Thuis had hij het eerst ook bij bezoek maar dit hebben we nu onder controle door veel te oefenen en veel bezoek te ontvangen.
Alleen is dat op verplaatsing niet zo eenvoudig.
mensen die je kent vragen of ze willen 'passeren' op je wandeling... Hetzelfde als wat je bij je bezoekers doet in feite.
afspreken met hen, als je er zo kent. Eventueel met een hond erbij of zonder, maakt niet uit
Hondenschool gedaan? Niet dat je moet.
Ik zit nu zelf met een pup van 4 maand en ik moet de 'kijk' aanleren dmv snoepjes. Wil zeggen dat ie naar jou moet kijken en als ie naar jou kijkt, moet je hem belonen. Als ie niet kijkt, beloon je niet.
Mijn pup kijkt sowieso altijd waar ik ben, deed ie vanaf we hem gehaald hebben bij de fokster. En we proberen dat ook te bewaren, door hem te belonen elke keer hij naar me kijkt... ik duim voor mezelf dat ie dat blijft doen.

Je moet de mensen ook afleren dat ze hem willen gaan strelen of dat ze tegen hem willen praten, want dat helpt jou natuurlijk ook niet verder.
Ik ben van in 't begin meteen consequent. Langs m'n neus weg zeg ik tegen Pharos: 'Mooi blijven zitten hoor, want pas als je mooi zit en als je baasje zegt dat je mag gestreeld worden, mag je gestreeld worden'
soms in een kortere zin...

maar dat snappen de mensen redelijk snel hoor.
Snoepjes geven doe je best ook zelf. Niet door een ander laten doen.
"Mag ik een snoepje geven?" meestal wordt dat een 'aja, doe maar hoor'
of een koekje die bij hun koffie ligt, waar je op een terras zit
ik zou aanraden dat niet te doen. Jij baas, jij geeft snoep. en alleen als hij naar je kijkt of als je hem wat vraagt en ie dat doet.
Geen snoepjes voor de fun.
thuis ook, als je met een gezin zit bijvoorbeeld. Aangezien jij ermee gaat wandelen... en hij naar jou moet luisteren.
jij en je partner = 1ste plaats, kinderen komen pas op de 2de plaats, je hond als laatste.
Maar als jij geen controle hebt over je hond => weglopen tot je hem niet meer ziet - zullen je kinderen dat normaal ook niet kunnen.
Als ze dat wel kunnen, staan zij (volgens je hond) hoger dan jij.
Wil je geen snoepjes gebruiken, gebruik dan z'n meest favoriete speeltje en leidt hem af op 't moment dat de prikkel nadert of zich in je nabijheid situeert.