Auteur Topic: Mag ik mijn hond laten blaffen – dag en nacht?  (gelezen 3674 keer)

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
Mag ik mijn hond laten blaffen – dag en nacht?
« Gepost op: november 04, 2015, 22:43:39 pm »
Mag ik mijn hond laten blaffen – dag en nacht?
Zolang uw hond met mate blaft, wordt het niet als storend ervaren. Veel, langdurig en hard blaffen (of janken) kan leiden tot klachten uit de omgeving wegens burenhinder en overlast.
Zolang een particulier niet meer dan 4 honden bezit, is er geen wetgeving voorhanden waarmee het hinderlijke geluid kan worden beoordeeld. Het politiereglement van elke gemeente kan wel regels opleggen. Meestal zijn het bepalingen zoals: De houders van dieren dienen deze zodanig te huisvesten dat het geblaf, het gezang, het gehuil, het geschreeuw of het gekrijs van deze dieren geen aanleiding kunnen geven tot gerechtvaardigde klachten vanwege de omwonenden.

Naar de vrederechter.

Wie last heeft van hondengeblaf en geen gehoor krijgt bij de eigenaar van het dier, zal naar de vrederechter moeten stappen en  aantonen dat er sprake is van bovenmatige burenhinder. Het is de rechter die erover oordeelt. Op basis van de bestaande rechtspraak stellen we vast dat de volgende factoren daarbij een belangrijke rol spelen:
- de plaats: lawaaioverlast door dieren moet meer worden geduld op het platteland dan in een stad.
- de duur en intensiteit: permanente hinder hoeft minder te worden geduld dan lawaai dat slechts af en toe voorkomt. Ook de intensiteit en de aard van de dierengeluiden zijn van belang. Een hond die zonder reden van ’s morgens tot ’s avonds blaft of jankt, mag als bovenmatige burenhinder worden beschouwd.
- het tijdstip: er wordt aangenomen dat overdag een grotere hinder moet worden geduld dan ’s nachts. Hinder door dierengeluid ’s nachts wordt beschouwd als nacht-rumoer.
- andere elementen waar vrederechters rekening mee houden, zijn: de bijzondere gevoeligheid van de buur (bijvoorbeeld als hij een hartpatiënt is), dat de dieren reeds aanwezig waren voor u er kwam wonen, enz.

Sancties.

In de rechtspraak en rechtsleer wordt meer en meer aanvaard dat de rechter kan overgaan tot de verwijdering van het dier. Als een andere, minder verregaande maatregel ook een oplossing brengt, zal de vrederechter daar de voorkeur aan geven.

Bron: Knackmagazine

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Nathalie

• Speelkontje
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mag ik mijn hond laten blaffen – dag en nacht?
« Reactie #1 Gepost op: november 04, 2015, 23:30:06 pm »
Ik wist niet dat er een regel bestond over het aantal honden. Gelukkig maken mijn hondengeen lawaai, ik heb er nu 7

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Xtreme Nails
Re: Mag ik mijn hond laten blaffen – dag en nacht?
« Reactie #2 Gepost op: november 05, 2015, 15:13:51 pm »
Als mijn buren last hebben van onze blafferkes doen ze maar oorstopkes in
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal