Auteur Topic: Loki stapt in de Agility-wereld  (gelezen 44644 keer)

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: Loki stapt in de Agility-wereld
« Reactie #30 Gepost op: april 22, 2016, 21:16:38 pm »
Donderdagavond 21/04/'16:

Blijkbaar moet er iets héééééééééééééééééééééél interessants op het terrein geweest zijn want alle hondjes liepen extra met hun neus tegen de grond. De ene bleef al wat langer plakken dan de andere  :hihi:
Toen Katie haar snoepjes midden in het parcour liet vallen, maakte dat het er natuurlijk niet gemakkelijker op.
Loki wou en ging het vergeten snoepje vinden dus gelijk vanwaar ik het parcour starte, ze begon goed en enkele seconden later verdween ze naar de 'doemplek'. Ze was al getresseerder dan anders omdat er een andere blaffende, actieve hond aanwezig was die haar aanstak of op de zenuwen werkte...

Een grote positieve nood aan deze les:
Loki kan wippen  (neen ik heb het niet over dat soort wippen  :hihi:)!!!
Zoals altijd rustig aan begonnen en haar op de wip gekregen met snoepjes. Ze liep mooi naar boven maar toen Benny de wip lichtjes begon te bewegen, sprong ze er af. 2de poging geprobeerd en die was gelukt. Ze was zodanig bezig met de snoepjes dat ze het niet eens merkte dat de wip al terug omlaag was en ze bleef mooi staan. Haar toen rustig naar beneden begeleid en toen werd ze overvloedig beloond met een hand vol snoepjes en een speelmoment  :headbang:
Nu enkel maken dat de wip niet te snel naar beneden klapt waardoor al onze moeite voor niks zou zijn geweest.

Ondanks het vele snuiven was het voor mij toch een geslaagde les  :banaan03:
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #31 Gepost op: april 23, 2016, 19:27:36 pm »
Zaterdag 23/04/'16:

Normaal ging ik voor vandaag geen verslagje maken maar onze meid heeft vandaag zo SUPER haar best gedaan dat ik met haar prestatie mag pronken  :pompon1:

Toen ik thuis kwam van m'n werk en haar uit haar kennel ging halen, stond onze meid al super actief en klaar om vanalles en nog wat te doen. Snel een hap in mijn mond gestoken, mij omgekleed, hond in de auto (haar wel eerst nog een plasje laten doen) en richting Oostende. We hadden voorlopig geluk met het weer want de zon kwam terug tevoorschijn toen we vertrokken.
Eenmaal op het terrein gekomen was onze meid nog steeds even enthousiast maar ze stond niet te blaffen zoals ze al enkele keren op voorhand had gedaan. Haar plasje die ze van mij altijd op voorhand op de losloopweide moet doen, kon niet snel genoeg gebeuren en ze liep onmiddelijk terug richting het agility-veld. Katinka en Benny waren alreeds bezig met een parcour die ze hadden klaargezet (handig voor mij want dan moest ik niet meer helpen uitzetten  :hihi:)
Er was nog een bekende aanwezig op het terrein met 2 schatten van honden namelijk Oona en Duffy (voor sommigen rinkelt er al een belletje en weten ze dat Abigail dus ook van de partij was  :winkt:) Ze wou het eens uitproberen met Oona en Duffy moest ondertussen mooi blijven wachten.

We hebben verschillende parcouren moeten lopen en dit ging allemaal super goed! Heb nu een goeie manier gevonden om Loki 'wakker te schudden' met een snoepje en haar aandacht toch op het parcour te kunnen laten houden. Ik laat haar voor de start zitten, toon het snoepje en geef het commando 'wachten'. Het snoepje blijf ik in mijn hand houden (niet altijd dezelfde hand) maar ik zorg dat ze het niet duidelijk kan zien. Ik roep haar naam (als startsignaal werkt dit voorlopig het meest om haar aandacht te krijgen) en begin onmiddelijk daarna met het parcour. Op het einde krijgt ze dan als beloning het snoepje. Dit werkte perfect vandaag, enkel op 3/4de van de les moest ik aflossen met een speeltje omdat ze de snoepjes beu was  :lol:
Ze had er zodanig veel zin in dat terwijl we moesten wachten, ik kleine oefeningen deed met haar zonder anderen te storen. Katinka vroeg zelfs wat we haar deze morgen hadden gegeven omdat ze zo goed bezig was.
Tussendoor werkten we ook verder aan de weave en de paaltjes kwamen steeds dichter en dichter bij elkaar. Het grappige was: hoe dichter de paaltjes bij elkaar kwamen, hoe trager Loki erdoor ging maar ze deed het wel. Ze mocht op het einde nog eens een showtje geven aan Katinka omdat ze niet kon geloven dat ze het al zo goed kon. De paaltjes stonden op het einde zo goed als bijna in een rechte lijn en doordat we het nu al enkele keren traag hadden gedaan, kon ik het tempo lichtjes opbouwen door mooi naast haar te blijven lopen.

Komt het omdat ze nog niks had gedaan behalve in haar kennel gezeten of komt het omdat Oona aanwezig was of gewoon omdat ze haar drive gevonden heeft  :kweetni: geen idee maar ik hoop zo nog véééééééééél lessen te mogen hebben. Abigail vond het ook super en Oona deed het graag dus zal ze blijven komen (weliswaar om de 14 dagen enkel de zaterdag en de andere week de zondag maar dan trainen wij niet). Nadien hebben we de honden uiteraard extra beloond door ze nog even te laten loslopen en ravotten met elkaar want het was al een hele tijd geleden dat Oona en Loki nog eens met elkaar konden spelen.
Was dus een super dagje  :cheerB:
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #32 Gepost op: april 30, 2016, 21:23:35 pm »
Donderdag 28/04/'16:

Deze avond was het de slechtste les tot nu toe. Ik schrijf niet enkel de ups maar deel ook de downs met jullie :eehm:
Katinka had enkele lessen voordien al gezegd dat Loki soms probeerde om mij te domineren en dit was op deze les perfect zichtbaar.
In het begin toen ze de weave moest doen, verliep alles perfect. :joehoe: Ze kon het zelf beter dan haar mede-kandidaten maar toen we overgingen op de sprongen en het parcour werd het een hel  :bang: Ze sprong over de 1ste horde en de 2de en toen ze over de 3de moest springen, had ze plots geen zin meer. Toen ik bij haar kwam om haar terug aan te manen om verder te doen, pitste ze mij in m'n arm. Ik dacht dat ze dit deed omdat ik een fout had gemaakt en haar verkeerde signalen had gegeven dus we probeerden opnieuw. 1ste horde over en ipv de 2de horde te doen, kwam ze regelrecht naar mij en begon te blaffen. Enkel seconden later pitste ze terug in mijn arm maar nu bleef ze het aanhouden. Stak ik m'n armen achter m'n rug dan sprong ze tegen me op. Dus ik zei met krachtige stem dat het genoeg was maar ze luisterde er niet achter en bleef verder doen. Toen zei Benny dat ik haar moest aanlijnen en de lijn tegen de grond houden waardoor ze niet meer kon opspringen en tot rust zou komen. Bij sommige honden werkt dit maar bij haar dus niet want toen ik met m'n arm de leiband omlaag hield, bleef ze harder pitsen in mijn arm. Dus heb ik haar meegenomen naar de kant (terwijl ze bleef pitsen), haar aan het hek vastgebonden en mijzelf van haar verwijderd. Toen kwam ze tot rust. Op dat moment begon ik alweer de zenuwen te krijgen (en deed het mij terug herinneren aan haar puppytijd toen ze ook naar mij pitste net voor ze naar haar bed/bench moest, maar dit is een andere verhaal). Ik moest mijzelf even vermannen en toen ik gekalmeerd was, ging ik terug naar Loki en ze deed weer gewoon.
Ondertussen liepen Katinka en Kelly met hun hond en daarna was het terug aan onze beurt. Toen ik haar lijn afdeed en haar liet zitten, begon ze al onmiddellijk terug in mijn armen te pitsen. Dus leiband aan zonder iets te zeggen, naar de kant vastbinden en van haar weggaan. Dit was voor mij de druppel die de emmer letterlijk liet overlopen en ik voelde de tranen opkomen. Toen voelde ik mij even machteloos en zag het niet meer zitten om verder te doen. Katinka begreep me en zij dat het niet mijn schuld was maar dat ze de zaterdag zou filmen en mij dan alles uitleggen. Ben toen met de les gestopt en gewoon met Loki gaan wandelen. Einde les voor vandaag. De rest van de rit naar huis voelde ik de tranen in mijn ogen en was ik kwaad op mijzelf omdat ik mij 'zwak' voelde.

Zaterdag 30/04/'16:

Ik wou deze les starten met volle moed maar toch had ik voordien ook zenuwen want ik had serieuze blauwe plekken overgehouden aan het voorval van donderdagavond. Eenmaal op het veld werden we vriendelijk begroet door Kelly en Katinka. Katinka was haar camera vergeten maar aangezien we slechts met 3 waren, gingen we meer specifiek met Loki en mij trainen. Katinka gaf eerst de uitleg dat het voorval van donderdag niet was omdat ik iets verkeerd toonde (Jiba pitst ook 1 keer als Katinka iets verkeerds heeft gedaan maar dan stopt het en het is niet hard) maar dat Loki begon te pitsen omdat ze een snoepje wou. Doordat ze het niet kreeg begon ze harder. Vroeger als pup was ze de schuchtere, onzelfzekere en door de hardhandige manier van trainen op de 1ste HS heeft dit niet veel geholpen. Door veel met haar bezig te zijn en haar in contact te brengen met versch. situaties is ze nu zelfzeker geworden en niet meer die 'bange' pup van toen. Doordat ik hier soms nog teveel rekening mee hou, ben ik soms te 'zachtaardig' tegen haar. Je moet je hond niet slaan maar als ze te ver gaan dan moeten ze ook even op hun plaats worden gezet. Dus dat gezegd zijnde gingen we het vandaag op de volgende manier doen: Begint ze te pitsen, leiband aan, kort houden, naar de kant gaan, haar vastleggen en mijzelf van haar verwijderen zonder iets te zeggen of naar haar te kijken. Ik mocht haar voorlopig niet belonen met snoepjes (enkel als ze het supergoed gedaan had dan mocht ze uitbundig beloont worden). De 1ste 2 pogingen begon ze me te pitsen dus ging ze naar de kant. Na de 2de keer zag je al dat ze doorhad dat er iets veranderd was en het was moeilijk voor haar. Dit zou mentaal een zware les zijn voor zowel Loki als voor mij. Bij de 3de poging liep ze mooi het korte parcour en werd ze uitbundig beloond. We hebben het parcour nog 4 keer gedaan op verschillende startposities en soms stopte ze nog eens halverwege en begon te snuffelen (dus weer aanlijnen en stoppen met de oefening maar ze bleef wel bij mij) maar ze pitste niet meer.  :joepie:
Als beloning hebben we nadien nog het raakvlak op de kattenloop gedaan omdat dit 1 van haar favoriete oefeningen is waar ze uitbundig beloond wordt met snoepjes. Om het iets moeilijker te maken, namen we er 2 hordes en een bochtje rond de 3de horde erbij vooraleer ze op de kattenloop moesten rennen. De 1ste keer snapte ze het niet dus we splitsen de oefening in delen op. Toen ze daarna het volledige traject opnieuw moest doen, startte ze traag maar eenmaal aan de bocht gekomen, had ze plots door wat de bedoeling was en spurte ze zo snel ze kon naar haar raakvlak voor de snoepjes.
Dit was het einde van de les voor vandaag en nadien zijn we met de hondjes nog gaan uitlopen/wandelen.
Deze les was compleet het tegenovergestelde van de les van donderdagavond en ik voel mij terug super in mijn vel.

Nu ik weet hoe ik moet reageren, laat ik het niet meer escaleren en zal dit 'probleem' hopelijk snel opgelost raken. Het is niet dat Loki niet graag agility doet of dat ze het niet begrijpt want ze kan het perfect. Meningen of tips zijn altijd welkom maar ik wil hier geen verwijten krijgen over de manier hoe ik het aanpak.

Offline Nathy

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #33 Gepost op: mei 01, 2016, 09:00:15 am »
Verwijten ? Die zal je zeker niet van mij krijgen hoor  :wink:
Maar het is zo herkenbaar voor me je situatie donderdag, met uitz van het pitsen dan.
Ik vroeg me wel af , als je Loki dan aan het hek vastbond en er een beetje van weg liep. Bijt Loki dan niet in de leiband om die kapot te krijgen ? Dat probleem heb ik wel met Lina  :rolleyes:
Dus dat is voorlopig geen optie voor me

Maar wel super dat je lesgevers zo geduldig zijn en je zo een fantastisch leuke les had gisteren  :thumbs:
Keep the good work going hé  :joehoe:
Nathy

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #34 Gepost op: mei 01, 2016, 12:56:46 pm »
Verwijten ? Die zal je zeker niet van mij krijgen hoor  :wink:
Maar het is zo herkenbaar voor me je situatie donderdag, met uitz van het pitsen dan.
Ik vroeg me wel af , als je Loki dan aan het hek vastbond en er een beetje van weg liep. Bijt Loki dan niet in de leiband om die kapot te krijgen ? Dat probleem heb ik wel met Lina  :rolleyes:

Ik weet dat ik die zeker niet van jou zou krijgen. ZO zie je dat elk soms zijn problemen heeft en het niet altijd van een leien dakje loopt  :winkt:
Als ik haar vastbind en wegga dan stopt ze en doet ze niks of begint ze gras of takjes te eten.

Ben inderdaad ook blij met die lesgevers van de agility (Katinka heeft al jaren ervaring en ook met 'probleemsituaties' waardoor ze goed weet hoe het aan te pakken). Zo zie je dat je je kop niet mag late hangen als het eens minder gaat  :winkt:
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2016, 12:58:49 pm door Loki »

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #35 Gepost op: mei 16, 2016, 12:50:28 pm »
Zaterdag 14/05/'16:

Tijdens de les van de donderadagavond had ze weer geprobeerd om mij 2 keer te pitsen maar ik was haar te snel af en ze wou liever gras eten en rondsnuffelen dan agility te doen.

Toen we de zaterdagmiddag op het plein toekwamen, was er al een volledig parcour uitgezet met bijna alle toestellen (enkel het dak en de slurf waren niet aanwezig) dus dit was veelbelovend voor een uitdagende namiddag. Aan de andere kant was het een drukte van jewelste op het terrein aangezien er een heleboel voetbalmatchen doorgingen dus meer afleiding dan vandaag zou Loki niet hebben: Voetballers, ballen, supporters, trommels, mountainbikers tot zelfs de sirene van de politie en de ambulance
Toen Sharon met Lana op het veld kwam (Loki haar 'beste' vriendin) was het plaatje compleet.  :mrgreen:

Volle moed en vol enthausiasme begonnen we aan de les en ik moet zeggen...dit is super gelukt!!! Ze heeft niet 1 keer geprobeerd om mij te pitsen. De kattenloop stond op volledige hoogte en de 1ste keer durfde ze er niet op. Het viel mij en Benny op dat ze waarschijnlijk dacht dat ze op de wip zat want halverwege het naar omhoog gaan wachtte ze af tot de plank in beweging zou komen  :hihi: Katinka had nadien de tip gegeven dat ik haar target aan het einde van de kattenloop moest leggen met een snoepje op en dat ze dan wel door zou hebben wat de bedoeling was. De 2de poging dit gedaan en Loki vloog over de kattenloop (zonder 1 stap mis te plaatsen) onmiddelijk richting target (of beter gezegd richting snoepjes  :rofl:)

Toen moesten we een parcour lopen met enkele sprongen en de ver ertussen. Doordat er veel wind zat, hebben we het parcour iets moeten aanpassen en enkele sprongen naast elkaar plaatsen ipv achter elkaar omdat ze constant omvielen.
De bedoeling was dat ze bij deze sprongen rond de sprong ging en langs achter erover (dus de 'by'/'away','in/'out,'links'/'rechts',... hangt ervanaf welk commando je gebruikt  :tongetje:). Hier had ik even moeite mee om het Loki duidelijk te tonen aangezien ik telkens te dicht bij de horde stond en zo in haar weg liep. Toevallig was ik niet de enigste die deze fout maakte want Abigail maakte dezelfde  :hihi: Hier wil ik nog meer op oefenen zodat ik de juiste commando's gebruik voor de juiste handelingen en dat Loki sneller snapt wat de bedoeling is.
1 keer is Loki grof beginnen blaffen toen ze iets verder aan de andere kant (die ze dus niet kon zien) luidruhtig op hun trommels begonnen te slaan. Ik ben dus gewoon even dichter naar die kant geweest met haar en heb gezegd dat het in orde was, blijkbaar heeft dit geholpen want haar aandacht was terug bij de les.
Als laatse oefening hebben we de wip nog eens gedaan en Loki kreeg er maar niet genoeg van, ahja dit is het toestel waar ze zovéééééél snoepjes op kan vinden   :roflol:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #36 Gepost op: mei 20, 2016, 16:16:28 pm »
Donderdagavond 19/05/'16:

We waren met een grote bende en er waren 3 nieuwe honden aanwezig dus je kon de stress al voelen vanaf het moment dat we op het veld aankwamen. Wonderbaarlijk heeft Loki slechts 1 keer (en dit was dan tijdens het wachten vòòr de les begon) geprobeert om mij te pitsen om aan te geven dat ze iets wou doen ipv te wachten in die drukte.

De training is goed verlopen en Loki heeft voor de 1ste keer de zak/slurf gedaan. De 1ste keer moest ik aan de andere kant staan en het losse gedeelte openhouden en haar zo bij mij roepen. De 2de keer was het de bedoeling om de zak iets lager te houden zodat ze hem op haar rug zou voelen maar ze spurte er al helemaal alleen door nog voor ik hem kon openhouden. Ze had er dus vertrouwen in  :banaan03:

Ivm de Weave is Loki voorlopig ook de enigste van de beginnelingen waarbij de paaltjes steeds dichter en dichter bij elkaar worden geplaatst. Als ze zo verder doet, kan ze binnenkort de weave op een rechte lijn.

Heb vandaag nog niet een volledig parcour achter elkaar gelopen omdat ik vond dat ze het in stukken goed gedaan had. Ik wou de druk nu niet te hoog leggen en de leuke avond verbrodden. + Eerlijk, het parcour was nogal ingewikkeld met al die wissels dus had zelf mijn twijfels al...

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #37 Gepost op: mei 29, 2016, 14:04:14 pm »
Zaterdag 28/05/'16:

Vandaag waren we slechts weer met 3 en hebben we GROTE vorderingen gemaakt.  :banaantje:
Loki kan de wip perfect sinds we haar raakvlakje erachter leggen en ze zo de link legt dat als ze erover loopt, ze daar de snoepjes kan vinden. De raakvlakken zijn nog steeds haar topfavoriet. Volgende stap is dat ze moet leren om op het einde te blijven wachten in een in een 2on2-positie. De 1ste keer schrok ze nog van het neervallen van de wip (voornamelijk het geluid) maar de drang naar de snoepjes was toch sterker.  :lol:

Toen we de wip in het parcour verwerkten, had onze meid er voor de start niks beter op gevonden dan met het targetpotje te gaan lopen  :roflol: Benny moest het potje met zijn voet blijven 'vasthouden' zodat ze er niet mee weg zou lopen.

De weave hebben we vandaag ook in het parcour geïntroduceerd (wel nog de vereenvoudigde versie die iets meer uit elkaar staat) en dit lukte perfect.

Ik moet beginnen met haar vooruit te sturen maar soms heeft ze het nog met 2 dingen moeilijk:
- ze volgt mij nog te veel op zicht waardoor als ik al vooruit loop naar de volgende oefening, dat ze mij volgt ipv het parcour te volgen   
  die ik haar toon met de hand en commandeer.
- Als ik een wissel moet invoeren dan snapt ze het nog niet goed dat ze mijn andere hand moet volgen en stopt ze en begint te blaffen
  naar mijn 1ste hand omdat die volgens haar de richting niet meer aanduid.

Enige tips om dit beter aan te leren zijn steeds welkom van de ervaren rotten in het vak  :mrgreen:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #38 Gepost op: juni 17, 2016, 15:17:02 pm »
Ondertussen zijn we alweer een maand verder dus is het opnieuw tijd voor een filmpje met de vorderingen.
Tips zijn steeds welkom  :winkt:

https://www.youtube.com/watch?v=JD-w6zE6dLA

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
« Reactie #39 Gepost op: juni 19, 2016, 10:14:18 am »

Citaat
Dus dat is voorlopig geen optie voor me

Is het niet logisch dat een hond zijn uiterste best probeert te doen om bij zijn/haar baasje te geraken? Ik vind dat net géén probleem... :?

Citaat
Door veel met haar bezig te zijn en haar in contact te brengen met versch. situaties is ze nu zelfzeker geworden en niet meer die 'bange' pup van toen. Doordat ik hier soms nog teveel rekening mee hou, ben ik soms te 'zachtaardig' tegen haar. Je moet je hond niet slaan maar als ze te ver gaan dan moeten ze ook even op hun plaats worden gezet. Dus dat gezegd zijnde gingen we het vandaag op de volgende manier doen: Begint ze te pitsen, leiband aan, kort houden, naar de kant gaan, haar vastleggen en mijzelf van haar verwijderen zonder iets te zeggen of naar haar te kijken. Ik mocht haar voorlopig niet belonen met snoepjes (enkel als ze het supergoed gedaan had dan mocht ze uitbundig beloont worden). De 1ste 2 pogingen begon ze me te pitsen dus ging ze naar de kant.

Bij mij zou het anders zijn denk ik... 1x ja, maar geen 2x. Van het plein af, hond in de wagen...(met inderdaad zonder woorden)  en dan naar huis.
(en dan negeer ik ook de lesgever... als die het anders zegt. Vies is vies  :hihi: )

vetgedrukte: ik hoop niet uit haar zicht?

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #40 Gepost op: juni 19, 2016, 10:20:06 am »
ivm het filmpje

als je merkt dat je hondje meerdere keren na elkaar mist aan een toestel, moet je de aanpak veranderen.

In dit gval de slalom. Als je merkt dat ze 3x op hetzelfde punt erover springt, kan je het énkel daar hoger hangen...

en je stopt dan altijd met een goeie oefening... werk dan eerst aan iets anders of laat je hond rusten als je niet kan veranderen van oefening... en herbegin dan.

Aan de tunnel: keek ze naar je hand? Kan zijn dat ze je snoepje 'in 't oog had' ? :lol:

en in het algemeen: wanneer is je eerste wedstrijd? Ik kom zeker supporteren  :hihi:

ps: heb je al es de 'over' achterwege gelaten? Gewoon met je handgebaren...

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #41 Gepost op: juni 19, 2016, 11:57:06 am »

Bij mij zou het anders zijn denk ik... 1x ja, maar geen 2x. Van het plein af, hond in de wagen...(met inderdaad zonder woorden)  en dan naar huis.
(en dan negeer ik ook de lesgever... als die het anders zegt. Vies is vies  :hihi: )

vetgedrukte: ik hoop niet uit haar zicht?

Ik wil het niet onmiddelijk opgeven en direct naar huis gaan, tenslotte moet het leuk blijven voor beide. Ik moet wel zeggen dat we het probleem sindsdien niet meer hebben gehad. Ze heeft het de week erna nog eens geprobeerd maar daarna is het gestopt. Moet ook wel zeggen dat ik toen probeerde om de snoepjes als beloning te verminderen en meer te werken met een speeltje. Nu werk ik wel weer met de snoepjes als beloning omdat ze dit toch liever heeft dus waarschijnlijk heeft dat er ook wel mee te maken. Ze werd mss chagrijnig omdat ze minder snoepjes kreeg wat niet betekend dat ze mij inderdaad mag 'aanvallen' maar op dat moment overreageerde ze.

Ivm met mijzelf verwijderen van haar: nooit uit het zicht, maar ze kon gewoon niet bij me. Ik stond enkele meters verder met mijn rug naar haar en toen ze rustig was, keerde ik terug en begonnen we opnieuw.

Ivm die slalom: die tip heb ik oog gekregen van de eigenares van de vader van Loki (die agility-wedstrijden doet) en zal ik in het vervolg in gedachten houden.  We eindigen altijd met een goeie oefening: vandaar dat we teruggekeerd zijn naar de weave met de rode en gele paaltjes waar ze het wél goed deed. Met de grijze paaltjes ligt het ook aan mijn houding omdat ik voor de één of andere reden mij meer vooroverbuig wat voor Loki blijkbaar een andere betekenis heeft. Volgende keer zullen we hier meer op oefenen en moet ik inderdaad ook meer letten op mijn houding.

Die wedstrijden zullen mss komen als de tijd rijp is. In het najaar is er ene op de club dus wie weet dat ik dan mss eens zal proberen. Het kan ook zijn dat het niks voor Loki zal zijn omdat het te druk is en dat ze geen geduld genoeg zal hebben maar dat is afwachten. Ik wil het wel proberen. Binnenkort is er een socialisatie-test op Happy-dog in Juli en nu kunnen we al oefenen. Hier doe ik alvast aan mee dan hebben we die al in handen (als ze het goed doet natuurlijk  :tong:)

Ivm het achterwege laten van de over: voorlopig nog niet gedaan. In het begin moest ik haar de vooruit leren maar volgens de trainster snapt ze het nog niet dus moet ik nog blijven 'over' zeggen per toestel. Heb gemerkt dat ze het wel snapt maar ik mag zelf ook niet twijfelen wat logisch is want ik moet haar 'sturen'. Dus ik ga toch af en toe die 'vooruit' gebruiken als ik het parcour ook goed ken.

Tijdens het parcour heb ik bewust geen snoepje in mijn hand omdat ze dan inderdaad te veel gefocused is op die hand (dat was/is ook het probleem bij de wissel dat ze teveel naar 1 hand kijkt en als ik wissel dat ze het dan niet meer begrijpt). Bij de start geef ik een snoepje als ze moet blijven zitten en op het einde krijgt ze een hand snoepjes als beloning dat ze het uitstekend heeft gedaan. Eingelijk mag die snoepzak ook niet aan mijn broek bengelen maar vind het een gemakkelijk plaats en voorlopig heeft dit niet écht invloed omdat ik de snoepjes nu ook op verschillende plaatsen steek zodat ze niet op die zak gefocused is (hetzelfde doen we met de gehoorzaamheid). Heb gemerkt dat Loki écht wel op snoepjes staat als beloning en minder op speeltjes is gericht dus dan hou ik dat als beloning.

Het voorval met de tunnel: ze is nog teveel gewend om mij direct te volgen waar ik loop en ze moet inderdaad de linkt leggen tussen mijn aanwijzing/commando en bv. de tunnel die iets verder ligt. Als ze uit de tunnel komt, maak ik blijkbaar ook de fout (volgens Katinka) dat ik naar haar kijk en op haar blijf wachten (waardoor ik haar tempo vertraag) en eigenlijk zou ik blijkbaar gewoon moeten doorlopen terwijl ik de bevelen geef.

een ander vraagje: wat gebruikte jij vroeger als commando bij de 'kattenloop'? Vind hier niet direct een 'correct' commando bij, heb nu loop gezegt maar dit klinkt niet 'actief' genoeg. Het moet iets zijn dat haar stimuleert om snelheid te maken. Dit vind ik altijd moeilijk om terplaatse het 'perfecte' commando te gebruiken voor de verschillende toestellen en bewegingen.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #42 Gepost op: juni 20, 2016, 00:24:31 am »
bij alle raakvlaktoestellen zei ik 'op'.

vroeger gebruikte ik ipv 'over' 'hop' en dat was dan weer verwarrend... dus bleef het ene bij 'op' en het andere werd 'over'

de 'ver' gebruikte ik ook niet... alles wat springen was, werd 'over'

de tunnel was 'door', net zoals de hoepeltjes en de bandjes... zo weinig mogelijk bevelen en alles wat enigszins op elkaar trok, gebruikte ik datzelfde bevel voor.

ivm de 'weglaten van bevel', dat is idd voor een later stadium... ge zijt nog fris bezig, alles moet nog geleerd worden, dus niets overhaasten :wink:

ivm dit:
Citaat
krijgt ze een hand snoepjes

Als ze goed gespeeld heeft, geef je 1 snoepje

als ze SUPERgoed gespeeld heeft, geef je 10 snoepjes 1 per 1 en niet per hand.

Volgens wat een persoon - die veel afweet van honden - mij ooit verteld heeft, kent een hond geen 'hoeveelheden' als je dat allemaal in 1x geeft.
Voor een hond is 1 snoepje in de hand of 10 in de hand evenveel.
Daarom is het beter dat als je hond het supergoed heeft gedaan om de snoepjes kort na elkaar te geven...

dat doe ik sindsdien altijd zo.

ivm de slalom, als je zou wedstrijden gaan spelen, ga je inderdaad zelf beter je best moeten doen ... omdat niet alle hondenscholen dezelfde weaves hebben... net zoals met de wip, hondenloop of de schutting. De ene zijn breder dan de andere en bij de A kan die ook schuiner zijn...

In mijn tijd bestond er ook nog een kruising, dat was pas moeilijk om aan te leren + dat je zelf ook niet over het toestel mocht springen. Jammer dat ze die eruit gehaald hebben. dat was eigenlijk een hondenloop maar als kruispunt... 4 lopen naar beneden.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #43 Gepost op: juni 20, 2016, 19:24:25 pm »
alvast bedankt voor de nuttige tips en die tip van de snoepjes zal ik zeker in de praktijk gebruiken. Klinkt eigenlijk logisch  :D

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #44 Gepost op: juli 09, 2016, 13:54:05 pm »
Donderdagavond 0707/'16:

Ondanks de warme weersvoorspellingen zat er toch een aardig windje en wat bewolking waardoor het doenbaar was om voor de socialisatie-training nog even agility te gaan doen. Zowiezo zou ik vroeger stoppen maar op die manier was ze al wat energie kwijt en zou ze hopelijk iets rustiger zijn tijden de socialisatie-training.
Zowel de trainers als ik hadden al enkele keren opgemerkt dat Loki soms wispelturig was bij het uitvoeren van de oefeningen. De ene keer ging ze er volledig voor en de andere keer bleef ze staan als een 'verdwaasde koe'. Katinka vroeg zich af of dit rasgerelateerd was dus heb ik de vraag eens in de FB-groep van de lapinporokoira's gesmeten. Blijkbaar is het dus weldegelijk rasgerelateerd. Aangezien een lapinporokoira een slimme en zelfstandige hond is, moet er veel actie en variatie in de oefeningen zitten. Dus agility kan voor sommige ook nog té rustig en eentoning zijn. Er mogen vooral niet te veel of zelfs liever geen herhalingen inzitten want dan zien ze het nut er niet meer van in en verdwijnt hun interesse. Ik had dit doorgegeven aan de trainers en ze gingen dit in hun achterhoofd houden. Zelf waren ze ook al op het idee gekomen om altijd de raakvlak-toestellen in het parcour op te stellen omdat dit iets is wat Loki met volle enthausiasme doet.

Deze avond was het een uitgebreid en gevarieerd parcour met zelfs de tafel en de weave inbegrepen. Terwijl we het parcour aan het op zetten waren, had ik Loki (zoals gewoonlijk) aan de zijkant met haar lijband aan het hekken vastgebonden. Meestal bleef ze gewoon rechtstaan en blaffen. Deze keer was anders: ze ging haar gewoon neer gaan leggen met haar rug naar ons (opzettelijk of niet  :kweetni:) en bleef gewoon rustig. Het zou dus kunnen dat ze het gewend begint te worden en weet wanneer ze zich rustig mot houden en wanneer het tijd is voor actie.

Het parcour deed ze met volle overtuiging en ze ging voor de 1ste keer zelfs vlotjes op de tafel en bleef uit zichzelf mooi staan.  :joehoe: Terwijl de anderen een deel van het parcour aan het lopen waren, hield ik me bezig met het oefenen van de weave. De paaltjes staan nu in een rechte lijn achter elkaar maar en hangen wel nog zijschotten aan ter begeleiding. De vorige keren sprong ze halverwege over die schotten dus hier moest ik rekening mee houden. Traag gewandeld en telkens waar ze over sprong, heb ik het schot verhoogd en waar ze eronder kroop, verlaagd. Na de 3de poging deed ze het perfect, weliswaar traag en op het gemak maar ze deed het zoals het moest. Benny had dit gezien dus mocht ze bij het volgende parcour de weave er al bijnemen want ze kon hem.  :joepie:

Ivm de kattenloop gebruik ik nu het commando 'hoog' of 'op'. Moet nog uitmaken wat het gemakkelijkste is. De trainers hebben liever dat we per toestel een ander bevel gebruiken omdat ze naar later toe dan onmiddelijk weten welke richting ze uit moeten gaan als er 2 toestellen naast elkaar staan zoals bv. de band en de tunnel. Als je dan het commando 'door' geeft dan weet de hond nog niet altijd of je de band of de tunnel bedoeld.

Het was een zéér geslaagde training waar we ons beiden in hebben kunnen uitleven.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal