Auteur Topic: Hond leren/laten loslopen zonder lijn.  (gelezen 6128 keer)

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Hond leren/laten loslopen zonder lijn.
« Gepost op: november 29, 2015, 14:21:32 pm »
Bij deze een apart topic gemaakt op aanvraag van DF...
dus vuur maar af wat er zo ligt te branden op je tong  :bleee:
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
Re: Hond leren/laten loslopen zonder lijn.
« Reactie #1 Gepost op: november 29, 2015, 16:41:04 pm »
Dat begint al met uitstekende aandacht voor het baasje. Eerst dus zorgen dat ja altijd aandacht krijgt als je dat vraagt. Dan beginnen met een lange lijn (10/15m) laten gaan en voordat de lijn strak staat terug roepen en belonen. Als dat goed gaat op verschillende afstanden uittesten. Van het moment dat ge altijd terug die aandacht krijgt en hij gelijk terug komt bij het terug roepen kunt ge los proberen. Bij de eerste keer niet luisteren gelijk terug aanlijnen en training voor een paar dagen hervatten aan de lange lijn.

Zo leren wij het aan op de HS. Volgens de mensen werkt dat. Ikzelf weet het niet. Mijn mogen niet los.
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #2 Gepost op: november 29, 2015, 19:08:41 pm »
Ik weet niet of dit de beste werkwijze is maar het is mijn werkwijze:

De eerste keer dat we haar los hebben laten lopen, was eigenlijk op een grasveld niet te ver van ons huis. Ik denk dat ze toen een maand of 4-5 was. In het begin was dit met de lange lijn aan haar bevestigd zodat we haar tijdig terug konden 'grijpen' in het geval ze toch zou weglopen (dit hadden we ook aangeleerd op de 1ste hondenschool). We hebben toen ook de leiband los gedaan en dit was officieel de 1ste keer dat ze vrij liep in de natuur. Haar geluk kon niet op.  Dit heb ik later dan ook geprobeerd tijdens het wandelen door gewoon haar aandacht te vragen, de leiband te laten vallen en haar via het commando 'dicht' naast mij te laten lopen. Dit ging goed maar je merkte dat de leiband in haar weg zat dus deed ik de leiband op de HS af toen ze los moest volgen.
Naarmate ze ouder is geworden, heb ik gemerkt dat ze niet altijd dicht naast me blijft lopen als ze los mag en het de 1ste minuten op een spurtje zet omdat ze vrij is. Doordat ik weet dat onze meid van karakter meer eigenzinnig is, durfde ik haar niet gewoon los te laten buiten afgebakende terreinen.

In het begin ben ik dus naar plaatsen gegaan waar ze 'veilig' los kon lopen zoals losloopweides en haar daar af en toe terug bij mij geroepen terwijl we in het domein rondwandelden. Toen ze terug kwam, kreeg ze telkens een beloning. Dit werkte goed dus wou ik verder gaan: volgende stap was een losloopwandeling met Tim en Nathy van het forum. Ik wist dat ze wel terug zou komen naar mij maar dat ze dit niet altijd direct doet dus wou ik het voor de zekerheid met meerdere personen en honden doen. Zoals ik dacht, volgde ze een andere hond (Nuka) en kwam ze ook terug naar mij toen alle baasjes (Tim, Nathy en ik) de honden terug bij ons riepen.

Ik weet dat ze altijd verder van mij zal lopen en minder zal omkijken dan een ander ras. Voor mij is het dan ook belangrijk dat ze kan/mag loslopen en als ik haar roep (met reden) dat ze terug naar mij komt.

Aangezien dat we nu al enkele wandelingen (met en zonder anderen) gedaan hebben, heb ik wel het gevoel dat we vooruitgang boeken dus denk ik dat mijn werkwijze in ons geval geen slechte manier is.

Even terzijde:
Normaal zeggen ze dat je je hond moet leren loslopen van jongs af aan. Aangezien er in België niet zoveel plaatsen zijn waar ze los mogen lopen en zéker al niet op straat, hebben wij dit niet gedaan. Loki is ook onze 1ste hond dus hadden we hier eerlijk gezegd ook niet écht het vertrouwen in alhoewel de logica erachter wel correct klinkt. Dus bij mijn volgende pup zou ik haar/hem waarschijnlijk wel van jongs af aan leren los bij mij lopen.
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2015, 21:18:22 pm »
Van het moment dat je merkt dat een aanpak werkt is die goed he (zolang het belongsgericht blijft  :wink:).
Ivm het onmiddelijk op een spurten zetten,kan je mss even een snoepje in de hand blijven houden om haar bij je houden en als ze weg mag geef je haar het snoepje als beloning van de volg en daarna het commando "gaan" of "vrij" of wat dan ook dat ze mag gaan crossen.
Blijven volhouden en zeker niet toegeven. 1 keer minder snel reageren, gelijk weer beperken. Zij wil spelletjes spelen, jij ook.

Inderdaad vanaf pup is het beste. Maar goed, dat is nu niet meer het geval. Elke hond kan het leren. Het kost je op latere leeftijd alleen wat extra moeite. Leren ze het van pup af aan, kost het leren mooi aan de lijn lopen weer moeite.
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #4 Gepost op: november 30, 2015, 17:33:49 pm »
Het spurten is nu al serieus verminderd, ook omdat het nieuwtje ervan af is  :hihi:
Meestal laat ik haar eerst zitten vooraleer ze los mag zodat ik weet dat ze 'rustig' is en aandacht heeft. Heb inderdaad ook gemerkt dat het waarschijnlijk handiger is om er een commando aan vast te hangen zoals 'vrij' als ze los mag lopen. Zo zal zij ook sneller het verschil leren tussen vrij lopen of dicht lopen zonder leiband.
Heb inderdaad gemerkt na de eerste wandelingen dat ze los mocht lopen dat het weer iets moeilijker was om haar mooi mee te laten wandelen aan de lijn. Dus af en toe beloon ik haar weer als ze een stuk mooi rustig aan de lijn heeft meegelopen zonder dat ik het hoef te vragen. Als ze een beloning op het onverwachte moment krijgt dan heeft ze automatisch meer aandacht voor mij  :winkt:

@DF: dacht dat je ook iets te zeggen had over dit onderwerp of was het enkel om weer meer leven in het forum te blazen  :lachjes:

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #5 Gepost op: december 01, 2015, 00:04:13 am »
Ik leer onze honden vooral komen als ik ze roep ... eerst gewoon thuis en als dat begint te gaan gaan we wat afleiding opzoeken en dat opbouwen.

Degene die te erg jagen blijven bij ons aan de flexi.

Offline Luc lcdnlf

• Puppedup
  • *
« Reactie #6 Gepost op: december 09, 2015, 13:55:25 pm »
Mijn methode is eerst thuis de hond leren komen. Dat gebeurd spelenderwijs. Door achteruit te lopen en dan uitgebreid te spelen met de hond in de beginfase. Daardoor associeert hij een positieve gebeurtenis aan het bevel "komen".

In de buitenlucht doe ik aanvankelijk hetzelfde, maar dan met de hond aan de lange lijn.

Ik beloon nooit met snoepjes, altijd met "lieve woordjes" of met spel.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: december 10, 2015, 21:36:44 pm »
Ik heb van meet af aan met Pharos los gewandeld. Meer los eigenlijk dan aangelijnd...

en altijd veel geroepen en beloond (met stem). Hij komt of kwam sowieso al vaak uit zichzelf, dus daar had ik geen problemen mee.

Pharos is het eerste hondje voor zover ik weet dat ik zoveel los heb laten lopen van pup af aan.

Ook op wandeling altijd los gelaten... behalve als hij in de zak vloog, omdat het nog teveel kilometers waren :lol:

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal