Auteur Topic: Hond leren volgen.  (gelezen 5480 keer)

Offline fantatjexd

• Puppedup
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Hond leren volgen.
« Gepost op: november 21, 2014, 22:44:10 pm »
Hallo,
Ik zou graag mijn hondje Luna (yorkshire x chihuahua) leren lopen aan de voet. Ik woon dicht bij een natuurpark, recreatiepark en ook een bos dus het zou leuk zijn. Luna heeft super veel energie dus het zou ook leuk zijn voor haar. Ik ga met haar regelmatig naar de losloopweide en ze komt steeds mooi terug maar ik ben beetje bang om haar zo los te laten.  Als ze een ander hond ziet is ze weg, met een konijn of een duif is dat net hetzelfde. Soms loopt ze ook naar de vreemde mensen. Ze kan terugkeren op commando maar ja... Ik ben niet zo zeker. Als iemand tips heeft, of mij kan helpen laat mij weten in de reacties. :)
Heel erg bedankt
Groetjes,

Offline Furry

• Puppedup
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Furry Gurus
Re: Hond leren volgen.
« Reactie #1 Gepost op: november 23, 2014, 11:53:01 am »
Wat veel gebruikt wordt is het commando "dicht" of "volgen" dat je kan aanleren met snoepjes. In het begin train je dit met de leiband en als ze mooi naast je loopt en oogcontact maakt krijgt ze een snoepje. Dit zo geleidelijk afbouwen en uiteindelijk zonder leiband. Mijn ervaring is wel dat dit even kan duren. Dit is een van de standaard commando's die ze aanleren op de hondenschool dus daar kunnen ze je ook zeker helpen.

Offline Luc lcdnlf

• Puppedup
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 07, 2015, 12:52:19 pm »
In ander topic gaf ik dit antwoord:

In mijn denken over honden bestaat er enkel gewenst en ongewenst gedrag. De hond probeert maar wat. Wordt het aangemoedigd is het gewenst gedrag, wordt het nog aangemoedigd, nog ontmoedigd, is het ook gewenst gedrag en wordt het ontmoedigd is het ongewenst gedrag.

Dat de hond niet terugkeert nadat je hem geroepen heeft als er mensen of andere honden in de buurt is, wordt langzaamaan gewenst gedrag. Misschien probeer je hem daarin te corrigeren, maar omdat je er niet voldoende efficient in bent, krijg je dat effect.

Daarom ben ik bang dat je de hond te vroeg los laat lopen op de plaatsen waar de verleiding het grootst is. Daarbij vel ik geen waardeoordeel over het los laten lopen van je hond. Mijn hond krijgt ook die vrijheid waar het kan.

Ik zou het volgende doen. Waar de kans op ontmoetingen relatief klein is, zou ik de hond loslaten, waar ik "moeilijkheden" mag verwachten zou ik hem aan de lange lijn leggen. Bij die ontmoetingen zou ik telkens de hond terugroepen en hem met de lijn terughalen, totdat dit lukt zonder de lijn te gebruiken. Als hij los is en er toch iemand in de buurt is, zou ik hem aanvankelijk niet roepen, om het ongewenste gedrag van het niet-komen niet aan te moedigen. Telkens als de hond bij jou is gekomen, zelfs al heb je hem moeten terughalen met de lijn, geef je hem een positieve feedback. Ik gebruik woorden in de zin van "goed gewerkt."

Gaandeweg vergroot je de eisen om hem een beloning te geven. In het begin krijgt hij een beloning als jij hem teruggehaald hebt na het bevel, een aantal dagen laten is dat niet meer voldoende, maar moet hij uit zichzelf teruggekomen zijn terwijl hij aan de lange lijn vast zit en nog later zal ook dat niet voldoende zijn voor een beloning.

Geleidelijk aan, beetje bij beetje meer eisen en dagelijks oefenen, is in deze belangrijk om uiteindelijk succes te boeken.

Eigenlijk komt het volgen aan de voet een beetje op hetzelfde neer. Eerst aanleren aan de leiband. Je kan in het begin kiezen om het bevel "aan de voet" in het begin op steeds dezelfde plaats te oefenen, tot hij het voldoende kent.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: augustus 08, 2015, 21:47:24 pm »
Op de hondenschool heb ik het 'aan de voet' meteen los aangeleerd gekregen. Vooral, waarschijnlijk, omdat ze merkten dat Pharos een slim kereltje is en hij goed kan onthouden en je kan zien dat wat hij leert, hij de dag erop niet verleert.

Ik gebruik 'voet' ook vooral om zaken te passeren, waarvan ik een vermoeden heb, dat hij erheen zal willen (opritten bijv). Uiteraard langs een verharde straat gaat ie sowieso aangelijnd waar druk verkeer is.

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Luc lcdnlf

• Puppedup
  • *
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2015, 16:16:55 pm »
Persoonlijk verkies ik dat mijn hond zo veel als redelijkerwijs mogelijk is, los kan lopen. Daarvoor is een goede discipline nodig. Vanaf dag 2 dat ik de hond heb, leer ik het voetpad de enige plaats is waar hij hoort te lopen, niet op rijbaan en niet in de voortuintjes of opritten.

"Aan de voet" dient om straten over te steken en als middel om de hond "onderworpen" te houden. Zodra hij het bevel goed kent, leert hij langere tijd en langere afstand aan de voet mee te lopen. Het komt er op aan de hond een goed gevoel te geven bij het aan de voet meelopen en uiteraard zijn vrijheid om los te lopen waar het mag en kan ten volle te behouden.

Offline Luc lcdnlf

• Puppedup
  • *
« Reactie #5 Gepost op: augustus 19, 2015, 16:19:59 pm »
Eigenlijk past dit niet in het topic, maar voor perioden van slecht weer, zoals hevige regenval, heb ik het idee opgevat om de hond ook te leren op een loopband te lopen. Maar uiteraard, mag dat geen vervanging zijn voor de dagelijkse wandelingen, hoogstens een aanvulling op de wandeling. Mijn hond heeft een hekel aan nat worden.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal