Goedemorgen Agentschap Natuur en Bos, afdeling Jacht.Voor zover ik me herinner werd er tot aan de winter van 2012 – 2013 verboden om te jagen wanneer er sneeuw ligt op het Vlaamse deel van België…De winter van 2013 was er eentje waarin de sneeuw lang bleef liggen en jullie pasten het reglement betreffende de jacht aan…Zo heb ik het onthouden… Maar nu is mijn vraag: is dat reglement dan enkel van toepassing geweest op die bepaalde winter of is het reglement behouden voor altijd?Nog een vraagje:Op 9 december heb ik een wandelingske gedaan in de regio Brielen (Ieper).Ik dacht altijd dat jagers fluohesjes moesten dragen… Niet dat het mij stoort dat ze wel of niet aanhebben, maar ik merkte op dat de jager in dit geval in gewone jachtkledij was…Of zijn er uitzonderingen?Nog een vraagje, … Mijn jongste hond heeft het niet zo voor knallen… Ik weet dat er geen verplichting is om aan te duiden waar er gejaagd wordt, omdat in Vlaanderen niet gejaagd wordt in openbare bossen – in tegenstelling tot in Wallonië, waar dan wel aangeduid wordt wanneer niet, wanneer wel…(en omdat het groot wild betreft)Is er geen mogelijkheid tot het opstellen van een website ‘www.waarwordtgejaagd.be’ bijvoorbeeld… waarop de wandelaar (met honden) kan zien waar er gejaagd wordt op die dag, dat uur… zodat we rekening kunnen houden daarmee als we besluiten een toer te gaan doen …Speciaal van Oostende naar Brielen… kom je daar dan toe, wil je de wandeling aanvatten en je hond die stokstijf stil blijft staan… Geen voet meer wil verzetten omdat er constant geknald wordt… het is geen pretje.Het is slechts een vraag,… volgens mij is dat toch haalbaar? Gezien jagers moeten aanvragen waar en wanneer ze willen jagen.Tim Meulemeester
Wanneer het lang en hard vriest, heeft dat ook gevolgen voor de dieren. Aanhoudende winterkou kan de meeste diersoorten, ook het jachtwild, verzwakken. Een tijdelijke schorsing van de jacht geeft de dieren de nodige rust. De administrateur-generaal maakt voor de opschorting van de jacht gebruik van het nieuwe instrument in het jachtvoorwaardenbesluit. Dat laat haar toe om de jacht op te schorten om redenen van natuurbehoud.Volgens Art. 7. van het jachtvoorwaardenbesluit : Als het sneeuwt op de locatie waar wordt gejaagd en de sneeuwlaag een dikte van vijf centimeter bereikt, wordt de jacht opgeschort. De opschorting duurt tot 24 uur na het vallen van de laatste sneeuw. Het is niet verplicht, maar wel aangeraden om fluo-kledij te dragen.In het praktisch jachtexamen bestaat er een onderdeel “veilig omgaan met vuurwapens en munitie op het terreinâ€Â. Daarbij wordt nagegaan of de kandidaat veilig kan omgaan met vuurwapens en munitie in een situatie die sterk vergelijkbaar is met het uitoefenen van de jachtdaad in de praktijk.Uit uw schrijven kan ik echter opmaken dat vooral de schrikreactie van uw dieren u zorgen baart. Sommige dieren kunnen inderdaad extreme schrikreacties vertonen bij het horen van een schot. Vaak is dat gerelateerd aan een nare ervaring uit het verleden. In de meeste gevallen hebben dieren hooguit een reactie van opwinding bij het horen van schoten. Er zijn er in de wetgeving geen specifieke afstandsregels ingebouwd ten opzicht van dieren. De meeste jagers houden evenwel rekening met de reacties van dieren en passen zich daaraan aan. Ze kunnen echter niet instaan voor de reactie van de dieren. Het lijkt daarom best om vooraf te weten wanneer er zou gejaagd worden. In dat opzicht stel ik voor om met open geest te proberen overleggen met de plaatselijke jager om tot werkbare afspraken te komen voor beide partijen. De ervaring leert dat dat een dergelijk gesprek meest sereen kan verlopen op een ander moment dan tijdens de jacht. Het lijkt dus zinvol om de plaatselijke jager eens informeel te bezoeken. Vaak brengt zo’n open gesprek de partijen dichter bij elkaar. Het is zo dat op diverse plaatsen de jagers met een simpel sms’je de diereneigenaars laten weten wanneer ze in de buurt komen jagen. De diereneigenaars kunnen volgens eigen inzicht hun dieren dan tijdelijk opstallen of verplaatsen. Om na te gaan of een plaats een jachtgebied is, kan men deze informatie opvragen bij de Arrondissementscommissaris van de provincie Oost-Vlaanderen, de heer Didier Detollenaere. Het adres van het arrondissementscommissariaat is Kalandeberg 1 9000 Gent. Het telefoonnummer is 09/267.88.26 en het mailadres is jacht.oost-vlaanderen@vlaanderen.be Ik stuur u in bijlage nog een brochure mee waarin de belangrijkste jachtbegrippen kort worden samengevat.Hopend u hiermee van dienst te zijn.Met vriendelijke groeten,Vlaamse OverheidAGENTSCHAP NATUUR & BOS
Geachte, Momenteel bestaat er in Vlaanderen nog geen website met de meldingen waar er gejaagd wordt.