Auteur Topic: Hoe hond leren omgaan met bezoek  (gelezen 7607 keer)

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Hoe hond leren omgaan met bezoek
« Gepost op: juni 28, 2016, 19:44:33 pm »
Aangezien wij niet veel volk over de vloer krijgen, is het voor Loki altijd een moment waarop ze overenthousiast is en met zichzelf geen weg weet als er iemand aanbeld. Alsi ik later van plan ben om een B&B te starten dan zou het wel handig zijn dat ze hier mee kan omgaan dus willen we nu al oefenen (eingelijk is het gewoon ook handig dat ze iets rustiger is als er eens bezoek over de vloer komt)

Als er nu iemand aan de deur belt dan vliegt ze als een raket naar voor naar het raam om te kijken of ze iets kan zien en dit onder een oorverdovend kabaal. Aangezien de persoon voor de deur staat en niet voor het raam is dit dus niet mogelijk dus dan verplaatst ze zich naar de deur van de gang en probeert zoveel mogelijk geur op te vangen vanonder de deurkier. Wanneer ze dit doet dan laten we haar zitten zodat ze rustiger wordt. (Meestal lukt dit wel na enkele seconden)

Maar als de persoon dan binnenkomt dat is ze terug een bommetje die op ontploffen staat en begint ze terug luidkeels te blaffen op hoge toon van enthousiasme en springt ze tegen de persoon op. Dan zeggen we tegen het bezoek dat ze haar moeten negeren (wat voor sommigen moeilijk is omdat ze écht uitbundig tegen hen opspringt) en geef ik haar een botje of een speeltje die ze in haar muil moet nemen (soms geef ik haar ook gewoon het commando 'pak je...') zodat het geblaf iets gedempt zou zijn, want ze blijft blaffen met het voorwerp in haar muil  :hihi:

Nu was onze vraag:
Hoe hebben jullie je honden geleerd om te gaan met bezoek en is de manier waarop we bezig zijn goed of hebben jullie nog andere tips?
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
Re: Hoe hond leren omgaan met bezoek
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2016, 19:51:45 pm »
Wij hebben een tijd zelf aan de voordeur aangebeld om de grootste opwinding al wat 'af te leren' er was dan immers helemaal niks spannends, het waren wij maar... en dat lukte.

Maar verder is het inderdaad een kwestie van negeren en hopen dat het ooit betert  :lol: ofwel onder appel zetten en op een bepaalde plaats laten blijven, wat met 1 hond wel zou moeten lukken. Bij ons is dat een boeltje en gaan ze gewoon even in afzondering  :hihi:

Offline viviane

• Ploeteraartje
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2016, 19:57:02 pm »
Ché blijft bij mijn man zitten terwijl ik de deur ga open doen, hij moet rustig blijven zitten tot we hem zeggen dat hij het bezoek mag gaan begroeten, hij moet rustig blijven anders moet hij wachten tot hij het is hoe lang het ook duurt, dat lukt nu redelijk goed, hij krijgt dan ook een snoepje van het bezoek ook moet hij een poot geven voor hij het snoepje krijgt 

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2016, 16:43:33 pm »
Wij hebben een tijd zelf aan de voordeur aangebeld om de grootste opwinding al wat 'af te leren' er was dan immers helemaal niks spannends, het waren wij maar... en dat lukte.

Maar verder is het inderdaad een kwestie van negeren en hopen dat het ooit betert  :lol: ofwel onder appel zetten en op een bepaalde plaats laten blijven, wat met 1 hond wel zou moeten lukken. Bij ons is dat een boeltje en gaan ze gewoon even in afzondering  :hihi:

Aan dat 1ste hebben we ook al gedacht en we zullen hier inderdaad op oefenen zodat het geluid van de bel niet meer zo speciaal is. En ik kan mijn schoonvader ook nog altijd inschakelen om 'belletje trek' te komen doen als hij bij de buren zit  :hihi:

Dat onder appel zetten heb ik geprobeerd maar je ziet dat ze de opwinding dan opbouwt tot ze met zichzelf geen weg meer kan en dan blijft ze ook niet op haar plaats. In het begin staken we haar buiten maar vond dit ook niet de ideale oplossing omdat ze ook met die situatie moet kunnen omgaan.

Ché blijft bij mijn man zitten terwijl ik de deur ga open doen, hij moet rustig blijven zitten tot we hem zeggen dat hij het bezoek mag gaan begroeten, hij moet rustig blijven anders moet hij wachten tot hij het is hoe lang het ook duurt, dat lukt nu redelijk goed, hij krijgt dan ook een snoepje van het bezoek ook moet hij een poot geven voor hij het snoepje krijgt 

Houdt je man Ché dan vast? want wij laten Loki ook zitten bij de persoon die de deur niet gaat open gaan doen en dit lukt voor even tot het bezoek binnenkomt want dan 'vliegt' ze vol energie op die persoon af. Het 'probleem' is dat Loki niet goed overeen komt met het begrip 'geduld'  :hihi: Mensen die haar kennen, zullen wel begrijpen wat ik bedoel  :winkt:
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline viviane

• Ploeteraartje
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juni 29, 2016, 17:57:47 pm »

Houdt je man Ché dan vast? want wij laten Loki ook zitten bij de persoon die de deur niet gaat open gaan doen en dit lukt voor even tot het bezoek binnenkomt want dan 'vliegt' ze vol energie op die persoon af. Het 'probleem' is dat Loki niet goed overeen komt met het begrip 'geduld'  :hihi: Mensen die haar kennen, zullen wel begrijpen wat ik bedoel  :winkt:
[/quote]

Nee Ché zit naast mijn man, en hij moet blijven zitten tot hij rustig is, in het begin hield mijn man hem vast maar nu weet het dat als hij niet kalm is hij niet mag dag zegen en geen snoepje krijgt, als de bel gaat begint hij te blaffen en loopt hij direct naar mijn man dan zwijgt en blijf wachten

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2016, 16:03:40 pm »
Dit zal ik in gedachten houden  :thumbs:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: juli 11, 2016, 23:11:23 pm »
Wij hebben daar nooit specifiek op moeten trainen bij Pharos...

en mijn vorige honden (waren o.m. Dixie en de honden van m'n ouders) werden door m'n vader 'opgesloten' in een aparte kamer, omdat dat "lastig is met een hond erbij als er bezoek is"  :rolleyes:

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2016, 01:00:20 am »
Met mensen die graag honden hebben mogen ze los erbij en lekker gek doen. Das 1 minuutje en dan zijn ze stil. Bij mensen (gelukkig enkel mijn schoonouders) die niks van dieren moeten gaan ze achter het hekje in de keuken waar ze ook zitten als ik moet werken, dus dat zijn ze gewoon.
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2016, 15:48:45 pm »
In het begin staken we haar buiten als er bezoek kwam maar dan stond ze aan de ruit te blaffen zolang tot ze de aandacht kreeg. Aangezien er niet veel bezoek over de vloer komt (en de bel dus ook niet veel gaat  :hihi:) is dit voor haar altijd een moment vol opwinding. Ik ben nu bezig de boekjes van Turid Rugaas aan het lezen (Het blafgedrag van honden) en daar staat er per toeval ook in hoe je je hond moet leren rustig zijn als er bezoek komt.

1ste stap:
Eerst de hond leren wennen aan het geluid van de deurbel: deur van de gang en voordeur open laten staan (zorg er wel voor dat er iemand anders bij is of dat de hond zéker niet weg kan naar buiten!) en dan zelf aanbellen. Het is belangrijk dat de hond ziet dat JIJ het bent die aanbeld. Geef geen reactie als de hond blaft/jankt.  Na een paar keer zal ze het geluid gewend worden en het niet meer zo speciaal vinden omdat er verder niks gebeurt.

2de stap: (pas wanneer de hond rustig blijft bij het horen van de bel)
Laat iemand anders die in huis is, aanbellen zodat de hond het ziet. Aangezien de hond nu gewend is aan het geluid, zal hij blaffen voor het binnekomend bezoek. Wanneer hij ziet dat het iemand is die alreeds binnen was, hoeft hij hier niet meer enthousiast voor te worden.

3de stap:
Als de hond bij stap 2 ook rustig blijft dan kan je die andere persoon naar buiten laten gaan en laten aanbellen. Mocht de hond weer beginnen blaffen dan blijf je gewoon rustig staan tot hij weer stil wordt. Vervolgens open je de deur langzaam op een kier en stop je direct als de hond begint te blaffen. Doe de deur pas weer iets verder open als de hond rustig is.

Ga door met het oefenen van de kleine stapjes tot de helper kan binnenkomen zonder dat de hond begint te blaffen.
Laat de helper binnenkomen en zitten. (Herhaal dit meerdere keren in de oefening)

Voorlopig zitten we nu nog maar aan stap 1 maar je merkt dat ze al minder enthousiast wordt telkens ze de bel hoort.
Ik hou jullie up-to-date met de vorderingen  :winkt:

Offline Linda

• Jankertje
    • Hondenforum
« Reactie #9 Gepost op: juli 12, 2016, 17:07:20 pm »
Succes en wat goed dat Loki al minder enthousiast wordt telkens ze de bel hoort.
Groetjes, Linda

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: oktober 18, 2016, 01:08:43 am »
hoe gaat het met de update? :tong:

stap 1 sla ik eigenlijk altijd over. Ik heb gezegd tegen mijn broer - ivm Pharos - dat ie moet aanbellen als hij op bezoek kwam... wat ie ook gedaan heeft... maar de meeste van ons bezoek komt gewoon langsachter. En ook dat is belangrijk, dat er geen grommer aan die deur gaat staan... Pharos leerde wel wat van Chucky...
dat blaffen hé

maar op een dag was baas 2 thuis (ik dan) en er belde iemand aan en ik zag hem af komen lopen en blaffen en ik heb hem zo 2x redelijk kort na elkaar kunnen doen verschieten omdat ik eerst op hem reageerde en dan pas de voordeur opendeed. De mensen moesten maar wachten  :hmpf: terwijl Hans het omgekeerd deed... "Pharos nee" heel simpel en dan naar de voordeur, deur open en intussen bleef die maar blaffen. Wat ik dus geen oplossing vond  :hmpf:

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2016, 16:20:43 pm »
update blijft achterwege wegens 2 redenen:
- weinig bezoekers
- persoon die er zich mee bezig zou houden om het haar aan te leren, is het vergeten... :hihi:

Offline viviane

• Ploeteraartje
  • *
« Reactie #12 Gepost op: oktober 20, 2016, 18:42:47 pm »
 :rofl: :rofl: :hihi:

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #13 Gepost op: oktober 20, 2016, 22:44:21 pm »
 :roflol: :roflol:
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal