Auteur Topic: Loki stapt in de Agility-wereld  (gelezen 44641 keer)

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: Loki stapt in de Agility-wereld
« Reactie #15 Gepost op: maart 07, 2016, 15:51:49 pm »
Voor de hondenvrienden die Loki eens in actie willen zien (zowel thuis als op het trainingsveld)
hier even een link naar onze Facebookpagina.
https://www.facebook.com/jorgen.borg.35/videos/1660641024189848/

Ga nog kijken om de video via Photobucket hier ook te plaatsen maar hij staat nog niet op mijn laptop (Jurgen heeft filmpje gemaakt dus staat op zijn laptop)
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #16 Gepost op: maart 08, 2016, 18:50:29 pm »
Voor de mensen die geen Facebook-account zouden hebben, een link naar Loki haar Youtube-channel met het desbetreffende filmpje  :winkt:

https://www.youtube.com/watch?v=rmlmVnoz-_w
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2016, 21:03:59 pm door Loki »
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline Nathy

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #17 Gepost op: maart 08, 2016, 20:33:53 pm »
Loki doet dat super goed , vind ik, in zo een korte tijd.
Leuk om jullie bezig te zien  :thumbs:

Btw heel tof filmpje  :banaantje:
Nathy

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #18 Gepost op: maart 08, 2016, 21:05:47 pm »
Ze doet het inderdaad hééél goed! Volgens de trainsters leert ze zéér snel de kneepjes. Enkel slaat ze soms een beetje dicht als er nieuwelingen op het veld zijn zoals nu zaterdag geweest. Maar hoe meer zo'n situaties we aangaan, hoe gemakkelijker ze er zich bij zal voelen (ik spreek uit eigen ervaring  :hihi:)

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #19 Gepost op: maart 11, 2016, 13:32:58 pm »
Donderdagavond 10 maart '16:

Met het mooie weer konden we erop rekenenen dat iedereen wel aanwezig zou zijn voor de les. Inderdaad, we waren met een grote bende van 9. Daarom hebben we de groep ook opgesplitst in de ervaren en de beginners.

Loki voelde zich behoorlijk op haar gemak en je zag dat ze er zin in had. Even goeie dag gaan zeggen aan de vriendjes (maar het was nu geen speeltijd dus even snuffelen en het was gedaan). De kar met het materiaal werd buiten gezet en alles werd er afgehaald. we hebben 2 mooie parcouren uitgezet zodat we veel konden doen.

We begonnen met de basis: 2 hordes waar ze over moesten. Toen werden het er 3 en bij de laatste moesten ze een draai naar rechts maken. Volgende oefening was 2 hordes rechtsdoor, een halve bocht naar recht en weer 2 hordes rechtdoor. De 1ste keer had ik mijn bocht te kort genomen waardoor Loki mijn aanwijzig niet had gezien en ze naast de horde liep. De 2de keer ging het perfect.

Toen kwam de wip:
Deze keer was het onmiddelijk de grote maar we deden het stap voor stap. Ze probeert ons nog steeds te slim af te zijn door haar linker-achterpoot naast de wip te zetten. Toen we met z'n 2 elk aan een kant stonden dicht tegen te wip zodat ze geen ruimte had om haar poot ernaast te zetten, is het toch gelukt om haar tot in de helft te krijgen. Even lichtjes de plank laten bewegen zodat ze toch iets zou voelen en onmiddelijk beloont. We stonden weer een stapje verder.  :klap:

Daarna gingen we naar de overkant en moesten we het volgende parcour afleggen: een horde, de tunnel (in een u-vorm) en daarna nog 2 hordes. Aangezien het al donker werd, was de tunnel een donker gat. Veel van de andere honden durfden er niet door en vertrouwden het niet. Ik ging gewoon proberen en we zouden wel zien. Ze bleef mooi zitten en bij het startsignaal ging ze vlotjes over de horde, door de tunnel en over de 2 volgende hordes. Onze meid had dat super gedaan en ik was super trots op haar.

We beëindigden de les met een nieuw toestel. 3 bankjes die achter elkaar werden gezet en de hond moest hier over springen. ervoor stond er een horde en erna ook.
Ik had in het begin van de les Loki al eens op het gemak aan alle toestellen laten ruiken omdat het weer iets nieuws was (en blijkbaar heeft dit geholpen!) Ze volgde mijn leiding zonder probleem en vloog over de de bankjes. Toen gaf de trainer de opmerking dat we voor haar de bankjes uiteindelijk ver uit elkaar zullen kunnen zetten want dat ze heel ver springt.

Nadien kon ze nog even uitlopen samen haar beste vriending Jiba (de Border van Katinka die ook graag crossed).

De oefening die we meegekregen hebben voor thuis is dat we Loki bewuster moeten maken van haar achterpoten.
Enkele bankjes achter elkaar plaatsen en haar hier over laten lopen. geleidelijk aan de bankjes iets verder uit elkaar plaatsen zodat ze écht door krijgt waar haar achterpoten staan. Als we zien dat ze haar poten traag en hoog heft dan krijgt ze het besef.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
« Reactie #20 Gepost op: maart 28, 2016, 10:10:14 am »
Ik denk dat Pharos het nog ook wel goed zou doen... de wip heeft ie geen enkel probleem mee, maar zijn probleem is natuurlijk dat ie snel onder de indruk is... dus als die wip es te hard neerkomt, istem weg... al meegemaakt, hij doet het nu goed...

nadeel aan agility en de oefeningen is dat ze dicht aanleunen tegen de gehoorzaamheid en de oefeningen. Zoals je spreekt van het apport...

Het vooruit sturen heb ik al 'spelend' aangeleerd... Ge loopt tot aan de tunnel (de eerste keren) en intussen begin je al te zeggen 'vooruit'...

ik zeg dat bijv nu ook op de wandeling... zonder vooraf tegen de hondjes te zeggen: 'alé en dat is nu vooruit', als ze aan een oprit komen... op een dag zei ik: 'vooruit' en na een poos snappen ze zelf wel wat ik bedoel. Daarom, al die aparte oefeningen vind ik soms niet nodig. Als je een slimme meid hebt, zal ze dat na een poos zelf wel snappen: "Ah, ik moet vooruit, terwijl mijn baasje achterblijft of opzij gaat"

het dak noemden wij gewoon: de kapel, de schutting of de A... al die verschillende benamingen :tong: Ik hoop dat je nooit zegt tegen haar: doe maar een kak, of ge hebt ervan bovenop je dak  :hihi:

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #21 Gepost op: maart 28, 2016, 10:17:19 am »
ivm het filmpje: hoeveel keer heb je op die wip geoefend na elkaar? Niet teveel doen of ze wordt het beu... dan rond je beter af met een 'goede' training door haar halfweg te krijgen... Je kan haar er ook op leren liggen anders - beetje gehoorzaamheid in vermengen - dan de wip gelijkzetten (met de hand) en haar belonen, dan laat je de wip kantelen en ga je beginnen spelen, terwijl ze eraf komt - dus niet opnieuw gaan trainen. Gewoon stoppen 'voor vandaag'

Als je ziet dat ze de hoepel al goed neemt, zou ik hem een klein beetje hoger zetten. Het is training, dus ze mogen missen :wink:

Op het eind zag ik je speeltje uithalen. Doe je trekspelletjes met haar of weggooispelletjes?

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #22 Gepost op: maart 28, 2016, 12:23:38 pm »
Die wip hebben we maar 3 keer gedaan na elkaar en dan afgewisseld met de hoepel en de sprong, de dingen die ze inderdaad uitstekend kan en graag doet. Ik wil haar inderdaad niet frustreren en we letten er ook altijd op dat ze elke sessie (zowel op de HS als thuis) met een positieve oefening beëindigd  :wink:
We moeten vooral opletten dat ze haar achterste linkerpoot niet naast de wip plaatst (zoals je kan zien op het filmpje. Volgens de trainers zal dit verbeteren als ze meer besef heeft van waar haar achterpoten staan en hoe en waar ze ze moet zetten. Daarom wil ik een workshop/cursus Brains & Balance volgen zodat ze hier meer besef heeft van haar lichaam. Ik haar er wel al op zitten en liggen zodat ze geen schrik meer heeft.
De toestellen voor thuis zullen binnenkort veranderen/verbeteren zodat we ze inderdaad in hoogte kunnen verstellen en meer kunnen oefenen.

Vorige week donderdagavond hebben we voor het eerst een volledig parcour gelopen. Ze deed het niet slecht. Enkel was het grappig dat hoe meer toestellen ze na elkaar moest doen, hoe trager ze begon te lopen  :hihi: Volgens Benny (de trainer en vriend van Katinka) is dit omdat ze na elk toestel een snoepje verwacht. Ik moet nu de snoepjes afwisselen met haar speeltje zodat haar speeltje eigenlijk op het einde van een reeks de jackpot wordt waardoor ze alle toestellen snel na elkaar doet. Ik beloon haar met snoepjes omdat ze hier sneller op reageert.
We hebben toen ook voor de 1ste keer geleerd haar door de 'slurf' (of zak of hoe je het ook wil noemen) te sturen. In het begin durfde ze niet omdat het een donker gat was maar toen Benny haar aan de ene kant vasthield en ik aan de andere kant de slurf openhield en haar riep, vloog ze er door. De Slalom kan ze ook al goed (ze heeft snel door wat er van haar verwacht wordt). Nu staan de paaltjes natuurlijk nog breed maar met de tijd moeten we die telkens dichter plaatsen zodat écht leert te slalommen.
Ze moest ook door de band springen en als die laag stond dan ging dit perfect. Nu moeten we die inderdaad elke les een beetje verhogen.

Ivm haar apport (omdat ze die nog steeds niet blijft vasthouden als ze hem moet terugbrengen) heb ik de tip nu gekregen van Katinka om haar de 'vast' met klikker aan te leren. We zullen hier telkens samen op oefenen voor we starten met de agility-les. Volgens haar zijn er veel honden die het commando 'vast' niet kennen en dit zou ook moeten aangeleerd worden op de gehoorzaamheid. We zullen zien hoe het evolueert.

Ivm het speeltje: ik doe beide. Trekspelletjes als ik merk dat ze gefrustreerd of zenuwachtig geraakt (wat meestal helpt om haar even te laten ontstressen of haar aandacht terug te krijgen) en weggooispelletjes als beloning voor een goeie oefening.

Ik vind het soms moeilijk om aan al de toestellen/ bewegingen het correcte bevel te geven omdat je zelf een woord moet kiezen. Ik ga eens rondkijken op internet enzo of hier geen 'basis'commando's voor bestaan.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #23 Gepost op: april 08, 2016, 16:39:11 pm »
Donderdagavond 07/04/'16:

In Eernegem heeft het de ganse namiddag gegoten en er was zelfs hagel bij. Berichtje gestuurd om zeker te zijn dat de les doorging; antwoord die ik terug kreeg: "Hier schijnt de zon!" De les ging dus door  :joehoe:
In de loop van de dag het wat rustig gehouden zodat ze zéker niet te moe zou zijn. Voorlopig ging ik ervan uit dat ze op de gehoorzaamheid niet wou luisteren/volgen omdat de les te saai was en aangezien Agility dit zéker niet is, moest het hier wel lukken.

We kwamen nog maar aan op het terrein of ze stond al actief en klaar om in actie te schieten, dat was dus veelbelovend.
Veel geblaf (ze voelde haar in haar element  :hihi:) en ze werd natuurlijk ook aangestoken door Kayla (de blafferige hond van Kelly).
De 1ste oefening was de weave en die deed ze uitstekend. Mooi wachten op het commando en dan als een speer door de paaltjes. Zelfs toen de paaltjes iets dichter werden gezet en ze dus lichtjes moest slalommen. Enkel mag ik op het einde haar speeltje niet meer weggooien maar moet ik het blijven vasthouden en haar zo naar mij lokken om als beloning samen te spelen.

Volgende oefening was de raakvlakken. Voor de 1ste keer hebben we de kattenloop gebruikt. Haar touch doet ze al uitstekend dus mocht ze onmiddelijk over de kattenloop om op het einde te stoppen aan haar raakvlak en die dus logischer wijze aan te raken. Ze zag de beloning al liggen op het raakvlak dus ze kon niet snel genoeg richting snoepjes gaan. Ik moest haar eerst laten wachten tot IK zei het commando 'touch' gaf. De 1ste keer was ik te goedgelovig en dacht dat ze het al onmiddelijk zonder lijn kon. Mevrouw spurt naast de kattenloop richting snoepjes. Katinka kon nog net op tijd de snoepjes weggrissen. :mrgreen: (Even terzijde: de vorige hond had er niks beter op gevonden dan OP de kattenloop te plassen dus dat had er mss ook wel mee te maken)
Opnieuw aan de lijn en toen ging het zoals het moet. Nadien nog  keer zonder lijn gedaan en ik mocht zelfs al een eindje verder lopen terwijl Loki moest blijven staan (wat ze zonder probleem deed en ze bleef mij mooi in de gaten houden).

Nu gingen we over naar het parcour met de sprongen. Aangezien ze super bezig was, bood ik ons als 1ste aan. Jaja, wat had je gedacht...Ze bleef mooi wachten tot ik het commando gaf, ging over de 1ste horde, de 2de...en toen liep ze een eind verder weg gaan snuffelen in het gras  :doh: Haar terug aanlijnen en opnieuw proberen. Volgens Katinka moest ik enthousiaster zijn en onmiddelijk beginnen zonder haar eerst te laten zitten. Zo gezegd zo gedaan: 1ste horde, 2de horde, 3de horde, draai...en weer gaan snuffelen  :grrr: Ik riep haar op een enorm enthousiaste manier en ze negeerde mij compleet  :neen:
Katinka zei toen dat ik de andere kant moest uitgaan zonder iets te zeggen. Ondertussen ging zij naar Loki en zei ze iets tegen haar (weet niet wat want ik liep de andere kant uit) Toen moest ik haar roepen en als ze bij mij was, aanlijnen, niks zeggen en terugkomen. Toen wist Katinka mij het volgende te vertellen: "Het is niet dat ze geen interesse heeft of dat je niet enthousiast/interessant genoeg bent maar nu zegt Loki gewoon tegen jou "F*CK IT, ik doe lekker waar IK zin in heb. Als ik geen snoepje van jou krijg dan zoek ik mijn eigen beloning." Dit kwam even serieus aan maar eerlijk gezegd had ik ook ergens wel dat gevoel. Volgens Katinka haalt ze haar puberstreken boven omdat we haar vroeger zachtaardig behandelden doordat ze schuchter was en nu probeert ze met ons voeten te spelen om haar zin te krijgen. We moeten niet hardhandig worden of beginnen roepen maar haar duidelijk maken dat het zo niet werkt. In het vervolg vanaf dat ze een oefening onderbreekt om haar eigen zin te doen. Oefening stoppen, aanlijnen zonder iets te zeggen en terug naar de zijkant gaan. Je merkte dat ze doorhad dat ik niet met mij liet spelen en ze probeerde op andere manieren om mijn aandacht te trekken (of beter gezegd om een snoepje te krijgen). We zullen zien hoe deze aanpak werkt.

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #24 Gepost op: april 09, 2016, 09:45:32 am »
Citaat
nu probeert ze met ons voeten te spelen om haar zin te krijgen.

daar geloof ik dus niet in - een hond denkt niet als een mens - dat is ook juist het (h)eerlijke aan honden, die hebben geen verborgen agenda  :wink:

dat ze ergens onderuit proberen komen, ja... omdat het hun niet oplevert waar ze geinteresseerd in zijn, dus inderdaad, je kan niet anders dan heel consequent zijn... maar ik zou toch afstappen van het idee dat je hond je bewust tegenwerkt, dat kunnen ze echt niet en het is niet zo bevorderlijk voor de sfeer

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #25 Gepost op: april 10, 2016, 10:10:03 am »
Zaterdag 09/04/'16:

Vandaag waren we maar met 2 voor de agility-training wat eigenlijk ideaal was want zo kon ik uitstekend zien of er een specifieke reden was waarom ze de voorgaande lessen minder aandacht aan mij gaf. Kelly werkte met haar 2 honden (halverwege de les wisselde ze af).
Toen we op het terrein kwamen, was Loki enthausiast maar ze was niet aan het blaffen. Dit kan ook zijn omdat Kayla op dat moment nog in de auto zat en haar dus geen reden gaf om mee te blaffen.  :lol:
De hekkens tussen het agility-terrein en het terrein van de gehoorzaamheid stonden open en aangezien Loki op dat moment de enigste aanwezige hond was, vertrouwde ik het wel om haar los te laten rondlopen. Ze moest natuurlijk onmiddelijk weten wat die 2 mannen daar deden met die hekkens en kegels (de trainers van de gehoorzaamheid waren hun veld klaar aan het zetten). Toch kwam ze dikwijls teruggespurt naar mij zonder dat ik haar zelfs moest roepen.
We hadden een groot parcour uitgezet met enkele hordes, 2 tunnels en de band. Kelly deed het ganse parcour in 1 trek met haar honden en met Loki deelde we het parcour in 3 delen op. Telkens korte oefeningen waardoor ze gefocused bleef.

Net toen we moesten beginnen had Loki tijdens haar snuffeltocht op het terrein een kleine flos gevonden in de kruiwagen en wou ze hier mee spelen. Ik maakte hier gebruik van en daardoor kon ik haar enthausiast maken. Ze heeft vandaag uitstekend gewerkt!
De band hebben we even appart moeten oefenen omdat ze de hoogte nog niet gewend was maar na enkele keren kon ze die ook perfect. De wissel tussen de hordes ging ook vloeiend zolang ik de flos in de juiste hand hield waardoor ze aan de juiste kant van mij liep (tussendoor moest ik dus wisselen van hand omdat ze bij de 2de horde aan de andere kant van mij moest lopen).

Eigenlijk nog nooit zo'n goeie training gehad! Kan zijn omdat we slechts met 2 waren of omdat ze een nieuw speeltje had maar belangrijkste is dat ik nu weet om korte, intense sessies te houden en haar op het hoogtepunt te belonen zodat ze nog in die drive zit.  :thumbs:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #26 Gepost op: april 11, 2016, 19:26:07 pm »
Het bijhorende filmpje van zaterdag:
https://www.youtube.com/watch?v=TZ-MAIFZoEE

We waren al een half uur bezig dus de vermoeidheid begon een beetje op te komen maar toch heeft ze het super gedaan. Ik merk de vorderingen en zal zelf mogen beginnen trainen om haar bij te houden  :hihi:
« Laatst bewerkt op: april 19, 2016, 18:37:47 pm door Loki »

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #27 Gepost op: april 18, 2016, 23:21:22 pm »
ivm de beloning achteraf

als je hondje je verlaat, dan is het beter dat je bijv niet met een balletje werkt (die je van je weg gooit) want dan leer je je hond van je weg te gaan.

Je speelt beter met een flos, die je vasthoudt en waar je je hond bij je houdt...

ivm de kattenloop: waarom noem je dat zo? Tis toch een hond die erover loopt?  :tong:

en dit:
Citaat
Katinka zei toen dat ik de andere kant moest uitgaan zonder iets te zeggen.

geldt dus ook voor op wandelingen :wink:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #28 Gepost op: april 19, 2016, 18:46:07 pm »
ivm de beloning achteraf

als je hondje je verlaat, dan is het beter dat je bijv niet met een balletje werkt (die je van je weg gooit) want dan leer je je hond van je weg te gaan.

Je speelt beter met een flos, die je vasthoudt en waar je je hond bij je houdt...

ivm de kattenloop: waarom noem je dat zo? Tis toch een hond die erover loopt?  :tong:

en dit:
Citaat
Katinka zei toen dat ik de andere kant moest uitgaan zonder iets te zeggen.

geldt dus ook voor op wandelingen :wink:

Dat met het speeltje heb ik ook als opmerking gekregen van Katinka dat ik als beloning meer samen met haar moet spelen ipv een speeltje weg te gooien. Dit gaat nu goed! Heb de beloning ook verminderd met de snoepjes en werk meer met het speeltje omdat ze na 2 oefeningen ging zoeken achter haar snoepje ipv verder te doen. Het 'probleem' dat ik nu heb met het speeltje is dat ze teveel op het speeltje gefocuseerd is ipv te kijken waar ze moet lopen. Dus moet ik het speeltje wegsteken nadat ik haar eerst enthousiast heb gemaakt en als ze de oefening correct gedaan heeft, dan het speeltje uithalen en uitbundig met haar spelen. Is nog een beetje zoekwerk om de juiste manier te vinden om haar te motiveren als het niet onmiddelijk lukt.

Ivm die kattenloop: heb ik geen flauw idee van en eigenlijk nog niet bij stilgestaan.  :winkt:

Soms heb ik het moeilijk om van haar weg te wandelen als ze niet luistert (vooral als ze op een open gebied zit) omdat ik niet zeker ben of ze me dan wel zal volgen vooral al ze ergens niet onmiddelijk door kan. Ik wil ook altijd graag weten waar ze zit. Op een afgesloten terrein gaat dit gemakkelijker omdat ik weet dat ze niet weg kan. Maar al doende leert men en ik wil eraan werken  :winkt:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #29 Gepost op: april 20, 2016, 00:38:18 am »
Je zou het misschien niet geloven, maar ik heb dat ook te horen gekregen van het speeltje in den tijd met Chucky. Ik had niet echt een 'band' met hem...

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal