Auteur Topic: Stokje aan 't aanleren.  (gelezen 6220 keer)

Offline Borderfan

• Slijkduiveltje
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • There is no greater friend than a faithful dog!
Stokje aan 't aanleren.
« Gepost op: oktober 02, 2012, 19:41:22 pm »
Hoi
In Programma 2 van de Belgische gehoorzaamheid moet de hond een stokje zoeken.
Eerst doe je een volgoefening met je hond en laat onderweg het stokje vallen.
Daarna zet jij je hond aan de voet en stuur je uw hond op om het stokje te zoeken.
Sinds vandaag ben ik begonnen Hinta 't stokje aan te leren.
Voorlopig werk ik nog zonder handgebaar.  :D
http://www.youtube.com/watch?v=WRQQgn5c_BE&list=UU2W2jTtuCmZFbhpFWqA19fg&index=2&feature=plcp
Hier had ik het iets te moeilijk gemaakt. :oops:
http://www.youtube.com/watch?v=B_gwSspT1wk&feature=youtu.be
Als er iemand tips heeft hoor ik het graag.  :)
Groetjes

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Re: Stokje aan 't aanleren.
« Reactie #1 Gepost op: oktober 02, 2012, 22:30:11 pm »
Succes ermee, tips aan Els vragen?

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #2 Gepost op: oktober 03, 2012, 00:18:07 am »
Gaat al heel goed  :thumbs: :thumbs:
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #3 Gepost op: oktober 03, 2012, 22:19:41 pm »
Dat 2de filmpje is niet te best hé... ze loopt er vlakbij en ze mist het  :denk:

Dus ik zou toch beginnen met daar wat meer reuk aan te geven... en er eerst wat mee apporteren (spelen) zodat ze er vertrouwd mee wordt.

Wij leren het stokje altijd aan in een L wandelingske, langs een haag of een afsluiting, zodat ze goed doorhebben dat ze op hun spoor moeten blijven. In 't begin durf ik ook laten zien dat 't valt, het is belangrijk dat ze in 't begin succes hebben of ze gaan zomaar wat gaan rondlopen.
Ook duidelijk zijn in de bevelen, opletten met woorden die je al gebruikt. 'Zoek' is soms gevaarlijk als dat al voor 't plaatske gebruikt wordt, ze gaan de oefeningen dan door elkaar slaan enzo.

Offline Borderfan

• Slijkduiveltje
  • **
« Reactie #4 Gepost op: oktober 05, 2012, 12:49:46 pm »
Dat 2de filmpje is niet te best hé... ze loopt er vlakbij en ze mist het  :denk:

Dus ik zou toch beginnen met daar wat meer reuk aan te geven... en er eerst wat mee apporteren (spelen) zodat ze er vertrouwd mee wordt.

Wij leren het stokje altijd aan in een L wandelingske, langs een haag of een afsluiting, zodat ze goed doorhebben dat ze op hun spoor moeten blijven. In 't begin durf ik ook laten zien dat 't valt, het is belangrijk dat ze in 't begin succes hebben of ze gaan zomaar wat gaan rondlopen.
Ook duidelijk zijn in de bevelen, opletten met woorden die je al gebruikt. 'Zoek' is soms gevaarlijk als dat al voor 't plaatske gebruikt wordt, ze gaan de oefeningen dan door elkaar slaan enzo.
Hoi Els
Dank je wel voor de tips, ga ze zeker gebruiken.
En voor naar t' plaatske te gaan zeg ik gewoon 'Hinta plaats'.
Maar als ik het stokje laat vallen moet ik dan een bepaald geluidje maken. bv. eens zacht klakken met m'n tong? Meestal hoort ze het stokje wel vallen.

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #5 Gepost op: oktober 23, 2012, 12:58:54 pm »
Er zijn er die zeggen waar ze het laten vallen (en dat ook stiekem op wedstrid doen als ze de kans hebben).
Alle middelen zijn goed hé, zolang het maar duidelijk en niet verwarrend is.

Het kan een nadeel worden als ze er valstrikken inbouwen, stokje een beetje verplaatsen, onderweg zelf ergens tegen tikken... Honden die dan enkel op het geluid hebben leren werken blijven halstarrig plakken op de plaats waar ze 'denken' dat ze het horen vallen hebben.

Ik heb het dus andersom gedaan, eerst leren zijn spoor lopen (opgebouwd met korte stukjes) en dan leren foefelen  :lol:

Offline Borderfan

• Slijkduiveltje
  • **
« Reactie #6 Gepost op: oktober 31, 2012, 19:59:28 pm »
Ik heb het dus andersom gedaan, eerst leren zijn spoor lopen (opgebouwd met korte stukjes) en dan leren foefelen  :lol:
Hoe heb je dat juist aangeleerd?
Ik ben het nu aan 't aanleren vlak tegen de draad en vandaag heb ik een hoek gemaakt tijdens de wandeling. En ze deed het goed.
Ze werkt eerder op zicht dan dat ze echt haar neus gebruikt.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal