Auteur Topic: Loki stapt in de Agility-wereld  (gelezen 44642 keer)

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Loki stapt in de Agility-wereld
« Gepost op: januari 23, 2016, 22:02:37 pm »
Vandaag de 1ste stappen gezet in de wereld van de Agility.
Normaal zouden we de 14de al van start gaan maar wegens de slechte weersomstandigheden werden de lessen een week uitgesteld.
De weergoden zaten ons gister ook niet mee dus ik dacht al dat er weer geen zou zijn. Gelukkig een berichtje gekregen van 1 van de trainster dat ze anders wel vandaag het toegansproefje wou afleggen en een beetje uitleg geven over de gang van zaken.
De 2 nieuwe trainsters (Kelly.. :denk:..niet ik maar een naamgenoot; en Katinka) willen een nieuwe weg inslaan met de agility-training en het meer serieus aanpakken. Na het horen hoe het er vroeger aan toe ging ben ik blij dat zij er zijn (vb. trainen met een leiband  :doh:).
Naar de toekomst toe zijn ze aan het kijken voor een indoor-terrein (zodat we heel het jaar door kunnen trainen) en nieuwe toestellen (want sommige hebben hun tijd bijna gehad).

Verloop van de 1ste kennismaking:

Beide trainsters waren aanwezig en hadden hun eigen honden bij (Kelly met haar 2 Aussies en Katinka met haar 2 Collies). Tijdens het 1ste contact klikte het direct tussen zowel de honden als de mensen. Ik kreeg van Katinka nog eens de korte uitleg over haar kijk ten opzichte van agility (serieus maar toch veel fun, zoals het hoort) en daarna mochten we onze 'proef' afleggen.
Die hield eigenlijk niet zoveel in: een losse 'wandeling' ("in de agility wordt er gelopen", waren de woorden van Katinka  :hihi:) om te kijken of de hond wel volgde. En daarna een blijf-oefening op verschillende afstanden. Die laatste ging niet zo gemakkelijk maar we hebben wel allemaal hard moeten lachen (Loki deed namelijk zodanig hard haar best om niet op het natte gras te moeten zitten dat ze haar kont telkens enkele centimeters boven de grond hield). Na een paar keer aandringen en rustig opnieuw te proberen is dit toch gelukt (en een pluspunt gekregen voor mijn volharding en geduld  :joehoe:)

Daarna ging Katinka nog enkele basisoefeningen uitleggen die ik thuis al kon oefenen (jaja, van de 1ste keer huiswerk meegekregen  :twistedevil:).
- De 'Touch' had ik haar ondertussen al aangeleerd maar ze moest het dekseltje langer aanraken (dus hier moeten we op oefenen en
  de tijd telkens langer maken).
- De 2on2 (de achterpoten op de ene ondergrond en de voorpoten op de andere). We moeten beginnen op 2 verschillende   
  ondergronden op de begane grond en later met tijd wordt het niveauverschil aangepast (zoals met de achterpoten op een bankje of
  de laatste trede van een trap en de voorpoten op de begane grond).
- De 'links' en de 'rechts': Het uiteindelijke doel is dat ze een 8 kan maken maar alles wordt in stappen opgesplitst. Het moeilijkste voor
  mij hier is dat Loki aan mijn rechterkant moet staan ipv aan mijn linkerkant (wat als linkerpoot zo 'verkeerd' aanvoelt)

Vooraleer we het goed en wel beseften, hadden we al 1,5 'getraind'  :lol:
Nadien als afsluiter nog een wandeling gedaan in de Schorre waar de hondjes gezellig met elkaar konden ravotten en wij elkaar beter leerden kennen.  Ik ben voorlopig de enigste nieuwe in de groep van ongeveer 5 personen: Kelly met haar honden, Katinka en haar vriend met hun honden, nog 2 Aussies (die nog van de vorige trainers komen en op de 'oude' manier trainen) en dacht nog 1 iemand anders). Het is dus een kleine vriendengroep onder elkaar wat voor ons perfect is   :banaan03:

Dus voor een 1st les die eingelijk geen les was, belooft dit goeie vooruitzichten voor de toekomst.
En ik blijf jullie op de hoogte houden van de evolutie  :thumbs:
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
Re: Loki stapt in de Agility-wereld
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2016, 19:14:44 pm »
en stel je zelf ook vragen? Als jurgen es mee es, moet ie maar 's wat foto's schieten :wink:

Citaat
De 'links' en de 'rechts': Het uiteindelijke doel is dat ze een 8 kan maken maar alles wordt in stappen opgesplitst. Het moeilijkste voor
  mij hier is dat Loki aan mijn rechterkant moet staan ipv aan mijn linkerkant (wat als linkerpoot zo 'verkeerd' aanvoelt)

Je moet kunnen wisselen tijdens het lopen en daarom moet je hondje dat gewoon worden dat je aan beide zijdes zichtbaar bent.

Je zal met de tijd ook nog 'dansjes' aanleren normaal :wink:

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2016, 19:27:04 pm »
en stel je zelf ook vragen? Als jurgen es mee es, moet ie maar 's wat foto's schieten :wink:
Mijn mond heeft niet stil gestaan  :lol:
Dat is de bedoeling. Ik doe de agility maar als Jurgen op dat moment eens thuis is dan zal hij af en toe wel foto's nemen of eens een filmpje maken. De vorderingen zullen jullie hier wel zien  :winkt:

Citaat
Je moet kunnen wisselen tijdens het lopen en daarom moet je hondje dat gewoon worden dat je aan beide zijdes zichtbaar bent.

Je zal met de tijd ook nog 'dansjes' aanleren normaal :wink:

Vandaag is het gelukt om haar aan de 'voet' te krijgen aan de rechterkant ipv aan de linkerkant. Ze keek me eerst wel vreemd aan maar toen ze het snoepje in mijn rechterhand rook, snapte ze wat ik wou.
Onze wandelingen hebben allesinds een funfactor bijgekregen: ieder paaltje die ik tegenkom moet ze rond draaien, komt ze van een trap/verhoog vraag ik een touch,... Ons meisje houdt nog meer haar aandacht bij de les dan de rest in de gaten te moeten houden. Denk dat de agility ook een boost voor haar zelfvertrouwen zal zijn.
(even naast het topic: DF'ke ben nu nie van plan om een voorstelling te doen tijdens onze wandelingen hé  :LOL:, daar mag ze lekker vrij lopen)

We zullen nog vééééééééél bijleren. Donderdagavond starten we met de de tunnels en bochten rond vleugels en de balans. De wip hangt ervan af hoe glad die is. Blijkbaar zijn we met 4 dus klein maar gezellig.
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #3 Gepost op: januari 29, 2016, 17:35:20 pm »
Donderdag 28 januari:

Eindelijk mooi weer gehad dus de les ging door  :joehoe:
We waren met z'n 5 dus was een gezellig klein groepje. Iedereen had veel zin om eraan te beginnen. 2 van de aanwezigen (Katinka en Axelle) hadden al ervaring dus we waren met 3 leken. Ik had nog compleet geen ervaring in de hondensporten en de anderen hadden wel al flyball of treiball gedaan dus de basiscommando's kenden ze al.

In het begin had Loki het moeilijk omdat het donker was (er was wel grote verlichting op het terrein) en ze de voorbijgangers in het donker niet vertrouwde. Veel waarschuwend geblaf dus daarmee waren we onmiddelijk gekend  :hihi:
Iemand van de groep vroeg hoe oud ze was en of het haar 1ste keer was. "Yep, het is onze 1ste keer en we zijn super zenuwachtig" was mijn antwoord.

We begonnen met de wip (daar ik op voorhand berichtje had gestuurd naar Katinka omdat Loki dit niet kon op de gehoorzaamheid). Een voordeel was dat ze hier een kleine wip gebruiken van de gehoorzaamheid (om het aan te leren). Elk op zijn beurt en als het aan Loki was, kon ze niet snel genoeg de snoepjes nemen. Vind het wel een aangename manier om het hen aan te leren. De trainster gaat achter het uiteinde van de plank gaan staan en zet daar een potje met snoepjes (dit wordt dan uiteindelijk je eigen 'touch-object' die je hier plaatst). De honden die erover kunnen, weten onmiddelijk dat ze daar moeten stoppen. We waren met 2 waarvan onze honden alle mogelijke opties doorliepen behalve over de plank te lopen.  :mrgreen: Dus deden we het stap voor stap: beginnen met 4 snoepjes op het 1ste deel en dat was ver genoeg voor vandaag.

"En nu kijken of jullie je huiswerk hebben gedaan" zei Katinka (de trainster)
Tijdens de week moesten we oefenen op de links en de rechts. Er stonden verschillende vleugels klaar met een stok ertussen waar ze over moesten (kan even niet op de naam komen hoe dit ding in zijn geheel noemt  :rofl:)
Ik wist dat ze de links en de rechts al behoorlijk goed kon maar het was voor haar verwarrend omdat ze nu ook over de stok moest springen. Normaal geef ik daar anders het commando 'over' voor maar nu was het onmiddelijk het commando 'links' of het commando 'rechts'. Na de 3de keer had ze het door wat ik van haar wou en ging dit vlot (wel nog met behulp van een snoepje).

Volgende oefening was de tunnel:
Loki kon dit (en ze deed dit ook graag) dus dit was geen enkel probleem. Ze moest de ene keer aan de linkerkant draaien en de andere keer aan de rechterkant dus ik moest wisselen van kant om te lopen. Op die manier leren ze aan beide kanten te volgen omdat het parcour niet altijd in dezelfde richting loopt.

Sidenote: terwijl we hier moesten wachten op onze beurt, had Loki plots door dat er aan de overkant van het terrein ook veel honden aan het oefenen waren (de groep van de gehoorzaamheid) en toen moest ze vlug naar rand van ons terrein gaan blaffen. Dit heeft maar enkele seconden geduurd en toen kwam ze terug naar mij (omdat haar nieuw speeltje interessanter was  :lol:)

Het uiteindelijk doel voor vandaag: een klein parcour met een sprong, gevolgd door de tunnel en nog 2 sprongen.
De beginners moesten bij de 1ste sprong de 'rechts' en de 'links' doen, daarna de tunnel en eindigen met de 2 sprongen.(Dit was dus voor ons). Bij de 'links' en de 'rechts' werd ik zenuwachtig waardoor dit niet vlotjes ging (Loki voelde dit ook aan). Ik kreeg ook de opmerking van Katinka dat dit geen gehoorzaamheid was. Het was hier één en al FUN dus ik mocht lekker uit de bol gaan. (Met de tijd zal ik wel loskomen maar in het begin ben ik inderdaad zenuwachtig en waarschijnlijk ook wat krampachtig). Tussendoor terwijl de anderen wachten, wordt er gelachen en gebabbeld waardoor ik mij sneller op mijn gemak voelde en dus ook iets losser werd.
2de poging verliep veel beter. Katinka had zelfs gezien dat Loki haar staart kwispelde toen ze door de tunnel en over de sprongen mocht vliegen. Ik had goed aangeduid als Loki haar GPS waar ze over en door moest zodat ze mij mooi volgde.

Nadien hebben de honden als 'afkoeling' elkaar nog wat beter kunnen leren kennen. Loki heeft er al een vriendinnetje bij want je zag dat het écht klikte met Jiba (de Border Collie van Katinka). Om Loki sneller van haar eigen lichaam bewust te laten worden, zal Katinka telkens een soort bal meebrengen waar Loki dan op kan staan en zitten of liggen (het is zo'n bal dat ze gebruiken in de body & balance workshops). Terwijl we dan op onze beurt moeten wachten, kan ik hiermee oefenen. Zo verveeld onze meid zich ook niet waardoor ze niet hoeft te blaffen. En volgens de mede-cursisten was ze nog behoorlijk stil. Er zijn blijkbaar 2 Assies die continu blaffen vanaf het moment dat ze op het terrein komen tot ze er weer van zijn. Dus ben niet de enigste met een hond die graag haar muil open zet  :twister:

Offline Nathy

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2016, 18:05:08 pm »
WoW dat klinkt supergoed en superFun.
Ik ben 1x naar de Agility hier in de buurt  geweest en dat ging er belange zo ontspannen niet aan toe
Loki, je hebt er een superleuke hobby bij dus.
Ik schrik wel dat je al een stukje zo sprong - tunnel - sprong mochten doen  :thumbs:
Maar al die commando's zou me wel wat verwarren, denk ik  :wink:
En gelukkig heeft Loki haar wandelingen en zo ook de extra beweging anders wordt het een dik Loki-tje met al die snoepjes  :hihi: :hihi:

Ik kijk uit naar foto's in de toekomst en jullie verdere ontwikkelingen hé
Nathy

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2016, 18:52:25 pm »
WoW dat klinkt supergoed en superFun.
Ik ben 1x naar de Agility hier in de buurt  geweest en dat ging er belange zo ontspannen niet aan toe
Loki, je hebt er een superleuke hobby bij dus.
Ik schrik wel dat je al een stukje zo sprong - tunnel - sprong mochten doen  :thumbs:
Maar al die commando's zou me wel wat verwarren, denk ik  :wink:
En gelukkig heeft Loki haar wandelingen en zo ook de extra beweging anders wordt het een dik Loki-tje met al die snoepjes  :hihi: :hihi:

Het is vooral de bedoeling dat zowel baasje als hond plezier hebben. Er wordt niks van druk ofzo opgelegd.
Véééél snoepjes krijgt ze inderdaad maar gelukkig loopt ze die er snel weer vanaf met het trainen (en de nodige wandelingen natuurlijk ook) Als we trainen dan pas ik haar hoeveelheid voeding zowiezo aan. Minder 'gewoon' eten en meer snoepjes dan blijft het ongeveer evenredig  :wink:
Die commando's worden 1 voor 1 uitgelegd en de ervaren spelers zeggen zelf dat het na een tijdje een gewoont wordt om dat commando daar te zeggen.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2016, 22:10:01 pm »
Citaat
Er stonden verschillende vleugels klaar met een stok ertussen waar ze over moesten (kan even niet op de naam komen hoe dit ding in zijn geheel noemt  :rofl:)

een horde?

--

de links en de rechts heb ik niet zo aangeleerd gekregen... dat kwam gewoon mettertijd... niet specifiek op gericht.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #7 Gepost op: februari 01, 2016, 19:12:06 pm »
Citaat
Er stonden verschillende vleugels klaar met een stok ertussen waar ze over moesten (kan even niet op de naam komen hoe dit ding in zijn geheel noemt  :rofl:)

een horde?

--

de links en de rechts heb ik niet zo aangeleerd gekregen... dat kwam gewoon mettertijd... niet specifiek op gericht.

Inderdaad een horde, had op dat moment geen zin om het op internet op te zoeken :hihi:

Waar heb je eigenlijk agility gedaan en deed je dit dan ook op wedstrijdniveau?

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2016, 10:49:25 am »
We vonden een hondenschool - héél héél hééééééllllllll - lang geleden  :hihi: in Ruddervoorde - die dan is verhuist naar de rand van Zwevezele.
De Gezellige Blaffers heette die.

Vroeger enkel gehoorzaamheid en op een dag vond de voorzitter het blijkbaar interessant om nog wat extra sporten erbij te nemen. De Flyball kwam niet van de grond, maar de agility wel.

Gestart met Tommy, een kruising Ierse Setter - waar mijn broer mee trainde (in 't begin) tot deze geen zin meer had. En hij speelde ook wedstrijdniveau jawel... Ik heb dat dan van hem overgenomen. En daarna kwam Dixie erbij. De eerste jaren scheerde hij hoge toppen, maar naarmate zijn leeftijd vorderde, daalde zijn neus naar de grond en was het meer een snuffelagility en ietwat meer voor de fun. In de seniorenafdeling heeft ie 't nog een jaar goed gedaan... En vanaf ik merkte dat ie echt geen zin meer had in het spel, heb ik het afgebouwd naar nog 4x op een jaar tot hij op 10 jarige leeftijd er volledig mee mocht kappen. Nog een eerste plaats behaald op eigen club (nationale wedstrijd) en dat vond ik nog een mooie afsluiter.

Ik heb het maw ca 9 jaar beoefent... en af en toe een cursus meegepikt die ze 'extra' gaven op de hondenschool.

Jurgen die op het veld loopt en Kelly die roept naar Loki dat ze eraf moet... is een beetje tweestrijdig voor de hond...

Loki wordt naar daar geduwd door Jurgen en Kelly wil net dat ze het niet doet.

Duwen en trekken

Als je voorover buigt (als je hond rechtop staat) is dat niet enkel bedreigend maar ook verwarrend als je een rechthouding vraagt. In feite zou je met je lichaam naar achter moeten buigen... wegtrekken

voorover buigen is beter voor de lighouding...

wil je dat je hond door de linkertunnelgat loopt, buig je met je bovenlichaam naar links, naar rechts voor het rechtergat.

Lichaamstaal is van groot belang in de agility...

Happydog ben ik niet willen gaan vanwege de namiddaguren, kga liever wandelen

de agility is afgezwakt doordat ik -nadat Dixie stopte met de wedstrijden - overgeschakeld ben naar het wandelen.
+ aanvankelijk was het de bedoeling dat ik het met Chucky zou overnemen... maar toen bleek ie HD te hebben en mocht ie niet meer springen.
Bovendien - in die periode bestond er zoiets als een 'jongerentornooi' een testje om te zien hoe je hondje het zou doen moest het voor echt zijn... liep Chucky de eerste ronde een diskwalificatie door iets te doen dat niet mocht en de volgende 2 toerkes deed ie dan perfect. Das een probleem in de agility met slechts 2 parcours  :hihi: dus op dat vlak heb ik mezelf veel 'leed' bespaart ... en hij ook. Alleen wens je geen enkele hond HD toe natuurlijk...

Dankzij de agility - sporthart - en de vele wandelingen heeft Dixie toch een mooie leeftijd gehad. Loki wordt er dus zeker en vast 20  :hihi:
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2016, 10:52:59 am door *~*DF*~* »

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2016, 17:49:43 pm »

Ik heb het maw ca 9 jaar beoefent... en af en toe een cursus meegepikt die ze 'extra' gaven op de hondenschool.

Amai, dus we mogen aannemen dat je toch een kenner bent.

Citaat
Jurgen die op het veld loopt en Kelly die roept naar Loki dat ze eraf moet... is een beetje tweestrijdig voor de hond...

Loki wordt naar daar geduwd door Jurgen en Kelly wil net dat ze het niet doet.

Duwen en trekken

Dat vonden Patricia2 en ik ook. We hebben hem hier nog even over aangesproken.  :wink:
Hij snapt nog niet zo goed wat je met je lichaamstaal zegt tegen de hond. Ik heb dit al iets beter door  :lol:

Citaat
Als je voorover buigt...

Heb dit ook al gelezen. Ben me af en toe een beetje aan het verdiepen in de agility door info op te zoeken en filmpjes van youtube te bekijken. Onlangs een filmpje doorgekregen van iemand die wedstrijd deed en de verkeerde houding aanhield om haar hond te laten zien welke richting hij uit moest.

Citaat
Happydog ben ik niet willen gaan vanwege de namiddaguren, kga liever wandelen

De donderdag is het 'savonds les en de zaterdag en zondag inderdaad in de namiddag. Voor mij wel ideaal daar ik steeds tot 13u moet werken. De zondagnamiddag hou ik zowiezo vrij voor de wandelingen. Ze heeft 'smorgens al gehoorzaamheid en dat is voldoende.
Zo volgt ze volgend schema als het weer ons niet tegenwerkt:
Dinsdagavond: gehoorzaamheid (vanaf maart tot december)
Woensdagmiddag: wandeling met de woensdagbende, lekker uitleven dus
Donderdagavond: agility
Zaterdagmiddag: agility
Zondagochtend: gehoorzaamheid
Zondagmiddag: wandeling met DF-vrienden dus weer lekker loslopen

Denk dat dit voorlopig wel genoeg is. Hier en daar dan nog eens een cursus/workshop erbij naar de toekomst en haar leven is goed gevuld  :lol:

Citaat
Dankzij de agility - sporthart - en de vele wandelingen heeft Dixie toch een mooie leeftijd gehad. Loki wordt er dus zeker en vast 20

Volgens de DA ook. Deze week om haar vaccinaties geweest en de DA heeft ondertussen algemene check-up gedaan. Plots zei ze tegen haar stagaire dat Loki dat speciaal hartritme had en dat ze eens moest luisteren. Ipv. boem boem boem... gaat het bij haar: boem boemboem boemboemboem boem boemboem boemboemboem...
Ze gaf er een speciale naam aan maar ben die vergeten. Toen ik uitleg vroeg (want eerst dachten we even dat het iets slechts was), zei ze dat we zeker geen schrik hoefden te hebben. Dit wil zeggen dat ze een sporthart heeft en dat ze een héééééél goeie conditie heeft. Dat zal komen door al die wandelingen en activiteiten dat we met haar doen  :tong:
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2016, 17:51:43 pm door Loki »

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #10 Gepost op: februari 13, 2016, 19:09:20 pm »
Zaterdag 13/02

Vandaag zou er agility zijn als het niet regende. De voorbije 2 dagen beloofden een goed vooruitzicht dus ik keek er al naar uit.
Deze morgen zag het er ook nog goed uit. Toen ik om 13u gedaan had met werken, was het weer helaas omgeslaan. Daar was de miezer en de motregen. Een berichtje gestuurd naar Katinka om te weten of de training nog doorging. Ik kreeg onmiddelijk een antwoord terug en zij dacht blijkbaar hetzelfde als ik: "De regen heeft het al veel te veel verpest en ze was het beu om niks te doen dus de les ging door."

Eenmaal aangekomen waren we maar met 3: Katinka met Jiba, Kelly met 1 van haar honden en wij. De rest had afgehaakt wegens de regen. Pech voor hen, meer privé-training voor ons.  :tong:

Toen kreeg ik van Katinka te horen dat ze altijd start met een opwarming! Want dit is zéér belangrijk voor de spieren van de honden en wordt veelal vergeten. (De opwarmingsoefeningen bespreek ik in de bijhorende topic  :wink:) We moesten enkele oefeningen doen op een bankje en op een kleine balansbal. Met de voorpoten was dit geen probleem en had Loki snel door wat er van haar verwacht werd: Voorpoten op het bankje/balansbal en ze krijgt een snoepje. Maar ze is zich nog niet bewust van haar achterpoten. Hier moeten we nog meer op gaan oefenen. Ze moest een rondje draaien met haar voorpoten op het bankje en enkel haar achterpoten mochten verplaatst worden. 1 à 2 stapjes dat lukt al maar nog niet verder.

Doordat het veld er terug behoorlijk nat bij lag, konden we het dak en de balans wel vergeten. Toch hebben we een klein parcourtje uitgezet met een horde, een tunnel en nog een horde in een U-vorm geplaatst. Onze meid is zo snel dat ik moet zorgen dat ik haar voor ben met de commando's te geven. Het moment dat ze over de horde springt, moet ik al zeggen: "Door" en het moment dat ze in de tunnel zit, moet ik al zeggen: "over". De 1ste keer liep ik langs de buitenkant van de tunnel en Katinka verklaarde me zot. Zo zou ik nooit meekunnen met haar en ongelofelijk veel verloren stappen zetten.  :hihi: Dus in een rechte lijn naar de tunnel lopen, omdraaien en in rechte lijn terug.

Daarna hebben we terug even geoefend op de wip (weliswaar voor ons de kleine omdat Loki hier nog schrik van heeft). Het viel Katinka op dat Loki minder angst had en dat ze al verder durfde dan de vorige les. Tuurlijk want we hadden thuis zéér veel geoefend met de wip die ons ventje heeft gemaakt. (De toestellen zullen binnenkort online worden gezet in een appart topic)

De tijd is weer voorbij gevlogen en gelukkig is het maar bij miezer gebleven waardoor we niet doorweekt waren. Nadien hebben we met z'n allen nog een toerke gewandeld in de Shorre om af te koelen.
Zo hebben we weer een hele hoop nieuwe oefeningen geleerd waar we thuis verder op kunnen oefenen. Het valt op dat Loki het zéér graag doet. Ze is actief en enthousiast. Enkel als de druk voor iets haar een beetje teveel wordt dan begint ze rond te snuffelen. Hier houden we dus rekening mee.

Offline Ilero

• Slopertje
« Reactie #11 Gepost op: februari 14, 2016, 10:23:05 am »
 :thumbs:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #12 Gepost op: februari 27, 2016, 19:48:12 pm »
Donderdag 25 februari '16:

Het was een mooie dag dus we keken uit naar de les van deze avond. De les start pas om 18,30u maar men wordt tussen 18u en 18,15u verwacht om mee te helpen met het parcour enzo op te zetten. Uiteraard was ik er stipt om 18u en ik was niet de enigste die enthousiast was om te trainen. Katinka en Kelly waren ook al aanwezig. Er stond al een klein parcour en zij waren al bezig met enkele oefeningen dus heb ik mij er gewoon bij gevoegd. Nog enkele trucjes geleerd ivm handsignalen en de tip gekregen om Loki zoveel mogelijk langs mijn rechterkant te laten komen. Ze is gewoon om links van mij te komen/zitten tijdens de gehoorzaamheid. Dit is een aanpassing voor zowel haar als mij en niet altijd even simpel. Soms sta ik dus te klunzen.  :hihi:
Het was 18,30u en plots kwamen er 2 'jonge' kinderen op het terrein met 2 border collies (en hun moeder, die van de kinderen, achter hun gat). Al spelend en dom doen...Ik vroeg mij af wat die hier kwamen doen... :hm:
Bleek dat ze ook agility deden en dat dat de mensen waren waar Katinka niet zo happig op was. De ene border kan agility (blijkbaar geleerd met de moeder) maar die is over enthousiast en over actief. En de andere border moet het leren. Traint die over actieve border wel niet met die over actieve puber zéker... :doh:
Op de koop toe heeft die actieve border (Lana) het dan nog eens gemunt op Loki. Vanaf dat ze los is en haar kans ziet, komt ze aangespurt naar Loki om haar aan te vallen. Ik vermijd die hond dus zoveel mogelijk en zo ver mogelijk uit hun buurt.
Even terzijde: Katinka en Kelly waren in een groep aan het oefenen en de vriend van Katinka die gaf training aan ons: ik met Loki, die puber met Lana en zijn zus met de onervaren border. Katinka had het blijkbaar ook gezien en heeft zowel de zoon als de moeder er over aangesproken.
Kortom wat een leuke les zou worden, is spijtig genoeg een beetje in het water gevallen en deze keer niet door de regen.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #13 Gepost op: februari 27, 2016, 20:47:44 pm »
Zaterdag 27 februari '16

In de laatste 5 minuten op m'n werk moest ik nog 2 belegde broodjes maken en dan nog snel kleine boodschappen doen waardoor ik mij mocht haasten om op tijd te zijn. Vlug naar huis, een hap in mijn mond, omkleden, snoepjes versnijden, Loki klaarmaken en vertrekken. Het had al een paar dagen niet meer geregend dus het terrein zou er wel beter bij liggen en vandaag zouden we dus wel sprongen kunnen doen. We waren met dezelfde bende als de donderdag avond dus ik zat op dat moment met een dubbel gevoel.
Katinka zou les geven en we bleven in 1 groep. Gelukkig had de moeder blijkbaar toch een beetje geluisterd naar wat Katinka de donderdag te zeggen had en hadden dochter en zoon gewisseld van hond. Toen Lana voorbij Loki passeerde was het geen hartelijke welkom (deze keer van Loki haar kant een snauw naar Lana). Katinka ging vandaag trainen met Chunka (haar oudste hond die een blessure aan de rug heeft waardoor ze niet meer mag springen dus de oefeningen kunnen in slowmotion uitgelegd worden.

Even korte opwarming (terwijl de 2 zonen terug aan het dom doen waren) en toen vlogen we er in. Daar de gehoorzaamheid de kleine wip had teruggenomen (want zij hebben voorang op agility  :rolleyes:) moesten we oefenen op het dak. Het dak werd op de laagste stand gezet (net niet plat) en de hond moest erover lopen en aan de andere kant het raakvlak aanraken. De 1ste keer sprong Loki er halverwege af. Voor de een of andere reden had ze schrik. Dus stap terug en op het hele traject snoepjes gelegd en in haar tagetdeksel ook snoepjes gelegd. 2de poging vliegt ze als een zot over het dak regelrecht naar de snoepjes de in haar targetdeksel liggen. Haar 2on2off was perfect enkel moest ik de bevelen erbij geven.

Volgende oefening was een klein parcour: 1 horde, een tunnel en dan 2 hordes na elkaar. De hordes deed ze perfect maar de tunnel wou ze niet in. Achteraf gezien was het mijn fout omdat ik een snoepje in mijn hand had (om haar op het einde direct te belonen maar zei volgde dus het snoepje). Ondertussen kreeg ik ook betere instructies van Katinka hoe ik mij moest draaien als Loki de tunnel terug uitkomt zodat ze onmiddelijk de richting weet waar ze naartoe moet gaan. Simpel uitgelegd: zo weinig mogelijk verloren stappen doen zodat je met je hond mee kan. En ik moest dat 'lomp ding' uitdoen zodat ik ook gemakkelijker zou kunnen bewegen. Als je het filmpje ziet, zal je wel begrijpen waar het over gaat.  :hihi:

Het parcour werd iets vermoeilijkt door er nu 4 sprongen van te maken in een zijwaarte beweging. We moesten de hond schuin voor de 1ste horde plaatsen zodat ze onmiddelijk de richting wist waar ze naartoe moest gaan.
Toen had ik al gemerkt dat het Loki een beetje teveel werd. Ze begon zich gevig te fixeren op het gras: bijna met haar neus tegen de grond plakken en ieder dikke grasspriet zorgvuldig opeten. Heb toen gevraagd dat ik even met haar aan de kant wou gaan spelen zodat de stress verdween. Na enkele seconden trekken aan haar speeltje zag ik dat de spirit terug was. Katinka had dit ook opgemerkt en ik mocht haar onmiddelijk aflijnen en direct de sprongen laten doen. Nu ze in 'the heat of the moment' was, moesten we er gebruik van maken. :tong:

De laatste oefening was het vooruit sturen van je hond. Ik had het voordeel dat ik tijdens het los lopen al het commando 'vooruit' heb aangeleerd waardoor ze snel door had wat de bedoeling was. Deze oefening was ook ons huiswerk voor de komende week. Een bal, of een target met een snoepje erop, een eindje van de hond wegleggen. Ze het commando vooruit geven en de hond moet naar het speeltje/de snoep lopen en wordt beloond.

De persoonlijke tips die ik heb bijgeleerd vandaag:
Meer met Loki leren werken aan mijn rechterkant zodat ze beide kanten kan (en ik ook)
Afstappen van de gehoorzaamheid: beginnen in 'voet' en eindigen in 'voet'. Zodat Loki haar drive écht wordt geactiveerd en dat ze in die drive blijft.
Dat Loki enorm snel bijleerd en dat ik zal moeten zorgen dat ik mee kan.  :hihi:

Het 1ste filmpje volgt binnenkort  :thumbs:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #14 Gepost op: maart 05, 2016, 19:21:48 pm »
Zaterdag 05/03/'16:

Mits ik de donderdagavond een les heb overgeslagen omdat ik last had van mijn knie, wou ik zeker aanwezig zijn vandaag. Zo te zien hadden we geluk en zouden we weer privé-les krijgen van Kelly aangezien er niemand anders aanwezig was.
Vandaag zouden we vooral op het 'vooruit sturen' leren werken. Daar het terrein weer behoorlijk drassig was van de voorbije regendagen, hebben we ons naar het achterste gedeelte verplaats waar het nog doenbaar was.  4 Hordes na elkaar geplaatst en aan de andere kant een U-vorm gemaakt met 1 horde, de tunnel en weer een horde.

Zolang ze enkel over de hordes moest springen, ging alles vlot maar toen de oefening iets moeilijker werd (ze moest over de 3de horde een draai naar rechts maken), snapte ze niet wat ik bij de 3de horde van haar verwachte. Ze bleef er pal voor staan en keek mij met vragende ogen aan. Kelly wou net uitleg geven hoe ik het haar duidelijker kon maken, toen er plots een nieuweling op het veld kwam (weliswaar midden in de les :neen:) Aangezien er van het begin al een jongeling aanwezig was (die had vorig jaar blijkbaar al enkele beginselen gezien), werd de groep dus in 2 gesplits: De beginners en beoefenaars (Loki en ik dus  :winkt:)
Met momenten moesten we dus een beetje ons plan trekken (logisch want de beginners hebben meer begeleiding nodig) maar dat was geen probleem. Af en toe kwam Kelly een nieuwe oefening uitleggen en die moesten wij dan uitvoeren.

Het vooruit sturen werd via de basis uitgelegd:
Je laat je hond zitten, je legt z'n speeltje op een afstand en komt terug naast je hond staan. Je geeft het commando 'vooruit'. De bedoeling is dat de hond het speeltje gaat gaan halen. Op het moment dat hij het speeltje vast heeft, juig je en roep je hem terug bij je. Dit lukte niet...ik denk dat het voor Loki verwarrend was met de apport (althans dit was het toch voor mij  :hm:)

In het begin van de les had ze veel zin en grote interesse maar halverwege viel haar interesse weg en waren de grassprietjes interessanter. Nadien viel mijn frank (of euro  :wink:) dat het wel eens zou kunnen zijn omdat er nieuwe/vreemde honden op het terrein zijn dat ze haar niet op haar gemak voelt. Toen de les voorbij was (en de nieuwelingen vertrokken waren), heeft Kelly nog wat getraind met haar 2 honden en wij hebben toeschouwer gespeeld. Ik kon nog dingen bijleren/vragen en ondertussen liet ik Loki oefenen op het blijven liggen terwijl andere honden in de weer zijn. Dit lukte perfect, zelfs met een snoepje op haar beide poten  :twistedevil:

Huiswerk voor thuis:

weer meer oefenen op die links en rechts
oefenen op het 'vooruit sturen'
Een nieuw commando vinden voor het draaien langs de buitenkant van de horde...(niet altijd even simpel om een commando te vinden die dan nog eens goed is ook, denk dat ik eens op internet ga snuffelen welke commando's ze allemaal gebruiken voor wat)

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal