Auteur Topic: Loki, de lapinporokoira  (gelezen 53301 keer)

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Loki, de lapinporokoira
« Gepost op: oktober 02, 2015, 17:54:07 pm »
Hey,

ik ben een vrouwelijke Lapinporokoira van 11,5 maand oud (25/10/'14). Nu zul je je waarschijnlijk afvragen: een Lapinwat...
Dus laat ik mijn bazinnetje haar uitleg geven en kan je hier af en toe genieten van mijn fantastische avonturen. Af en toe zal ze waarschijnlijk ook wel eens raad vragen daar ik nogal een rebel kan zijn.

Lapinporokoira is eigenlijk de Finse naam voor een Laplandse Herder. De hond komt voornamelijk voor in Scandinavië (voornamelijk in Finland en Zweden) en werd oorspronkelijk gebruikt om de Rendieren te hoeden. Vandaar dat de échte liefhebbers van dit ras ook liever spreken over 'de Laplandse Rendierhond' i.p.v 'De Laplandse Herder'. Bij het horen van 'Laplandse Herder' denken de mensen te vaak "ach een herder". Dit ras kan je échter totaal niet vergelijken met een typische herdershond daar zij aangeleerd zijn om onafhankelijk, op verre afstand van hun baasje, een kudde rendieren te hoeden en hiervoor zéér zelfstandig moeten werken.
Het is een ras met een hoog intelligentie niveau en ze houden van uitdagingen.
De meeste Lapinporokoira'z komen voor in de 'black and tan' kleur maar er zijn ook uitzonderingen zoals Loki in de typische 'wildkleur'. Het is een middelmatig grote hond (Loki is met haar 54 cm al groter dan de rasstandaard van 46cm voor een teef) die nog de typische oerinstincten bezit van de Scandinavische poolhonden. Het is een ras die zéér graag traint maar daarom niet altijd even gemakkelijk, ze moeten er het nut van inzien of anders doen ze het niet.
Toen Loki geboren was, stonden wij al 1,5 jaar op de wachtlijst en werd onze wens eindelijk vervuld. We zijn op dit ras gekomen doordat ik een herdershond wou maar mijn man vond die te groot. Toen hebben we maar een encyclopedie opengeslagen en gekeken welke rassen ons aanspraken. Daar we typsiche 'out of the box' mensen zijn die houden van speciale dingen die anderen niet hebben en het voor ons belangrijk was dat het een oerras was met een eigen karakter, viel ons oog op de Lapinporokoira. Loki was de 100ste gecertificeerde lapinporokoira die geregistreerd was in België, Nederland en Duitsland. Hier in België lopen er naar ons weten maar 4 rond dus het is een bijzonder ras die wij graag bekend maken bij de anderen.

Zo dit was een 'bondige' voorstelling van onze lieve meid Loki.
Vragen zijn welkom ;)
Ik hoop hier ook af en toe mijn contributie te kunnen doen   :poot:

Nu zondag ben ik ook aanwezig op de wandeling voor mensen die mij in het écht willen zien  :thumbs:
« Laatst bewerkt op: november 25, 2015, 13:40:30 pm door Loki »
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
Re: Loki, de lapinporokoira
« Reactie #1 Gepost op: oktober 02, 2015, 20:23:26 pm »
Fijn dat je even komt uitleggen welk apart ras dit is :wink:

En hopende dat we af en toe nog eens wat mogen meepikken van haar leven :lol:

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #2 Gepost op: oktober 03, 2015, 02:17:59 am »
Mooi hondje. Ik had nog nooit van het ras gehoord. Denk trouwens dat ik het op Laplandse herder hou, over de rasnaam zou ik mijn tong breken  :hihi:
Hopelijk kom je nog vaak vertellen over Loki. En misschien zien we je zondag  :hey:
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #3 Gepost op: oktober 18, 2015, 13:54:57 pm »
Hoe verloopt de training op de hondenschool:

Ons meisje doet dit zéér goed en je kan zien dat ze écht een werkstertje is (zit in het bloed). Als ze te lang moet wachten of teveel hetzelfde moet doen dan begint ze haar bek open te zetten en fel te protesteren. Vroeger moesten we dit gewoon negeren maar aangezien dit geen effect heeft, moeten we veranderen van tactiek: haar afleiden, dus dit wil zeggen nog meer werk voor het baasje  :twistedevil:

Moet wel zeggen dat we heel snel vorderingen zien op deze school en nu weten we tenminste hoe we de beloningen met snoep moeten afbouwen en meer met onze stem werken. Als we onze dagelijkse wandelingen doen dan komt ze automatisch in 'voet' wanneer we stoppen aan een oversteek zonder dat ze een snoepje voor haar neus heeft. écht leuk om die vorderingen plotseling te zien. Haar houdingen kan ze al uitstekend enkel voor de 'sta' moet ik wel nog het handgebaar gebruiken anders kijkt ze me aan alsof ik chinees spreek.
Je merkt dat ze zich soms begint te vervelen tijdens de les omdat het voor haar 'oude koek' is. Het is een hond die houdt van uitdagingen en zéér veel variatie, ook moet ze er het nut van inzien.  De trainster heeft dit ook opgemerkt en als ze nog iets zekerder wordt wanneer er nieuwe elementen aanwezig zijn (zoals andere honden, andere mensen, andere geluiden,...), ze nog iets meer vertrouwd op ons als we zeggen dat het goed is en ze het niet zélf moet gaan controleren dan mag ze zélfs over naar de volgende groep. You go my girl! :thumbs:

Zowiezo zullen we die controle er niet volledig uitkrijgen omdat het blijkbaar ook deels een raskenmerk is. Heb dit nagevraagd aan de Finse poro-eigenaren en die zeggen dat ze daar ook het meeste probleem mee hebben op de trainingen omdat de honden gewend zijn om alles zelfstandig te doen. Aangezien ze tijdens het 'herden' van rendieren soms uren alleen op zichzelf zijn aangewezen moeten ze alle mogelijke gevaren tijdig zien en eventueel 'neutraliseren'. Dit is dus het grootste werkpunt om haar te leren dat ze op ons moet vertrouwen. Maar met geduld en tijd komen we er wel!

Binnenkort eens op zoek naar een hondenschool waar ze agility geven en kijken of ons meisje daar haar frustraties in kwijt kan :)
Twijfel tussen Happydog Stene en Hond en Gezel Zedelgem. Beide eens gaan bekijken en eventueel uittesten maar eest moet ons meisje 1 jaar worden wat binnen een weekje is.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2015, 14:41:52 pm door Loki »
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline Nathy

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #4 Gepost op: oktober 18, 2015, 16:48:21 pm »
Hoi,

Wat een knappe meid zeg.  Nog nooit van gehoord van de Lapinporokoira, maar dat is een uitspraak die ik zelf ook heel veel te horen krijgen met mijn Lina of zo : "welk ras is dat ?".  :winkt:
Ik vind het wel jammer dat ik jullie de zondag op de wandeling heb gemist.  Hopelijk lukt dit wel op één van de volgende wandelingen hé.

Leuk om jullie ervaringen te lezen op de hondenschool ... als jullie spreken over "bek opentrekken en protesteren" : is dit dan met blaffen of is het eerder een gehuil als van een wolf ?
Maar jullie zijn wel heel goed bezig als ik dat lees op de hondenschool.  :thumbs:  :clap:

Ik zie er naar uit om meer over de avonturen van Loki te lezen  :D
Tot later
Nathy

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #5 Gepost op: oktober 18, 2015, 19:53:24 pm »
Het is vooral fel blaffen met een zéér hoge toon. Denk dat DF dit waarschijnlijk al kan beamen na vandaag.  :kweetni: Want ze heeft zich goed laten horen tijdens de training omdat er nieuwe honden waren en ze die geen goeie dag mocht zeggen of ermee mocht spelen.
Soms doet ze dit het 'savonds ook nadat we hebben gewandeld en gedineerd. Als ik me dan in de zetel ga gaan nestelen dan komt ze na 5min. na mij toe en begint ze met hoge toon te blaffen, soms begint ze ook aan m'n armen/handen te krabben of te nippen. Het krabben en nippen is al veel verminderd maar dit kan soms pijnlijk zijn. We moeten dit gewoon negeren maar dat is beter gezegd dan gedaan.
Volgens de trainers en andere ervaren mensen doet ze dit uit protest tegen de vermoeidheid omdat ze weet dat ze bijna naar bed moet. We zijn nu veranderd van tactiek en als ze dit 'savonds begint te doen, dan bevelen we haar naar haar bench te gaan. Soms doet ze dit uit zichzelf en soms moet ze een beetje geholpen worden. Als het met hulp is dan zet ze nog even haar keel open in de bench om dan als een blok in slaap te vallen. Zal verdwijnen met ouder worden zékers...

Offline Nathy

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #6 Gepost op: oktober 18, 2015, 20:41:18 pm »
Dan ben ik toch wel blij dat Lina niet kan blaffen ... Basenji's zijn blafloze honden ... denk nu niet dat ze geen geluid maken, maar ze kunnen jodelen ... een "Barooooo".
Maar deze wordt maar met uitzondering gebruikt (bij het tegenpruttelen of boos maken of uitdagen om te spelen)

Echt wel leuk om te lezen dat jullie ook moeilijke momentjes ervaren met jullie dame ... ik werd er soms zo moedeloos van en nog soms ze ...
want we zijn er nog niet, maar dat negeren ... ja dat lukt me ook niet altijd ... maar we blijven proberen hé

Veel succes , maar het zal jullie duidelijk wel lukken  :poot:
Nathy

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #7 Gepost op: oktober 19, 2015, 19:23:59 pm »
Inderdaad altijd leuk om te weten dat je niet de enigste bent die zich soms eens radeloos voelt omdat je je hond (nog) niet begrijpt. Het kan soms nuttig zijn om de 'troubles' eens te delen en mss zelfs raad te krijgen van andere hondeneigenaren. Moest er een handboek bestaan van A tot Z zonder verrassingen dan zouden onze honden niet meer zo speciaal zijn.
Maar gelukkig is ze meestal weer super lief nadat ze zo'n momentje heeft gehad waardoor onze harten terug als ijs smelten voor de zon. Zou haar nooit meer kunnen missen met al haar zotte keuren en fratsen.
Wist niet dat een basenji niet blaft, het ras dan ook nog niet in levende lijve gezien, dus we moeten elkaar zéker eens ontmoeten op een wandeling ofzo!

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #8 Gepost op: oktober 21, 2015, 00:05:09 am »
Proficiat eh met wat ik vanavond heb gehoord  :thumbs:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #9 Gepost op: oktober 21, 2015, 18:14:09 pm »
Thx, alle eer gaat natuurlijk naar Loki Hé. Ze doet dat super  :banaan03: (Voor mensen die niet weten waar het over gaat, ons meisje is een klas gestegen op de hondenschool)
Het nieuws verspreidt zich blijkbaar snel.
De puppy-klas werd voor haar te eenvoudig en was geen uitdaging meer, vandaar dat ze de laatste 2 lessen meer begon te blaffen omdat er geen uitdaging meer was.
Nu zondag is het de 1ste les in de volgende groep, eens kijken of ze dan terug alles en iedereen moet controleren vooraleer ze zich op haar gemak voelt of als het vlotter zal gaan...
Ik hou jullie op de hoogte!

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #10 Gepost op: oktober 25, 2015, 14:51:27 pm »
Vandaag dus de 1ste training gehad in de nieuwe groep en dit dan nog op haar verjaardag.
Deze morgen stond ze al te springen en zot te zijn omdat ze wou gaan trainen dus dit was veelbelovend.
Toen ze op de school aankwam, zag ze een hele hoop bekende hondjes die ze natuurlijk moest begroeten. Onze meid zag de Annelies (de trainster van de puppyklas) en was natuurlijk onmiddellijk enthousiast en moest dit even duidelijk maken door haar stem te gebruiken.
Toen het eindelijk tijd was om te gaan trainen, bleek het dat we geen training kregen van de nieuwe trainer maar van Mark (die was haar niet vreemd want ze had al meerdere keren les van hem gehad). Wanneer we het terrein op mochten, liep ze aandachtig naast mij enkel op het laatste stukje schrok ze dat we niet naar rechts gingen maar naar rechtdoor (het andere veld dus). Even alles goed besnuffelen en rondkijken want ze had ontdekt dat dit iets nieuws was. Alle andere hondjes wou ze begroeten maar ik liet dit enkel even toe bij diegene die ik al kende (en ik weet als ik het niet toelaat dat ze de hele les naar de andere honden wil en dan lukt het trainen ook niet)
Ze komt onmiddellijk in voet naast mij dus ik heb er goeie hoop op. We moeten wandelen in slalom tussen de andere mensen en honden en ik weet dat dit in de puppyklas geen probleem was dus vol goeie moed zullen we tonen hoe flink onze meid wel niet is. Komen we aan de kegel waar ze in voet moet komen zitten en trekt ze plots tegen (het is allemaal nieuw voor haar en ze wil eerst alles controleren). Na een paar keer proberen, merk ik dat we beiden gestresseerd raken en zo zal het niet lukken. Even achteraan uitbundig spelen en de stress loslaten (ondertussen laat ik haar ook het terrein verkennen zonder de anderen te storen want ik weet dat dit is wat ze wil). Wanneer ik merk dat haar aandacht terug naar mij gaat, keren we terug naar de groep en beginnen opnieuw. Ik merk direct een andere houding dus deze keer zal het wel lukken en inderdaad: bijna perfecte wandeling van de hond(enkel op het einde trok ze even tegen en heb ik de fout gemaakt om te wachten i.p.v. vol vertrouwen door te gaan. De 3de keer is het perfect gelukt van Loki, enkel ik moet beter luisteren naar de trainer en Loki belonen op de startplaats i.p.v. aan de kegel want zo stoor ik de andere honden.
Als er uitleg wordt gegeven, begint Loki af en toe te blaffen (uit frustratie omdat ze moet wachten) dus ik laat haar oefeningen doen en spreek tegen haar (wat we zo geleerd zijn in de puppyklas). Krijg ik een opmerking dat ik dit niet meer mag doen en dat ik in mijn handen moet klappen of een geluid maken waarvan ze verschiet en zo stopt met blaffen. Even ben ikzelf in de war maar ok, andere groep en andere trainer dus we zullen het maar proberen.
De volgende oefening zijn de houdingen voor brevet ("Wat?! brevet...mijn hart begint harder te slaan en ik denk onmiddellijk aan de andere school waar we ook zonder verwittiging examen kregen ...", even later wordt het duidelijk dat het gewoon oefenen is zoals het op het brevet gevraagd wordt...oefff.) Loki doet haar houdingen uitstekend op stem, enkel bij de 'sta' heeft ze nog het handgebaar nodig. Nadien moeten ze 2 minuten blijven liggen terwijl de baasjes aan de andere kant gaan staan. Ik verschiet ervan dat onze meid dit direct doet (zo merk je dat ze slimmer wordt) en ik kan onmiddellijk naar de andere kant gaan en ze blijft mooi liggen en mij aankijken. Wanneer de labrador natuurlijk recht springt en op haar afkomt, kan het niet anders dan dat ze recht springt om te reageren (niet agressief maar gewarig). Ik vraag haar opnieuw voor te gaan liggen en je merkt dat ze meer vertrouwen in mij heeft en dit zonder problemen doet. Tijdens deze oefening is het nog enkele keren gebeurt dat honden naar de baasje of andere honden liepen en 1 keer was er bijna een aanvaring waardoor heel de groep honden en baasjes door elkaar liep. Loki ging zich zoals altijd bij hevige commotie gaan afzonderen en ze maakte zich hier niet al te druk om.
Daarna moesten we de apport doen en dit is niet haar beste kant (eigenlijk onze schuld want wij vonden er vroeger niet beter op dan soms achter haar aan te zitten omdat ze dit zo leuk vond, gevolg dat ze nu niet altijd haar apport terug wil brengen maar mij uitdaagt om het te komen halen) Met de tijd zal dit wel lukken en zal ze begrijpen dat ze haar apport moet brengen.

Al bij al was de 1ste les een behoorlijk geslaagde les en is het beter verlopen dan ik had verwacht. Dinsdag is het terug aan mijn ventje dus dit zal weer even stressen zijn. Voor mij zal het vooral moeilijk zijn om mijn mond te houden (en geen richtlijnen te geven) maar ik weet dat de klik tussen m'n man en Loki enkel kan lukken als ze zelf uitzoeken hoe ze met elkaar moeten trainen. Doordat hij in postsysteem zit, ga ik meestal met haar gaan trainen maar ik gun het hem ook. Vanaf de zijlijn kan ik veel meer letten op Loki haar gedrag en leer ik ook veel bij.

Deze middag heeft ze haar cadeau mogen uitpakken (een grote kartonnen doos vol krantenpapier, snoepjes,wc-rolletjes en onderaan een pluchen dolfijn verstopt). Dit vond ze uiteraard plezierig en haar pret kon niet op. De snoepjes waren lekker maar ze was meer geïnteresseerd in het kapotscheuren van de wc-rolletjes dan in de dolfijn. Normaal geven we geen knuffels of touw omdat ze die enkel wil verscheuren maar vandaag is een uitzondering. De dolfijn is al zijn rugvin verloren maar het was die 10 min. speelplezier waard. Die wordt terug genaaid en zit mooi te wachten tot een volgende speelbeurt.

Nu ligt ze lekker te slapen op haar kussen om met dit mooie weer straks langs de treinroute (route 62) naar de schoonfamilie te gaan om daar haar verjaardag te vieren met Buddy (een Cavalier King Charles)  en Max(een Markiesje), de 2 hondjes van Linda op dit forum (m'n schoonmoeder dus).

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #11 Gepost op: oktober 25, 2015, 19:48:26 pm »
Citaat
(wat we zo geleerd zijn in de puppyklas). Krijg ik een opmerking dat ik dit niet meer mag doen en dat ik in mijn handen moet klappen of een geluid maken waarvan ze verschiet en zo stopt met blaffen. Even ben ikzelf in de war maar ok, andere groep en andere trainer dus we zullen het maar proberen.
De volgende oefening zijn de houdingen voor brevet ("Wat?! brevet...mijn hart begint harder te slaan en ik denk onmiddellijk aan de andere school waar we ook zonder verwittiging examen kregen ...", even later wordt het duidelijk dat het gewoon oefenen is zoals het op het brevet gevraagd wordt...oefff.) Loki doet haar houdingen uitstekend op stem, enkel bij de 'sta' heeft ze nog het handgebaar nodig. Nadien moeten ze 2 minuten blijven liggen terwijl de baasjes aan de andere kant gaan staan. Ik verschiet ervan dat onze meid dit direct doet (zo merk je dat ze slimmer wordt) en ik kan onmiddellijk naar de andere kant gaan en ze blijft mooi liggen en mij aankijken. Wanneer de labrador natuurlijk recht springt

Als je de tactiek die je werd aangeleerd in de puppyklas goed vind, moet je daar niet meteen van afwijken. Je mag dat gerust ook zeggen tegen Mark,... :wink:

de lessen 'brevet' is richting diegene die al wat verder staan in de groep - omdat jij er nu bij bent gekomen, klinkt dat wat raar, maar tis lang geleden dat we nog eens verrijkt werden met een nieuwtje in de groep en dus staat de rest gewoon 'verder' :wink: Ge moet daar zo geen rekening mee houden...

en de labrador is een Golden Retriever  :hihi:

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #12 Gepost op: oktober 27, 2015, 16:12:37 pm »
We merken inderdaad dat de tactiek die we toegepast hebben tijdens de puppyklas beter werkt dan wat Mark zegt. Als we een geluid maken, weet ze zowiezo dat het van ons komt en begint ze meer te blaffen naar ons toe i.p.v. te stoppen. Als ze het thuis doet om aandacht te krijgen dan negeren we haar of als ze het doet omdat ze te opgewonden is, dan stoppen we met waar we mee bezig zijn tot ze terug kalm is.

Maar me niet zoveel zorgen over dat 'brevet', heb ondertussen door dat er op deze school genoeg getraind wordt en dat je niet zomaar voor een examen gesmeten wordt. Wist niet dat het al zo lang geleden was dat er iemand nieuw bij jullie groep is gekomen. Maar meestal merk je inderdaad van veel mensen dat ze na de puppyklas stoppen (volgens hen kennen ze de basis en is dat genoeg).

Sorry dat ik mij vergist heb van soort hond, ga volgende keer de naam Haiko gebruiken ;)
Mis dikwijls tussen een labrador en een golden retriever  :doh:
Alhoewel ik goed weet dat een golden retriever krulhaar heeft en een labrador niet dus ga volgende keer zéér goed kijken .

Offline Loki

• Wriemelkontje
  • *
« Reactie #13 Gepost op: november 01, 2015, 13:16:36 pm »
Vorige nacht voor de 1ste keer een nachtelijke wandeling gedaan met onze meid en ik ben zéér tevreden over haar...
Tijdens de wandeling weliswaar want in het café was ik minder gelukkig. Ons meisje was weer zéér ongeduldig toen ze moest wachten en niks te doen had, waardoor iedereen onmiddellijk wist dat ze aanwezig was. Ga toch eens kijken om op één of andere manier hier op te trainen. :krab:
Anders is het zo'n voorbeeldige meid ten opzichte van andere hondjes en andere mensen maar enkel dit 'klein' puntje kan soms een doorn in het oog zijn. Het probleem met het slapengaan hebben we gelukkig op kunnen lossen. Nadat ze haar bullepees heeft opgegeten, moet ze naar haar bench zonder tegenpruttelen. Vrijdagavond is ze plots uit haar zelf terug naar haar bench gegaan en gaan slapen  :clap:

Tijdens de nachtelijke wandeling stonden al haar zintuigen op scherp. Ze wist niet waar eerst gekeken en haar neus heeft nog nooit zoveel gewerkt als toen. Ze was  enkel bang toen we de mensen met hun 4 Deense Doggen tegenkwamen: onbekende geuren en nog eens grote honden. We hebben ook op voorhand geen kennisgemaakt dus ze vertrouwde het niet. Onze meid wordt niet agressief maar ze gaat alleen continu blijven blaffen. Heb geprobeerd om haar dichterbij te laten komen maar ze wou niet dus ik heb haar ook niet gepusht. Toen we terug verder gingen, was ze weer op haar gemak.
Na de wandeling heeft ze nog de laatste restjes van de heerlijke pompoensoep gedronken (omdat ze het toch goed had gedaan) om dan de dag af te sluiten. Toen we thuiskwamen is ze zelf naar haar bench gegaan en als een blok in slaap gevallen. Was dan ook een lange dag want we waren al op van 5u en het was 22u30 toen ze naar bed ging.

Deze namiddag nog even genieten van de nazomer en kleine wandeling doen van 4 km rond de Spuikom.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #14 Gepost op: november 01, 2015, 20:38:14 pm »
Fijn dat je je geamuseerd hebt en dat het min of meer goed ging met Loki... ik had er niet bij stilgestaan, dat dat wsl de reden was dat je later toegekomen bent. Ik had jullie meteen op pad moeten sturen... (je had dat gerust ook mogen vragen hoor :wink: )

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal