Hallo

Praktijkspeuren ??? Ja, ik en Lina zijn vorig jaar begonnen met de lessen "praktijkspeuren". En we vinden het samen heel tof
Wat is praktijkspeuren ? Het doel van praktijkspeuren is om met een hond zo snel mogelijk een vermist persoon op te sporen.
Dit gebeurd uiteraard met het orgaan dat bij de hond het beste ontwikkeld is nl. zijn neus. Hoe die neus juist werkt ? Ik denk dat niemand dat juist weet, maar één ding is zeker : dat iedere hond zijn neus heel graag gebruikt

Daarom vinden de honden dit zo leuk om te doen. Iedere hond kan praktijkspeuren. Van Chihuahua tot Deense dog, dus ja ... ook een Basenji (zoals mijn Lina). Ikzelf had er nog nooit van gehoord en toen ik bij "Dogs in Mind" te Torhout hoorde dat er een lezing was over Praktijkspeuren, wou ik wel eens gaan luisteren wat dit was. Ik ben altijd wat nieuwsgierig om nieuwe dingen te leren kennen.

Na de lezing was ik overtuigd, ik wou dit met Lina ook eens proberen, want het belangrijkste bij praktijkspeuren is :
"dat je leert je hond te 'lezen'" Dus maw leert beter kennen. Tijdens het speuren is het namelijk zo dat je hond je continu signalen heeft en deze zijn voorzien van zeer nuttige informatie, als je ze als baasje maar goed kan interpreteren hé.
En door deze samenwerking tussen baasje en hond, word je dus een "speurteam".
Ik moet zeggen dat dit praktijkspeuren, echt wel verslavend werkt. Zowel voor Lina als voor mezelf. En het is ook wel een lichamelijke (je moet soms wel wat klauteren) en geestelijke uitdaging voor hond en baasje. Dit is dus iedere maand een uurtje, maar dit uurtje vliegt voorbij. Het is ook wel heel vermoeiend voor de hond, omdat deze echt heel erg geconcentreerd is tijdens het speuren. Na ons uurtje speuren, kan ik zeggen dat Lina de zetel niet meer wilt uitkomen diezelfde dag.
Hoe gaat het in zijn werk ? Praktijkspeuren gebeurt in het bos. Je hond heeft een fluo-vestje aan (zo zie je hem/haar goed tussen het struikgewas), alsook een harnasje (geen halsband, omdat ze wel trekken aan de leiband en dit hun speuren verhindert. Met een harnas is de druk beter verdeeld. Ze raden aan (en dat heb ik ook gedaan bij Lina) om dat éne specifieke harnas enkel en alleen te gebruiken bij praktijkspeuren en niet tijdens gewone wandelingen of andere activiteiten. Omdat wanneer je het harnas enkel gebruikt bij die ene activiteit, de hond zo slim is om de specifieke harnassen te linken aan de specifieke activiteiten die hieraan gekoppeld zijn. Dan heb je nog een fluo-leiband nodig van 10 meter. Ook water, zodat je tussenin je hond wat water kan aanbieden, zodat hun gehemelte nat blijft en zo de hond de geuren verder goed kan waarnemen. Ja, vraag me niet de theoretische uitleg - maar goed te kunnen ruiken, moet hun gehemelte vochtig zijn. Omdat Lina eigenlijk nooit behoefte heeft aan water tijdens een wandeling of zo, heb ik dit opgelost door een klein teugje melk in het water te doen (op aanraden van Annelies de lesgeefster). En ik moet zeggen dit werkt wonderwel heel goed. En als laatste hele lekker snoepjes.
Lina in outfit - ziet ze er niet hip uit

Het is de bedoeling dat degene die moet worden gezocht een snoepje heeft aan je hond, dan stapt deze persoon weg en verstopt zich.
Waarop jij dan via een walkie-talkie wordt verwittigd dat je mag van start gaan en dan ... ja ... wat doe je dan ... gewoon je hond volgen en het belangrijkste : je hond vertrouwen (weten dat hij het wel weet en zal vinden)

Door de walkie-talkie sta je constant in verbinding met de persoon die je moet zoeken. Zo moet je aan elke splitsing doorgeven welke richting je uitgaat (wat je hond gekozen heeft). Zo loop je niet helemaal de verkeerde richting op als je hond eenmaal verkeerd gekozen heeft. Dit gebeurde wel eens in de eerste lessen, ondertussen kan ik Lina voldoende "lezen" dat het nu al veel veel beter lukt. En op het einde als je hond de persoon gevonden heeft, krijgt je hond uiteraard opnieuw een snoepje.
Hier zie je ons aan het werk

Het leukste voor de hond een snoepje krijgen alvorens te starten

wachtend

Vol concentratie wachtend

Efkes bijsturing van het baasje - hoe die lange leiband zo spoedig mogelijk terug in te korten, zonder je hond een snok te geven

Wij zien er alvast naar uit om dit jaar opnieuw progressie te maken in ons praktijkspeuren. We hebben alvast 17x de kans om te proberen