Auteur Topic: Loki, de lapinporokoira  (gelezen 53307 keer)

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: Loki, de lapinporokoira
« Reactie #30 Gepost op: december 05, 2015, 17:33:14 pm »
Het verdict is gevallen!

Vanaf januari gaat onze meid Agility gaan volgen bij Happy Dog te Oostende  :banaantje:

Ik zat er al een tijdje over te twijfelen en heb naar verschillende scholen gaan kijken hoe het eraan toe ging. Vandaag zijn we nog eens langs geweest bij Happy Dog en ondanks dat er geen training was, deed de trainster haar uiterste best om ons van uitleg te verschaffen. Ze stelde zelfs enkele toestellen op om te kijken of het iets voor Loki was. Een zéér vriendelijke dame die op een positieve, enthousiaste en toch kalme manier met Loki omgaat. Ze is door de tunnel geweest (kort, lang en in halve boog), over de palen gesprongen en ze heeft zelfs de brug geprobeerd (weliswaar op laagste stand maar ze deed het toch). Aangezien ze pas veranderd zijn van trainers (en dus iets gestructureerder werken) zijn de groepen nog klein, meestal 5 honden dus ideaal voor onze meid zodat ze niet te lang hoeft te wachten.
We wachten nog tot het begin van volgend jaar zodat we een goeie start hebben. Het lesjaar begint dan dus is gemakkelijker voor het inschrijfgeld en haar loopsheid is dan normaal al gepasseerd (ergens eind dec. normaal) waardoor we hier ook in het begin geen lessen missen.

Weer een nieuwe uitdaging in ons leven (en een opportuniteit om hier verslag over te geven in de agility-sectie  :tong:)
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #31 Gepost op: december 05, 2015, 18:40:27 pm »
 :thumbs: :thumbs:
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #32 Gepost op: december 13, 2015, 15:42:38 pm »
Vandaag haar 1ste examen gehad op de HS.

39/100....

De punten zien er mss sober uit maar ik ben best tevreden over onze resultaten. Het was een regenachtige ochtend dus het veld lag eer al nat bij. Ik wist dat Loki sowieso al meer zou snuffelen.  We hadden nr. 5 dus gelukkig waren we niet de 1ste en stonden we ook niet de laatste. Je merkte dat ze meer zelfvertrouwen had maar aangezien het bazinnetje sowieso zenuwen had (kan die niet wegtoveren jammer genoeg), voelde Loki wel aan dat dit een iets andere training ging zijn. Ik probeerde ze toch zo goed mogelijk onder controle te houden door goed in en uit te ademen (wat bij mij helpt), enkel wnn. ze koppig deed en niet wou luisteren dan stegen de zenuwen de pan uit...

De 1ste opdracht was: Volgen aan de lijn -> 12/15
In slalom voorbij de andere honden en hun eigenaar passeren en beginnen en eindigen in voet.
Haar aandacht was mooi gericht op mij tijdens de wandeling, enkel toen we Zultan moesten voorbijpasseren, wou ze even goeie dag gaan zeggen. Ik had op het einde natuurlijk de fout gemaakt om aan de verkeerde kant van de kegel te eindigen dus dat was -1 voor mij. Blijkbaar moest ik NOG sneller wandelen...dan moet ik al beginnen galopperen  :krab: want ik vond dat ik goed doorwandelde.

2de opdracht was: Volgen in vrijheid -> 0/15
Die was gedoemd om te mislukken want dit hebben we slechts 1 keer kunnen oefenen (en dit was toen nog in de puppyklas) + onze tegenligger was Haico: een zéééér speelse hond!
Onze meid had in het begin geen zin om in voet te gaan zitten maar ze ging liever die rare, zwart buis gaan controleren. Toen we mochten beginnen, liep Haico onmiddellijk naar Loki waardoor zij dacht dat ze mocht spelen en weg was de controle.
Tijdens de herkansing ging dit al beter en liep ze toch een eindje naast mij tot we Haico moesten passeren...weg was de aandacht.

3de opdracht waren de houdingen -> 7/15
Eerst moest ze gaan liggen, dit wou ze niet onmiddellijk doen omdat het gras nat was. Daarna de zit, die ging perfect. Dan de sta...die ging compleet de mist in. Ik wist dat we hier meer moesten op trainen want dat ze die nog niet écht begreep. Volgende keer het handgebaar met de andere hand doen en dit zou al beter moeten gaan. Daarna de zit en die was terug perfect.

4de opdracht was het terugbrengen van een voorwerp -> 10/20
Grote fout van mij (maar gelukkig geen punten voor afgetrokken), ik was begonnen nog voor ze me de toestemming gaven. Zoals Mark zei...ze waren teveel aan het tetteren dus ik dacht dat ik al mocht beginnen  :hihi:
Ik was zéér trots dat onze meid voor de 1ste keer bleef zitten (zonder leiband) terwijl ik haar apportspeeltje wegsmeet. Ze vertrok pas op mijn bevel . Ze ging haar bal onmiddellijk gaan halen en bracht die terug. Enkel toen ik haar in 'zit voor' vroeg, liep ze naast mij. Had ik hier inderdaad enkele stappen achteruit gedaan dan ging ze mss wel in 'zit voor' gekomen zijn. Ze begreep het niet en liep terug met de bal weg. Toen ik haar terug wilde aanlijnen, moest ze het niet weten en wou ze een spel met mij spelen.

5de opdracht: Oproepen zonder onderbreken -> 0/15
Ze moest gaan liggen (maar dit was vlak bij een molshoop dus die zag er interessant uit). Toen ik van haar weg moest gaan, kwam ze onmiddellijk achter mij aan en wou ze niet meer terug gaan liggen. De herkansing heb ik hiervoor niet meer gekregen...
Ondertussen waren we ook al meer dan 1u bezig dus ik merkte dat de aandacht aan het verzwakken was.

6de opdracht: voorstellen hond -> 10/10
Deze opdracht hebben we niet moeten uitvoeren (waarschijnlijk vanwege de tijd) dus heeft iedereen hiervoor waarschijnlijk een 10...denk ik (tenzij ze punten hebben gegeven aan de hand van de oefenmomenten tijdens de andere trainingslessen...)

7de en laatste opdracht: Down -> 0/10
Ook deze was gedoemd om te mislukken. Het gras was nat en Loki had geen zin meer, kortom 0% inzet.
Ze zat mooi in voet naast mij....en bleef mooi zitten...ipv te gaan liggen. Ze had wel mooi aandacht voor mij maar wat ik deed of zei (het gebaar tonen, kordater het bevel geven, zachter het bevel geven,...) niks had zin. De Joery begon er al mee te 'lachen' en zei dat ze wel zéér mooi in zit bleef.  :tong:
Ik gaf niet op dus bleef het proberen...opnieuw en opnieuw.... tot ze plots toch ging gaan liggen. Dit duurde echter maar voor enkele seconden omdat het gras te nat was voor madame.

Oke, bepaalde opdrachten konden beter zoals het oproepen zonder onderbreken en de down. Ik weet dat ze die perfect kan maar mss moest het droog geweest zijn, dat dit beter zou gaan...
Over het algemeen ben ik tevreden. Ze is langere tijd blijven zitten in voet en haar geduld werd inderdaad soms op de proef gesteld. Toen de andere honden voorbij moesten wandelen aan de lijn, had ze mooi aandacht voor mij, slechts 1 keer in de fout gegaan. Ik merk dat er vorderingen zijn en wist op voorhand dat we er niet door zouden zijn. We zijn als laatste bij de groep gekomen en ook al doet ze uitstekend haar best, we kunnen geen wonder verrichten (ok, moesten we meer trainen dan zou dit mss wel lukken maar ze mag ook nog genieten).

Even terzijde: proficiat aan diegene die wel naar de volgende groep gaan (zoals Pharos en Duffy  :thumbs:)

Kortom een geslaagde, plezante training/examen. En ik weet dat onze meid het volgende examen er waarschijnlijk ook wel door zal zijn  :winkt:

" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline Nathy

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #33 Gepost op: december 13, 2015, 19:43:16 pm »
Als ik dit zo lees, dan merk ik dan Loki heel veel gelijkenissen heeft met Lina - pffff  :doh:
als ze geen interessant hebben, dan doen ze het ook niet en het mag niet te lang duren, want dan zijn ze niet meer gemotiveerd en willen iets anders doen die interessanter is  muur:

Maar Loki toch proficiat aan Loki en baasje, volgende keer beter hé  :tong:
Nathy

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #34 Gepost op: december 13, 2015, 20:03:40 pm »
Inderdaad, is ook een beetje eigen aan het ras dus sowieso houden we hier rekening mee.
Volgens Mark (de hfdtrainer/GT) moeten we soms eens 'hardhandiger' reageren want nu ze meer zelfvertrouwen krijgt, probeert ze soms met onze voeten te spelen. Probleem is dat we ook niet TE hardhandig mogen reageren want sluit ze zich volledig af. Kwestie van gulden middenweg te vinden zeker.
Maar voor de 1ste keer ben ik tevreden. Tijdens haar wandeling aan de lijn heeft ze het zelfs beter gedaan dan de beste hond van de groep (Duffy)  :joehoe:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
« Reactie #35 Gepost op: december 14, 2015, 00:16:29 am »
ivm met de 'luidere stem' wat Mark bedoelt, dat is ook zo bij Nuka hoor. Als ik me kwaad maak (vroeger vooral,...) krimpt ze volledig ineen... haar achtergrond daaromtrent is weliswaar een andere en een negatievere... maar tis hetzelfde probleem. Je kan je in principe niet kwaad maken op haar of ze denkt dat je haar gaat ophangen... Zelf maak ik me niet meer kwaad op Nuka, uiteindelijk doet ze ook niets fout. Als ze iets 'fout' doet in onze ogen, dan is dat mijn fout. Ik moet maar zorgen dat ze die 'fout' in onze ogen, niet maakt.

Misschien moet je ook zo gaan denken ivm Loki. Ervoor zorgen dat ze die fout niet kan maken...

en ik weet het: zij is nog speels en jong enzo, dus dat is heel wat meer werk en op een andere manier dan met Nuka.

Ivm het sneller wandelen = niet op het gewone gangetje, doorstappen :wink: maar dat is een detail. Ik heb Loki geweldig veel aandacht voor het baasje zien hebben, zoals Pharos dat had voor mij. Voor een hond die van 'verder' komt, is dat een hele vooruitgang. Moest je dat in elke oefening kunnen hebben dat ze je zo bewonderd, dan was je zeker en vast geslaagd.

En over een paar maand is het lente, doen ze nog eens een test... en vervoeg je zeker en vast onze groep wel :wink:

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #36 Gepost op: december 14, 2015, 18:22:09 pm »
dank je voor het mooie commentaar, zowel hier als op fb. Je bent een toffe mede-cursist/vriend.  :thumbs:  :knuff:

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #37 Gepost op: december 14, 2015, 18:53:27 pm »
 :thumbs: :thumbs:
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #38 Gepost op: december 19, 2015, 20:50:46 pm »
Loki en de kerstfoto  :bang:

De feestdagen zijn in zicht dus heel internet wordt weer overspoelt met leuke kerstfoto's van honden.
Na het zien van de foto van Abigail op FB (Oona met een kerstdiadeem op), moest ik ook zoiets proberen met Loki. Volgens sommigen kon dit met Loki écht niet lukken. Ik liet mij niet doen en wie niet waagt, niet wint dus...

Ik had al een tijdje het idee in mijn hoofd dat het wel tof zou zijn om een rendierhond een rendierhoedje of gewei op te zetten  :rofl:Ik wist uit het verleden dat ze niet happig is (of eigenlijk wel letterlijk  :hihi:) als ze iets rond/op haar kop moet doen. Dus dit zou een échte uitdaging worden. Ik heb natuurlijk geen rendier in de tuin lopen dus zo gemakkelijk geraak ik niet aan een echt gewei. En ik zag het niet zitten om speciaal naar een kerstmarkt te gaan zoeken achter een geschikt attribuut om haar in de sfeer te brengen.
Dus even goed nadenken wat ik nog in huis liggen had. Ooit heb ik eens zo'n kerstpakje gekocht en er zat daar een mooie kerstmuts bij (jaja, voor ik reacties krijg...stille waters, diepe gronden  :prt:) dus ik naar boven achter het pakje met de muts.
Loki was (volgens mijn ventje) al heel de dag wat loom (vanwege haar loopsheid) dus dit zou moeten lukken. Eerst eens kijken hoe ze op de muts zou reageren. Ze zag mij nog maar afkomen met het ding of ze vluchtte al naar de andere kant van de kamer met diezelfde blik als toen ik haar voor de 1st keer haar verlichte halsband moest omdoen. Dit ging dus zo niet lukken.
Dan maar mijn stoute schoenen aantrekken en wachten tot ze weer rustig neerligt (en eventueel slaapt). 5 min. later lag ze mooi in de living op het tapijt dus waagde ik poging nr. 2. Voorzichtig had ik de camera uitgehaald en met de muts in mijn andere hand ging ik naar de plek waar ze lag. De muts voorzichtig op haar kopje leggen (yes, dit lukte zonder haar wakker te maken), de camera richten...ik moest hem enkel nog aansteken..."klik"....Loki wordt wakker van het geluid dat ze ondertussen al zeer goed kent en met een versuft gezicht merkt ze dat er iets vreemds op haar kop staat. Ze staat recht, schut het ding af en loop richting haar kussen. Poging 2 mislukt.

Ik ging het wel op een ander moment eens proberen want nu was ze toch vermoeid en ik wou haar rust niet afpakken...

Terwijl ik aan het denken was op welke manier het mij wel zou lukken, tikte de klok verder en waren we ondertussen 1 u later. Tijd om aan het eten te beginnen. Aangezien ik zelf moe was en voor 1 keer lui wou zijn, stak ik een pizza in de oven en binnen 10min. zou ik kunnen eten. Terwijl ik met die pizza bezig was, kwam onze lieve dame zoals altijd mij vergezellen op haar kussen in de keuken. Terwijl ik wachtte op mijn pizza, zag ik haar zo mooi liggen op haar kussen en kon het niet laten om het toch nog eens te proberen.
Deze maal zou ik het slimmer aanpakken en het proberen met een snoepje.

Snoepje en muts in de ene hand en de camera in de andere (gelukkig kan ik multi-tasken maar het was toch een grappig zicht). Toen ze me met die muts zag afkomen, keken haar ogen even op van "wat ben je van plan?" tot haar neus het overnam omdat ze natuurlijk het snoepje rook dat in mijn hand zat verstopt. Muts op de kop, snoepje in de ene hand (dicht tegen haar neus) en camera (alreeds aan en klaar voor actie) in de andere hand. Enkele foto's na elkaar getrokken voor de zekerheid tot mevrouw plots in mijn duim beet omdat ik het snoepje natuurlijk niet losliet. Ondanks de beet (deed wel pijn maar er was geen verwonding) had ik toch mijn foto...althans dat dacht ik toch(Foto's waren uit verschillende hoeken getrokken maar op geen enkele stond ze er volledig op  :lachjes:

Laatste poging met nieuwe snoepjes. Ditmaal had ik een langwerpig snoepje gekozen waardoor ze er iets langer op zou moeten kauwen. Haar terug naar haar kussen gebracht (want ze stond natuurlijk al te wachten aan de deur omdat ze weet dat ze iets lekkers krijgt als ze de deur van DIE kast hoort. Haar laten liggen, muts op de kop, snoepje geven en met andere hand foto's maken. Ik moest opletten dat ik niet viel en alles moest in enkele seconden gebeuren...

Tot mijn grote verbazing was het snoepje op en bleef mevrouw mooi parmantig liggen...met die muts op haar kop.

Missie geslaagd! :banaan03:

Voor de nieuwsgierigen  :winkt: de foto's komen weldra online in het fototopic en het eindresultaat krijgen jullie te zien als kerstcadeau  :joehoe:

Offline Nathy

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #39 Gepost op: december 19, 2015, 23:00:16 pm »
Joehoe !!. Ik kan toch nog veel leren van jou en Loki ...
Ik wil al 2 jaar na elkaar een mooie gekke kerstfoto, maar eerlijk ...
Nog nooit echt geprobeerd, omdat ik gewoon denk dit zal me niet lukken  :zot:
Maar in her kerstweekend, zou ik wel eens een poging ondernemen ... Nu nog een kerstmuts kopen.
Ja, Loki, dit stille watertje heeft blijkbaar een ietsje kleinere diepe grond  :bleee:
Maar onderschat me niet hé

Ik zie uit naar de foto's  :foto:
Nathy

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #40 Gepost op: december 20, 2015, 14:00:38 pm »
Wie niet waagt, niet wint hé Nathy dus ik kijk ook uit naar de kerstfoto's van Lina. Soms kan een op 1ste zicht mislukte foto toch nog een grappige, originele kerstkaart worden  :winkt:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #41 Gepost op: december 21, 2015, 21:47:51 pm »
Chucky moet er niets van weten, ooit geprobeerd en Pharos? nog nooit getest... Dixie daarentegen... Dixie kon je alles 'aandoen'... ooit een pot water op z'n hoofd gezet, geen vin verroert :D succes :wink:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #42 Gepost op: januari 10, 2016, 12:45:55 pm »
Vandaag terug les gehad na 3 weken winterstop.

Aangezien het alweer zo lang geleden was dat we op het terrein geweest zijn, moest Loki alles weer 'herontdekken'. Haar neus heeft weer niet stil gestaan. Haar blaffertje ook niet maar dit wist ik op voorhand  :hihi:
Enkele vertrouwde honden vanuit onze groep zijn verandert van klas en er zijn enkele nieuwe bijgekomen dus was het voor haar weer een 'stress'moment.

Als we onze dagelijkse wandelingen met haar doen dan heeft ze dikwijls de neiging om naar een andere hond 'uit te vallen' en te grommen. Ik denk dat het uitvallen is omdat ze nogal agressief overkomt dus laat het ook niet toe. Ik denk niet dat het is omdat ze met de andere hond wil kennismaken maar eerder dat ze de ander verwittigd om uit haar buurt te blijven. Daarom vroeg ik mij deze ochtend af of ze op de HS ook zo zou reageren naar de andere honden of dat dit enkel tijdens de wandelingen aan de lijn is. Op de HS was dit geen probleem. Enkel toen een 'verroeste stekeling' (kan niet op de heer zijn naam komen maar hij komt al lang naar de HS en zat al lang bij Annelies in de puppygroep) met zijn Bouvier, genaamd Bo, op het terrein kwam, moest ze even van haar foert maken. Ik weet dat ze sinds het voorval met die Bouvier uit onze buurt die soort honden wantrouwt dus dit kon eventueel een probleem of een opportuniteit zijn. Tijdens de training stonden we naast elkaar en kon je zien dat Loki, Bo zéér goed in de gaten hield. Aangezien Bo een rustige Bouvier is (dus volgens mij een uitzondering want heb nog niet veel rustige Bouviers gezien), schonk zij geen aandacht aan Loki en dit begreep ze niet. Na een tijdje terwijl we moesten wachten tot het aan onze beurt was, ging Loki uit zichzelf kennismaken met Bo en nam ze zelfs het initiatief om Bo uit te dagen tot spel. Dit komt dus in orde  :thumbs:

Ivm de training zelf hebben we vandaag maar 2 oefeningen gedaan: een wandeling en de apport.
In het begin kreeg ik Loki haar aandacht niet dus moest ik weer met veel snoepjes werken. Volgens Joery is het dan beter om weer meer snoepjes te gebruiken zodat ze minder afgeleid is. Soms is het moeilijk om hier het evenwicht tussen te vinden omdat je aan de ene kant haar aandacht op jou moet richten maar aan de andere kant mag je ook niet teveel snoep geven want dan doet ze het enkel voor de snoep. De wandeling op zich was redelijk goed, enkel tijdens het oproepen in 'zit voor' wou onze meid niet blijven staan wachten en kwam ze al in zit voor naar me toe nog voor ik het signaal had gegeven.
Toen kwam haar apport. Tijdens de 3 weken dat er geen les was, hadden we hier toch wat op geoefend dus hier zat al verbetering in. Ze bleef mooi in voet wachten naast mij tot ik het signaal gaf dat ze achter haar bal mocht gaan, ze nam hem op, kwam terug mijn richting uit...en toen bereikte er een interessante geur haar neus waardoor ze ter plekke haar bal liet vallen en eens goed moest snuiven (was natuurlijk net de plek waar Bo in het begin van de les een plasje had gedaan). Weg was de interesse voor de bal en in mij. Na haar aandacht terug te lokken door zelf met de bal te spelen en haar te roepen, kwam ze uiteindelijk terug naar mij toe en zelfs in zit voor. Dus nog meer oefenen op het vasthouden en terugbrengen in zit voor.
De 2de keer dat we de wandeling moesten doen, verliep vlekkeloos. Het terrein was terug vertrouwd en ze voelde haar weer meer op haar gemak.

Deze namiddag mag ze lekker uitwaaien en ontstressen met haar vriendjes. Hopelijk heeft ze geen schrik van de nieuwe honden maar we zien wel. Hoe meer ze in contact komt met andere honden, hoe meer ze zal leren dat ze haar niks doen. Laat ons hopen dat het niet teveel zal regenen want het zit hier behoorlijk grijs en anders hebben we deze avond zwarte pootjes en voetjes  :tong:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #43 Gepost op: januari 17, 2016, 20:40:33 pm »
Els heeft een Tchiorny Terriër en die wordt vaak verward met de Vlaamsche Koehond...

als ze nog eens meekomt naar een wandeling, met Fifi... :lol: kan je eens 'trainen' :wink:

Citaat
k weet dat ze sinds het voorval met die Bouvier uit onze buurt die soort honden wantrouwt dus dit kon eventueel een probleem of een opportuniteit zijn.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #44 Gepost op: januari 18, 2016, 19:44:16 pm »
De les van zondag (17 jan. '16) is perfect verlopen.

Ze is nog nooit zo rustig geweest. Meteen volle aandacht voor de baas (het was mijn ventje die terug met haar ging trainen) en alle oefeningen perfect. De 1ste oefening moesten ze zich voorstellen (tandjes tonen, rechtstaan en laten aanraken). De trainer vroeg wat we met haar hadden gedaan dat ze zo rustig was en alles perfect deed, mijn man zei dat hij haar een pan slagen had gegeven... :hihi:, grapje natuurlijk.
Zelfs de andere mede-cursisten merkten het op dat ze beduidend minder blafte alsof ze haar weg gevonden had.
Haar wandeling verliep ook vlekkenloos. Voor de 1ste keer over de juttenzak met plastic flessen in, mooi blijven volgen en op het einde door het gordijn met kabels. Zonder tegenpruttelen en onmiddellijk erna een perfecte voet.

Terwijl de anderen de wandeling deden, moesten de 'wachters' de houdingen op afstand doen. In het begin was dit geen probleem tot Haico er niks beter op vond dat bovenop Loki te springen toen ze mooi bijna 2 volle minuten bleef liggen. Daarna was het gedaan. Denk dat ze er geen vertrouwen meer in had want telkens hield ze haar aandacht maar enkele seconden bij Jurgen om nadien terug vluchtig overal rond haar te kijken.

Volgens Mark (de gedragstherapeut) kan het zijn dat ze 'volwassen' geworden is na haar 2de loopsheids. Heb inderdaad gemerkt na haar 2de loopsheid dat ze op bepaalde momenten rustiger is geworden en meer weet wat er van haar verwacht wordt.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal