Auteur Topic: Steriliseren of niet?  (gelezen 2771 keer)

Offline Sabrina

• Puppedup
  • *
Steriliseren of niet?
« Gepost op: januari 29, 2009, 22:48:57 pm »

--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Sterliseren of niet?
Bericht door: Lab-Borderfan op Juli 04, 2008, 02:02:37
--------------------------------------------------------------------------------

Hoi
Ik zit er al een tijdje over te denken om Hinta na haar 1ste loopsheid te laten sterliseren.
Ik zou mijn hondje niet graag aan kanker willen verliezen en dan kan ze ook altijd mee gaan wandelen op forum wandelingen zonder de andere reutjes gek te maken met haar 'lekkere geur' als ze loops is. Anders zou ze moeten thuis blijven en dat vind ik zielig voor haar. Ook zou ze dan 3 weken stil liggen door de loopsheid, omdat er dan niet met haar getraind kan worden.
Ik weet dat er kans bestaat dat ik dan met een incontinent teefje zou kunnen krijgen, maar volgens onze DA is daar niet veel kans op.
Maar ik heb enkele vraagjes.
-Is je teefje na een sterlisatie hard veranderd van karakter?
-Onverdraagzamer geworden naar andere honden/geslachtsgenoten?
-Is haar vacht nog hetzelfde of is ze pluiziger geworden?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Titel: Re: Sterliseren of niet?
Bericht door: Sheltiefun op Juli 04, 2008, 02:21:15

Xena, de sheltie van mijn moeder, haar vacht is doffer geworden en ze heeft een enorme ondervacht gekregen die blijft. Ze is verzwaard en inderdaad iets grumpier geworden. Het zelfste met Rakker.

Xkippy is niet gesteriliseerd, blijft mooi op gewicht, glanzende vacht en niet grumpy.

Dat kan natuurlijk van hond tot hond afhangen.

Da's uiteindelijk je eigen keuze. Ik heb een reutje en teefje en ik steriliseer en castreer liever niet, de enkele ongemakken die twee keren op een jaar nemen wij er bij.

Bericht door: binno op Juli 04, 2008, 02:23:11

Even hoe ik het bezie.
Ik laat dus geen gezonde hond opereren als daar geen medische noodzaak toe is.
Preventief, tja, je sluit dan één ding uit maar je kan nooit alle organen preventief gaan weghalen omdat daar ooit een keertje iets mee mis zou kunnen gaan.
Voor hetzelfde geld krijgt je hondje later problemen met zijn darmen of nieren en die kan je ook niet preventief laten weghalen.
Ik laat ze (mijn teef dus) ook niet castreren omdat ze al erg pittig van karakter is en de kans bestaat dat ze nadien nog feller wordt.
En sommige vachten worden inderdaad pluiziger nadien en de hond gaat er uitzien als een ontplofte cavia, vooral langharige vachten dan.
De kans op incontinentie moet je ook niet onderschatten, ik hoor en lees toch regelmatig dat er teven zijn die er nadien last van krijgen.
Daar bestaat dan ook weer medicatie voor hoor, maar ja...
Ik ga ook gewoon nog wandelen met mijn teef als ze loops is, uiteraard niet in groep of op een hondenweide maar wel twee keer per dag een flinke wandeling.
Ik heb zelf nog twee reutjes, één gecastreerde en één intacte, en vooral die laatste zijne kop staat op de topdagen zo zot als een achterdeur, maar ja, dat nemen we er dan maar bij, en flink in het oog houden natuurlijk, of apart zetten.
Het trainen zou inderdaad wel een probleem kunnen zijn, want met een loopse teef ben je niet in alle hondenscholen welkom.

Maar goed, dat zijn mijn bedenkingen en mijn mening hé. :wink:

Bericht door: saskia op Juli 04, 2008, 02:26:03

Ik ben van mening ( :oops: ) dat je ze zo moet laten
zolang ze der zelf geen problemen van heeft dan zie ik het nut niet in
Als je het doet om kanker te vermijden wel dan zou je beter bvb haar darmen eruit halen want darmkanker bestaat ook enzovoort
De vacht word helemaal anders, je hebt dikke kans dat ze op speciaal voer moet om niet te dik te staan, ....

En wat betreft 3 weken : ze zijn slechtst enkele dagen vruchtbaar hé ervoor en erna zal er geen reu toegelaten worden (allé bij mijn 4 meiden is dat toch zo)
Dus 't is zeker niet zo dat je ze 3 weken moet binnenhouden

Weeg alles goed af en beslis niet te rap ...

Bericht door: Sheltiefun op Juli 04, 2008, 02:26:13

Yups zou het niet beter kunnen uitleggen dan Binno  :thumbsup:

Bericht door: Christel op Juli 04, 2008, 03:00:15

Erka is gesteriliseerd maar dan om medische redenen.

Haar karakter is niet veranderd. Haar vacht heeft er ook niet onder geleden , die is nog altijd mooi, vol en glanzend. Alleen haar gewicht, het is nu dubbel zoveel opletten met wat we haar geven want van het minste dat we haar extra geven vliegen de kilo's eraan.

Als het niet om medische redenen had gemoeten hadden we het niet gedaan, je weet dat als je een teef koopt dat ze dan 2 x per jaar loops wordt. Die 6 weken per jaar zijn echt niet zo erg.
Ik heb Erka (en mijn vorige teef) niet binnengehouden die paar weken per jaar. Je moet natuurlijk altijd wel allert blijven! Als ik met haar ging wandelen en we kwamen andere honden tegen waarschuwde ik altijd de baasjes. Ze moest dan natuurlijk wel aan de lijn wat anders niet hoefde.

Het is natuurlijk ieder zijn eigen mening en beslissing maar denk er toch nog eens over na.

Bericht door: Thea op Juli 04, 2008, 03:35:41

Hier een overzicht zoals ik ernaar kijk, deze brief krijgen mijn puppy kopers mee. De beslissing laat ik altijd aan jezelf over, ik kan nooit en te nimmer voor iemand beslissen, dus ook niet voor jou, maar hoop dat je hier iets aan hebt. Bij mij zijn Kim en Tibby gecastreerd. Kim nadat ze een baarmoeder ontsteking had die op knappen stond (was vuil van het nest bij de vorige eigenaar achter gebleven), zij is echter incontinent geworden hierdoor. Tibby is dit voorjaar vanwege bekkeninstabiliteit gecastreerd en heeft het effect gehad dat wij hoopte, haar bekkenbanden zijn vooruit gegaan en de klachten verdwenen. Echter haar vacht is doffer en minder mooi als voorheen.

Citaat
Ik ben zelf van mening dat je niet in gezond vlees moet snijden en onze honden worden, dus ook niet gecastreerd, alleen als het medisch noodzakelijk is.
Natuurlijk kan ik deze mening niet opdringen, dus daarom hieronder een lijstje met positieve en negatieve effecten van castratie bij een teef. Hierdoor is het makkelijker om objectief een keuze te maken om uw hond wel of niet te laten castreren.

Voordelen:
•   Een verkleinde kans op mammatumoren (tepelkanker). De kans wordt verkleind met 8% bij castratie voor de eerste loopsheid, 26% na de tweede loopsheid en daarna is het 50/50 de kans dat ze ontstaan.
•   Kans op ouderdoms suikerziekte wordt minder
•   Geen kans baarmoeder ontstekingen (die heeft ze immers niet meer)
•   Geen kans op schijnzwangerschappen
•   Geen loopsheden, dus geen last van af en toe bloed in huis

Nadelen:
•   50% van de teven krijgt in meerdere of mindere mate kans op incontinentie. Dit kan komen, omdat de baarmoeder en de blaasbuis beide uitkomen in de utres en de blaasspier wordt geraakt, hier is weinig aan te doen. Andere reden van incontinentie is de verandering van hormonen. Deze vorm van incontinentie is soms wel met medicatie te verhelpen.
•   De kans dat de vacht structuur veranderd is heel groot. Zeker bij langharige rassen en plukrassen kan het problemen opleveren.
•   De stofwisseling gaat langzamer werken, waardoor de kans op obstipatie veel groter wordt. Je moet veel beter opletten op de eetgewoonte van de teef.
•   Bij castratie voor de eerste loopsheid is de kans dat de hond langer doorgroeit groter. De groeischijven sluiten zich langzamer, waardoor de teven vaak wat mannelijker eruit gaan zien. Uit studies in de U.S.A. is gebleken dat hierdoor de kans op botafwijkingen en slijtage groter is.
•   Karakter veranderingen. Door het wegvallen van vrouwelijke hormonen wordt de teef assertiever. Ze worden dominanter en zeker voor dominante zelfverzekerde teven kan dit ten negatieve werken.
•   Door het voor de 6de maand van hun leven de teef te laten castreren, groeien de uitwendige geslachtsorganen niet meer. Hierdoor is de kans op ontstekingen aan de vulva groter. Ook de kans op blaasontstekingen is groter, omdat dit dezelfde uitgang betreft.
•   De kans op haemangiosarcoom (tumoren in het hart en de milt) is groter. Echter deze tumoren komen minder vaak voor dan mammatumoren.

Conclusie:

Zie het castreren van uw hond niet als iets dat "zo hoort" of als iets wat u hoe dan ook moet laten doen. Overweeg goed wat de voordelen en nadelen zijn van het castreren van uw hond en als u besluit om uw hond te laten castreren, doe het dan niet te vroeg! Wacht in ieder geval tot de hond uitgegroeid en uit ontwikkeld is, zowel op het lichamelijke als op het psychische vlak. Pas dan is de keus ook weloverwogen en bewust te maken denk ik.

Bericht door: Linsey op Juli 04, 2008, 03:36:47

Hier lopen 2 gesteriliseerd teven rond.

-Is je teefje na een sterlisatie hard veranderd van karakter?
Neen, zowel niet in positieve zin als in negatieve zin, ze zijn beide gewoon hetzelfde gebleven.
-Onverdraagzamer geworden naar andere honden/geslachtsgenoten?
Zelfde als voorgaande ze waren beiden al redelijk onverdraagzaam voor de sterilisatie en daar is nadien niets ana veranderd.
-Is haar vacht nog hetzelfde of is ze pluiziger geworden?
Vacht is hetzelfde gebleven. Lima heeft ongeveer dezelfde vacht als een border collie en haar vacht is compleet niets veranderd. Lotje heeft niet echt een vacht die makkkelijk veranderd, maar ook daar geen verandering.

Dus beiden zijn compleet niets veranderd zowel uiterlijk als gedrag. Beiden ook geen last van incontinentie. Ik moet wel zeggen ze waren wel wat ouder toen ze gesteriliseerd werden. Lima was zo'n 3 jaar oud en Lotje ongeveer 4 jaar.
Ze zijn beiden ook goed op gewicht. Lotje haar gewicht is sinds ze 1 jaar oud is nooit meer veranderd, tenzij 100 gram veranderd er compleet niets aan haar gewicht. En ze is nu 11. De dierenarts kijkt er ook altijd vreemd van op :wink:
En ik doe helemaal niets om dat zo te houden. Brokken staan gewoon in huis en ze krijgt talloze tussendoortjes + 's avonds nog eens duck.

Zowel Lotje als Lima zijn gesterileerd omdat ze continu schijndrachten hadden die niet meer weg gingen. Bij Lotje ging het dan nog eens gepaard met heel erge melkklierontstekingen. Na elke loopsheid werd het erger totdat ze op 4jaar oud een hoopje ellende was en er niets meer in zat.

Zowel bij Lotje als Lima zit de baarmoeder er nog wel in, de dierenarts zei dat die er goed uitzag en heeft ze dan laten zitten. Ik heb wel gelezen dat als de baarmoeder er ook wordt uitgehaald de kans op incontinentie groter is. Maar hoe dat juist zit weet ik niet. :denk:

Bericht door: Lab-Borderfan op Juli 04, 2008, 04:21:53

Bedankt voor jullie antwoorden, maar ik zal er nog eens heel hard over nadenken.

Citaat van: Sheltiefun op Juli 04, 2008, 02:21:15
inderdaad iets grumpier geworden.

Bedoel je hiermee dat ze vlugger uitvalt/snauw geeft?
Ik zou niet willen dat mijn Bordertje, als gevolg van de sterlisatie, zou uitvallen naar andere honden. Tot nu toe is ze heel sociaal naar andere honden en ze geeft zich gauw over. Ik zou dit graag zo willen houden.  :thumb:

Bericht door: Sabine op Juli 04, 2008, 06:39:46

Muck is gesteriliseerd omdat ze schijnzwanger was. Als ze dit niet zou hebben gehad, zou ik haar niet hebben laten steriliseren.

Is ze veranderd?
- haar haar is wat dof de  laatste tijd. Maar of het nu komt door de sterilisatie of door het veranderen van voeding omdat ze HD heeft, dat weet ik eigenlijk nog niet.  :kweetni:
- karakter? is niet meer zo'n 'seut' als vroeger, maar of dit nu echt door de sterilisatie komt of met de leeftijd  :kweetni:

Bericht door: Sheltiefun op Juli 04, 2008, 10:13:37

Yups ze zal al es sneller gaan snauwen

Bericht door: christelbalou op Juli 05, 2008, 12:05:49

balou hebben we ook laten steriliseren omdat ze telkens kort na elkaar baarmoederontstekingen kreeg, hebben dat in januari vorig jaar laten doen.

Van karakter is ze hetzelfde gebleven, misschien iets bitschirig naar andere teefjes, hoewel niet naar allemaal, vacht is hetzelfde gebleven
moet wel haar eten wat in het oog worden, heeft de neiging om iets te verdikken.

Ze heeft 1 jaar na de sterilisatie wel last gekregen van urineverlies,  nu bij balou hebben ze alles moeten wegnemen en een zwaardere hond zal vlugger hiervan last hebben dan een minder zwaar ras.
Ze krijgt hiervoor elke avond 1 pilletje en ze heeft er geen last meer van.

Als je gewone sterilisatie laat doen, dus niet alles laat wegnemen, kan je dat tegenwoordig al met een kijkoperatie doen, dus ook geen grote wonde meer.

Bericht door: els op Juli 05, 2008, 01:10:26

Een 'gewone' sterilisatie waarbij de baarmoeder blijft zitten werd ons afgeraden omdat je dan nog steeds baarmoederontsteking kan krijgen

Ons Zohra werd gecastreerd (alles weg dus) op aanraden van de dierenarts, haar eerste loopsheid heeft ze erg lang bloedverlies gehad en ze was er ook helemaal van onder de voet
daarbij waren we al van plan ook nog een reu te kopen
en op dat moment leek het mij niet onlogisch (ik had ook steeds de katten laten steriliseren of castreren om geen overpopulatie te krijgen)
Maar achteraf bleek een hond toch wat ingrijpender ... ik schrok mij een ongeluk van de grote snee, de wonde scheen goed te helen maar ging toch nog open en hebben we daar nog heel wat moeten aan verzorgen  :?
Kort na de ingreep was ons Zohra inderdaad wat feller, maar na een jaar of wat is dat eigenlijk weer afgevlakt en ik denk zelfs dat ze er lui en wat ongeïnteresseerd door geworden is - maw, ik vind het eigenlijk jammer dat we het hebben laten doen.
Haar gewicht is netjes op peil gebleven (maar ik ben daar heel strikt in, zodra ik vind dat er een speklaagje merkbaar is, onherroepelijk minder eten), haar vacht is niet optimaal maar ook geen ramp.

Ondanks mijn negatief beeld hebben we recent Laika toch ook laten castreren. Zij had erg veel schijnzwangerschapsverschijnselen waardoor de balans toch ging overhellen om het wél te doen. Momenteel is ook zij veel feller dan ervoor, hopelijk stabiliseert zich dat op een aangenaam niveau  :bid:

Ons Fifi zal normaal intact blijven, ze had een normale loopsheid, geen schijndrachttoestanden etc...
en het is hier goed doenbaar om teef en reuen gescheiden te houden als ze loops is

ivm trainen : wij nemen loopse teven mee naar de HS en trainen na de lessen

idem om te gaan wandelen, ze gaan gewoon mee tenzij er reuen bij zijn waar dat niet mee kan (maar we kennen echt wel wat reuen die er tegen kunnen)

Bericht door: Lab-Borderfan op Juli 05, 2008, 07:51:39

Citaat van: els op Juli 05, 2008, 01:10:26

Helaas mag je op onze HS, zelfs niet na de trainingen, met een loopse teef trainen.

Bericht door: Emmanuelle op Juli 05, 2008, 10:09:42

Citaat van: Lab-Borderfan op Juli 05, 2008, 07:51:39
Citaat van: els op Juli 05, 2008, 01:10:26

Helaas mag je op onze HS, zelfs niet na de trainingen, met een loopse teef trainen.

Ergens begrijp ik dat, door het feit dat Falco absoluut niet loopse teef proof is. Er deed eens een loopse teef mee, op zich had ik er weinig problemen mee buiten dat er een andere reu nogal heftig was, maar die was dat eigenlijk altijd wel moet ik er bijzeggen. Maar we moesten allemaal onze hond aan een kegel achterlaten (om te beurt) voor het onderbreken.  Ik zet Falco daar neer, ik laat hem liggen. Geen probleem.  Ik sta aan de andere kant, meneerke plakte met zijn neus tegen de grond. Ik mocht roepen en doen, die hoorde mij niet. Die plakte tegen de grond.  Ik ben terug moeten gaan, hem echt van de grond moeten opheffen, hem een meter verdergezet en er was geen probleem  :fluit:

Verder, ik zou ook nooit sterriliseren zonder medische reden.

Bericht door: els op Juli 05, 2008, 11:06:37

Er zijn mogelijkheden genoeg om toch met loopse teven te wandelen / trainen bedoel ik maar.

Citaat
Ergens begrijp ik dat, 
vanuit het oogpunt van de HS wel ja, 't is wellicht gemakkelijker zo  :lol:

Bericht door: Thea op Juli 10, 2008, 01:30:00

Hier op de HS mogen wij met loopse teven gewoon in de les trainen, maar ze moeten wel een loopsheidbroekje dragen. Één van de redenen waarom ze dit zijn gaan toestaan is dat er bijvoorbeeld op shows tegenwoordig ook loopse teven mogen lopen en op wedstrijden loopse teven na 21 dagen weer mee mogen doen (dan is theoretisch de loopsheid over). Maar vaak gebeurd het dat mensen toch met hun hond op een wedstrijd komen als ze loops zijn, zolang het niet goed te zien is, kan je het aardig verdoezelen. Op dat moment is het moeilijk om een reu bij je te houden. Als ze op de les al ermee leren omgaan, dat je dus altijd naar de baas moet luisteren, zullen ze tijdens wedstrijden en shows ook minder interesse tonen.
Wel houd ik er altijd wel rekening mee om niet heel de les naast een reu te staan, maar afstand te houden. Er lopen in de behendigheid bij mij in de groep 2 reuen mee die beide al minimaal één keer een teef hebben mogen dekken en tegenwoordig blijven ze goed bij de training met hun koppies.

Bericht door: muffin en emma op Juli 10, 2008, 09:37:04

Ik heb twee gecastreerde teven (gecastreerd, omdat de baarmoeder ook is weggehaald)

Emma is niet dikker geworden, zij is om welbepaalde redenen gecastreerd voor haar eerste loopsheid. Helaas ging er iets niet helemaal goed en werd ze een paar keer soort loops. Nu is dat over.
Muffin is wat dikker geworden, haar vacht is eigenlijk niet veranderd vind ik, maar ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal.

Ik ben dus een groot voorstander van castratie, wat niet wil zeggen dat ik het zou opdringen.
Ik vind het echter totaal nutteloos de ellende van loopsheden door te moeten als je niet wil fokken.
Er zijn mensen die intacte reuen én teven samenhouden en dat vind ik risicovol en onverantwoord.
Waarom ik voorstander ben?
Laat je een kater castreren? Ja, dat is maatschappelijk haast verplicht. Laat je een kattin castreren? Ja, want je wil geen nestjes.
Ik had destijds kattinnen die niet buiten konden. Ze werden krols, keer op keer en de situatie werd onhoudbaar, ze werden hysterisch omdat ze niet gedekt werden. Ik heb toen katten herplaatst omdat ik het niet wist, pas later trof ik een DA die me dat vertelde.
Waarom zou je een hond NIET laten castreren?

Bericht door: Sheltiefun op Juli 10, 2008, 09:59:36

Omdat je een mens ook niet castreert of steriliseert... Omdat dat gewoon puur natuur is.

Bericht door: binno op Juli 10, 2008, 10:22:22

Citaat van: muffin en emma op Juli 10, 2008, 09:37:04
Er zijn mensen die intacte reuen én teven samenhouden en dat vind ik risicovol en onverantwoord.
Waarom?
Als je ze goed in de gaten houdt, of apart zet als dat niet kan, als was het maar terwijl je eventjes naar de WC bent want ze hebben niet veel tijd nodig om eraan te beginnen, dan is daar toch niks onverantwoords aan?
Ik doe het al meer dan vijftien jaar zo, nu is het andere volle reutje maar een klein maltezerke, dus iets moeilijker - maar niet onmogelijk - om puppies te maken, maar tot vorig jaar steeds een rottie en een labrador samen, beetje hectisch soms, dat geef ik toe, maar niet onoverkomelijk.
Anders had ik maar geen teef bij een reu moeten zetten, of vice versa. :wink:

Citaat
Laat je een kater castreren? Ja, dat is maatschappelijk haast verplicht. Laat je een kattin castreren? Ja, want je wil geen nestjes.

Waarom zou je een hond NIET laten castreren?

Ik vind niet dat je katten met honden kan vergelijken, da's toch nog helemaal anders, hun manier van leven om te beginnen al, vele katten lopen gewoon vrij rond buiten, god weet waar ze dan ergens zitten en welke andere katten en katers ze tegenkomen, uiteraard zonder dat eigenaars zien wat ze uitspoken of kunnen verhinderen dat er om de zoveel tijd weer een nestje kittens gemaakt wordt.
Dàt is onverantwoord ja. :wink:

Bericht door: Emmanuelle op Juli 10, 2008, 10:39:12

@ SF  dat vind ik een groot verschil mensen of honden.  Als jij kinderen wilt, dan kies jij ervoor om kinderen te maken.  Dan begin jij er bewust aan.
Maar bij honden is dat nu eenmaal anders...  Zeker als je een teefje en reutje in huis hebt zitten die je niet altijd in't oog kunt houden als de teef loops is.

@ Binno Jij doet het op die manier, ze heel goed apart houden.
Maar niet iedereen houdt zich daar zo mee bezig.
Jij doet het verantwoord, maar niet bij iedereen is het zo verantwoord.
En dan kan bij sommige gevallen sterilliseren een opl. zijn.
Dan denk ik ook: ze hadden maar beter geen teefje genomen want ik ben ook absoluut niet voor sterilliseren.
Maar als ik moet kiezen tussen sterilliseren of een onverwacht nestje, dan moet ik toch eens goed nadenken...
Want onverwachte nestjes dat hoor je nog genoeg...

Hier komt geen teefje bij, ik wil het risico niet lopen en ik wil niet sterilliseren  :wink:

Bericht door: Sheltiefun op Juli 10, 2008, 10:46:25

Ik vind dat Emmanuelle daar nu es niet over hoeft lessen te spellen aangezien zij niet kan meespreken met twee reutjes in huis.

Ik volg Binno helemaal !  :thumbsup:

Bericht door: els op Juli 10, 2008, 11:01:08

Er is gewoon geen lijn in te trekken wat nu 'het beste' is en iedereen moet de voors en tegens zelf afwegen.
Ik opteer voor zo weinig mogelijk ingrepen en zal zelf wel uitmaken of het verantwoord is of niet om intacte teven en intacte reuen samen te houden  :wink:
Tot nu toe lukt dat aardig en ook bij mijn ouders is dat jarenlang gelukt  8)

De vergelijking kat / hond gaat niet op - daar ben ik dan achter gekomen als 't te laat was (Zohra had anders nooit gecastreerd geweest)

Bericht door: Emmanuelle op Juli 10, 2008, 11:01:34

Citaat van: Sheltiefun op Juli 10, 2008, 10:46:25
Ik vind dat Emmanuelle daar nu es niet over hoeft lessen te spellen aangezien zij niet kan meespreken met twee reutjes in huis.

Ik volg Binno helemaal !  :thumbsup:

Ha dus elke discussie op het forum, mag enkel gevoerd worden door diegenen waar het effectief ook zo het geval is.  Want iemand anders kent er niks van :denk: 

Ik volg Binno ook zoals ik in mijn bericht wel liet merken, alleen is spijtig genoeg niet iedereen zo verantwoord zoals Binno.  Da's een vaststelling.

Bericht door: Sheltiefun op Juli 10, 2008, 11:03:35

Ja maar ge blijft ingaan op dezelfde discussies en mij verwijten dat Xkippy en Whisper samen zitten als ik gaan werken ben. Je zegt het niet rechtstreeks maar telkenmale leg je er het dik op.

Ik beslis inderdaad zelf wat ik doe met mijn honden of JIJ het nu verantwoordelijk vind of niet.
Je kan het één keer zegge, twee keer gaat nog, maar geen 100 keren.

Inderdaad Els heeft ook gelijk in wat ze zegt.

Ik ga der nu niet meer verder op in: ieder kiest voor zijn hond wat zij het beste vind. Point finale  :thumbsup:

Bericht door: Emmanuelle op Juli 10, 2008, 11:09:38

Citaat van: Sheltiefun op Juli 10, 2008, 11:03:35
Ja maar ge blijft ingaan op dezelfde discussies en mij verwijten dat Xkippy en Whisper samen zitten als ik gaan werken ben. Je zegt het niet rechtstreeks maar telkenmale leg je er het dik op.

Ik beslis inderdaad zelf wat ik doe met mijn honden of JIJ het nu verantwoordelijk vind of niet.
Je kan het één keer zegge, twee keer gaat nog, maar geen 100 keren.

Inderdaad Els heeft ook gelijk in wat ze zegt.

Ik ga der nu niet meer verder op in: ieder kiest voor zijn hond wat zij het beste vind. Point finale  :thumbsup:

Als ik het over jou wil hebben zal ik je wel gewoon bij naam noemen en Whisper en Xkippy zeggen.
Ik heb het over onverwachte nestjes, bij mijn weten heb jij er toch nog geen gehad  :fluit:
Raar dat jij je dan de hele tijd aangesproken voelt  :shock:
Ik mag dus niet mee discussiëren omdat jij je de hele tijd aangesproken voelt en omdat ik niet spreek in de lijn die jij wilt...

Bericht door: Sheltiefun op Juli 10, 2008, 11:21:09

Het gaat hem om de manier waarop je de dingen zegt. Je doet maar, blijf maar doorgaan.

Het is het laatste wat ik er nu over zeg.

Bericht door: muffin en emma op Juli 10, 2008, 11:40:20

Waarom voel je je zo aangevallen SF, het lijkt toch ook wel dat ik jou aanval als ik mijn dingen herlees, maar ik heb hier niet eens aan jou gedacht. Ik vind het gewoon in het algemeen onverantwoord, omdat ik al meerdere verhalen las op andere fora van ongewenste dekkingen.
En mensen worden heus wel gesteriliseerd om bepaalde redenen. Twee mensen met Down syndroom bv die samen gaan leven. Die mensen hebben ook seksuele gevoelens, maar een zwangerschap is beslist ongewenst.
Maar dat is natuurlijk weer een andere (ethische) discussie.
Mocht hier een reu komen, wordt hij ook gecastreerd, om de doodeenvoudige reden dat ik niet wil wachten tot de situatie onhoudbaar wordt. Ondertussen ken ik al behoorlijk wat mensen die het laten doen hebben bij een reu en er blij mee zijn.

Maar iedereen is natuurlijk vrij hierover te beslissen. Op een forum zeg je je mening, daar moet niet iedereen het mee eens zijn.

Bericht door: Sheltiefun op Juli 10, 2008, 11:48:38

Waarom? Samenloop van omstandigheden.. en de manier waarop men het formuleert.

Bericht door: Thea op Juli 10, 2008, 12:05:21

Ik heb nu nog 1 reu in huis lopen tussen de teven. Inderdaad wat Binno al zegt, is het altijd goed opletten en plannen als er eentje loops is. Zolang er geen hond dekrijp is, kijk Jake ze niet aan, dat scheelt al een paar dagen gelukkig. Daarna is het oppassen. Inderdaad eentje mee naar de gang als ik naar de wc ga, om en om in de bench als het nodig is enz. Het is meer werk, maar ik heb het ervoor over.
Alleen is onze beslissing nu wel gevallen (eigenlijk toen de eerste teef in huis kwam) dat als de reuen er niet meer zijn, dan komt er ook geen reu meer in huis, alleen teven nog maar. Maar goed dat is onze keuze natuurlijk. Mijn trainer heeft bijv. de keuze gemaakt alleen nog maar reuen te nemen vanwege deze reden.

Bericht door: Emmanuelle op Juli 10, 2008, 12:08:08

Dat dacht ik net ook te zeggen, M&E zegt evengoed dingen waardoor je je aangevallen kunt voelen SF.
Neem nu dit: 
Citaat
Da's haar mening, da's in de discussie.  Dat neem je niet aanvallend op, maar wat ik zeg wel.  :doh:
Ik mag mijn mening niet geven en zij wel.  Mijn manier van formuleren, ik ben het terug gaan lezen, er mag mij gerust iemand zeggen wat ik verkeerd doe zenne  :doh: 
Ik vraag mij af wat ik hier op het forum doe, als een mens zijn mening al niet meer mag geven.  Of over elke zin 10x moet nadenken of het voor die ene persoon wel goed geformuleerd is ...  :doh:  En of het niet ergens persoonlijk opgevat kan worden.
Sorry maar dan kan/durf ik niks meer zeggen en blijf ik hier beter weg.
Als je een persoonlijk probleem met mij hebt hoef je dat niet op het forum hier op mij uit te werken door al wat ik hier zeg verkeerd/persoonlijk op te vatten en de schuld in mijn schoenen te schuiven waardoor ik hier niks meer durf te zeggen.
Er zijn andere manieren.

Bericht door: Sheltiefun op Juli 10, 2008, 12:22:48

Mijn excuses, ik zal niks meer zeggen. Ik buig neer  :wave:

Bericht door: Copin op Juli 10, 2008, 12:26:23

Citaat van: Emmanuelle op Juli 10, 2008, 12:08:08
Dat dacht ik net ook te zeggen, M&E zegt evengoed dingen waardoor je je aangevallen kunt voelen SF.
Neem nu dit: 
Citaat
Da's haar mening, da's in de discussie.  Dat neem je niet aanvallend op, maar wat ik zeg wel.  :doh:
Ik mag mijn mening niet geven en zij wel.  Mijn manier van formuleren, ik ben het terug gaan lezen, er mag mij gerust iemand zeggen wat ik verkeerd doe zenne  :doh: 
Ik vraag mij af wat ik hier op het forum doe, als een mens zijn mening al niet meer mag geven.  Of over elke zin 10x moet nadenken of het voor die ene persoon wel goed geformuleerd is ...  :doh:  En of het niet ergens persoonlijk opgevat kan worden.
Sorry maar dan kan/durf ik niks meer zeggen en blijf ik hier beter weg.
Als je een persoonlijk probleem met mij hebt hoef je dat niet op het forum hier op mij uit te werken door al wat ik hier zeg verkeerd/persoonlijk op te vatten en de schuld in mijn schoenen te schuiven waardoor ik hier niks meer durf te zeggen.
Er zijn andere manieren.

Sorry, dit heeft niks meer met steriliseren/castreren te maken, maar ik vind gequote reactie ook een beetje erover gaan, ik voel dit als escaleren/opdrijven aan...

Bericht door: els op Juli 10, 2008, 02:50:42

't Is al altijd een gevoelig onderwerp geweest en uiteraard voelen de mensen die intacte reuen en teven in huis hebben zich aangesproken als gezegd wordt dat dat onverantwoord is of zelfs als gezegd wordt dat niet iedereen daar even verantwoord mee omgaat.
Bijvoorbeeld : de foto van Binno en Gian vindt iedereen wel grappig maar de melding in 't café dat Whisper aanstalten maakt om op Xkippy te rijden (want meer was dat niet volgens mij), daar worden meteen de grove middelen bij gehaald  :denk:

Ik ga er van uit dat iedereen die bewust bezig is met honden, en ik denk dat mensen die op een hondenforum actief zijn daar automatisch toe behoren, voldoende ingelicht zijn om er op hun manier verantwoord mee om te gaan.
We moeten toch allemaal niet dezelfde principes hanteren  :wink:

Bericht door: saskia op Juli 10, 2008, 02:57:07

't Is inderdaad een moeilijk discussie en eentje die al jaren meegaat ...
Iedereen zijn mening en als je dan nog eens je DA om raad vraagt is dat soms nog iets anders
De meeste adviseren zelfs om een teef voor haar eerste loopsheid te doen (don't shoot me :mrgreen: )
Heb mijn eigen DA daar ook al eens laten zijn professionele mening over zeggen
en hij zegt "  't is beter ervoor en als je toch niet fokt met je teef is dat de beste remedie "
MAAR als je vraagt wat hij zelf doet met zijn honden dan zegt ie " niets afblijven als het nie nodig is "
dus ...

Tijd nemen, goed overwegen en dan beslissen als je zeker bent :mrgreen:

ps = wat betreft die grove middelen (ik deed daar ook aan mee :oops: ) beter dat mensen ze kennen dan ze te laat kennen :mrgreen:
't is altijd moeilijk in te schatten als je er zelf niet bent en trouwens een loopsheid is nooit dezelfde (toch niet in mijn ervaring) iedere hond is anders ... Sommige zijn loops om de 3 maand andere steken er 9 maand tussen dus ja, en dan nog de loopsheid op zich is nog een ander punt
Zolang je maar weet waar je mee bezig bent dan zit je goed  :wink:

Bericht door: Emmanuelle op Juli 10, 2008, 10:40:29

Citaat van: saskia op Juli 10, 2008, 02:57:07
't Is inderdaad een moeilijk discussie en eentje die al jaren meegaat ...
Iedereen zijn mening en als je dan nog eens je DA om raad vraagt is dat soms nog iets anders
De meeste adviseren zelfs om een teef voor haar eerste loopsheid te doen (don't shoot me :mrgreen: )
Heb mijn eigen DA daar ook al eens laten zijn professionele mening over zeggen
en hij zegt "  't is beter ervoor en als je toch niet fokt met je teef is dat de beste remedie "
MAAR als je vraagt wat hij zelf doet met zijn honden dan zegt ie " niets afblijven als het nie nodig is "
dus ...

Tijd nemen, goed overwegen en dan beslissen als je zeker bent :mrgreen:

ps = wat betreft die grove middelen (ik deed daar ook aan mee :oops: ) beter dat mensen ze kennen dan ze te laat kennen :mrgreen:
't is altijd moeilijk in te schatten als je er zelf niet bent en trouwens een loopsheid is nooit dezelfde (toch niet in mijn ervaring) iedere hond is anders ... Sommige zijn loops om de 3 maand andere steken er 9 maand tussen dus ja, en dan nog de loopsheid op zich is nog een ander punt
Zolang je maar weet waar je mee bezig bent dan zit je goed  :wink:

:thumbsup:

Bericht door: Dogsfriendly op Juli 11, 2008, 03:39:04

jullie mogen vechten zenne, is er nog eens wat te zien  :hihi:

Bericht door: Sheltiefun op Juli 11, 2008, 03:40:49

Citaat van: Dogsfriendly op Juli 11, 2008, 03:39:04

Neeje wij doen nie mee aan vrouwencatch  :mrgreen:
Wij komen overeen, alleen op bepaalde punten niet. Zoals mn ma zei vroeger "klinkt het niet dan botst het" of zoietsken  :denk:

Bericht door: Emmanuelle op Juli 11, 2008, 03:49:18

Citaat van: Sheltiefun op Juli 11, 2008, 03:40:49
Citaat van: Dogsfriendly op Juli 11, 2008, 03:39:04

Neeje wij doen nie mee aan vrouwencatch  :mrgreen:
Wij komen overeen, alleen op bepaalde punten niet. Zoals mn ma zei vroeger "klinkt het niet dan botst het" of zoietsken  :denk:

Inderdaad

:turn: :wadist: :kwaaie:
 :hihi:

Bericht door: Sheltiefun op Juli 11, 2008, 03:53:18

Gij moogt dat vikingske zijn, kvind die wel funny  :hihi:  :turn:

Bericht door: biegel op Juli 11, 2008, 04:07:45

kan wel zijn, maar soms is het wel verwarrend voor de rest hoor  :hihi:

maar hier lopen dus ook een gecastreerde teef en een intacte reu rond

Dancer was bijna 2 toen Frenchman erbij kwam. Frenchman moest als dekreu intact blijven, logisch zeker  :denk:
gezien ze beiden dezelfde moeder hebben was het zéker niet aan te raden een oeps-nestje te krijgen, dus dat was de hoofdreden om Dancer te laten castreren
bijkomende reden was dat we echt geen zin hadden die 2 extra in de gaten te moeten houden gedurende een aantal dagen 2 x per jaar, het is enorm snel gebeurd en dan zit je met de gebakken peren en kan je je teefje een (heel ongezonde) behandeling geven om de vruchtjes te laten afkomen  :sad2:
Dancer bloedde heel weinig tijdens haar loopsheid, dus dat was eigenlijk geen probleem, ze was wel loom en tam en volgens mij had ze buikpijn  :kweetni:
ik weet hoe ellendig ik mezelf altijd voel, dus ik dacht, als ik m'n meisje van die brol kan verlossen doe ik het gewoon...
Dancer is wel verdikt, maar voor de rest is ze haar eigen vrolijke zichzelve gebleven. Haar vacht is wel veranderd, maar in de positieve zin, ze is langer geworden, maar of dat iets met die castratie te maken heeft???

Iedereen doet ermee wat hijzelf wil natuurlijk, maar ik persoonlijk vind het voor beide honden heel wat interessanter als de loopsheid verdwenen is, zowel voor de teef als voor de reu. De reu valt de teef niet meer lastig, zij heeft geen last meer van hem en omgekeerd. Want ik zie genoeg bij m'n vriendin hoe zo'n reu ervan "afziet" als hij "wel wil maar niet mag"  :hm: :hihi:

maar... die verwijten naar mekaar toe? doe dat dan maar per PB  :wink: