Auteur Topic: Opwarmen voor en afkoelen na Agility-training  (gelezen 5946 keer)

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Opwarmen voor en afkoelen na Agility-training
« Gepost op: januari 27, 2016, 19:09:37 pm »
Hey,

ik weet dat agility een intensieve sport is zowel voor het baasje als voor de hond.
Daarom heeft de trainster ook gezegd dat we moeten zorgen dat Loki goed opgewarmd is voor ze eraan begint en nadien moeten we haar rustig laten afkoelen. Op deze manier zal ze niet stijf worden de volgende dag en er normaal geen hinder van ondervinden.

Voor de afkoeling gaan we samen (met de groep) na de training nog een wandeling gaan doen van ongeveer een half uurke. Dus dat is wel goed. Maar voor de opwarming moeten we zelf zorgen.

Mijn vraag was nu wat je dan doet als opwarming?
Ook gewoon wandelen of joggen/lopen; en voor hoelang...
Of doen jullie bepaalde oefeningen om de spieren op te warmen?
En bestaat er iets als 'stretchen' voor een hond?  :denk:
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
Re: Opwarmen voor en afkoelen na Agility-training
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2016, 22:11:09 pm »
Heb ik nooit gedaan eigenlijk... kan je dus niet helpen.

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline yvy

• Kwijlfabriekske
  • *
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2016, 23:09:22 pm »
Ik kan je daarop ook geen antwoord geven....

Denk dat 99% van de deelnemers geen opwarming doet
www.bloggen.be/doggylover

-   Manchester Terrier & Chihuahua -

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 01, 2016, 19:06:14 pm »
Het schijnt nochtans wel belangrijk te zijn. Vooral eenmaal ze veel parcouren moeten doen omdat het anders niet goed is voor hun spieren en ze meer kans hebben op kwetsuren.

Heb zelf eens rondgezocht op het internet en daar doen ze meestal een wandeling op voorhand en laten ze de hond enkele korte sprintjes doen om de spieren op te warmen.
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2016, 10:55:49 am »
Nooit last gehad van kwetsuren bij Dixie. Zal een beetje afhangen van hond tot hond ...

ook wat je ervoor loopt te doen in het algemeent. Met Dixie moest ik geen ganse ritten gaan uitspoken of met hem langs andere mensen passeren. Altijd zo snel mogelijk dat veld op... anders had ie andere geuren te pakken en was 't gedaan voor de rest van de dag. Kom je dan bijv van Zedelgem naar 't uiterste van 't land (ardennen ergens)...

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2016, 19:28:35 pm »
Enkele opwarmingsoefeningen die we vandaag geleerd hebben.

Bankje:
Deze oefening is goed voor de polsen.
Laat de hond met z'n voorpoten op het bankje staan. Geef een snoepje.
Doe hetzelfde met de achterpoten.
Deze oefening is dan goed voor de achterhandspieren.

8'tje rond de benen:
Deze oefening is goed voor de rompspieren.
De hond start in de 'zit voor' positie. Je hebt in beide handen een snoepje. De rechtehand hou je voor de neus van de hond (als lokmiddel). De linkerhand hou je achter je linkerbeen en zo lok je haar door je benen naar links. Als ze terug in startpositie staat (recht voor je) dan geef je het snoepje uit je linkerhand. Nu lok je met je linkerhand en leidt je met de rechter. Terug belonen in startpositie.

Cirkeltje draaien:
Deze oefening is goed voor de wervelkolom.
Hou een snoepje voor de neus en laat ze een rondje draaien. (Zo dicht mogelijk rond hun eigen as)
Vergeet niet om ook de andere kant te doen.

Buikspieroefening:
Het woord zegt het zelf, is goed voor de buikspieren.
Laat de hond staan. Hou je rechterarm onder de buik (maar raak de hond niet aan) en met je linkerhand lok je de hond naar de vloer (recht naar beneden met een snoepje). Doordat je arm onder de buik hangt, gaat de hond niet door zijn achterpoten maar enkel door z'n voorpoten en zo rekken ze hun buikspieren.

Nekoefeningen:
Deze oefening is goed voor de nekspieren.
Laat de hond op een verhoogje staan. (kijkend naar jou) Hou een snoepje in linker en ene in je rechterhand. Plaats je linkerhand rechts van de kop van de hond (dus de hond draait z'n kop naar rechts), geef het snoepje. Plaats de rechthand nu links van de kop en geef het snoepje.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #6 Gepost op: april 18, 2016, 23:22:09 pm »
en ze zijn al moe nog voor ze begonnen zijn :tong:

tof om het te laten weten  :thumbs:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2016, 18:36:49 pm »
Op de training probeer ik toch steeds op voorhand enkele van deze opwarmingsoefeningen te doen, zo komt ze ook in de drive  :tong:
Ik merk inderdaad op dat bijna niemand het doet (behalve Katinka en Kelly zelf die doen het ook altijd).

De opwarmingsoefeningen zijn kort en niet zo intens. Meestal is dit iets van een 5 tot 10 minuutjes.
In het laatste filmpje van Loki in de agility kan je enkele van die oefeningen zien. Die deed ik toen tussendoor om haar bezig te houden terwijl we op onze beurt moesten wachten.  :twister:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #8 Gepost op: juni 19, 2016, 10:21:57 am »
Ik herinner me nu, dat we op 't eind van Dixie's agilityleven, wel eerst wat moesten wandelen op het terrein (zoals in de gehoorzaamheid) maar verder dus niets speciaals. 'k Vermoed dat het 'toen' nog in de beginfase van de agility in België zat en dat er nog veel aan te veranderen was...

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal