Auteur Topic: Clean Boot Hunting  (gelezen 30322 keer)

Offline Riet

• Zwemmertje
  • Geslacht: Vrouw
    • DreamsForEternity
Re:Clean Boot Hunting - Minoes op Mei 06, 2008
« Reactie #45 Gepost op: februari 04, 2009, 14:43:26 pm »
Twas inderdaad super plezant! :joepie: En erg actief ja :eehm: Maar het is een aanrader, dus als je zin hebt... gewoon doen! :thumbsup:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Re:Clean Boot Hunting - Riet op Oktober 05, 2008
« Reactie #46 Gepost op: februari 04, 2009, 14:47:59 pm »
Topic even van onder het stof gehaald  :fluit:
Vandaag nog eens gaan clean boot hunten. Door de regen heel weinig foto's en nog minder gelukte foto's  :mrgreen:
Maar regen of geen regen, Charlie en Kobbe hebben hun neusje weer kunnen volgen én de persoon gevonden die ze moesten speuren.
En Minoes heeft weer heel hard moeten lopen  :hihi:

Vandaag was er ook een chihuahua om te speuren. Het is dus echt iets voor alle rassen  :lol:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Re:Clean Boot Hunting - els op Oktober 05, 2008
« Reactie #47 Gepost op: februari 04, 2009, 14:48:50 pm »
dat speuren is toch wel een raadsel voor mij  :denk:

Vrijdag nog een discussie over gehad nav het stokje zoeken als programma 2 oefening : volgens mij volgt de hond in die oefening geen reukspoor maar onthoudt hij zijn weg grotendeels visueel - je bent immers vaak al een uur aan 't trainen op de terrein, dat zit dus vol 'sporen' van 't baasje  :kweetni:
In de VOE uitvoering is het wat anders, daar gaat de geleider alleen het stokje wegleggen - maar dan nog vermoed ik dat die hond 'ziet' waar zijn baasje geweest is en dat gaat nadoen.
De stokjes zelf ruiken ze natuurlijk wel - maar dat 'spoor'  :kweetni:

Gisteren bij wijze van test op een gemaaide weide de oefening geprobeerd - enkel gras en dus geen herkenningspunten - en dan volgt Elbee effectief de hoeken die we ervoor samen gemaakt hadden - dus toch speuren  :lol: - maar dat is dan een onbetreden terrein en dan wil ik het nog snappen  :hihi:

De volgende test zal dus na de training zijn, alle toestellen aan de kant en in 't midden van 't plein, eens zien wat hij dan doet   :lach:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
« Reactie #48 Gepost op: februari 04, 2009, 14:49:47 pm »
In het begin doe je het met zoveel mogelijk onbetreden terrein én speuren naar iemand die je hond reeds goed kent én die je hond graag terugziet.  :wink:
Nadien wordt dat moeilijker gemaakt door te speuren naar vreemde personen, speuren op terreinen waar sporen elkaar kruisen en langere afstanden.
Een hond kan het onderscheid maken tussen oudere en minder oudere sporen.
De runner moet ook leren om de hond te "lezen". De meeste honden gaan hun oren, staart, lichaamshouding op een bepaalde manier gebruiken als ze op het goede spoor zitten.
Bij Kobbe heb ik terug het spoor gelegd. Het laatste stuk kan je hen dan zien afkomen  het is echt grappig om te zien dat je hond loopt waar jij gelopen hebt, zelfs als je geen rechte lijn  hebt gemaakt.

Veel plezier met je testen  :hihi:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Re:Clean Boot Hunting - Christel op Oktober 05, 2008
« Reactie #49 Gepost op: februari 04, 2009, 14:50:27 pm »
Goed gedaan van Kobbe en Charlie !
Ik denk toch dat het Skye en Erka niet zou lukken. Erka snuffelt aan alles en Skye zou lopen zonder zijn neus te gebruiken :hihi:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
« Reactie #50 Gepost op: februari 04, 2009, 14:51:09 pm »
Ik dacht dat ook van Charlie (snuffelt overal) en van Kobbe. (snuffelt liever aan teefjes)  :hihi:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Re:Clean Boot Hunting - Linsey op Oktober 05, 2008
« Reactie #51 Gepost op: februari 04, 2009, 14:51:58 pm »
Altijd leuk om te lezen.  :thumbsup:
Ik had toen Kai wat jonger was nog, ook wat info over clean boot hunting gevraagd, is zowat het enige in de speursector dat je kan doen als lid bent van de kkush en als je een ras hebt zoals Kai. Maar toen beslist dat het wat veel ging worden. Hij zat toen pas in de C klas gehoorzaamheid en was gestart met agility.
Kai zou dat enorm leuk vinden, ik doe nu af en toe zoekspelletjes met hem en dan gebruikt hij ook zijn neus en volgt mijn weg rond bomen. Zou eigenlijk perfect iets voor Kai zijn, hij zou zich nogal uitleven denk ik. Misschien als er nog eens een workshop is dat ik dan wel ga inschrijven :wink:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Re:Clean Boot Hunting - De Sjelle op Oktober 06, 2008
« Reactie #52 Gepost op: februari 04, 2009, 14:52:44 pm »
Zeg Riet, hoe reageren je hondjes dan als ze op het goed spoor zitten?  :lach:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Re:Clean Boot Hunting - Riet op Oktober 06, 2008
« Reactie #53 Gepost op: februari 04, 2009, 14:53:37 pm »
Minoes zou dat beter kunnen zeggen want zij loopt ermee natuurlijk.
Charlie, normaal neus op de grond en plankgas geven   :lachen:
Deze keer hield ze haar neus wel hoger, wij denken dat het door het regenweer kwam. Stand van oren en staart zal Minoes moeten zeggen.
Kobbe houdt altijd zijn neus hoger, het is precies of die zich uitrekt in de richting van het spoor, qua snelheid doet hij niet onder voor Charlie.
Voor gegevens van staart en oren zal je ook moeten wachten op Minoes  :wink:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Re:Clean Boot Hunting - De Sjelle op Oktober 06, 2008
« Reactie #54 Gepost op: februari 04, 2009, 14:54:36 pm »
Séééééééééééééééééééégggg!!!    :sad:

:mrgreen:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Re:Clean Boot Hunting - Minoes op Oktober 08, 2008
« Reactie #55 Gepost op: februari 04, 2009, 14:55:54 pm »
U beveelt...

:mrgreen:

Mja, Kobbe is het makkelijkst. Dat is ni te doen... de neus gaat ni echt bij de grond, maar hij rekt zich helemaal uit en geraakt gestroomlijnd in de richting van het spoor lol! Dus neus richting de juiste richting en zijn oortjes naar achteren, zijn haar vaak door de snelheid van lopen recht naar achteren en zijn staart halfstok. Soms heft hij zijn poot ff tegen iets op (mannen :roll:), maar mits aansporing (ik laat het wel toe) gaat hij weer goed verder nadat hij zijn ding gedaan heeft.

Charlie is veel moeilijker...ze loopt wat tegen de grond te snuffelen, rent redelijk rap. Oren ni naar voor, ni naar achteren en die staart zit tot nu toe teveel verborgen onder haar jasje (dus ook ni pal omhoog). Het probleem is da ze aan ratting doet (dus ff een ander spoor volgen voor de lol), maar dat ziet er krak hetzelfde uit (alleen da het spoor heel grillig op een kleine plaats loopt - cirkeltjes enzo). Als ze haar neus wa hoger houdt, zoals afgelopen zondag, lijkt het alsof ze gewoon maar wat zit te lopen. Ik zat echt elke keer te denken van, loopt die nu gewoon omda ik loop? Maar behalve 1 hoek, heeft ze wel steeds netjes de juiste richting genomen... dus blijkbaar wel he :denk:

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
Re:Clean Boot Hunting - De Sjelle op Oktober 09, 2008
« Reactie #56 Gepost op: februari 04, 2009, 14:56:59 pm »
Ah, bedankt.  :thumbsup: :mrgreen:

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
Re: Clean Boot Hunting
« Reactie #57 Gepost op: oktober 13, 2013, 21:58:12 pm »
ondertussen 4j later... wordt het nog beoefend?  :mrgreen:

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Riet

• Zwemmertje
    • DreamsForEternity
« Reactie #58 Gepost op: oktober 13, 2013, 22:32:38 pm »
 :denk:
Laat ik het zo zeggen, ik niet, Tine niet want die zit ergens in Nederland maar Charlie doet het meer en meer.
Ik vermoed om haar toenemende slechtzienheid te compenseren want ze wordt langzamerhand blind.

Offline Joska

• Puppedup
  • *
« Reactie #59 Gepost op: mei 13, 2014, 11:36:44 am »
Wel een oud topic, maar ik ben eigenlijk al een tijdje op zoek naar een initiatie workshop voor speuren, ergens in Limburg of omstreken.
Iemand een idee?

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal