Auteur Topic: Fit met je hond - wat u absoluut moet weten + oefeningen  (gelezen 8552 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EvilFreD

  • Blaffertje
  • *****
  • Berichten: 1200
  • Kandanou?
Fit met je hond - wat u absoluut moet weten + oefeningen
« Gepost op: februari 01, 2009, 13:10:19 pm »
Deze oefeningen werden uitgewerkt voor gezonde jonge of volwassen honden die in goede conditie zijn!
Bij twijfel gaat u best even te rade bij uw DA.

In elke leeftijdscategorie hebben honden zo hun eigen behoeften en hun eigen niveau van fitheid en activiteit. Bovendien verschilt de behoefte aan lichaamsbeweging naargelang het ras en de grootte van de hond. U kunt deze oefeningen best langzaam opbouwen en ze in het begin niet te lang rekken. Op die manier merkt u vanzelf wat uw hond precies aankan en kunt u daar dan op verder bouwen.

Tracht - als het kan - een harde ondergrond te vermijden en rekening te houden met de weersomstandigheden.

Wees uzelf ook goed bewust van wat u zelf aan kan, vergeet uw warming-up niet en laat jonge kinderen nooit alleen met uw hond.

Als u niet helemaal zeker bent van de conditie van uw hond loopt u best even langs bij uw DA alvorens aan één van de oefeningen te beginnen.

Ga altijd na of de plek waar u voor deze oefeningen naartoe trekt, 'hondvriendelijk' is, m.a.w. dat honden er niet aan de leiband moeten worden gehouden en dat ze daar in alle veiligheid kunnen lopen.

Om deze oefeningen tot een goed einde te brengen is het belangrijk dat u een goede controle heeft over uw hond, dat hij in uw buurt blijft en dat hij uw basisbevelen gehoorzaamt.

Zorg er ook voor dat u altijd een poepzakje bij de hand hebt en doe dit soort oefeningen nooit onmiddellijk nadat uw hond gegeten heeft.

Neem een fles water - en een drinkbak - mee als u van plan bent om intensief of langer dan een half uur te gaan lopen en/of sporten met uw hond.

Houd u altijd aan de reglementeringen die gelden op de plaatsen waar u gaat.
Vermijd drukke wegen of plaatsen.


WANDELEN OF 'TREKKEN'   -  30 tot 60 min - 7x/week

Door op oneffen terrein te lopen, werkt u specifiek aan de been-, bil- en dijspieren. Het effect hiervan kan u nooit bekomen door enkel op een vlak terrein te wandelen!

Als u daarbij ook nog eens op een hellend terrein gaat lopen, dan gaat u 15% meer calorieën verbranden. Bovendien zet u daar de spieren aan de binnenkant van uw dijen mee aan het werk, die bijzonder moeilijk te verstevigen zijn, zoals u wellicht wel weet.

Net als mensen die niet gewend zijn om te lopen of te sporten, kan ook uw hond het in het begin best wat kalmpjes aan doen. Een half uurtje wandelen aan een matig tempo is een ideale manier om te beginnen; als u en uw hond dat aan kunnen, kunt u dit geleidelijk aan opbouwen tot een stevige wandeling van een uur per dag.
Ook is het voor jullie beiden beter om op oneffen terrein te lopen: in een park dat zich daartoe leent of gewoon op de buiten. Het feit dat u daarbij uw voeten hoger dient op te tillen en u de loopbewegingen vrijwel constant dient bij te sturen, zorgt voor extra calorieverbranding - zo kon in een bepaalde studie worden aangetoond dat u op deze manier tot 26% meer calorieën verbrandt dan door altijd op een vlak terrein te lopen. Het biedt trouwens nog andere voordelen. Door de variaties in het terrein waarop u loopt, dienen uw spieren en hersenen samen te gungeren om uzelf telkens weer aan de verschillende uitdagingen aan te passen. En als het hard waait, gaat u nóg meer calorieën verbranden: zo is uit onderzoek gebleken dat u 3 tot 9% meer energie nodig hebt om tegen een mmatige tegenwind op te boksen. Ook wanneer u buiten gaat wandelen of lopen als het koud is, gaat u 12% extra colorieën verbranden, zoals blijkt uit een studie aan de University of Tennessee, in de VS.


ADVIES VAN DE DIERENARTS

HONDEN MET orthopedische klachten moeten voorzichtig zijn op oneffen terrein, net als kleine honden die daar flink wat moeite mee kunnen hebben.


JOGGEN     -     45min - 1x/week

Wissel een pauze van 25 minuten af met 45 minuten joggen aan een gematigd tempo; op die manier kan u uw metabolisme en uw algemene conditie een flink stuk verbeteren.

Van zodra u, samen met uw hond, in staat bent om gedurende 20 tot 30 minuten te stappen zonder echt moe te worden, kan u gerust al eens gaan joggen.

Bij intervaltraining komt het er in wezen op neer om telkens een korte recuperatiepauze in te lassen na een korte periode van felle inspanningen.
Naast het feit dat u op die manier meer calorieën gaat verbranden, helpt die intervaltraining u om ook achteraf meer calorieën te verbranden.
Uit een studie aan de University of Dallas, in de VS, is gebleken dat na zo'n intervalbeurt het stofwisselingsritme gedurende 15 uren werd opgedreven, terwijl dit na normale gymnastiekoefeningen maar twee tot drie uren was. Bovendien scherpt u door deze intervaltraining uw conditie aan en wordt u ook sneller bij het joggen. Concreet betekent dit dat u korte spurtjes inlast in uw loopprogramma en dat u deze afwisselt met recuperatieperiodes waarin u het iets rustiger aan doet, zodat u weer op adem komt. Zo kan u bijvoorbeeld, na uw opwarming, beurtelings één minuut hardlopen en 90 seconden minder snel lopen om te recupereren. Doe dit zo'n vijf keer na elkaar en bouw dit schema op tot tien beurten naarmate uw conditie verbetert.

ADVIES VAN DE DIERENARTS

Het kan u best veel oefening vergen om uw hond netjes naast u te leren lopen; let er wel altijd op dat u een ritme aanhoudt dat geschikt is voor uw hond.



SKEELEREN     -     30 min - 1x/week

Ideaal om uw been- en bilspieren te verstevigen én een uitstekende training voor hart en bloedvaten.

Voor perfect passende roller blades neemt u best een maatje meer dan gewoonlijk en draagt u best dikke sportkousen. Vergeet zeker uw knie- elleboog- en polsbeschermers niet, en een harnas voor uw hond. Deze dient onder z'n oksels door en rond de borst te lopen, in tegenstelling tot een gewone halsband. De juiste leiband zal een groot verschil uitmaken, zeker als u voor het eerst gaat skeeleren.

Oefen eerst op effen terrein om te zien of u uw hond onder controle weet te houden, alvorens met hem een helling af te gaan. U kunt beter eerst een eind snel skaten om vervolgens, aan het eerste kruispunt waar u moet uitkijken voor het verkeer, uw hond te vragen om te vertragen. Een goede training is ook om uw hond te vragen om te gaan zitten bij het verkeerslicht, zodat u veilig van de trottoirrand kan stappen.

Met de juiste leiband komt u al een heel eind weg, maar u kunt uw hond ook leren om te gehoorzamen op uw bevel om te "vertragen". Uw hond zou het moment moeten kunnen aanvoelen waarop hij u kan helpen door trager te gaan lopen. Als u erin slaagt de aandacht van uw hond te houden wanneer u een helling afkomt, kunt u er een gezellige uitstap met z'n tweetjes van maken. Hebt u er niet echt vertrouwen in dat uw hond voldoende luistert, dan kunt u hem wellicht beter niet aan de leiband houden. Voor een perfecte houding moet u trachten om mooi rechtop te blijven en om uw hoofd in één lijn met uw voeten/wieltjes te brengen. Kijk ook altijd recht voor u, en nooit naar de grond.


FIETSEN     -     20min - 3x/week

Een rustige en eenvoudige activiteit, met een beperkte impact waarmee u de been-, bil- en dijspieren en ook de rug en schouders verstevigt.

Waarom niet een keer mountainbiken met uw hond ?

Het op en af fietsen van hellingen doet zowel uzelf als uw hond extra veel energie verbruiken. Om een steile helling op te kunnen, moet u recht op de trappers gaan staan en heen en weer 'wiegen' op uw mountainbike. Af en toe moet u ook even 'opwippen', 't is te zeggen uw stuur omhoog tillen om met het voorste wiel over een hindernis te kunnen springen. Stuk voor stuk inspanningen waarmee u uw bovenlichaam traint, maar ook de been-, bil- en dijspieren aan het werk zet.


ADVIES VAN DE HONDENOPLEIDER

Om op een veilige manier uitstappen te doen met uw hond zal hij moeten leren aan dezelfde snelheid te lopen, rechts van u, en nooit voor uw fiets te lopen of van u weg te lopen. Dit vraagt niet zo veel tijd maar het is onontbeerlijk.


FRISBEEËN     -     20 min - 1x/week

Verstevig uw armspieren en buikspieren dankzij al dat heen en weer rennen, opspringen en werpen.

Hebt u geen tuin of een plek waar u uw hond kunt uitlaten, zoek dan een park bij u in de buurt waar u met hem kunt ravotten, zonder dat hij aan de leiband moet. Zorg er wel voor dat u een degelijke frisbee hebt die ... "hondbestendig" is!

Zoek een plek waar hij zich kan uitleven en zich amuseren. Om de frisbee goed te werpen, neemt u hem vast met de duim op de bovenkant, de wijsvinger onderaan. Bij het werpen, maakt u een beweging alsof u een zwaard trekt, gevolgd door een lichte knik in de pols en zorgt u ervoor dat u de frisbee mooi horizontaal houdt. Verstevig uw buikspieren door ze opgespannen te houden. Uw hond zal hem dan achterna rennen en hem terug bij u brengen. Als u met z'n tweeën frisbeet, kunt u de intensiteit van het spel opdrijven door de andere te vragen om de frisbee iets boven uw hoofd te werpen, zodat u moet opspringen om hem te kunnen vangen. Telkens de frisbee op het gras valt, kunt u hem oprapen van de typische beweging waarmee een golfer z'n balletje uit de 'hole' haalt: steunend op één voet en met het andere been naar achteren gestrekt, gaat u lichtjes door de voorste knie en buigt u naar voren met een scharnierbeweging in de heupen. Dit is een goede oefening voor uw dij- en bilspieren en ook voor uw evenwicht in het algemeen. En  uw hond levert een dubbele inspanning door telkens van de ene naar de andere te hollen.

ADVIES VAN DE DIERENARTS

Frisbeeën is niet echt aangeraden voor HONDEN DIE LAST HEBBEN VAN HUN TANDEN OF ANDERE PROBLEMEN IN DE MONDHOLTE. In diezelfde optiek kan u uw hond ook beter niet te veel of te hoog laten springen en allerlei kronkels laten maken in de lucht, gezien het risico op ongevallen. Frisbeeën is dus zeker niet geschikt voor honden met broze gewrichten of die 'aanleg' hebben om hun kruisbanden te scheuren.



OPSPRINGEN & APPORTEREN     -     45min - 1x/week

Werk twee keer per week een reeks springoefeningen af - om snelheid & kracht op te bouwen in plaats van de klassieke fitness waarbij u uzelf gedurende 45 minuten in het zweet werkt om een slank figuur te bekomen.

De meeste honden gaan maar al te graag een bal of een ander speeltje halen en terugbrengen en kunnen daar ook uren aan één stuk mee doorgaan. Een ideale oefening voor u tweetjes, en ook iets wat u makkelijk elke dag kunt doen.

- Op één been hinkelen: gooi de bal en hinkel dan 20 keer op één been met een evenwichtsstand tussen elke huppelsprong. Wissel elke keer van been.
- Huppelsprong met de benen bij mekaar: gooi een bal en spring dan zo hoog mogelijk met de beide benen samen. Probeer dit 10 tot 20 keer na elkaar te doen.
- Paardensprong: begin vanuit stand, met uw voeten tegen mekaar en zet dan één been vooruit om een zogenaamde paardensprong te maken. Vanuit deze positie gooit u de bal dan zo ver mogelijk weg en springt u zo hoog als u kan. Wissel na elke sprong van been. Probeer een reeks van 10 tot 20 sprongen na mekaar te maken.

U dan deze oefening ook extra moeilijk maken door het voorwerp in de struiken of het hoge gras te gooien zodat uw hond er moet gaan naar zoeken. Let op: kies hier wel het geschikte voorwerp voor en kijk ook uit waar het voorwerp uiteindelijk gerechtkomt. Is uw hond erg opgewonden door dit spel, dan riskeert hij zich immers te verwonden aan kiezels, een scherpe stok of andere rondslingerende voorwerpen.
Controleer altijd eerst even de oppervlakte waar u met uw hond wil gaan ravotten. En nog iets: laat hem ook niet te vaak naar het voorwerp opspringen. De beste manier om hem te leren apporteren, is om hem naast u te laten zitten en hem te laten wachten tot u hem zegt dat hij de stok of de bal moet gaan zoeken. Op die manier vermijdt u dat hij te pas en te onpas gaat springen en 'tollen'. Terwijl u op hem wacht, kan u de tijd nuttig doorbrengen door allerlei intensieve springoefeningen uit te voeren.
Spieren verbranden meer calorieën dan vet; hoe meer spieren, hoe meer calorieën u gaat verbranden, ook al sport u niet. Aangezien dit soort bewegingen een vrij zware inspanning vergen, bouwt u best rustpauzes in zodat u nooit langer dan tien minuten aan één stuk door gaat. Deze huppelsprongen zijn sowieso af te raden indien u broze gewrichten hebt! Ook uw hond zal wellicht nu en dan wat moeten uitrusten, vermits dat constante rennen en springen gevaarlijk kan zijn voor z'n gewrichten.

ADVIES VAN DE DIERENARTS

Gebruik bij voorkeur veilige speeltjes speciaal voor honden, in plaats van stokken. Op die manier verkleint u het risico op letsels in de muil, keel & hals van uw hond, wanneer hij die dingen gaat halen en ze terugbrengt. Wij verwijzen hier ook graag nog even naar het advies in verband met het frisbeeën...



HINDERNISSENPARCOURS & BEHENDIGHEID     -     20min. - 1x/week

Met dit soort oefeningen werkt u ook aan uw evenwicht en verhoogt u het vertrouwen in uzelf en in uw hond!

Zo'n hindernispiste is niet alleen goed voor uw weerstand (door een tunnel kruipen), maar ook voor uw hart en bloedvaten: uw hart blijft goed doorpompen, waardoor u weer extra calorieën gaat verbranden en tegelijkertijd uw spieren soepeler en sterker gaat maken. Van essentieel belang daarbij is om snel van de ene oefening naar de andere over te gaan, zodat uw hart er de hele tijd door een stevig ritme dient op na te houden. Met dit soort oefeningen - hindernisparcours & behendigheid - is de kans op blessures voor uzelf en voor uw hond bovendien kleiner, omdat u niet constant dezelfde, eentonige bewegingen maakt - zoals dit bij lopen wel het geval is. Om het simpel te houden, doet u het hindernisparcours best een paar keer na mekaar, telkens gedurende hooguit 20 minuten. Met een beetje verbeelding kunt u deze hindernissen trouwens stuk voor stuk nabouwen en zo een leuk behendigheidsparcours in uw eigen tuin uitwerken.

Tips om het u wat makkelijker te maken!

Moedig uw hond tijdens dit soort oefeningen aan met een speeltje of een hondensnack. U zou hem in feite door het hele parcours moeten kunnen loodsen door hem een aantal bevelen toe te roepen (zoals "recht!") of met een duidelijke lichaamstaal (bijvoorbeeld door hem uw handpalm te tonen als hij moet stoppen).

Noot: het is de bedoeling dat zowel u als uw hond probleemloos elke hindernis kunnen nemen.

- Over balkjes springen: begin met minstens 5 horden van ongeveer een meter hoog, al naargelang van de grootte van uw hond. Deze horden zijn bij voorkeur van PVC-buizen gemaakt; die zijn namelijk het makkelijkst te plaatsen én ook het goedkoopst. Laat uw fantasie de vrije loop en gebruik allerlei kleuren, lintjes of plakband voor deze balkjes of buizen.

- Door de tunnel: deze speeltunnel is ongeveer een meter lang en doorgaans in nylon. De meeste honden zijn er dol op en het is dan ook ideaal om hun behendigheid aan te scherpen. Het is bovendien een hindernis die vrijwel elke hond kan nemen en ook voor uzelf is het best leuk om te doen.
Koop voor alle zekerheid een kant-en-klare tunnel die makkelijk te vinden is in speelgoedwinkels.

- Over de muur: die is makkelijk te bouwen, gewoon een brede evenwichtsbalk met aan weerskanten een schuin aflopend vlak. Voor heel wat honden is dit het zwaarste onderdeel van het parcours.

- Tussen de paaltjes slalommen: begin met een paar paaltjes (minstens 6) op voldoende afstand van elkaar, zodat uw hond u makkelijk in het oog kan houden en ook vlot kan volgen wanneer u tussen alle paaltjes door slalomt.

« Laatst bewerkt op: februari 09, 2011, 13:32:23 pm door dogsfriendly »

Offline *~*DF*~*

  • Administrator
  • Grijze Snoet
  • *****
  • Berichten: 30867
  • Geslacht: Man
Re:Fit met je hond - wat u absoluut moet weten + oefeningen
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2011, 14:01:16 pm »
staat hier niet wat voor Jayden,  als hij graag met ballonnen aan de slag gaat?
Citaat
OPSPRINGEN & APPORTEREN     -     45min - 1x/week

Werk twee keer per week een reeks springoefeningen af - om snelheid & kracht op te bouwen in plaats van de klassieke fitness waarbij u uzelf gedurende 45 minuten in het zweet werkt om een slank figuur te bekomen.

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Xtreme Taz

  • Grompot
  • **
  • Berichten: 23868
  • Geslacht: Vrouw
    • Xtreme Nails
Re:Fit met je hond - wat u absoluut moet weten + oefeningen
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2011, 15:58:03 pm »
apporteren doet ie super  :thumbs: Dat hebben we al snel ontdekt dat de jongen dat super vind. Nu vrouwke nog de fitnessoefeningen die erbij horen ook doen en we kunnen resultaten gaan boeken  :hihi: :thumbs:
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline Tommelein

  • Grommertje
  • ***
  • Berichten: 2448
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fit met je hond - wat u absoluut moet weten + oefeningen
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2011, 17:42:59 pm »
leuke info!   :klap:

Offline Marleen.vg

  • Puppedup
  • *
  • Berichten: 2
Re:Fit met je hond - wat u absoluut moet weten + oefeningen
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2011, 18:56:49 pm »
start to run is goed ook voor je hond. ik ben met mijn border al enkele weken aan het trainen en het gaat goed.