Auteur Topic: Nederlander gaat op vakantie in Belgie (Bomal-sur-Ourthe), waar leuk loslopen?  (gelezen 866 keer)

Offline s0ezy

• Puppedup
  • *
Beste allen,

Binnenkort gaan wij met 2 gezinnen en 2 honden op vakantie in Belgie. We hebben een huisje geboekt in (6941) Bomal-sur-Ourthe. Aangezien wij uit Nederland komen hebben we geen idee van leuke losloopgebieden in deze regio.
Hebben jullie wat tips voor ons?

Onze Heidewachtel van 4 jaar en Witte Zwitserse herder van 11 maanden zijn gek op loslopen en water is ook geen probleem.

Ik ben benieuwd naar jullie tips.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2018, 10:45:54 am door s0ezy »

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
  • Geslacht: Man
Re: Nederlander gaat op vakantie in Belgie (Bomal-sur-Ourthe), waar leuk loslopen?
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2018, 12:01:18 pm »
losloopgebieden bestaan niet in België, je hebt enkel maar losloopweides en ik vraag me eigenlijk af of Wallonië al zo 'vooruitgestreefd' is dat ze dat daar hebben.

Als je gaat wandelen, gewoon loslaten vermoed ik... als je ze kan loslaten (luisteren goed) kan dat doorgaans geen probleem zijn.

Boswachters in de ardennen zijn meestal wel 'vriendelijker' dan in Vlaanderen, in die zin dat... mocht je er al eentje tegenkomen ze je eerder erop gaan wijzen van 'daar opletten' of 'probeer ze op het pad te houden'.

Van al die keren dat ik al naar de Ardennen ben geweest, heb ik nog maar 1x een boswachter tegen het lijf gelopen en die vroeg om de hondjes op het pad te houden, los was geen probleem.

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Xtreme Nails
Re: Nederlander gaat op vakantie in Belgie (Bomal-sur-Ourthe), waar leuk loslopen?
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2018, 12:08:30 pm »
Pas nog een hond doodgeschoten in Wallonie omdat die los liep. Zou niet vertrouwen op de vriendelijke boswachters. Aanlijnplicht is aanlijnplicht.
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline els

• AdviesRaad
  • Racertje
« Reactie #3 Gepost op: januari 24, 2018, 18:49:40 pm »
Mij zijn ook geen losloopzones bekend. Zelf laten wij wel overal onze honden los meewandelen, maar het zijn geen jagers, ze blijven op de wegen en binnen ons gezichtsveld.
Tot op heden geen negatieve ervaringen, in veel dorpen lopen de honden ook gewoon los.

De jachtkalender vind je vaak op de website van de betreffende gemeente - die van Durbuy ging maar tot december... drijfjacht stopt dan ook meestal. Dus dat gaat geen probleem zijn.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #4 Gepost op: januari 24, 2018, 20:51:44 pm »
Loslopende honden mogen niet doodgeschoten worden XT, dan is die boswachter in fout.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2018, 20:56:27 pm »
Het gaat dus hierover:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20180115_00054033/hond-doodgeschoten-door-jager-of-boswachter-en-daarna-verplaatst

uit het artikel:

Honden moeten aangelijnd zijn in natuurgebieden en mogen niet rondlopen of jagen op gronden waarvan het jachtrecht aan een ander toebehoort, wijst de politie in Voeren. Maar een loslopende hond mag ook niet zomaar worden neergeschoten, zelfs niet door een jager op zijn jachtterein

--

Het is dus niet in Wallonië, maar in Limburg :wink:

Offline Xtreme Taz

• Grompot
  • **
    • Xtreme Nails
« Reactie #6 Gepost op: januari 25, 2018, 00:29:14 am »
Voeren valt officieel onder Limburg inderdaad, maar ik zou het in Voeren maar niet te hard roepen  :hihi:

Hond doodschieten mag niet, hond loslopen ook niet
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline Ilero

• Slopertje
« Reactie #7 Gepost op: januari 25, 2018, 12:49:34 pm »
Voeren is limburg daarmee basta. Wij zijn limburgers en geen walen  :knuppel: :knuppel:

Van dat artikel. Inderdaad, de schieter is in fout, maar ik vind de hondeneigenares ook in fout. Wist niet waar haar hond was? Vond hem niet toen ze het schot hoorde???
Sammy is ook een jaagster. Gaat haar neus achterna, vangt een eend als ze kan  :doh: Daarom mag ze dus niet los. Ik wil ze in mijn zicht hebben, weten waar ze zitten, wat ze doen. Dit kan ze niet dus blijft ze aan de flex zodat ze rustig gecorrigeerd kan worden zonder dat ze weg kan rennen.

Ik zit veel in de Ardennen (Burg- Reuland) maar losloop gebieden kennen ze denk ik inderdaad niet.
Zoals al vermeld als uw honden goed op het het pad blijven, geen jacht seizoen, dan zou ik ze loslaten in de bossen.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #8 Gepost op: januari 25, 2018, 19:49:31 pm »
Wettelijk in België mogen honden overal los. Dat is gemeentelijk bepaald. Dat zeg ik nu al 10 jaar, als 't niet langer is.

Offline s0ezy

• Puppedup
  • *
« Reactie #9 Gepost op: januari 30, 2018, 10:57:28 am »
Jeetje wat onhandig allemaal, mijn hond is bijna niet aan de lijn hier in Nederland. Wij wonen in mooi gebied waar echt zeer zeer zeer veel losloopgebieden zijn. Hele bossen, heides en stranden waar we makkelijk heen kunnen. Mits je hond natuurlijk onder appel staat.

Ik zal eens goed verdiepen in het jachtseizoen tegen die tijd.
Dank voor alle berichten. En mochten jullie ooit tips nodig hebben voor mooie gebieden in NL? Ik heb er voldoende haha.

Offline *~*DF*~*

• Administrator
  • Grijze Snoet
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2018, 10:38:41 am »
Van mij mag je al die gebieden gerust eens in een aparte topic zetten :wink:

Mijn hondjes zijn van nederlandse afkomst... wie weet kunnen we eens in een leuke omgeving wandelen... ja voor honden los moet je niet echt in België zijn. Op dat vlak is Nederland echt de max.