Auteur Topic: Chucky - kooikerhondje  (gelezen 22979 keer)

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
Chucky - kooikerhondje
« Gepost op: maart 01, 2009, 00:59:03 am »
Volgens de rasstandaard is een kooikerhondje geen allemansvriend, blaft hij amper en is hij verzot op andere honden.

Welnu, ik als eigenaar van een kooiker spreek dat volledig tegen.

Aan de andere kant laten ze je weten dat een kooiker leergierig, vriendelijk voor eigen baas en verzot is op behendigheid, fly-ball etc...

daarin geef ik ze dan weer gelijk.

Chucky is geen alleenstaand geval wanneer ik zeg dat kooikers in feite zot staan van kindjes, ook al hebben ze er nooit gekend in het gezin.

Neem nu ons gezin, drie volwassen mensen. Als er iemand op bezoek komt met een kind van ca 4 jaar, staat de kooiker daar mega-wild van. Evenwel moet ik hieraan toevoegen, ondanks zijn vriendelijkheid naar kinderen toe, dat de kooiker toch ietwat te wild is... maar dat is een eigenschap die niet alleen op kinderen van toepassing is.

ik zie een kooiker als de mini-versie van een Border Collie op vlak van beweging, spel en leergierigheid. Let ermee op, want algauw springt het de pan uit als je hem niet goed in de hand hebt. Daarom is het beter dat u consequent bent en optreedt.

Chucky zal evenmin een alleenstaand geval zijn, wanneer ik vermeld dat hij wel van mensen moet weten, maar niet zozeer van andere honden... hij is dominant tgo zijn andere huisgenoot... een kooiker alleen in huis ... daar kan ik je dus niet over inlichten.

In feite is het handiger om een kooiker wel alleen op te voeden, omdat ze je volledige aandacht vragen. Eens hij weet dat jij de baas bent en dat jij de enige bent naar waar zijn aandacht dient te gaan en hij weet dat jou aandacht volledig naar hem gaat, heb je een piekfijne kameraad in je leven. Hij wijkt geen seconde van je zijde... maar zoals ik al zei, er loopt hier nog een andere hond rond, waardoor de aandacht wordt verdeeld en hij dus ook minder aan je vast hangt. Andere geuren interesseren hem geweldig.

Een kooiker is geschikt voor zowat alle hondensporttakken, behalve voor africhting

jacht is bijv ook een hondensport die hij graag doet, als je zijn geschiedenis bekijkt, dan merk je dat een kooiker in feite tot doel had om eenden in kooien te jagen, zodat de eenden konden geringd worden...
Kooikers zijn normaal gezien dan ook echte waterratten... indien je hen op tijd met het water vertrouwd maakt.

je moet veel met hem bezig zijn, hij heeft zijn beloop nodig, hij moet alle dagen kunnen spelen, rennen naar hartelust...

Een kooiker is dus geen hondje die je de hele dag in zijn mand kan plaatsen, hij gaat niet graag mee naar plaatsen waar hijzelf niets aan heeft. Een restaurant gaat hem dus al snel vervelen, net zoals andere plaatsen waar hij dient stil te liggen. Gehoorzaamheidslessen hou je hem best bezig van tijd tot tijd... ook al is hij erg leergierig, ook dat kan hem snel vervelen.

Een kooiker is helaas niet vrij van ziektes... zorg er daarom voor dat je bij een fokker koopt die verantwoord omgaat met de bloedlijnen.

de ziektes die zoal kunnen voorkomen bij een kooiker zijn : knieluxatie, kooikerverlamming

de ziekte Von Willebrand: erfelijke vorm van bloederziekte (Hemofilie).
Een voor de bloedstolling noodzakelijk eiwit wordt dan niet aangemaakt. Het gevolg: niet te stollen bloedingen.
Bij het wisselen van de tandjes komt dit meestal tot uiting... je hond gaat daar dood aan.

Evenzo voor Kooikerverlamming, als dit binnen het 1ste levensjaar optreedt... dodelijk gevolg.

Vacht...

een kooiker dient op zijn minst 1x per week gekamd te worden.

De kleuren van een kooiker zijn wit-rood, het rood is in platen en moet overwegen. De oren van een kooiker hebben oorbellen, dit wil zeggen: zwart haar die langer is dan de rest van het oorhaar. Niet alle kooikers hebben oorbellen, vandaar dat oorbellen niet verplicht zijn om deel te kunnen nemen aan een schoonheidsshow.

De Belgische Kooikervereniging: http://www.kooikerhondje.be
De Nederlandse Kooikervereniging: http://www.kooikerhondje.nl

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Xtreme Nails
Re:Chucky - kooikerhondje
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2009, 01:03:32 am »
Mooie voorstelling :thumbs:
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2009, 11:07:15 am »
 :hmm: ik wil foto's  :hihi:

Offline alcoppe

• pikkediefje
  • **
  • Danté en Cedric Coppejans; Hearts of Gold
    • Onze pagina
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2009, 12:16:26 pm »
een fotooke van Chuckske :foto:

Offline rita

• Verjaardagsbazin
  • Snoepertje
« Reactie #4 Gepost op: maart 01, 2009, 12:42:30 pm »
U vraagt wij posten  :mrgreen:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
« Reactie #5 Gepost op: maart 01, 2009, 21:50:34 pm »
 :thumbsup:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
Re: Chucky - kooikerhondje
« Reactie #6 Gepost op: augustus 25, 2016, 18:04:41 pm »
Intussen wordt al vergeten hoeveel jaar hij is

geboren in 2002 is dus 14.5 jaar... ik hoop dat hij de leeftijd van Dixie (17) op z'n minst mag evenaren.

In het begin van dit jaar en zelfs nog in het voorjaar zeiden we 'het is er niet aan te zien dat hij ouder aan het worden is', maar intussen zijn de eerste tekenen wel zichtbaar

vermoedelijk ook dankzij de cortisone die hij moet nemen (?) vanwege een eerder dit jaar opgelopen ziekte, is zijn haar dunner geworden op zijn hoofdje, wat maakt dat het 'volle' die je op de foto's ziet van voor dit jaar, weg is... je voelt veel beter hoe klein zijn hoofdje maar is :D

Ook vergrijzing rond de snoet en de ogen is intussen zichtbaar

Hij begint terug te plassen als een pupje - zeker in de tuin of op wandel.

Snelheid? De ene keer traag, de andere keer rap... er staat niet echt een maat op... maw, daar kan je niet op afgaan of hij oud is of wordt.

Hij zakt al eens door een voor- of achterpoot tijdens het wandelen of het gewoon stilstaan

Hij ziet niet meer zo goed, je moet hem soms echt mee gaan lokken, door je hand vlak voor zijn ogen te bewegen of op afstand met je ganse lichaam te staan 'zwaaien' zodat hij je ziet. :hihi:

Ook z'n gehoor neemt wat af. Terwijl hij vroeger 'snel' hoorde dat we z'n pot opnamen en er iets inschepten buiten de uren die vasthangen hieraan, moeten we hem toch al eens gaan halen.
Of als we tijdens het wandelen wat van hem verwijderd zijn... moet ik z'n naam luid en duidelijk herhalen eer z'n oortjes in de juiste richting staan.

Dit was een korte update van onze lieve Chucky... maar soms eens een grumpy tgo andere honden en mensen :D

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #7 Gepost op: november 24, 2016, 23:16:58 pm »
Toen Chucky pup was had ie af en toe pijnscheuten. Daarvoor gingen we naar de dierendokter en deze lwou röntgenfoto's laten nemen... zodoende

daaruit bleek dat hij een heup met een B had en een heup met een C (heupdysplasie). Je hebt  5 gradaties = van A tot E

bovendien bleek er ook artrose op zijn heup te zitten...

er waren 2 opties.

Of ik liet hem opereren en stak daar een nieuwe heup in... op zijn 2 jaar ging dat mogelijk zijn

of ik liet het zo en gaf hem pillen.

ik gaf hem pillen. Met die pillen - dankzij dit forum ontdekt (Aplazyl) worden de botten afgerond... om het simpel uit te leggen - waardoor de heup niet meer zou schuren op de heupkom.

Nooit geen probleem meer gehad van pijnscheuten

24/11/16: Chucky heeft een plotse pijnscheut :eek: Dan springt ie recht, jankt ie kort en gaat ie weg...

Met zijn leeftijd en het verminderen van de spieren en het verdwijnen van andere zaken zoals 'vetten' wellicht... komt die heuop volgens mij weer in het gedrang. In al die jaren werden zijn heupen wel nog eens nagezien en daaruit bleek dat zijn B en C samen naar een D waren gegaan.

Sowieso vind ik wel dat ie het veel beter doet met zijn D heupen dan pakweg andere honden die dat ook voor hebben... Hij waggelt wel eens wat, maar verder lijkt alles goed te verlopen.

Ik vermoed dat zijn spieren (veel gaan wandelen) daar wel voor iets tussenzitten...

Offline Nathy

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #8 Gepost op: november 26, 2016, 21:45:25 pm »
Vermoeden.? Ik ben zeker dat je wandelingen met Chuckske de redding zijn voor zijn heupen en artrose. De pillen ze ook wel een hulpmiddel geweest zijn. Maar de spieren zijn wel het belangrijkste hé ... en die kunnen maar goed ontwikkeld worden door veel te sporten of in Chuckske zijn geval : wandelen
Dikke knuffel aan Chuckske  :hartje: :hartje:
Nathy

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #9 Gepost op: november 30, 2016, 00:41:26 am »
Goed ontwikkelde spieren zijn altijd een plus!
 :knuff: :knuff:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #10 Gepost op: januari 22, 2017, 22:01:49 pm »
22/01/2017

deze morgen zakte Chucky door zijn pootjes.
Deze middag raakte hij niet recht

ik wijt het aan onze gladde vloer voor zijn pootjes. Zullen zien hoe het verder verloopt.

Hans heeft er gisteren en vandaag mee gewandeld, ging goed.

Offline Nathy

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #11 Gepost op: januari 22, 2017, 23:56:55 pm »
Oh neen Chucky-tje,
Zal stramme spiertjes hebben door de vrieskou -7, is toch wel serieus hé
En je weet wat ze zeggen bij oude mensjes : dat ze het voelen aan hun spieren of botten als het koud of slecht weer gaat worden.
Dat het maar vlug wat warmer wordt knappe Chucky  :hartje: :hartje: :hartje:
Nathy

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #12 Gepost op: maart 27, 2017, 13:31:01 pm »
Chucky een stapje achteruit... sinds een week springt hij niet meer zelfstandig in de wagen. Ik moet hem helpen. Hij doet wel nog de aanzet, maar de rest is zweven via de handen van zijn baasje. Eruit is idem...

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #13 Gepost op: maart 27, 2017, 16:33:07 pm »
 :knuff:

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #14 Gepost op: maart 27, 2017, 17:57:21 pm »
Chucky heeft dat al heel lang volgehouden - 't is niet bepaald een lage auto

en gelukkig heeft hij een baasje die hem nog jaren een handje gaat helpen  :8  :knuff:

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal