broer van Pharos)  (gelezen 64857 keer)

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
Kooikerhondje Winja's - Noodles-Pip Van de Kytomba ((broer van Pharos)
« Gepost op: januari 20, 2018, 00:00:07 am »
Vanaf 20/01/'18 telt ons huisje 3 hondjes, allemaal kooikertjes.

niet de hondjes - want die weten van niets natuurlijk - maar wel de baasjes staan te popelen om de 5de man in de familie welkom te heten :D

Na een kort emailgesprek met de huidige eigenaren zijn we 2x naar een hondenlosloopbos afgezakt, net over de grens van België... op Nederlands grondgebied. Voor beiden ca 1u rijden.
Zodat we Pip al eens konden 'bekijken'... zo kregen we alvast een beter beeld dan de tekst die ik doorgestuurd had gekregen over zijn gedrag in huis.
Toen ie 2j was hadden de eigenaren een gedragstherapeute ingeschakeld omdat er zich enkele probleempjes voordeden.
Helaas genoeg is het de eigenaren niet gelukt om dit negatieve gedrag om te buigen, waardoor ze zich genoodzaakt zagen om een nieuw gezin voor hem te zoeken.

Pip is een broer van Pharos, geboren op 6/11/'14 en werd in de loop der jaren gecastreerd.

Vanaf morgen komt hier een dagboekje van de belevenissen die Pip meemaakt in het westvlaamsche dorpje 'Zandvoorde'.

Zaterdag 20/01/'18 - de aankomst

« Laatst bewerkt op: januari 20, 2018, 15:52:43 pm door *~*DF*~* »

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Hennes

• Puppedup
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Kooikerhondjes van de Kytomba
Re: Vanaf morgen...
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2018, 00:05:42 am »
Heel veel geluk met de komst van Pip. Over een aantal weken is hij blij dat hij bij jullie mocht komen wonen.  :crazy:  :thefinger:

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
Re: Vanaf morgen...
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2018, 00:28:10 am »
Veel succes en veel plezier met de gezinsuitbreiding  :bruin: :renner: :plasje:
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
Re: Vanaf 12u....
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2018, 12:03:15 pm »
we wachten in spanning op nieuws hé  :8

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
Re: Kooikerhondje Winja's - Noodles-Pip Van de Kytomba ((broer van Pharos)
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2018, 16:06:25 pm »
Zaterdag 20/01/'18 - de aankomst

Wij al in volle spanning, wachtend op het smsje - de eigenares had de avond voordien laten weten dat ze een sms zouden sturen met wanneer ze dichtbij zouden zijn.
Het smsje kwam rond 11u55. "Om 12u10 zijn we bij jullie"

Ik liet hen nog weten waar ze de wagen konden parkeren en dan werd het afwachten.

Bij aankomst - wat logisch is - kwam Pharos tegen de eigenaar (Alwin) zeggen "Wie zijde gij? Wa kom jij in mijn huis doen?" blafblaf gromgrom maw... maar éénmaal het wat laten snuffelen, kwam het in orde.

Pip en Cynthia (eigenares) kwamen binnen, eerst nog aangelijnd. Pharos kwam naar hem toe, maar bleef toch op ruime afstand staan, maar wel zo van 'ik wil spelen hoor, ik ken jou' naar Pip toe.
Chucky werd genegeerd of Pip had meteen al door dat Chucky de grote baas is...

We gingen aan tafel zitten om te babbelen. Het weer was niet zo comfortabel om in te gaan stappen...
In het begin was de spanning te snijden. Ook van de baasjes uit 'hoe gaan ze reageren? Wat gaat Pharos doen?' 'Wat gaat Pip doen?'

Het heeft toch een poosje geduurd, maar ineens leek Pip interesse te hebben in Chucky en Chucky reageerde niet... Maar hemeltje lief. Wat deed Pharos nou? Die schoot in actie, recht op Pip af... om te spelen en waarempel, daar reageerde Pip uitstekend op... Ze hebben gespeeld, het ijs is gebroken  :crazy: :crazy: :crazy:
En ze hebben nog veel gespeeld hoor :D

Tot het moment kwam om afscheid te nemen... Hoe pak je dat nu het beste aan? Ff Pip naar buiten begeleid, Cynthia heeft er nog wat mee gespeeld... dan nam ik het speeltje over en lokte hem van de sluitende deur weg. Maar iemand  (ik vermoed Hans) bracht de aandacht terug naar de deur, door het gordijn - die wij open hadden getrokken tvv Pip toen ie nog binnen zat - terug dicht te trekken. Slechte zet  :grrr: Hij ging piepen aan de deur. En dan hoorde hij nog babbelen en hij dacht: "doe nou die deur open, mijn baasjes verlaten dit huis, ik moet hier weg."
Het heeft niet lang geduurd dat piepen en niet veel later kon ie naar binnen... Hij is naar de voordeur gelopen en gesnuffeld... naar achteren, naar de achterdeur, terug naar de voordeur. Zoekend naar zijn baasjes. Pharos en Chucky hebben hem met rust gelaten en dan heb ik hem nog even gestoord om een foto van hem te nemen... Blijven zitten deed ie toch aardig  :thumbs: en redelijk dicht tegen Pharos aan.

Pip lag daarnet aan het raam op het matje (waar Nuka ook vaak ligt) en toen lag ie zachtjes te piepen, is Pharos naar hem toe gegaan en hebben ze intussen alweer wat gespeeld...

Straks ga ik met Pharos en Pip wandelen - elk aan hun flexi en zien we hoe dat dat loopt. Uiteraard kan ik hem nog niet loslaten...

* voor de moment ligt ie achter mijn bureaustoel...

--

We hebben zo het vermoeden dat Pharos een trapje lager staat, waardoor er geen strubbelingen zullen zijn. Bij aankomst had Pharos wat te dicht naar Cynthia aan gegaan en dat zinde Pip niet zo, toen was er een schermutseling. We hebben meteen gereageerd en Pharos is achter mij komen zitten, terwijl Pip nog wat innerlijke ongenoegen spoog (iets wat wij niet kunnen horen).

Dit is een foto van Pip:

samen, zie je het verschil :wink:
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2018, 16:20:36 pm door *~*DF*~* »

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #5 Gepost op: januari 20, 2018, 16:45:32 pm »
Eerste hindernis genomen dus  :thumbs:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2018, 16:47:42 pm »
Beter dan dat we allevier hadden verwacht :D

Offline Binno

• Platsmoeltje
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2018, 18:03:39 pm »
Klinkt al heel goed.
Veel succes en plezier met Pip erbij! :thumbs:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2018, 19:02:11 pm »
20/01/'18 - op stap

Om 16u Pharos tuigje aan, Pip droeg de zijne nog. Ze kwamen alletwee bij me staan.
De toon zal gezet zijn :tong:

Samen naar buiten, lopen dicht tegen elkaar  = geen probleem.

Ik laat Pharos los, Pip nog niet. Pharos had een ander hondje in de smiezen en er recht naartoe... iets wat al lang geleden was.
Hij zal wel geweten hebben dat baasje niet weg kon, hij hing tenslotte vast aan Pip ... daarenboven had Pip net een  :kakje: gedaan, dus moest dat ook opgeruimd worden
In de verte zag ik de man stampen naar Pharos (wie is er hier de agressieveling?) en Pharos kwam terug... zoals hij altijd doet.

Pip beetje geleerd om te komen en hem beloond en dan wou ik een foto nemen 'van op stap'. Pharos mooi op het bankje gaan zitten, maar dat kent Pip blijkbaar niet. Hij springt erover...
Weet ik meteen wat gedaan om hem te leren op bomen te zitten :lol:

Op weg naar de voordeur paar keer stil gestaan omdat Pip teveel trok naar mijn goesting. Op één van die momenten wou Pharos aan diens poep ruiken, maar daar was Pip het niet mee eens.
Ik meteen van m'n oren gemaakt, Pip keek naar me... Pharos plakte al snel aan m'n been.

Het is dus duidelijk dat Pip hoger staat dan Pharos en gelukkig ergens... maakt Pharos daar geen probleem van.

Bij thuiskomst moest Pip zitten van me. Hij zit niet lang, dus een paar keer 'blijven' erbij gezegd. Na de 5de keer ongeveer deed ie het lang genoeg dat ik de deur op 't gemak kon openen.
Oja... hij vond de juiste voordeur van de eerste keer :lol:

Nadat ik binnen was, besloot ik weer naar buiten te gaan, maar nu met Chucky. Pharosje eventjes thuis laten... Die vond dat zo plezant niet. 'ZIJN' baasje weg met een wildvreemde hond - in zijn ogen.

Ik passeerde met Pip de locatie waar de wagen had gestaan van zijn baasjes. Waar hij uit de wagen moest en nog effe op dat gras mocht rondlopen om zijn plasje te maken. Hij wist het nog heel goed... tenslotte nog maar 4u geleden. Er stonden een paar wagens en hij liep ze één voor één af om te zien of de zijne ertussen stond. Ook verderop keek hij naar elke wagen dat passeerde of het niet zijn baasjes waren...
Verder samen met Chucky niets gebeurd. Het viel me hier op dat als Chucky dichterbij kwam, Pip naar een volgende snuffelplaats opschoof.
Chucky is duidelijk de hogere.

Snoepjes geven aan Pip en Chucky/Pharos tegelijk of apart is geen probleem.

Op dit moment ligt Pip in zijn mandje. Pootjes gekuist en nu rusten. Straks rond 18u30 krijgen ze hun eten.

15 minuten nadat ze weg waren, lag ie hier op de uitkijk

Samen op stap

Gezien ie er nog niet op 'durft'... dan maar zo
hij houdt Pharos in de gaten :D

Deze oogt beter - 't bakske van de flexi is niet zichtbaar'

En na de wandeling is hij in zijn eigen mand gekropen

Offline viviane

• Ploeteraartje
  • *
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2018, 19:20:43 pm »
Mooi dat gaat goed aan  :thumbs: :thumbs:, schoon beestje ook maar er is een duidelijk verschil tussen de twee in uiterlijk ze zijn goed uit elkaar te houden

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #10 Gepost op: januari 20, 2018, 19:49:35 pm »
ik vind dat van Pharos en Chucky ook en toch zijn er veel mensen die dat niet zien... alé nu :lol:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2018, 20:26:04 pm »
20/01/'18 - Maaltijd

Ik was naar buiten gegaan en bij het naar binnen komen, loopt Pip eerst om me te begroeten, toch heb ik eerst Pharos begroet...
Verderop, in de woonkamer, stond Pharos achter Pip en Pharos wou hem passeren, iets wat niet naar de zin is van Pip.
Het is duidelijk dat Pip vind dat ik nu zijn baasje ben en Pharos helemaal onderaan de trap hoort te staan.
Hij hapte naar Pharos. Ik reageerde meteen met een redelijk luide stem en Pip schrok toch redelijk... Hij ging bij zijn bench staan, maar er niet in.
Aan zijn blik merkte je meteen dat hij besefte dat hij fout is geweest.

Voor de maaltijd, die erna kwam, hadden we al afgesproken om - zeker in 't begin - de hondjes gescheiden te houden.
Er was dan ook geen probleem. Hans gaf Pip eten in de woonkamer, met de deur dicht en ik gaf Pharos en Chucky hun maaltijd in de keuken - zoals naar gewoonte.

Toen we zelf aten heb ik Pip in de hoek aan de keukenkasten laten plaatsnemen, omdat Pharos op zijn gewoonte-plaats lag. Pip voelde geen nood om dichterbij te komen, gezien patriarch Chucky in de weg lag :lol:

We gingen Pip eerst los laten deze nacht, maar ik denk dat het geen slecht idee is om de eerste nachten hem toch maar in zijn bench te laten.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2018, 20:29:19 pm door *~*DF*~* »

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #12 Gepost op: januari 20, 2018, 23:55:27 pm »
Dat is al heel goed gegaan  :headbang:
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline Andina

• Blaffertje
« Reactie #13 Gepost op: januari 21, 2018, 01:02:08 am »
Veel plezier met de nieuwe huisgenoot!

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #14 Gepost op: januari 21, 2018, 16:09:44 pm »

21/10/'18 - Ochtendritueel

Op zondag ga ik normaal naar de hondenschool, maar vandaag heb ik dat zo gelaten omdat Pip er nog maar net is.

om 7u30 zijn we opgestaan.

Pip zat in de bench, Pharos is ons op zijn gebruikelijke wijze komen wakker maken...
Daarna zijn we met Pharos en Chucky naar de keuken gegaan, Hans is daar gebleven, ik ben de bench gaan opendoen en hij kwam héél enthousiast eruit tevoorschijn.

Eten geven zoals gisteren. Hans met Pip in de woonkamer en Pharos & Chucky in de keuken.

Samen naar buiten na het eten, in de tuin eerst hé. Geen probleem. Pharos plast over de geur van Pip heen en omgekeerd doet Pip dat dan ook nog eens. Normaal gedrag :lol:

Met Chucky is er niets probleem. Intussen snapt Pip wellicht wel dat Chucky enkel reageert als er zich iets voorvalt.

Zoals bijv gisteren toen ik alledrie een snoepje gaf, waar Alwin en Cynthia nog bij zat. Pip dacht van dat snoepje af te pakken, hij meteen een snauw kreeg van Chucky.
Ik denk dat DAT Pip heeft laten weten van 'IK ben hier de baas' en daar heeft Pip zich bij neergelegd.
Pip kijkt altijd wat Chucky gaat doen en hij gaat er ook niet snel voorbij. Zeg maar dat Chucky de 'grens' is waar Pip niet omheen of over durft.
Vandaag gemerkt dat Pip wel al Chucky durft te passeren. Hij merkt duidelijk dat dat mag van Chucky.

Nu, terug naar vandaag...

Voordat ik besloot te gaan wandelen, hebben we hun yoghurtje gegeven. Pip mocht met zijn pot in de keuken blijven. Ik heb hen elk ca 60gr gegeven.
Pot Pip aan Hans gegeven. Pip kreeg zijn pot pas toen de onze hun yoghurt kregen.
Geen problemen.
Pip duwt zijn pot wel naar voor, waardoor Hans die met zijn voet heeft moeten tegenhouden.

om 9u00 ben ik op stap gegaan met Pip & Pharos & Chucky, want die laatste stond ook te wachten... "Ik mag mee hé" :lol:
Dus de 2 jonge rakkers aangelijnd en Chucky los. Anders moest ik de leiband uit de wagen halen en gezien ik ze liever goed in de gaten heb, ga ik geen extra zaken doen.
Chucky meegenomen tot aan het gras en hem dan terug naar de tuin begeleid - Hans stond daar al te wachten.
Op het gras langs de straat heeft Pip dan zijn kakje gepleegd. Hij blijft ook niet echt zitten op één punt, dus dat werd 3 worstjes na elkaar oprapen. In het donker wellicht wel een probleem, gezien zijn poep echt wel zwart is  :hihi:

Nadat ik Chucky heb afgeleverd, wandelen we naar de achterzijde van de huizen. Pip trekt - naar gewoonte - redelijk hard en Pharos komt wat achter. Beetje verderop, aan het water zelf, heb ik Pharos gelost. Daar is het wat nat onder de voeten. Hij wou elke rietstengel afsnuffelen, maar 'k heb hem duidelijk gemaakt dat ie dat mag doen de dag dat we hem los vertrouwen :lol:
Maar nu moet ie verder mee. Zijn kakzakje in de vuilnisbak geworpen en dan een ommetje gemaakt langs straat. Hondjes zijn interessant, maar hij doet geen aanstalten om ernaartoe te lopen. Moest Pharos dat nu eens doorhebben :lol:
Langs het fietspad veel gesnuffeld, de neuzen vaak tegen of bij elkaar. Pip houdt Pharos wel in de gaten en als Pharos dichterbij komt, gaat Pip uit de weg. Pip heeft veel aandacht voor de omgeving. Mooi rechtop staat ie dan, te kijken. Dat ik dan denk: 'wat zie jij toch?' :lol:
Een koppel gedwarst met een hondje. Mooi doen zitten, alletwee. Pharos wil er dan naartoe, maar ook hier weer een voorbeeldige Pip. Daarna kwam ik nog een fietser tegen. Pip was ver vooraan de flexi en als ik zeg (bij Pharos) kom hier, dan komt Pharos meteen terug. Bij Pip was het dus zo niet. Hij blijft staan. Ik even in paniek want met die fietsers weet je maar nooit. Ik had geluk.
"Het is zondag, we hebben tijd" glimlachte de man, terwijl ik Pip dichterbij trok. Maar Pip doet niets, hij kijkt alleen maar.
Langs straat kijkt hij wel naar de wagens, maar misschien ligt dat aan het feit dat ie 'zoekend' is naar zijn (nu) voormalige baasjes.

Verderop teefje langs de draad. Pharos heeft die meteen gezien en ravot ermee (met de draad ertussen). Pip heeft geen aandacht. Hij lijkt het ook niet te zien dat Pharos capriolen staat uit te halen. Het is pas wanneer Pharos langs de draad begint te rennen, dat hij 'merkt' dat er iets gaande is. Dan gaat ie ook even snuffelen aan de hond - wat ik beloon. Geen gegrom of tandjes bloot. Zijn oren achteruit dat wel. Pharos blijft intussen actief met de hond - we stappen ook verder. Na een plasje tegen de laatste grassprieten van de tuin schreden we verder tot bij de ganzen. Ik heb met opzet deze route gekozen. Hij doet niets naar de ganzen... De ganzen maken veel kabaal en ik moet Pharos naar me toe roepen (hij was los) omdat ik vond dat er ééntje toch redelijk dichtbij kwam blazen.
Het hondje die we wat later tegenkomen - en begint te blaffen naar mijn kooikers - interreseert hem ook niet. Pharos wou er naartoe, maar vakkundig weggeleid. Ik zou niet willen dat Pip het gedrag van Pharos aanleert.

Terug thuis Pip de tuin in, Pharos de tuin in.
Pip tuigje af... Pharos tuigje af... foutje... Dat had ik omgekeerd moeten doen. Pas beseft toen ik met Pharos bezig was.

Overal waar we de straat oversteken doe ik Pip (en bijgevolg Pharos) zitten. Als ze eerder dan mij aan de straat komen - Pip nog aan de lijn, maar wel 'los' aan de lijn - zeg ik wachten.
Op deze manier leert Pip wat het commando 'Wachten' inhoudt.

In huis zoekt ie nog wat uit hoe en wat. Als Chucky in de weg komt staan, kijkt hij naar mij of Hans in de hoop dat we hem gaan roepen... maar dat doen we niet. Het is aan hen zelf om te beslissen wat er gedaan moet worden.
Idem bij Pharos. Pharos likte de voeten van Hans. Pip kwam kijken. Pharos gaat niets doen, daar ben ik zeker van. Pip had ook al de voeten van Hans gelikt, dus hielden we dat wat in 't oog. Maar toen we zeiden dat 'ze' braaf waren, is Pip naar zijn mand gegaan.

Voor de moment lijkt het er dus op dat Pip Pharos erkent als zijn meerdere.

Tijdens de middag

Hans is de kok in huis en zowel Chucky als Pip zijn 'eetbelust'... Eerste moment niets te merken. Chucky staat te kijken, loopt rond. Pip loopt rond. Geen probleem
en dan ineens denkt Pip: 'dat is hier allemaal van mij' en hij hapt naar Chucky. Chucky reageert en Hans reageert. Pip meteen onder de indruk en voor de rest van de tijd is hij de keuken niet meer in geweest. Ook terwijl we zelf aten, begaf hij zich niet dichterbij.

Tijdens de namiddag

Hij kijkt naar buiten en gromt lichtjes. Ik vraag me af waarom. Misschien omdat hij zichzelf in de ruit ziet...
Er stopt een wagen net thv het grote raam in onze woonkamer en dat is voor hem aanleiding om te grommen en te blaffen en met z'n voorpoten op ons vensterbank te gaan staan.
Wij willen dat niet en sowieso heb ik erop gereageerd door hem terug te roepen. Niet kwaadgemaakt, gewoon 'Pip hier'. Hij is teruggekeerd en ging toen weer liggen op 't matje bij het raam.
Hans komt uit de badkamer, gaat in de zetel zitten... en steekt de televisie aan. Intussen komen de mensen van de wagen terug. Maar hij is zodanig gebiologeerd door de televisie, dat hij niet ziet dat de mensen terug zijn gekomen en zijn vertrokken :lol:

Hij ligt blijkbaar graag aan de voeten of erop... Hans: 'ik kan mijn voeten niet bewegen.'  :hihi:

Pharos en Pip: mijden elkaar wat. OF eerder, houden elkaar wat in het oog.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2018, 01:17:57 am door *~*DF*~* »

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal