met deze route bewandel je het drassige en moerasachtige gebied tussen hasselt-kuringen en zonhoven. je kan deze wandeling op verschillende plaatsen starten, verschillende routes met verschillend aantal kilometers. (kaarten zijn te verkrijgen bij dienst toerisme)
het is een prachtig gebied met visvijvers en een uitgestrekt reservaat voor watervogels.
dit is één van de startplaatsen:

mijn wandeling start aan de mosselweg in kuringen-heide . vanuit hasselt richting kuringen, door het centrum en dan de brug over het kanaal . onderaan de brug naar links en richting zonhoven volgen tot aan de kiezelweg.(mosselweg)
vanaf daar begint de wandeling.
dus : mosselweg het pad volgen met het oranje teken. door de vijvers tot aan de fietsroute. daar naar links , nog steeds de oranje route.door de weide (graasproject) ,langs de vijver, door het parkje met de kapel . aan het kanaal volg je het jaagpad tot de rood-witte paaltjes , daar sla je links in,het bospad volgen tot het eind waar je auto staat geparkeerd.
heb nooit nagemeten hoelang die wandeling is maar ik denk zoiets als een 10 kilometer.
laarzen is aangeraden,vooral als het regend omdat sommige plaatsen erg drassig kunnen zijn.
het is de moeite waard maar ik zou het gebied vermijden in het broedseizoen als je met een jagerige hond zit ;)
foto's van de wandeling:
http://www.dogsfriendly.be/mijnforum/index.php/topic,10135.0.html