Auteur Topic: Loki stapt in de Agility-wereld  (gelezen 44669 keer)

Offline Nathy

• Wriemelkontje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: Loki stapt in de Agility-wereld
« Reactie #60 Gepost op: september 26, 2016, 17:37:33 pm »
Als ik zo Loki bezig zie en ook de andere hondjes ... vind ik het jammer dat ik Agility dan toch niet heb gedaan met Lina ...
Het ziet er echt heel leuk uit en je ziet de pretlichtjes in de ogen van Loki tijdens de Agility

Topfotografen  :hmm: - niet overdrijven hé  :hihi:
De foto's komen er aan ... het was echt leuk om te doen, maar 'k ga nog enkele keren moeten komen, want 'k moet mijn plaatsje nog vinden een ook de timing wat beter inschatten ...
zoals Agility een kwestie van trainen en oefenen is, ja zo is ook fotografie  :winkt:
Nathy

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #61 Gepost op: oktober 09, 2016, 17:36:54 pm »
Hierbij nog enkele fotokes zoals beloofd:

een hoogtesprong:

De vertesprong:

" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #62 Gepost op: oktober 09, 2016, 17:48:41 pm »
Donderdag 06/10/'16:

Deze avond was het een behoorlijk technisch parcour die duidelijk te moeilijk was voor Loki. Er zaten veel wissels tussen en daar frustreerde ze zich aardig op. Hierdoor is ze weer beginnen pitsen en volgens Katinka zou ik dit niet mogen tollereren maar dan moet ik stoppen met oefenen. Ondertussen heb ik ontdekt dat ze begint te pitchen als de stress en de frustratie haar écht te veel wordt en ze geen andere uitweg meer ziet. Dan probeer ik de stressfactoren te verminderen en de oefeningen te vereenvoudigen zodat ze niet meer zo gestressed moet zijn.  Als je iets nieuws moet leren dan kan het eenmaal frustrerend zijn als je het niet onmiddelijk onder de knie hebt. Ze pitst al niet meer zo hevig als toen ze het de 1ste keer deed en kan haar ook onmiddelijk doen stoppen. De stress werd haar op een gegeven moment zo veel dat ze zelfs weg liep naar de gehoorzaamheid. De volgende keer dat ze aan de beurt was, wou ze zelf niet meer over 1 horde. Dus het parcour gelaten voor wat het was en een deel van het parcour op eigen manier mogen uitvoeren waardoor het voor haar niet zo moeilijk was en terug leuk werd. Toen de stress er af was en ze enkele keren een eenvoudig gedeelte zonder wissels perfect had uitgevoerd, heb ik de training gelaten voor wat het was. De zaterdag zouden we meer oefenen op de wissels en het technische gedeelte.

Zaterdag 08/10/'16:

Vandaag gingen we dus oefenen op de wissels. We hadden hetzelfde parcour uitgezet en voor Loki gingen we het opdelen in verschillende stukken. De eenvoudige stukken zoals: tunnel, horde, ver, horde; waren geen probleem tot we aan de tunnel kwamen waar ze langs mijn rechterkant naar binnen moest. Telkens ik wisselde van kant, weigerde ze om de tunnel in te gaan. Eerst dacht ik dat ze niet durfde maar toen ik een ingeving kreeg en haar langs mijn linkerkant in de tunnel stuurde, deed ze het wel. Zolang ze links van mij moest lopen, deed ze al haar toestellen maar vanaf dat het moeilijker werd en er wissels bijkwamen waardoor ze langs rechts van mij moest komen, snapte ze het niet en begon ze weer te pitsen. Toen merkte ik op (wat Benny blijkbaar de donderdag al tegen Katinka ook had gezegd) dat Loki moeite had om rechts van mij te werken. Wat eigenlijk logisch is want in de gehoorzaamheid hebben we altijd geleerd om haar langs 1 kant te houden (links dus). Nu heb ik de opdracht gekregen om meer rechts met haar te trainen. Eenvoudigweg door bv. tijdens het wandelen de leiband ook in mijn rechterhand te nemen zodat ze rechts moet lopen. Een tip die ik hiervoor gekregen heb, is om naar de markt te gaan achter 1 kg appelen. Door het gewicht zal je de zak niet continu in je ene hand houden dus ben je verplicht om te wisselen.  :lol:
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #63 Gepost op: oktober 22, 2016, 19:23:07 pm »
Zaterdag 22/10/'16:

Voor de mensen die vanaf het begin meevolgen, weten jullie dat Loki af en toe haar 'pits'-momenten had zoals ik ze noem. Deze week heb ik een goeie babbel gehad met Cecilia (de eigenares van Lotka, Loki haar vader), zij doet competitief agility met Lotka en heeft al jaren ervaring met Lapinporokoira's. Toen ik haar ons probleem uitlegde, wist zij mij het ene en het andere te vertellen waardoor ik het waarom beter begreep.

Aangezien ze onzeker is, is het beter om haar over kortere stukken te belonen en ook als de oefening niet correct is uitgevoerd. Op deze manier beloon ik haar voor het proberen en wanneer ze het parcour perfect heeft uitgevoerd dan krijgt ze de 'jackpot' zoals ze een extra, grote beloning noemen.  Ook moet ik een woord of handeling gebruiken waaruit ze kan opmaken dat de oefening niet correct is uitgevoerd en dat ik of zij een fout heeft gemaakt maar dat we het gewoon opnieuw zullen proberen.

Vandaag hebben we dit dus voor de 1ste keer uitgetest (aangezien het water donderdag met bakken uit de hemel viel)
en het is gelukt!!!!  :joepie: Geen enkele blauwe plek, geen hap naar mijn handen/armen, enkel af en toe wat gefrustreerder blaffen toen ik iets verkeerd deed.  :clap:

Het werken aan de rechterkant verloopt nu zonder problemen. Volgende stap is nu het vooruit sturen door een tunnel na een horde want ik kan niet meer mee met haar snelheid   :hihi: Ze is zodanig gewend dat ik meeloop dat ze zelf blijft staan als ik stop. Als ik het commando 'door' al zeg op het moment dat ze nog over de horde 'vliegt' dan begrijpt ze het wel maar mijn timing is niet altijd perfect. Dus eigenlijk is het meer ik die moet oefenen om alles veel sneller te zeggen  :mrgreen:
Ook moet ik er op letten dat ik het commando 'links' en 'rechts' gebruik als ze over en rond de horde moet ipv gewoon over te zeggen en haar te tonen hoe het moet. Geleidelijk aan stapjes terug zetten en minder tonen zodat ze het zelf enkel op commando kan.

Vandaag heeft ze wel een mooi complement gekregen van Katinka dat als ze wil, ze zo'n mooie parcours kan lopen maar ze moet zin hebben. Wie weet wordt ze toch ooit nog een wedstrijd-hondje  :banaan03:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #64 Gepost op: november 25, 2016, 18:49:07 pm »
Donderdag 24/11/'16:

Het is alweer een tijdje geleden maar er was niet zoveel verandering meer. We hebben een hele tijd uitgezocht hoe we Loki konden aanleren om aan mijn rechterkant door een tunnel te gaan en vorig weekend (zat. 19/11/'16)  hadden we eindelijk de oplossing gevonden. We hadden het parcour vereenvoudigd door gewoon hordes in verschillende hoeken na elkaar te zetten met hier en daar een tunnel tussen die in een u-vorm lag. Zolang ze links liep, ging alles vlot tot het moment dat ze aan mijn rechterkant uitkwam en zo door de tunnel moest dan weigerde ze abrupt. Verschillende posities geprobeerd maar het wou niet lukken tot ik op het lumineuze idee kwam om haar achtereenvolgens links en rechts door de tunnel te sturen en haar telkens te belonen. Na dit 4 keer gedaan te hebben, had ze het door. Ze wist wat ik van haar verwachtte! Dankzij het denkwerk van mijn teamgenoten hadden we de oplossing gevonden.  :biertje:

Donderdagavond gingen we de goeie weg dus verder zetten. Ik hield rekening met het feit dat het weer donker was dus dat het mss moeilijker ging zijn voor onze meid. Tot mijn (en die van de rest) grote verbazing had ze geen probleem met de donkere gaten van de tunnels of de schaduwen. Het enigste waar ze in het begin een grote afleiding van had, waren de afgekraakte takken die op het veld rondgestrooid lagen van een afgekraakte grote tak. Toen we het plein opkwamen, zagen we die liggen (waarsch. met die stormwinden afgekraakt) over de helft van ons terrein. Aangezien er op dat moment geen mannen aanwezig waren, hebben wij 3 kloeke dames maar de handen uit de mouwen gestoken om die forse boomstronk aan de kant te leggen. Nadat we het plein hadden vrijgemaakt van alle losliggende takken en de hondjes natuurlijk vol liefde geholpen hebben  :hihi:, konden we met de training beginnen.
Het was een parcourtje van 22 oefeningen en ze ging er vlotjes doorheen. Ik moet enkel nog opletten dat ik ietsje blijf doorlopen wanneer ze over een horde moet en direct een bocht naar links of rechts moet nemen ipv te stoppen en om me om te draaien. Ik moet ook nog meer oefenen op het commando zodat Loki ook hoort wat de bedoeling is en zo de link legt. Nu stopt ze pal voor de horde en kijkt me met vragende ogen aan. Voor mij is die manier natuurlijk iets moeilijker want ik moet dan plots stoppen en direct omdraaien en dan heb ik meer risico om op mijn bakkes te belanden (vooral in de herfst met de 'slijkerige' ondergrond).
En het pitsen is (voorlopig) volledig verleden tijd.  :banaan03:

Binnenkort zal ik wel weer eens een filmpje plaatsen om onze evolutie te zien  :winkt:

Offline viviane

• Ploeteraartje
  • *
« Reactie #65 Gepost op: november 25, 2016, 18:56:39 pm »
 :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Offline Nathy

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #66 Gepost op: november 26, 2016, 22:05:30 pm »
Supergoe bezig samen  :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs:
Ja, baasje moet ook soms nog leren hé ... wijzigingen zijn niet gemakkelijk hé
Maar jullie zijn echt een topteam ... na kerst en nieuw kom ik nog eens kijken (curieuskeneuzen hé  :winkt:)
Nathy

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
« Reactie #67 Gepost op: november 27, 2016, 23:13:00 pm »
ivm dat op je bakkes gaan  :hihi: tapschoenen (voetbalschoenen) zijn een oplossing :wink:

Fijn dat het goed gaat in de agility met je meid :thumbs:

@Nathy: 'baasje moet ook nog leren'...

99% van de fouten ligt gewoon bij 't baasje. Of je maakt een verkeerde beweging met de hand of je lichaamshouding is niet correct of je staat voor een horde zonder dat je het beseft en daardoor je hond die horde niet ziet... je maakt een te late wissel of een te snelle wissel... of je bent te laat met je commando waardoor je hond zich afvraagt wat er nu volgt (dat heb ik voor met Pharos soms) ...

Je moet echt op veel letten tegelijk...

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #68 Gepost op: november 28, 2016, 17:34:30 pm »
ivm dat op je bakkes gaan  :hihi: tapschoenen (voetbalschoenen) zijn een oplossing :wink:

Fijn dat het goed gaat in de agility met je meid :thumbs:

@Nathy: 'baasje moet ook nog leren'...

99% van de fouten ligt gewoon bij 't baasje.

Je moet echt op veel letten tegelijk...

Thx, we doen het inderdaad super graag en hier ga ik dan ook verder in doorgaan. Volgend jaar de Tap en dan eventueel starten met wedstrijden als we er klaar voor zijn. Eerst moet ik haar dan natuurlijk officieel belg maken want ze is nog steeds nederlandse. Zal even moeten kijken op KKUSH hoe en wat het in elkaar zit en hoeveel het kost.

Heb ook al gedacht aan die voetbalschoenen maar voorlopig gaat het nog (net) met mijn wandelschoenen.

En ivm die fouten klopt het wat je zegt. Daarom maakt dat het soms moeilijk om de juiste manier te vinden. Zo heb ik ontdekt dat ik met Loki het volgende commando al 2 toestellen voordien moet zeggen. Als ze bv. over 2 hordes moet en dan door een tunnel, moet ik enkel zeggen 'vooruit' en onmiddelijk erna 'door' waardoor ze weet dat ze door de tunnel moet. Anders kijkt ze net voor de tunnel even naar mij met een vragende blik en stopt ze voor de tunnel. Voor sommige dingen is het ook handig om het even te filmen zodat je nadien je eigen handelingen kan zien en te weten komt, waar je fouten hebt gemaakt. Of als anderen je er natuurlijk op wijzen  :hihi:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #69 Gepost op: november 28, 2016, 20:46:10 pm »
Ergens vind ik het idioot dat je dat heden ten dage nog altijd moet aanpassen. Tenslotte is het allemaal UCI (zowel Raad van Beheer = Nederland - als KKUSH) maar goe, daar kunnen de gewone mens niets aan veranderen...

ivm dat filmen: dat deden ze vroeger bij ons als we wedstrijd hadden gespeeld. Je ziet jezelf fouten maken...  :hihi: ik vond het altijd grappig om naar mezelf te zien :D

de Tap = examen agility om wedstrijden te kunnen spelen?

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #70 Gepost op: november 30, 2016, 21:31:25 pm »
Ergens vind ik het idioot dat je dat heden ten dage nog altijd moet aanpassen. Tenslotte is het allemaal UCI (zowel Raad van Beheer = Nederland - als KKUSH) maar goe, daar kunnen de gewone mens niets aan veranderen...

FCI zal dat moeten zijn als je 't over KKUSH hebt ...

De registratie in Belgie verloopt tegenwoordig wel redelijk vlot, je vindt de documenten op de website van de KMSH en dat moet je samen met je stamboom en het exportdocument opsturen. Vroeger kwam er iemand aan huis de chip / tatoo controleren maar dat is dus afgeschaft. Het kost wel wat geld ... dus ik heb er bij Wilma toch mee gewacht tot duidelijk werd dat we ook effectief wedstrijden gingen kunnen spelen. Bij ons Fifi hebben we dat namelijk ook gedaan en achteraf gezien waren dat domme kosten ... daar zit totaal geen potentieel in  :lol:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #71 Gepost op: december 01, 2016, 17:41:18 pm »

de Tap = examen agility om wedstrijden te kunnen spelen?

Inderdaad, Toelatings Agility Proef.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #72 Gepost op: januari 09, 2017, 19:40:22 pm »
wacht vol ongeduld  :hihi:

Citaat
Binnenkort zal ik wel weer eens een filmpje plaatsen om onze evolutie te zien

Citaat
De registratie in Belgie verloopt tegenwoordig wel redelijk vlot, je vindt de documenten op de website van de KMSH

ik vind het onnozel in een 'europa' zonder grenzen... en bij de VOE is dat evenzeer hoor... maakt niet uit.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #73 Gepost op: januari 15, 2017, 11:44:46 am »
Vanwege de winterstop in Happy Dog had ik voorlopig hier niks speciaals te vertellen.
De lessen starten terug vanaf nu donderdag dus zal ik af en toe wel weer iets te vertellen hebben.

Ivm de tap enoz weet ik nog niet wat ik ga doen. Door m'n opleiding en de toekomstplannen moet je bepaalde keuze's maken en kan je niet alles doen. Het is ook zoals Els zegt, dat je zeker moet zijn dat je wedstrijden gaat spelen want dat het anders een onnodige grote kost is.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal