Auteur Topic: nav een uitspraak van Jaak Pijpen...  (gelezen 3654 keer)

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
nav een uitspraak van Jaak Pijpen...
« Gepost op: december 30, 2017, 01:21:28 am »
Citaat
Jaak Pijpen ziet de laatste jaren een tendens dat honden te veel gezien worden als volwaardig gezinslid. “Er is het gevaar dat je je hond te veel als een mens gaat behandelen. Je mag hem niet te veel bruuskeren, hij moet zacht aangepakt worden enzovoort”, zegt Pijpen in "De afspraak". “Wij pleiten voor een rangorde. Toen honden vroeger in het wild leefden, was er ook een rangorde in zijn roedel. Als de hond in een gezin komt, moet hij de allerlaagste plaats krijgen. Dat gebeurt tegenwoordig minder en minder.”

volledig artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/19/jaak-pijpen--_we-behandelen-honden-te-veel-als-mens--een-hond-mo/

Ik vind: 'zolang er geen problemen gevormd worden in het gezin, is er op zich niets aan de hand...

anders is als je bijv je hond - las ik ergens online nog gisteren - je hond aanleert dat hij vanaf 04u00 op bed mag komen, hij uit zichzelf om 03u00 afkomt gedrenteld en als hij zijn zin niet krijgt, hij begint te janken voor dood.

Iemand zei: 'zet hem toch op bed... het is gezever dat je je hond moet laten piepen - omdat hij 'volgens de boekjes' dan zou leren dat hij niet gehoord wordt en uit zichzelf stopt - ...

In mijn ogen is deze hond zijn rang aan het verhogen ten opzichte van zijn baas...

Nu soit. Ik maak uit de tekst van Jaak Pijpen op, dat hij liever teruggrijpt naar 'een hond afstraffen' ... iets waar we bijna vanaf zijn... stokken, riemen, harde rukken...

en dat voor iemand die een hondenblad uitgeeft vol beloningsgerichte zaken.

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Xtreme Nails
Re: nav een uitspraak van Jaak Pijpen...
« Reactie #1 Gepost op: december 30, 2017, 10:11:06 am »
Ik ben volledig tegen de al lang achterhaalde "rangorde" gedachte. Als je je honden op bed laat om 4 uur, waarom zou dat niet mogen om 3 uur? Een hond kan de klok niet lezen en snapt niet waarom de ene keer wel, de andere keer niet. Heeft niks met rangorde verhogen te maken, de hond wil lekker dicht bij zijn baasje liggen waar het baasje ook ligt. Een hond ziet ons als mensen en niet als gelijke waar hij zijn rangorde moet bepalen. Hetgeen dat bij vele mis gaat is dat ineens alles mag. Een hond opvoeden verschilt niet van een kind opvoeden. Consequent zijn op een eerlijke manier.
Jaak Pijpen.......schande die man zijn uitspraken, maar helaas ook nog dagelijkse kost op veel hondenscholen waar ze in die zever blijven geloven. (O.a. onze hondenschool). Inderdaad in de Woef staan heel andere dingen. Voor mij is Sjaak Pijpen dan ook geen dierenvriend, maar iemand die een blad uitbrengt voor de centen en voor niks anders. Moest hij een dierenvriend zijn zou hij ook geen advertenties toelaten van broodfokkers......
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal